Nieuws:

Nu in MSM 247 REPORTAGE: MOBEXPO 2024 | 2de Dutch US Convention

Hoofdmenu

Electrisch geleidende lijm

Gestart door Frank_N, 05 mei 2015, 22:24:32 PM

Frank_N

Aangezien ik het voor het N spoor lelijk vind draden aan buitenzijde van de de rails te solderen (en lastig ook :():

(je zit nl. al snel op 20 verbindingen in een wisselstraat / ontkoppelaars van 30cm....met alle mogelijke contact problemen)

Heeft iemand ervaring met het gebruik van electrisch geleidende lijm in railverbinders?
Dus: rails, wissels, ontkoppelaars etc. verbinden met electrisch geleidende lijm (in de railverbinders aangebracht), terwijl de rijstroom word toegevoerd middels "normale" soldeer verbindingen onder de raillassen(schoentjes)?
Hier gevonden: http://www.werkenmetmerken.nl/docs/BISON_ELECTRO.pdf Bron niet bekend, dus sorry.....Spul word door Bison niet meer gemaakt, wel door Loctite. Prijs: HOOG :o  Maakt niet uit, als het maar werkt en veel heb je niet nodig.

Edit:
Citaat uit PDF: voor "slecht geleidende railcontacten bij modelspoorbanen"

Edit 2: (na de reactie van Jean): https://www.conrad.nl/nl/wire-glue-soldeerlijm-588328.html
Conrad heeft ook zoiets, goedkoper maar of het werkt........


Edit 3: Typefoutje verbetert.
Groet van Frank

Steam.N

Frank,  voor het aanpassen van assen van wagons (weerstandje lijmen) heb ik die geleidende lijm al gebruikt.
Om draden te bevestigen aan sporen soldeer ik.  Lijkt me bedrijfszekerder.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Ik heb die geleidende lijm van bij Conrad al gebruikt, maar mechanisch is die niet zo sterk. Best een laag andere lijm er overheen gebruiken.
Om rails te verbinden soldeer ik sowieso (tegen de onderzijde van de rail) - onzichtbaar én stevig.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Kees-Jan

Sluit me aan bij Gerolf. Kijk eens in de draad over de soldeerbout. Met een Weller kun je de rails zonder schade en problemen solderen.

Havoc

Citaat van: Kees-Jan op 06 mei 2015, 09:38:11 AM
Sluit me aan bij Gerolf. Kijk eens in de draad over de soldeerbout. Met een Weller kun je de rails zonder schade en problemen solderen.

Met een ander merk ook hoor...
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Frank_N

Citaat van: Gerolf op 06 mei 2015, 09:11:44 AM
Ik heb die geleidende lijm van bij Conrad al gebruikt, maar mechanisch is die niet zo sterk. Best een laag andere lijm er overheen gebruiken.
Om rails te verbinden soldeer ik sowieso (tegen de onderzijde van de rail) - onzichtbaar én stevig.

Blijkbaar is er dus van een flexibele verbinding geen sprake.
Dat spul van Bison WAS blijkbaar beter, maar ook veel duurder.
Loctite is lastiger te verkrijgen (+ niet vochtbestendig) en daarbij veel te kostbaar voor het experiment.
Ik kan me toch voorstellen dat de railschoentjes niet netjes op de plek blijven waar je ze hebt geschoven..., Gerolf.

Een weerstand maken tussen 2 assen kan ook met een normale weerstand van 10-12 kOhm, Jean.
Je draait eenvoudig een weerstandje (kan fysiek een heel kleintje zijn, want er loopt immers weinig stroom) om en tussen de beide assen (of een draaistel) van een N wagentje waarbij je een as omkeert.
Je ziet er niets van, en is omkeerbaar.

Dank voor de reacties!
Groet van Frank

Gerolf

Citaat van: Frank_N op 07 mei 2015, 20:29:17 PMIk kan me toch voorstellen dat de railschoentjes niet netjes op de plek blijven waar je ze hebt geschoven..., Gerolf.

Ik soldeer nooit aan de railschoentjes, maar aan de rails zelf (onderaan tijdelijk wat bielzen opschuiven, ...)
De railschoentjes dienen voor mechanische uitlijning en om uitzetting op te vangen, en bij mij niet voor de elektrische verbinding
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

loebaske

Klopt Gerolf, gebruik meter spoor, soms moet er al eens een railschoentje gebruikt worden in een modulle (1m lang) tussen die rails solder ik altijd onderaan een draadje, beter ééntje meer dan een stroomloos gedeelte, met alle miserie achteraf..

Frank_N

#8
Ter aanvulling: https://www.youtube.com/watch?v=8QdzJZmgVfw&feature=youtu.be
De rails met schoentjes aan elkaar solderen deed ik al eerder. De treinen reden nooit mooi op dit proefbaantje.
Punt is ook als er nu eens een wissel of ontkoppelaar stuk gaat......
De volgende vraag word dan: Bestaat er een soort flexibele electrisch geleidende pasta/lijm/vloeistof of wat anders om die schoentjes mee te behandelen?
Groet van Frank

Klaas Zondervan

Citaat van: Frank_N op 11 mei 2015, 22:15:30 PM
De rails met schoentjes aan elkaar solderen deed ik al eerder.
Dat is juist iets wat je niet moet doen. Je verliest dan de mogelijkheid voor de rails om uit te zetten.
In dat filmpje gebeuren wel meer dingen die ik nooit zo zou doen.

Frank_N

Vandaar dat ik het plaatste, Klaas.
Groet van Frank

Gerolf

Citaat van: Frank_N op 11 mei 2015, 22:15:30 PMDe volgende vraag word dan: Bestaat er een soort flexibele electrisch geleidende pasta/lijm/vloeistof of wat anders om die schoentjes mee te behandelen?

Waarom zou je dat doen? Soldeer draden aan (al) je railstukken, en je schoentjes hoeven geen stroom te geleiden !
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Frank_N

Heb er 1 bochtstuk Minitrix 4912 er aan "opgeofferd"  :)
Stukje plastic tussen de bielsen weggeknipt, klein v'tje (60 gr driekante stiftvijl) in onderzijde rails gevijld (zo ruw mogelijk)...vertinnen (kleine soldeerpunt, dezelfde waar ik een smd chip mee had gesoldeerd) Het soldeer loopt netjes in het v'tje.
1 verbinding zie je aan de bovenkant niets van, bij de andere zijn de bielsen aan de buitenkant wat beschadigd.
Dit kan komen omdat ik de soldeerstift wat vlak (groter warmte contact oppervlak)  hield, terwijl het mogelijk beter gaat door die juist wat meer rechtop te houden.
Ik vermoed dat na het ballasten je er niks meer van ziet.
Het kan dus blijkbaar wel, Gerolf en enige oefening is beslist nodig maar: snel werken is noodzaak!

In de wisselstraat waar ik mee bezig ben (timesaver :P, Eindelijk!) zitten echter ook hele kleine stukjes (4 bielsen) rechte flex-spoor......

Volgende wat ik wil proberen is een wissel op dezelfde manier te bedraden ;D
Voorlopig geen lijm exercitie hiero ;)
Groet van Frank

Gerolf

Flink hete bout met een dikke punt - dan kan je snel werken en heb je weinig of geen "rand-hitte-schade"  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw