Nieuws:

Nu in MSM 249 PRAKTIJK: Beladen van ouderwetse goederenwagens: buizen en langsliggers * Terminus: de baan, deel 4

Hoofdmenu

een kleine berekening!

Gestart door Davy, 16 februari 2015, 21:32:13 PM

Davy

Een hle13 heeft een trekkracht van 288000N en een massa van 90000kg
Van 0 naar 60km/h heeft hij ... seconde nodig

288000N delen door 90000kg = 3,2m/s²
60km/h of 16,666m/s delen door 3,2m/s² = 5,2seconde

Is die loc nu werkelijk op 5,2seconde aan zen 60km/h of doe ik iets verkeerd in de berekening?

mark7758

Nooit gemeten. Maar ze zijn snel als HLE.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Steam.N

Davy, ik vermoed dat als een loc bij het optrekken zijn volle vermogen gebruikt, de wielen gewoon gaan doorslippen, en de loc niet vooruit komt.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Klaas Zondervan

Hij gaat niet slippen, want de gegeven trekkracht ligt onder de slipgrens.
Het zou heel goed kunnen dat hij in 5 sec. op 60 km/u zit. Een losse loc is bijna net zo snel als een Ferrari.

Davy

Eigenlijk zou de berekening kunnen kloppen maar werkelijk zal het nooit gebeuren omwille van
- wielen die inderdaad doorslippen
- geen enkele reden om zo snel op te trekken

zo een hle kan idd wel serieus optrekken, heb ik al gemerkt met de rijtuigen erachter.

Davy

#5
hangt de slipgrens niet af van de weersomstandigheden?
Ken er niets van hé maar zou het graag allemaal willen weten :)
Wat bedoelen ze eigenlijk met een aslast (22,5ton) ?

Klaas Zondervan

De slipgrens hangt inderdaad af van de omstandigheden. Op natte rails zal de trekkracht lager liggen.
Maar in het rekenvoorbeeld wordt uitgegaan van een constante trekkracht. En je mag aannemen dat die onder de slipgrens ligt.
Het is alleen de vraag of de loc die trekkracht over het hele snelheidsbereik kan leveren.

Davy

Wanneer de wielen beginnen doorslippen, gaat er dan een systeem in de loc reageren en het vermogen automatisch verminderen tot ze terug grip hebben?

aslast is 22,5ton maal 4assen = 90ton. Wikipedia :)

Klaas Zondervan

Dat staat ook in de startpost. 90000kg =90 ton. ;)
De trekkracht is gegeven als 288000N, dat komt overeen met ongeveer 29 ton. Zou goed kunnen bij droge rails.
Er zit ongetwijfeld een systeem in dat slip tegengaat. Maar dat is hier niet aan de orde. Nogmaals, in het rekenvoorbeeld wordt uitgegaan van een constante trekkracht.

Bolje

Ik ken niets van die systemen, maar ik maak mij 1 bedenking:
Het koppel krijg je pas bij een bepaald toerental, toch?

Ik verwacht dat dat de start waarschijnlijk iets trager zal gebeuren?
Vele groeten,
Ronald

Michiel

Een elektrische motor kan bij aanzet meteen over z'n maximum koppel beschikken. Het koppel neemt af met toenemend toerental.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

2012

Heb da al es getest ikke  :)
je kan met geen enkele lok met maximale kracbt aanzetten zonder last, de loc gaat zo snel optrekken dat het systeem zowiezo 'denkt' dat de hle slipt... want als je wielen met x km/s versnellen, dan gaat het systeem ervanuit dat je doorslipt.
uiteraard zit je veel rapper aan je maximale snelheid dan met wagens, maar uw theoretische berekening kan niet in praktijk omgezet worden.
uiteraard met natte rails slip je echt door, als daar dan nog es bladeren mee gemoeit zijn maakt da nog erger....

Rangeerduivel

Datzelfde doet zich ook voor met (moderne)vrachtwagens.(meestal automatische versnellingsbak)
Het is logisch dat een solo-trekker (+/-7ton)sneller optrekt dan met een vol beladen oplegger(+/-44ton)
Maar om één of andere reden is het gaspedaal minder gevoelig dan bij zware belasting,de motor kan niet worden aangesproken om zijn volle vermogen te leveren.
Het is ook gekoppeld aan een automatisch sperdifferentieel,wat het 'spinnen' tegengaat.
Bij oudere types met een motor van bvb450PK had je met een doordeweekse gezinswagen moeite om hem bij te houden tot een snelheid van 100kmu,
ééns daarboven was het andersom natuurlijk.

;)

Davy

Kan er iemand mij zeggen hoe ik het vermogen bereken aan de hand van mijn formule bovenaan?
zonder rekening te houden met wielslippen en weersomstandigheden wel te verstaan.

Michael

Davy dat is allemaal lang geleden maar als ik me goed herinner is het vermogen P=F.v waarin F =kracht Newton en v=snelheid m/s

Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154