Nieuws:

Nu in MSM 249 PRAKTIJK: Beladen van ouderwetse goederenwagens: buizen en langsliggers * Terminus: de baan, deel 4

Hoofdmenu

Iemand zin om dit te maken ? ( vooral bij soundlocs)

Gestart door krispy, 01 februari 2015, 21:15:40 PM

krispy

Ben eigenlijk naar volgend opzoek

Ik zou graag een moduletje ( op microcontroler bvb pic) hebben dat volgend doet .men plaatst het in de baan zodat hij als er een lok voorbij komt ( eender welk adress)  in die sectie  de sound opzet en een ander moduleke dat juist het tegenover gestelde doet (zoiets als de remmodule van lenz)

Waarom : hierdoor kan me de geluiden van de loc aanschakelen als hij zichtbaar op de baan is en uitschakelen zodra hij bvb een tunnel ingaat naar het schaduwstation , daar hoeven die loks geen geluid te maken  , zo ook nuttig kunnen zijn als ze eens uit het zicht zijn dit af te zetten zonder dat men dat eigenlijk allemaal zelf in het oog moet houden , maw een paar modulekes plaatsen die dit op zich nemen.
Ik denk dat dit wel iets is wat bij vele onder ons als nuttig zou kunnen gezien worden

Wie voelt zich geroepen ?
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

dani

Volgens mij kan je dat proframmeren in veel softwares genre koploper, geluiden in bepaalde blokkem aan en uit zetten voor de loks
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

anne w

Beste Kris,

Het is weliswaar geen "moduletje" maar een software module in een centrale met ingebouwde automatiserings software, zie http://www.raptor-digital.eu/Raptor_Module_Catalogus.pdf , de modules 005 en 015.

Het is inderdaad zo als Dani zegt, het zit in nagenoeg alle "modelspoor" software.

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, waarvan 4 ESU,  (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28/27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.

Snobby Crash

Citaat van: dani op 01 februari 2015, 22:46:38 PM
Volgens mij kan je dat proframmeren in veel softwares genre koploper, geluiden in bepaalde blokkem aan en uit zetten voor de loks

Inderdaad in vb iTrain kan je per blok het geluid uitzetten. Je hebt in iTrain telkens per blok binnenkomstfuncties, functies als je trein in het blok is, en uitgaande functies. Zodra je trein het blok binnenkomt van bvb een tunnel of overdekt station, zet je als binnenkomstfunctie het geluid uit, zodra de trein het schaduwstation verlaat, zeg je als uitgangsfunctie geluid aan.

Dit kan je per loc programmeren.

Geert

krispy

Ja in software bestaat het , had ik al gezien , maar als men geen software wil gebruiken , en manueel sturen , daar is er niet direct een oplossing
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

dani

dan denk ik niet dat het zo simpel is.
Tenzij je centrale dergelijke blok functies ondersteunt
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

misschien hekel ver gezocht, maar met RF-IDs zou je het in principe kunnen.

Geef elke lok een RF-ID tag
Zet bij de overgangen tussen "stille" en "geluid" blokken telkens een  RFID-lezer
Koppel deze lezers naar een microcontroller
Laat de microcontroller bij passage aan een lezer, de RFID uitlezen van de lok, het adres bepalen en dat commando doorgeven aan je centrale om die unieke lok te doen zwijgen of geluid maken.

Dat wordt wel een vrij dure en omslachtige methode maar puur theoretisch is het zeker mogelijk.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

anne w

Beste Kris,

Als je het wilt, dan zul je een compromis moeten sluiten, jij aan de knoppen van een seinhuis en de software aan de knoppen van de lok.

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, waarvan 4 ESU,  (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28/27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.

patrick smout

Kris,

De RailCom producten van TAMS zouden ook een uitkomst kunnen bieden indien je decoders en de booster RailCom ondersteunen.

1) De in/uitrij secties voorzien van RailCom detectors type RCD-1
2) De detectors via hun bus koppelen aan een microcontroller b.m.v. de RC-Link IF.
3) Microcontroller programmatje schrijven dat de events van railcom interpreteert en naar je centrale de juiste opdrachten stuurt om geluid aan/uit te zetten i.o.m de sectie en het lokadres dat gedetecteerd is. Voor iemand met enige ervaring in programmering is dit zeker haalbaar. De communicatie tussen controller en command station zal dan nog het moeilijkste stukje zijn. Het RC-talk protocol dat gebruikt wordt door de RC-Link IF is recht-toe recht-aan.
4) Eventueel kun je het programma ook op een PC laten draaien maar dan is de stap naar digitaal+PC natuurlijk ook gemaakt.

mvg,

Patrick
Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

Geert

Een centrale waar een Loconet bus opzit kan al een beperkte oplossing bieden. De beperking is dat er maar 1 lok mag rijden. Waarom maar 1 lok? Het is zeer moeilijk te herkennen bij meerdere rijdende loks, welke lok waar passeerd, en wat hun adressen zijn.

Een microcontroller kan een Loconet bus lezen en weet welke lok rijd, en wat zijn adres is. Dezelfde microcontroller kan bij een bezetmelding op een vast punt op je baan , op de Loconet bus een opdracht geven die de lok met dat adres zijn geluid in/uitschakeld.

Je kan hiermee nog verder gaan, zoals een lok die een schaduwstation inrijd automatisch te laten afremmen bij detectie aan ingang station, en bij detectie aan het eind van het spoor de lok te laten stoppen. En dit zonder PC sturing, enkel door opdrachten te versturen via Loconet door een microcontroller.




Geert
Schaal H0 - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB

PeterC

Met de combinatie van Dani en Geert (RFID + LocoNet) moet dat wel lukken.  Wel een vrij omslachtige oplossing die veel gemakkelijker met een PC kan worden opgelost.

Grootste probleem is dan nog iemand vinden die daar (heel veel) uren werk wil insteken...
Groetjes, Peter


Kees-Jan

Even voor de duidelijkheid: welke decoders gebruikt u en welke centrale?

Kees-Jan

Goed.

Bij een ESU loksound decoder kun je een reed contact aansluiten om de sound te synchroniseren met bijvoorbeeld de cilinders van een stomer. In H0 gebruikt bijna niemand dit volgens mij. Als je de reed contact aansluiting gebruikt om F1 (geluid) aan of uit te zetten dan schakel je dus na het passeren van de magneet die tussen de rails ligt F1.

Dit moet te programmeren zijn met een programmer. Het aansturen van bijv. een rookgenerator in spoor 1 werkt ook zo (daar hang je aan iedere stap de variabelen van de rookgenerator).

Even door filosoferend zou je dus ook de snelheid van de decoder aan kunnen sturen op die manier.

Dus, probeer het eens en lekker een avondje stoeien met de cv's.

Kees-Jan

Mogelijkheid 2:

Bij een IB kun je een rijweg zetten met logische functies.

Wanneer je een reed contact tussen de rails legt en daar een S88 op aansluit kun je per lok die er langs komt het geluid aan of uit zetten...........................

krispy

Citaat van: Kees-Jan op 04 februari 2015, 16:32:18 PM
Even voor de duidelijkheid: welke decoders gebruikt u en welke centrale?

Ik gebruik esu  loksound 3.5 en 4

Als centrale mr direct , dus erg primitieve centrale

Maar die tip van reedcontact ga ik eens onderzoeken , had ik echt over gezien
Magneetjes op de baan plaatsen mag geen probleen wezen , rij 2 rail.

Alvast dank aan allen om mee te denken
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m