houtlijm

Gestart door Tom, 21 mei 2006, 20:12:32 PM

Tom

Waneer men in MSM of ergens anders spreekt van houtlijm, bedoeld men dan steeds houtlijm verdunt met water en detergent, os is dit enkel nodig voor de balast van de sporen?
Tom

FREMO e.V. - afd België

Hallo Tom, [:)]

Voor het vastleggen van de ballast in de sporen kan je beter # FLIUD MATE MEDIUM # gebruiken.

Deze lijmsoort is op basis van een acryliclijm en blijft dus na het volledig opdrogen nog elastisch. [:p]

Verder lijm ik ook mij modulen op andere houtsoorten met opgeloste houtlijm, wel te verstaan de trage = lage droogtijd lijmsoort, niet de vlugge.

Hopelijk ben je hiermee geholpen.

Mvg [^]
Herman
Onafhankelijk machinist (Stoom enkel + Compound).

Instructeur/Lesgever in Europa enkel.

Gerolf

Als men houtlijm zegt, bedoelt men gewone (witte) houtlijm. Indien verdund, wordt dit aangegeven.
Ik volg Herman wat het ballasteren betreft.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Tom

En dus voor je lanschapsbouw kan je gewoon onverdunde houtlijm gebruiken?
Tom


vandomm

Wat is eigenlijk het echte verschil ( buiten de verdunning ) van
verdunde en normale houtlijm .
Cees .

ysbeer

Houtlijm kun je kopen,als je het dan met water verdund krijg je verdunde houtlijm.
verdunde houtlijm is in de winkel niet te koop.

wim

Tom

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Houtlijm kun je kopen,als je het dan met water verdund krijg je verdunde houtlijm.
verdunde houtlijm is in de winkel niet te koop.

wim

De logica zelve dus. [:I]
Tom

Gerolf

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Houtlijm kun je kopen,als je het dan met water verdund krijg je verdunde houtlijm.
verdunde houtlijm is in de winkel niet te koop.
Tekeningske? [:o)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Johnnytrein

Waarvan dan wel Gerolf? Johnny
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

ysbeer

Verdunde houtlijm[:D]

wim

Tom

Ik ben benieuwd hoe dat er zal uitzien. [:o)]
Tom

vandomm

Bij de  vraag , "wat is het verschil tussen verdund en onverdund "
dan gaat het om verschil in het gebruiken en verwerken .
Als er geen verschil zou zijn , dan kan dus ieder met alleen
verdunde lijm kunnen werken .
vb.bij het ballasten wordt er gesproken over te veel lawaai .
Is er een verschil in het geluid bij het gebruik van verdund of onverdund ?

Cees .

Peter

Graag wil ik nog even inpikken op de lijm om te balasteren.
Zoals zovelen ben ik een paar jaar geleden ook gebruik gaan maken
van die latex of acryllijm o.a. die van E.R.
Toch heeft deze lijm, ondanks zijn goede geluids-isoleerende (en andere) eigenschappen, ook een nadeel, waarvoor in de Duitse Miba en op Duitse forums voor gewaarschuwd is. Tot mijn nadeel heb ik dit ook moeten ondervinden, nl. wanneer er per ongeluk een korreltje van je ballast loskomt en in de tandwielen terechtkomt, blijft het daar plakken, met alle gevolgen van dien.Met het oude systeem van verdunde houtlijm (met wat Aegepon)heb je hier minder kans toe.
Bij mij was er een korreltje in de tandwielen gekomen van een Fleischmann Baureihe 01 (sound) en dit kon ik zelf niet verwijderen, omdat het onderstel niet te openen is. Dus 25 euro kosten voor dit in de fabriek te laten doen.
Zelf ben ik terug overgestapt naar het oude systeem, dat mits het gebuik van kurk (zie artikels in MSM) ook een zeer goed resultaat geeft.
Met vriendelijke groeten
Peter

Klaas Zondervan

Bij ballasten heeft het al dan niet verdunnen niets met het lawaai te maken. Je moet daar verdunnen omdat de lijm anders niet tussen de korrels loopt.
Als je het lawaai wilt verminderen moet je bij ballasten een elastisch blijvende lijm gebruiken, b.v. boekbinderslijm. Het verrassende van die lijm is dat die nog eens veel goedkoper is dan houtlijm.