Nieuws:

Nu in MSM 257 REPORTAGE: On traXS 2025 * Op bezoek bij Z-spoor fan August Windels

Hoofdmenu

houtlijm

Gestart door Tom, 21 mei 2006, 20:12:32 PM

ysbeer

In principe is er geen verschil.
Als je ballast met houtlijm wil vast zetten zul je het moeten verdunnen anders loopt het niet tussen de korrels.
Verdunde hout lijm is ongeschikt om b.v. 2 planken aan elkaar te lijmen.Veel te zwak.
Wat lawaai betrefd geeft houtlijm altijd meer lawaai om dat het keikard wordt.
Gebruik daarom altijd een op rubber of zoiets geent product dat wordt niet keihard en geeft dus minder lawaai.
Verdunnen van houtlijm is dus alleen nodig als het moet kunnen vloeien

Wil je echter toch met houtlijm je ballast vast zetten (ik onraad dat)dan verdunnen met water en een paar drupels afwasmiddel.

wim

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Peter

....nl. wanneer er per ongeluk een korreltje van je ballast loskomt en in de tandwielen terechtkomt,....

Dit is een rampscenario waar ik wel vaker over lees. Maar hoe kan een losliggende ballastkorrel in vredesnaam tussen je tandwielen komen?

ysbeer

Sorry peter.
Maar dat ballast met latex gelijmd niet goed vast zit is onzin.
Boekbinders lijm idem.
Voor alles geld echter ,je moet het goed verwerken.

Beetje hard misschien maar niet slecht bedoeld.

wim

Peter

Je hebt me niet horen beweren dat het ballast niet goed vast zit.
Maar ondanks al je goede zorgen komen er af en toe korrels los.
Wat de lijmkeuze betreft: ieder is vrij van doen en laten, en het is dus niet mijn bedoeling iemand te overtuigen.
Met vriendelijke groeten
Peter

janjozef

Ik ballast en strooi al jaren met verdunde houtlijm. loskomende korrels hebt ge met elk product zeker als je een module baan hebt en ze geregeld afbreekt en terug opsteld. maar ik heb nog nooit meegemaakt dat er iemand zijn tandwielen kapot gaan van de ballast. Af en toe moet je de baan wel eens stofzuigen, dan is al het vuil weg.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem