Nieuws:

Nu in MSM 246 TEST: Mistral 69 TEE rijtuigen van Arnold * ARS-Alltmann autotransporters van Roco

Hoofdmenu

lima type 800

Gestart door marctje, 17 mei 2006, 21:38:16 PM

marctje

hallo beste forumanen hierbij een noodvraag

ik ben op zoek naar een kopie van de geexplodeerde versie, op papier wel te verstaan (deze met de onderdelen dus), van een lima type 800 ofte een viertje "grijze muis" daar ik hiermee enkele probleempjes mee heb.

je kan me mailen op ilse.senecaut@telenet.be

groetjes
marc
Union Pacific and Amtrak models
a world on the other side of the ocean
Lid van de Westmalse Treinclub

Tom

Bedoel je dan zo'n springtekening, en wat is het probleem?
Tom

marctje

inderdaad zo'n springtekening bedoel ik
het probleem is dat ik een 800 heb maar dat er geen originele bougie's en motor aanwezig is

groetjes
marc
Union Pacific and Amtrak models
a world on the other side of the ocean
Lid van de Westmalse Treinclub

tonycabus

Chassietjes van een occasie-Fleischmann VT614 pakken, Marc... Bogieflank-imitaties kan je eventueel van een andere afgieten.
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

renstimpie

Marc,

Motorisatie:  misschien een inbouwmotor vanuit Heverlee?
BOugies:  afgieten, als je hier aan begint, wil ik mee experimenteren.
Ik heb ook nog nen 800.

Greetz

Tim
14 & 15 september 2024 - Tentoonstelling MSC HET SPOOR
20 april april 2025 - ruilbeurs MSC HET SPOOR
13 & 14 september 2025 -  Tentoonstelling MSC HET SPOOR
18 & 19 april 2026 -  MOBEXPO 2026

n/a

citaat:
Geplaatst door tonycabus

Chassietjes van een occasie-Fleischmann VT614 pakken, Marc... Bogieflank-imitaties kan je eventueel van een andere afgieten.



Dat klinkt goed. Ervaring mee, het onderstel inbouwen in de lima 800 serie ? Enige beelden/foto's ?

Groeten

Chris

dieseltje

Ik zit ook nog met zo'n "grijze muis", en wil er wat aan veranderen :
Ik heb code 75 sporen, en de flenzen van de oude lima wielen zijn natuurlijk te groot...
Voor de meeste boogies is dat geen probleem, gewoon vervangen door nieuwe losse wieltjes met kleinere flens, maar voor de aangedreven boogie is dat wel een probleem....
Bovendien blijkt het type lima-motor dat hier in zit niet het type te zijn waarvoor er ombouwkits bestaan... (cfr Heverlee)
Het Spoor in Heverlee heeft wel een service waarbij ze de flenzen van de wielen kunnen afdraaien ...  Iemand ervaring hiermee, of andere voorstellen ???

Benny

Gerolf

citaat:
Geplaatst door dieseltje
de flenzen van de wielen afdraaien ...  Iemand ervaring hiermee?
Zoiets heb ik al een paar keer zelf gedaan. Dat valt best mee, hoor!
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dieseltje

Gerolf,

Met behulp van een eigen draaibank(je) of inklemmen en met een dremel bv ???

Gerolf

citaat:
Geplaatst door dieseltje
Met behulp van een eigen draaibank(je) of inklemmen en met een dremel bv ???
Inklemmen in een boormachine met statief (best horizontaal), afdraaien met een dremel waarin een snijschijfje zit. Uiteraard met een NMRA-mal bij de hand ...
Daarna nog de bramen afschuren en ... gebeurd.
E?n ding moet je mee opletten: de wieltjes kunnen heet worden, en kunststof kan hierdoor smelten (eigen ervaring [:(]) Dus: met tussenpozen werken zodat de zaak tussendoor kan afkoelen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janjozef

Of een volledig nieuwe boogie kopen met de wielen op de juiste maat, heb je meteen een goede motor

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Rochevalien

CiteerGeplaatst door dieseltje

Ik zit ook nog met zo'n "grijze muis", en wil er wat aan veranderen :
Ik heb code 75 sporen, en de flenzen van de oude lima wielen zijn natuurlijk te groot...

>>> De wielen z?lf zijn dat wellicht ook! ik ben niet zeker bij de reeks 800 maar dat geldt in elk geval voor de M2's en M4's van Lima.
De assen vervangen door exemplaren met een kleinere diameter (10mm) is een oplossing ,de oude aanpassen ook.

Voor de meeste boogies is dat geen probleem, gewoon vervangen door nieuwe losse wieltjes met kleinere flens, maar voor de aangedreven boogie is dat wel een probleem....
Bovendien blijkt het type lima-motor dat hier in zit niet het type te zijn waarvoor er ombouwkits bestaan... (cfr Heverlee)

Het Spoor in Heverlee heeft wel een service waarbij ze de flenzen van de wielen kunnen afdraaien ...  Iemand ervaring hiermee, of andere voorstellen ???
>>> Ik heb daar een trukje voor(zou daar eigenlijk iets voor MSM moeten voor maken[:I])
Neem een nieuwe,houten wasspeld.Boor daar een mooi,haaks gat in van de wieldiameter+0.5mm.Klem daar je as in en houd dat tegen een draaiende dremel m?t slijpschijfje.Let wel:ALLEEN de wielflens bewerken en niks anders.Na een 3 tal keren zal je wielflens voldoende "afgedraaid" zijn.>>> Nameten met de schuifmaat >>> niet vergeten de braam ook even weg te slijpen >>> klaar!!!
Als je enkele assen gedaan hebt: even onder het rijtuig plaatsen en een testrit maken.
That's it!
Nog een goede raad :geen assen van verschillende rijtuigtypes door elkaar gooien ,dat geeft alleen maar ellende.
PS: doe dit best niet in je beste kleren en zet aub een bril op,je weet maar nooit!
Voor de motor is er ook een oplossing maar dat is nogal moeilijk uit te leggen hier.[}:)]


Gerrit  


dieseltje

citaat:
Geplaatst door janjozef

Of een volledig nieuwe boogie kopen met de wielen op de juiste maat, heb je meteen een goede motor

Jan



Enig idee welke hiervoor in aanmerking komen ?

janjozef

Ik weet dat Paul Bellon er vroeger een had. Ik weet echter niet of er nog zijn want dat was een lot dat hij opgekocht had. Maar in een van de laaste boekjes, weet alleen niet meer welk, stond er nog een reclame voor boogies in alle maten met 2 of 3 assen. zal eens nazien

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

argilla

dat van dat afdraaien, heb ik ook gedaan. Valt echt tegen want, de flens wordt dikker ( ha ja want de dun uitlopende flens verdikt naar het wiel toe) En op code 75 is het echt geen zicht.Neen , en dat is mijn ervaring, gewoon nieuwe RP-25 kopen. Bij NWSL kan je deze kopen, bij PB, Jocadis...Ik verkoos bij NWSL en gunstig geprijst. ((Nog beter zijn de proto-87 wielen , die zijn echter prijzig maar wel heeeel mooi en realistisch, al dan niet chemisch gezwart.))

Derhalve voor de 800 heb ik een nieuwe motor gekocht bij TSD  Train Service Dankaerdt .....of zoiets (namen zijn niet mijn sterkte). Heel goede service en behulpzaam, reageert vlug op email vraagjes( heeft website,  maakt reklame in MSM;  de laatste staat ie in geloof ik. Kost rond de ? 29 .Komt oorsprongelijk uit Australie,  Torque motor. Speciaal voor de Lima's. Kan gedigitaliseerd worden.
Maakt ook vervangingsmotors voor oude Fleishmann motoren.
Alleen voor de wielstellen van het aangedreven boogie heb ik geen oplossing.

argilla
H0, On30, 1/29, Gn15