Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

lima type 800

Gestart door marctje, 17 mei 2006, 21:38:16 PM

Rochevalien

citaat:
Geplaatst door argilla

dat van dat afdraaien, heb ik ook gedaan. Valt echt tegen want, de flens wordt dikker
>>> Ik heb op deze manier toch al een 60 assen bewerkt(wel een paar naar de k####n geholpen maar dat is dan leergeld) De M4's van Lima zien er wel beter uit met nieuwe (10mm) assen ipv de 11.5 mm origineel.

En op code 75 is het echt geen zicht.
>>> Onzin,het valt helemaal niet op.Zal eens wat foto's nemen ...een van de dagen.

Neen , en dat is mijn ervaring, gewoon nieuwe RP-25 kopen. Bij NWSL kan je deze kopen, bij PB, Jocadis...Ik verkoos bij NWSL en gunstig geprijst. ((Nog beter zijn de proto-87 wielen , die zijn echter prijzig maar wel heeeel mooi en realistisch, al dan niet chemisch gezwart.))

Derhalve voor de 800 heb ik een nieuwe motor gekocht bij TSD  Train Service Dankaerdt .....of zoiets (namen zijn niet mijn sterkte). Heel goede service en behulpzaam, reageert vlug op email vraagjes( heeft website,  maakt reklame in MSM;  de laatste staat ie in geloof ik. Kost rond de ? 29 .Komt oorsprongelijk uit Australie,  Torque motor. Speciaal voor de Lima's.

>>>Heel goede service en behulpzaam,dat moet dan wel h??l nieuw zijn want die Modeltorque die in MSM besproken is geweest PAST NIET in de motorbogie van de 800.check ik wel effe op hun site.


Kan gedigitaliseerd worden.
Maakt ook vervangingsmotors voor oude Fleishmann motoren.
Alleen voor de wielstellen van het aangedreven boogie heb ik geen oplossing.




Rochevalien






1e foto
De linkse M4 heeft assn van 10,2mm ,afkomstig van een M2.De rechte heeft assen van 11,5mm .Alle assen zijn afkomstig van Lima,die van de rechtse M4 zijn de originele.


2de foto
De onderkant van een M4 bogie,let op het messing randje waar de ,t? hoge flens werd verwijderd volgens de methode die ik in mijn vorige mail beschreven heb.Verder is er dus niets gebeurd aan deze assen.
De starre koppeling werd van de bogie afgezaagd en vervangen door een Symoba kortkoppeling houder die verzonken geplaatst is(de bogie raakt deze anders nog )


Gerrit



ERVIN

Hoi Rochevalien,ik heb een vraagje,die linkse M4 heeft zo te zien een Fleischmann Profi-koppeling,maar hangt die niet te laag??
Ik heb een loc waar dit ook het geval is,en dat stangetje onder de koppeling durft wel eens vast te raken in een wissel!!

Rochevalien

citaat:
Geplaatst door ERVIN

Hoi Rochevalien,ik heb een vraagje,die linkse M4 heeft zo te zien een Fleischmann Profi-koppeling,maar hangt die niet te laag??
Ik heb een loc waar dit ook het geval is,en dat stangetje onder de koppeling durft wel eens vast te raken in een wissel!!



>>> Inderdaad Ervin die koppeling hangt wat door.Daar steekt nog een oudere KKD onder,dat moet ik nog eens nakijken.
Ik heb ooit het plan gehad om al mijn rollend materieel uit te rusten met de nieuwe Marklin koppeling.Ik heb die ook onder de M4's getest maar die raken toch nog de buffers,met die Fleisschmann Profis is er echter geen probleem.Ik rij toch met quasi vaste stammen dus ik kan om het even welke koppeling gebruiken.De eerste en laatste koppeling moet wel nog een standaard beugelkoppeling zijn.

Gerrit





TrainTechnology

citaat:
Geplaatst door Rochevalien

dat moet dan wel h??l nieuw zijn want die Modeltorque die in MSM besproken is geweest PAST NIET in de motorbogie van de 800.check ik wel effe op hun site.




Hallo Rochevalien,

Als je in het stadium gekomen bent waar je wielen afdraait voor de sport, dan ben je zeker in staat om de ModelTorque MLF-20 in te bouwen in een AM800 van Lima. Wij hebben er in ons service center al verschillende gedaan, en het is echt geen kunst:

- monteer eerst de motor volgens de gebruiksaanwijzing
- kleef een stukje (plasticard) U-profiel horizontaal op het midden van de motor
- vijl nu het uitstekende stukje op het chassis (waar de originele motor voordien op rustte) zo af tot het U-profieltje er gemakkelijk over schuift en het draaien van het motordraaistel niet meer gehinderd wordt
- klaar !

Het vraagt een beetje pas-en-meetwerk en je moet wel een keer of tien proberen voor het echt goed zit, maar niks wat een modelbouwer tegenhoudt...

Probeer maar eens, je zult wel zien dat het lukt !

Groeten,
Mattias

argilla

He Roche je ziet het he , vragen staat vrij.Al in een mailtje gehad van TrainTech ( bedankt) destijds.Hij ( 800) doet he prima !!![:p]
[;)][;)]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Rochevalien

Wel mijn heren,ik heb dus ook zo'n Modeltorque motor ingebouwd in EEN PAAR lima loks (ging zonder problemen)maar ik ben toch niet zo happy met de rijeigenschappen.De stroomafname bij de Lima loks met hun fameuze G of pancake motor trekt op niets en als je dit dus niet zelf met wat huisvlijt oplost baat het "modeltorqen en of digitaliseren niet.De gewichtsverdeling in die loks is ook niet goed en het zwaartepunt ligt veel te hoog,dit alles resulteert in een niet optimaal rijgedrag.Een Roco aandrijving (zelfs van een tweedehandse lok)is -voor mij althans-een betere oplossing.
Ik heb die Modeltorque ook getest met een sleep aan de haak op mijn baan en dat kwam ook al niet goed.Een 23/27 moet wel iets meer dan 4 rijtuigen kunnen trekken.Voor de Lima 800 is het volgens mij dan ook beter om van een degelijk,bestaand chassis te vertrekken .

Gerrit

PS: ik bouw mijn rollend materieel(assen ed ) niet zomaar om en zeker niet voor de sport,ik ben jaren geleden overgestapt van code 100 naar code 75 en heb ,gaandeweg,alles wat ik heb omgebouwd.Wat mij niet voldeed of waar er een beter model van uitkwam heb ik van de hand gedaan.Zo,dat weten jullie dan ook al weer.




erik de noorman

Gerrit,
Wat die torque motoren betreft zelfs gedigitaliseerd 100% akkoord.
Naar mijn ervaring 85% overroepen. De originele lima in mijn serie 1500 anolaag en gedigitaliseerd presteerde veel beter.

Erik

TrainTechnology

Gerrit, Erik,

Een nieuwe motor is op zich natuurlijk geen wondermiddel, als de aandrijving en de stroomafname niet in orde zijn dan blijven er rijproblemen bestaan.

Wij hebben een redelijk aantal locs getest (steekproef met een tiental machines) en mits een groot onderhoud tijdens het inbouwen rijden die bijna allemaal goed. Bij de gevallen waar het niet volledig goed te krijgen is, ligt het probleem bij de tandwielen. Een notoir voorbeeld is de Reeks 18, daar is de speling op de tandwielen zo groot dat zelfs met een goede motor er nauwelijks kracht op de assen kan overgezet worden.

Bij een goede loc is een sleep van 6 tot 8 wagens (bijvoorbeeld Lima M4-rijtuigen) geen probleem, ook op hellingen tot 3%.

Ook digitaal hebben we enkele oplossingen geprobeerd, een perfecte fijnafregeling hebben we enkel met ESU-decoders uitgeprobeerd omwille van het programmeergemak. De motorregeling mag op de standaardinstellingen blijven staan, maar de snelheidscurve moet je wel grondig verlagen: de maximumsnelheid mag ongeveer 2/3 van de volle uitsturing bedragen (dus bij een curve met waarden van 0-63 rond de 40).
Gebruik met een decoder nooit de diodeblok, maar dat is hier al dikwijls verteld dus dat weten jullie waarschijnlijk al wel...

Beschrijf eens welke aanpassingen jullie uitgevoerd hebben, ik wil altijd mee helpen zoeken naar een oplossing. Ook de gebruikte decoders zijn van belang.

Groeten,
Mattias

erik de noorman

Mattias,

Voor ik de nieuwe motor heb geplaats zijn uit het motorhuis, de tandwielen, wielassen enz gedemonteerd. Volledig ontvet en gepoets.
Alles terug gemonteerd en voorzien van een druppeltje  olie.
De torque in het motorhuis geplaats. Alles loopt soepel. Stroomafname 100 % ok (omgebouwd naar 3 rail).De diodebrug is wel tussen een van de motoraansluitingen en de Lenz 130 decoder geplaatst (ik dacht gelezen te hebben dat dit een vereiste was om de motor optimaal te laten functioneren).
Nu de motor loopt goed op de eerste 3 stappen maar schiet bij een hogere rijtrap plots over de baan, niet te controleren. Herprogammeer ik nu de de decoder met sterk gereduceerde max. snelheid dan is dit euvel min of meer opgelost maar verliest de motor aan trekkracht.
Heb ongeveer alle mogelijke intellingen  geprobeerd maar zonder het gewenste resultaat. Ik zal de diodebrug eens verwijderen en zien welk resultaat dit geeft.
Erik

DelticPower

Hallo Rochevalien / Gerrit.  Mij viel op de bovenste foto de mooie geweatherde draaistellen op. Kun je daar eens een close up van plaatsen.[:)]
Groeten van Jan

TrainTechnology

citaat:
Geplaatst door erik de noorman

Ik zal de diodebrug eens verwijderen en zien welk resultaat dit geeft.



Erik,

Dat zou het juiste resultaat moeten geven, namelijk een goed rijdende trein. Zo bouwen wij ze alvast in, en tot nog toe steeds zonder klachten. En ik kan me niet voorstellen dat de mensen niet durven reageren als ze niet tevreden zijn [;)] !

Groetjes en veel succes ermee,
Mattias