Prijzen

Gestart door Huugooke, 11 januari 2015, 17:24:46 PM

Huugooke

Nog steeds aan't ordenen en vandaag al mijn nog beschikbare OVP's aan't verzamelen en klasseren.
In de doos van mijn "Big Boy" zat nog de rekening: 6000 Bfr. Voor de youngsters onder u: dat is 150 euro!
Nu was dat in de jaren tachtig ook geen kattenpis! Maar wel bedenken dat het toen zeker niet uit China kwam maar uit Italië.

bellejt

in de doos van mijn Borsig fabriekskleuren beperkte oplage zit ook nog dat briefje : 10.000 Bfr eind jaren 70-begin 80.Toen verdienden we 27.000 bfr in de maand.Dan zijn we nu stukken beter af hé.Ook meegemaakt met de telegeleide modelbouw.Nu goed betaalbaar en toendertijd een groot stuk uit de boterham.
Blij dat het allemaal wat betaalbaarder is.Vooral naar de jongere generaties toe.

Rangeerduivel

#2
Ook ik heb de Rivarossy Big-Boy (analoog)bij Jocadis in de oude winkel nog zien liggen aan pakweg 250€,dit halfweg jaren 2000!
Je zal hem nu niet meer vinden voor die prijs!
https://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=8&cad=rja&uact=8&ved=0CEUQtwIwBw&url=http%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3D6V6-xRU1jjs&ei=xa-yVICqGcTxaLK3gqAE&usg=AFQjCNF3mpd4MpSMGpM_u7u6BeTxPcymkg&sig2=aD6XNaP6znshJkkvXNxbtA

;)

cyberbeast

Ik snap waar je naartoe wil en ik snap ook dat iedere hobby geld kost, maar nadat ik de richtprijzen zag van ondermeer de Marklin nieuwigheden voor 2015, heb ik de brui gegeven aan de mooie modelspoorhobby en ga ik me met andere dingen bezighouden.

Nee, ik wil (verschil met kunnen) het voor mezelf niet meer verantwoorden dat 350 euro voor een lok een goede deal is. 220 voor een lok vond ik nog doenbaar, maar ondertussen zijn we dat niveau ook al ontstegen. Een onnozel containertje kostte 10 euro, 400 frank. Voor een stukje plastiek? Nee, bedankt. En ja, er gaan wel alternatieven zijn waar je 10 containers kan krijgen voor dezelfde prijs, maar dat heeft weer heel wat om handen.

En dan zijn het nog niet de produkten die ik wil.

Ja, je kan er de kantjes van af lopen en veel zelf doen, maar nog kost het een boel geld als je het goed wil doen. Niet enkel de materialen maar ook de machinerie voor de bewerking kostten een hoop geld. Die machinerie heb ik dan ook dikwijls enkel voor mijn hobby nodig.

Met zo'n prijzen ga je in ieder geval geen nieuw bloed naar de hobby lokken of daar houden. Want het houdt vaak op bij de startset.
Nee, wat ik heb,  hou ik. Daar ga ik nog mee rijden en daar stopt het.
 

Gerolf

Citaat van: cyberbeast op 14 januari 2015, 23:16:17 PMEen onnozel containertje kostte 10 euro, 400 frank.

Ik weet niet of het slim is om te vergelijken met de Bfr. Die bestaat intussen al 13 jaar niet meer  ::)

Vergelijk het met huidige prijzen in de horeca, of voedingswaren, of energie, ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirky

Ik blader nog regelmatig door oude catalogussen van Märklin. Toen, bijvoorbeeld 1960, had je voor 800 Bfr al een deftige locomotief. Die prijzen zijn nu al een ordergrootte x20 gestegen... niet mis op 50 jaar!

Wel leuk om te weten dat die oude Märklin, zelfs zonder verpakking, nu toch wel 2 to 3 keer maar (geld-)waarde heeft dan de oorspronkelijke aankoopprijs... Als je die verkocht krijgt, niet?

Een goede Duitse vriend die helaas een paar jaar terug overleden is, zei altijd tegen zijn vrouwtje dat alles wat hij kocht voor de modelspoorbaan alleen maar in waarde stijgt waar zij dan uiteindelijk goed zou bij varen.
Na zijn overlijden is de collectie van zowat 300 locomotieven verkocht voor 5000€...
Het is maar waard wat ge ervoor krijgt, niet?

krispy

Citaat van: Gerolf op 15 januari 2015, 11:30:08 AM
Citaat van: cyberbeast op 14 januari 2015, 23:16:17 PMEen onnozel containertje kostte 10 euro, 400 frank.

Vergelijk het met huidige prijzen in de horeca, of voedingswaren, of energie, ...

Maar ook daar word gaan ze er maar oplos als men eventjes vergelijkt met een paar jaartjes terug.Den Euro heeft het er niet goedkoper op gemaakt , in tegendeel denk ik.
Neem nu een groot brood ( 20 jaar terug , waren men ouders bakker vandaar dit vb )

toen een groot brood van 800 gr  41 bfr gesneden -> ongeveer 1 euro ; nu 20 jaar later brood van 600 gr 2.5 euro ( ongeveer 100 bfr )
Zo kan ik honderden vbn opnoemen uit de horeca
Ik denk niet dat de lonen op die periode ook maal 2.5 gegaan zijn ( of heb ik het mis )
Mijn ondervinvindingen zijn echter dat de BASSIS produkten ( eten en vaste nood en hier kan nem niet het uitvlucht gebruiken van wat we nu kopen is kwalitatief veel beter ) fel gestegen zijn en de electronica produkten ( de gadgets ) een beetje blijven steken zijn ( hier geld dan weer wel , dat er een grote vooruitgang is geboekt , hetzelde in de auto industrie

ter vgl  een VW passat GT TD koste in 1990 ongeveer 900.000 BFr ( 24.000 euro ) , nu komen vergelijkbare modellen rond de 30.000 euro
ook hier veel vooruitgang en een gematigde prijsstijging.

Op hobby niveau heb ik ook al men bedenkingen gemaakt , hier en daar beginnen de prijzen echt wel de pan uit te vliegen , maar moet wel zeggen ook hier een HELE vooruitgang tov vroeger .

Mijn conclusie is maw , voeding en bassis behoefte veel opgeslagen tov vroeger maar geen grote kwaliteits vooruitgang, en daar kan men moeilijk op beknibbelen , zeker als er thuis kids rond lopen.

Electonica produkten en auto's gematigd omhoog , maar zeer grote stappen vooruit ( maar hier beslit men wel zelf of men het nodig heeft)

Hobby's en andere speciallekes ( LUXE ) heel duur aan het worden maar men ziet ook hier een hele vooruitgang tov vroeger.( Hierin kan men echt het verschil maken als het nodig is )

DUS ik kan het goed begrijpen dat er vele onder ons stilletjes beginnen afhaken , zeker de ouderen , zij proberen met hun zuur verdiende centen rond te komen en mischien nog iets van de wereld ( reisje ofzo ) mee te pikken , maar dit heeft dan wel rechtstreeks gevolg op hun budget
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

centauri167

#7
Citaat van: Dirky op 15 januari 2015, 12:01:15 PM
Ik blader nog regelmatig door oude catalogussen van Märklin. Toen, bijvoorbeeld 1960, had je voor 800 Bfr al een deftige locomotief. Die prijzen zijn nu al een ordergrootte x20 gestegen... niet mis op 50 jaar!

Wel leuk om te weten dat die oude Märklin, zelfs zonder verpakking, nu toch wel 2 to 3 keer maar (geld-)waarde heeft dan de oorspronkelijke aankoopprijs... Als je die verkocht krijgt, niet?

Een goede Duitse vriend die helaas een paar jaar terug overleden is, zei altijd tegen zijn vrouwtje dat alles wat hij kocht voor de modelspoorbaan alleen maar in waarde stijgt waar zij dan uiteindelijk goed zou bij varen.
Na zijn overlijden is de collectie van zowat 300 locomotieven verkocht voor 5000€...
Het is maar waard wat ge ervoor krijgt, niet?



Jaren geleden heb ik op de regionale TV eens een reportage gezien waar de uitbater van Het Spoor de aankoop van locomotieven wou verkopen als een supere alternatieve belegging ipv bv. aandelen, de waarde zou maar blijven stijgen ...

Treinen zijn een hobby, voor het geld moet je het niet doen, maar voor het plezier. Volgens mij is het dom om met een mogelijke verkoopwaarde rekening te houden, want wat vandaag nog wat waard is, is dat morgen misschien al niet meer, daarom kan je volgens mij gewoon het best model per model bekijken en zien dat de prijs je het waard is om er gewoon plezier aan te hebben, anders kan je ze beter laten liggen.

755philippe

Hallo,

Als die vrouw 5000€ heeft gekregen voor 300 loks is dit gemiddeld amper 20€ per loc. Welke Märklin-loc verkoopt je tegewoordig voor amper 20 euro'tjes. Die vrouw heeft waarschijnlijk te maken gehad met een opkoper en die zag ook wel dat zij er niet veel van kende. Zij heeft zichh goed in het zak laten zetten. Ze had beter alles apart verkocht en misschien 5x dit bedrag gekregen. Andere optie is alles laten veilen bij de grote Duitse veilinghuizen en ze had waarschijnlijk wel het bedrag gekregen wat het waard is - de veilingkosten.
Beleggen in Märklin-loks is goed MAAAAAAR.... GEEN LOKS NA 1960 want de oplage is te hoog en de zgn exclusieve loks kun je ook nog regelmatig vinden. De loks die hun waarde het best behouden zijn deze van 1935 tot einde jaren '50. Ik weet ook wel dit zijn de loks die op veilingen zeer hoog gaan. Kijk in de Koll's maar eens naar de prijzen van vb : TWE700,RS700,HS700, ST800, DL800, TW800, CCS800, en de Engelse want die zijn helemaal onbetaalbaar.
Prijzen van 2000€ of meer voor een lok in goede staat is geen aardigheid. Dan gaat het hier maar over 1 lok. Deze prijzen zijn niet meer haalbaar voor de moderne Märklin-loks. Tegenwoordig is de oplage veel te hoog waardoor je niet meer kan spreken over "zeldzaamheid". Dit was even ter toelichting.

Mvg

755philippe


Dirky

Jij hebt er een ander gedacht van Philippe omdat je vertrouwd bent met modelspoor maar welke vrouw of welke niet geïnteresseerde kleinzoon, kent er voldoende van om een verkoop te leiden.
En dan komt er ook nog het volgende bij:
Als je geluk hebt dat er een pak exclusieve modellen tussen zitten zullen die maar interessant zijn voor verzamelaars die er in hun serie ontbreken. Voor die ontbrekende stukken zullen ze wel iets meer betalen dan de doorsnee prijs maar de rest laat hun vaak koud. En ga dan maar eens op zoek naar de volgende verzamelaar die net dat te weinig heeft wat jij net hebt...

Stel morgen eens al je locs in 1 koop te koop voor de prijs die je echt wilt. Ik vrees dat je er de rest van je leven blijft mee zitten, niet?
Verander je tactiek en verkoop ze per stuk: Een paar interessante stukken zal je verkopen. De rest...? Als het je zelf niet interesseert zal je snel tevreden zijn met < 20€ als alles maar in 1 keer weg is...

Huugooke

"De prijs van een (antieke) locomotief is volledig afhankelijk van de stemming van de koper en de verkoper op het moment van de transactie"
Vrij naar J. McKeown

Veilinghuis Bernaerts ( doet, deed?) al eens veilingen van modelspoor

Rangeerduivel

Citaat van: Dirky op 15 januari 2015, 13:51:43 PM
Jij hebt er een ander gedacht van Philippe omdat je vertrouwd bent met modelspoor maar welke vrouw of welke niet geïnteresseerde kleinzoon, kent er voldoende van om een verkoop te leiden.

Zo onhaalbaar is het nu ook weer niet iemand te vinden die er wél verstand van heeft om een verkoop te regelen(mits een vergoeding[een paar loc's :D :D])
Ik heb aan 'die van ons' gezegd welke perso(o)n(en) ze moet aanspreken daarvoor wanneer ik voor haar mijne lepel afleg.
Als ze het dan uiteindelijk toch niet doet,moet ze de gevolgen maar dragen,ttz veel geld kwijt!

;)

dieselfreak

Er bestaan vèèl betere beleggingen dan modeltreinen, tegenwoordig mag je al blij zijn dat je je aankoopbedrag terug krijgt wanneer je ze verkoopt. Behalve wanneer het zeer exclusieve en zeldzame stukken zijn en dan nog. Modeltreinen zijn er enkel voor het plezier, wanneer je er rijk mee hoopt te worden dan zit je letterlijk op het verkeerde spoor.
MC

Peter

Het is zoals bv. met immobilien
De verkoper wil graag de hoogste prijs van het huis krijgen en de koper wil graag de laagst mogelijke prijs betalen. ;)
Met vriendelijke groeten
Peter

SuSke

De enige manier om te evalueren of onze hobby duurder is geworden t.o.v. de rest is gewoon de index van consumptieprijzen even raadplegen (http://statbel.fgov.be/nl/statistieken/cijfers/economie/consumptieprijzen/consumptieprijsindexen/#dwtable)

Als je dan de vergelijking trekt tussen nu en bv 1998 mag alles ongeveer 40% duurder geworden zijn.
Ten opzichte van 2004 zo'n 22%

We zijn dus ver van de opgetreden stijgingen van 250% die sommige producten gekregen hebben.
Ons inkomen hangt spijtig genoeg vast aan de officiële index en niet aan de reële prijsstijgingen
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.