Nieuws:

Nu in MSM 249 TEST: KATO NMBS 5405 in spoor N

Hoofdmenu

Prijzen

Gestart door Huugooke, 11 januari 2015, 17:24:46 PM

rgp

Hallo,

Men blijft altijd maar die te eenvoudige vergelijkingen maken.  Jullie gaan er van uit dat het enkel de euro is die de prijsstijging in de hand heeft gewerkt.

Ik heb het al een paar gezegd: indien de euro er niet was geweest, dan hadden we eind jaren 90 van vorige eeuw en begin deze eeuw twee devaluaties van minimum 10% aan ons broek gehad, en daar bij sindsdien een zwakke frank.  Ik denk dus dat brood wel meer dan 100 BFr zou gekost hebben.

De laatste 10 jaar van de BFR hadden we een sterke BFR omdat hij gebonden was aan de DM die een sterke munt was; men heeft er zowat alles aan gedaan om die verbinding te behouden tot de korf van de euro vastlag.  Moest dat niet gebeurd zijn, dan waren de stijgingen nog veel groter geweest.

Roland

oebr

Ik vrees dat modelspoor een tijdje blijven hangen is qua prijzen en nu plots wat schade inhaalt. En dat doet effectief pijn.
Maar we lopen op 2 sporen (om in de sfeer te blijven).
Enerzijds heb je nu kleine fabrikanten die eigenlijk fantastische producten leveren voor een nog steeds (zeer) redelijke prijs.
De kunstwerkjes die bvb uit Ingelmunster, Sourbrodt en Duffel komen zijn hun prijs meer dan waard. Dat is toptechnologie, vakmanschap en ja eigenlijk zelfs kunst in een schuimrubberdoos.
Anderzijds heb je grotere fabrikanten uit bvb Göppingen en München die in hun research en uitvoering belange niet zo ver gaan maar toch menen dat ze ( vaak zelfs voor reruns van oude uitgaves) stukken meer moeten vragen, noblesse oblige...

Nu, als je het boek over de treintjesfabrikant GILS van forumlid Stefanic leest moet je vaststellen dat in de jaren 40 en 50 een startset (voor speelgoed dan !) ook stukken van mensen kostte. Omgerekend zou je nu zeker 1000 tot 2000 euro moeten ophoesten om sint te kunnen spelen. Maar het blijft wel jammer dat de te forse inflatie bij de grote merken (zelfs Piko als je de wagens bekijkt) meer en meer liefhebbers doet afhaken.
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Peter

#17
Je moet natuurlijk ook de kwalteit en de graad van detaillering vergelijken.

Ik heb hier van Märklin een baureihe 24 en een 01 staan (ac) uit de jaren 60/70°
Dat waren blokken ijzen die leken op de loks die ze uitbeelden. Die waren toen ook niet goedkoop.
Als je dan die modellen vergelijkt met de huidige modellen dan is het toch niet meer dan normaal dat die in verhouding veel meer kosten.

Idem voor mijn Piko, Gützold en Hruska loks uit die tijd. Die waren niet slecht, maar ook weer geen vergelijk met de hedendaags modellen.

Op onderstaande foto De baureihe 84 van Hruska, met reeds een 7-polige motor, een plooibaar chassis  en de middelste aangedreven as zonder wielflenzen (iets wat Lilput vergeten was)

Met vriendelijke groeten
Peter

Buikske

Hallo,

Hobby is luxe, en luxe moet worden betaald. En dit telt niet enkel voor onze hobby.

vb/ Je moet eens kijken wat een simpele hengel tegenwoordig kost, daar heb je al een mooie loc voor. Om nog maar te zwijgen over fotografie.

En vergelijken tussen Euro, en Bef is volledig uit den boze. in 2013 is er een onderzoek geweest naar de prijsstijgingen. Dit tussen 1992 en 2002 Bef en tussen 2002 en 2012 Euro. Eindresultaat, er was op 10 jaar een stijging van 22% met Bef en een stijging van 11% met euro.

Of denken jullie dat je heden nog een brood had gehad voor 41fr of een pintje voor 40fr. Ik denk het niet

mgr
 

centauri167

Blijft een feit dat men alvast sommige zaken zoals simpele wagons of bv. containers ( 10 euro ) veel te duur verkoopt.

Dat de prijzen stijgen door de stijging van de algemene kosten ( inflatie ) en de grondstofkosten is normaal, maar wat velen hier wel vergeten is dat de Duitse merken ( die zo graag hun prijzen doen stijgen ) het meeste nu ook in China produceren ipv in "De Heimat," dus zijn de serieuze prijsstijgingen bij hun alles behalve gerechtvaardigd.

Maar het blijft een hobby en die kosten geld, hoeveel je er aan geeft is je eigen keuze. En Duitse merken die al bijna allen de faling hebben meegemaakt leren duidelijk hun les niet.

loebaske

Hun les leren....baah nooit, ze denken dat we zotten zijn en hopen dat we blijven kopen....voor onnozele dingen waar de mal al duizend keren is terug betaald...maar swat, als we allen niets meer kopen dan blijven ze zitten met over stock die geld kost...
of men kan als handelaar een deal sluiten en een pallet kopen aan een prikje...

oebr

ik kan Paul wel volgen...

maar een en ander is ook relatief... Kom net terug van de garage, een stomme steen kost mij en de verzekeraar bijna 500 euro.
De kleine gezinswagen waar ik mee rondbol en die ik af en toe gebruik om die mooie modellekes (die zeker 30-40 jaar OK blijven) mee te halen kost gemiddeld ( aankoop/afschrijving op 10j - verzekering - taxen - brandstof)  250 euro per maand dergelijke calamiteiten niet eens meegerekend - en dus voor een onnozel instapmodel waarmee ik net op de parking van de Delhaize mee uit de toon viel  ;D
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992