Nieuws:

Nu in MSM 249 SAMENSTELLING: De EN224/225 Donauwalzer 1993-2002

Hoofdmenu

Ral kleuren reeks 20/21/22/23

Gestart door MARKLINRIJDER, 15 mei 2006, 16:45:39 PM

MARKLINRIJDER

Hallo,

Ik weet dat sommigen er een hekel aan hebben, maar is er iemand die me de ral nummer van deze reeksen kan geven.  Indien mogelijk ook van het nmbs geel en nmbs Grijs(dak).
Bestaat er trouwens niet een soort van database met alle kleuren ooit toegepast door de NMBS op hun verschillende loc's?

Groetjes,

David

Tom

De nummers van deze reeksen weet ik niet maar mischien moet je bij jocadis eens kijken, die verkopen verven in NMBS kleuren.

http://www.jocadis.com/
Tom

loco

Jocadis verkoopt wel verfjes, maar daarmee heeft marklinrijder nog geen ralnummers voor geel en grijs.
Nu vraagt hij juist deze kleuren die die vaak afwijken qua interpretatie naar gelang de lichtinval en de voorkeur van de modellist.
Ik doe een beperkte poging:
geel: Chromaat Geel Ral 1018 bij benadering
Geel ral 1026 ook bij benadering
Grijs  (Ral 7003) = Mosgrijs - Army Green (oud dak)
Donkergrijs  (Ral 7037)= Stofgrijs (dak Vauban)

Er bestaat bij mijn weten geen databank. vroeger had de NMBS zijn eigen kleuren die zij ergens lieten maken en die een aparte codering kende. Nu gebruiken ze ook ral kleuren en daar zijn de meesten wel van gekend. Maar pas op. Ral is een poging om de kleuren te standaardiseren en per definitie een beperkende banadering, en dus niet zaligmakend. Alleen bij benadering.

loco

Rochevalien

Volgens mij is het beter om die RAL nummers gewoon te vergeten en te zorgen dat je goede foto's hebt van de lok of wagon (en ook  van alle zijden)die je wenst te herspuiten.Want daar gaat het toch over denk ik,en dan met die foto's naar een modelbouwwinkel te trekken en daar de meest passende kleuren uit te zoeken.Dan kan je ook nog kiezen tussen acryl-matte -of satijn verf.Er is daar een enorme keuze in en er zijn verschillende merken.Daar vindt je zelfs -gratis- vergelijkings folders tussen de verschillende merken onderling.
En je hoeft daar ook niet per s? voor naar Edingen te gaan.
Ik heb onlangs nog verf gekocht voor een 25.5 en wel ZONDER naar een foto te kijken,gewoon puur op het gevoel af,straf h?.


Gerrit

MARKLINRIJDER

Ok,

Bedankt voor de raad en nuttige info.  Maar om speurwerk en andere tegenvallende resultaten te vermijden:  Welke kleur adviseren jullie mij dan?  Ik weet ondertussen dat het staalblauw is en in de ral  staat deze voor 5M11 maar deze is veel donkerder.  Ik denk persoonlijk meer aan RAL 5M20.

Groetjes,

David

Dieter

Tijdje terug stond er op de site van de pijl een artikel waarin de kleuren al dan niet met hun ral nummer en de daartoe dichts naderende kleure die je in de winkel kan kopen. Was daarnet gaan zien op de site maar vind het niet terug.

Mvg Dieter.
Modeltreintjes zijn zoals een vrouw! Ge steekt er veel geld en liefde in!

loco

@Marklinrijder
Het is mij niet duidelijk wat je precies wilt.
Wil je het Ral nummer voor geel en grijs of is het nu plots staalbauw geworden?
Voor de 25.5 heb je kobaltblauw nodig = Humbrol 68 of 198 = ral 5013.
Kobaltblauw is bij benadering gelijk aan staalblauw = 5011 (maar toch net iets anders).
Waar die M voor staat weet ik niet.
Ondanks de deskunsdigheid van Rochevalien zou ik geen verf op zicht durvan kopen. De kleur op het deksel komt niet noodzakelijk goed overeen met wat in het potje zit, alhoewel dit wel zou moeten. Ook op folders durf ik mij niet te baseren. Ik gebruik Ral staalkaarten (Ral-K5).
Wat geel en grijs betreft, daar kun je een beetje van afwijken, maar bvb elektrisch blauw moet correct zijn.
Loco

MARKLINRIJDER

Het is de bedoeling een reeks 22 te herspuiten en zoek daarmee de verschillende kleuren.  Ik zoek dus nog steeds naar de ral nummer of humbrol nummer(mag ook tamiya of revell zijn) om deze klus op een deftige wijze te klaren.
De andere kleuren vond ik al terug in de boek van Marklin reeksen 22,23,25,25.5

Groetjes,

D.

Kedeng Kedeng

citaat:
Geplaatst door MARKLINRIJDER

Het is de bedoeling een reeks 22 te herspuiten en zoek daarmee de verschillende kleuren.  Ik zoek dus nog steeds naar de ral nummer of humbrol nummer(mag ook tamiya of revell zijn) om deze klus op een deftige wijze te klaren.
De andere kleuren vond ik al terug in de boek van Marklin reeksen 22,23,25,25.5

Groetjes,

D.

Welke kleur zoekje voor die 22?

MARKLINRIJDER

ik zoek het staalblauw.

Groetjes,

D.

loco

Ik weet niet of de reeks 22 ooit in staalblauw heeft gereden. Ik kan me altijd vergissen natuurlijk. Waarschijnlijk heb ik dit altijd over het hoofd gezien. heeft er iemand een foto van?
Maar voor staalblauw kun je altijd eens kijken naar volgende nummers:
Humbrol 68 of 198
Revell 53 of 350
Tamiya X16
Dit zijn volgens mij de kleuren die het staalblauw het best benaderen.

Indien je het hedendaags elektrisch blauw nodig hebt, kan ik je jammer genoeg niet helpen. Jocadis kan dat wel.
succes

Loco


nmbs

Nee dat is het elektrisch blauw/turquoois.  Staalblauw is zoals de types 15 en 16 oorspronkelijk geleverd werden.
Greetz

Johnnytrein

Heb je voor deze ral nummers als eens aan Paul Bellon uit Ranst gedacht? http://www.pb-messingmodelbouw.com/ Johnny
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

55erke


Hoy,
Hmmm..... Ik ken die foto's percies ergens van [?][?]
Op die 2250 in Kinkempois zou ek wel niet te hard op verder gaan want die zen blauw is serieus afgegaan en verkleurt hoor.
De 2248 is tog meer zijn normaale kleurtje[;)]

Groeten
Johan