Nieuws:

Nu in MSM 247 PRAKTIJK: Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 2 | Terminus: de baan, deel 3 | Werken met MIFO SHAPE | Blaas uw Lima loc nieuw leven in met een ombouwset van Micromotor.eu | Verroest

Hoofdmenu

Ral kleuren reeks 20/21/22/23

Gestart door MARKLINRIJDER, 15 mei 2006, 16:45:39 PM

loco

Neen, staalblauw is zoals de 25.5 nu nog steeds rijdt.
De originele kleur van de 15 en de 16 was een variante van het turkoois dat duidelijker blauw dan groen in zich heeft.
Voor het elektrisch blauw heb ik geen kant en klare oplossing, Maar het is ook geen turkoois maar blauw. Ik weet niet welke potjes van Humbrol je hiervoor moet mengen. Misschien zit er een kunstenaar onder ons die hier wel een goede tip heeft.
Elektrisch blauw kun je best bij Jocadis bestellen. De verf van jocadis moet je trouwens ook verdunnen met thinner.
Loco

Dieter

Volgens mij is het staalblauw meer het blauw dat de blauwe 55, 60 en 62 als jasje hebben/hadden. Dat van de 25.5 is eerder kobaltblauw.
En sla me nu geen blauw oog [B)] moest ik verkeerd zijn.

Blauwe groetjes [:D]
Dieter.

Edit: Het staalblauw van de NMBS wordt/werdt geleverd door de firma Doth?? onder nummer 0197274. (bron B-Diesel, MAX DELIE)
Modeltreintjes zijn zoals een vrouw! Ge steekt er veel geld en liefde in!

loco

Staalblauw is diep donker blauw (en geen elektrisch blauw van de 55 ...) en heeft als ralnr 5011.
Kobaltblauw is voor de 25.5 en is iets lichter ral 5013. Het is ook anders samengesteld.
Maar omdat de potjes verf van Humbrol de kleur bij benadering geven is het soms goed om de twee te mengen. Mijn voorkeur gaat echter naar kobaltblauw.
Voor het Elektrisch blauw bestaat er geen ral nummer.
Trouwens voor de meeste kleuren bestaat er geen ral nummer. Ze kunnen ook ander kleursystemen volgen of gewoon op een totaal andere manier samengesteld worden. Dit is de reden waarom voor de meerste oudere NMBS kleuren geen ral nummer bestaat en ook voor een aantal hedendaagse kleuren ook geen ralnummer beschikbaar is.

Loco

MARKLINRIJDER

@johan: Je vindt het hoop ik toch niet erg dat ik even fotos uit jouw archieven gebruikt heb om het even duidelijk te stellen? Trouwens prachtige site.
@loco: Van al dat geblauw wordt ik nog gek.  Ik denk dat ik maar eens contact opneem met PB of Jocadis.

Ik laat wel iets weten kwa resultaten.

@allen: Alvast bedankt voor de reacties.  Moest er toch nog iemand zijn die me meer info kan bezorgen i.v.m. kleuren van belgisch materiaal.  Laat gerust iets weten.

Groetjes,

David

55erke

citaat:
Geplaatst door MARKLINRIJDER

@johan: Je vindt het hoop ik toch niet erg dat ik even fotos uit jouw archieven gebruikt heb om het even duidelijk te stellen? Trouwens prachtige site.




Das helemaal ni erg. Daar dienen nu eenmaal foto's voor eh[;)]

Groeten
Johan