Spoorspiralen

Gestart door Jurgen, 13 mei 2006, 17:14:33 PM

Tom

Vrij eenvoudig (naar mijn smaak) maar kan zeker ook mooi zijn.
Kan het zijn dat het vooral de bedoeling is om treinen aan het oog laten voorbijglijden in een uiterst gedetaileerd landschap?
Tom

Tom

Mee eens of niet?
Tom

eibtrain

Het is inderdaad wat stiller dan anders Jurgen, maar dat kan snel veranderen.

Ik zal even een kopstation proberen in te plannen, volgens mij zal dit niet te kort worden, je hoeft immers niet de rechte kanten van je baan te volgen.

Zal wel niet meer voor vandaag zijn.

Greetz,

Rik

Gerolf

Dag Jurgen,
Ik wil je best wel helpen, maar ik heb nog geen tijd gehad om iets "op papier" te zetten. Full-Time verpleger, weet je [xx(]. Er zitten echter enkele vrije dagen aan te komen.
Ik denk dat, gezien je beperkte ruimte en je blijkbare wens om een continu treinverkeer te hebben, je keuze voor een gevouwen hondebeen de goede is.
Ik zou je station echter diagonaal plaatsen in plaats van langs de achterwand, en langs twee zijden een zo groot mogelijke "daalspiraal" naar een keerlus en schaduwstation of - indien mogelijk - gemeenschappelijk schaduwstation maken.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Gerolf

Dit kan ook :



Zo heb je de ruimst mogelijke bogen en spiraal, maar geen ondergronds station. De keerlussen van je hondebeen zijn gemeenschappelijk, wat toch spelmogelijkheden geeft.
Het stationsemplacement moet uiteraard nog verder uitgewerkt worden ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Jurgen

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Ik denk dat, gezien je beperkte ruimte en je blijkbare wens om een continu treinverkeer te hebben, je keuze voor een gevouwen hondebeen de goede is.
Ik zou je station echter diagonaal plaatsen in plaats van langs de achterwand, en langs twee zijden een zo groot mogelijke "daalspiraal" naar een keerlus en schaduwstation of - indien mogelijk - gemeenschappelijk schaduwstation maken.



Aan een diagonaal station had ik ook al gedacht. In verschillende magazines hebben al zo'n banen gestaan, maar die beperken zich meestal tot een gewone 8-vorm. Zonder schaduwstation, keerlussen en dergelijke.
Maar het is dus wel de bedoeling om het spoorverkeer realistisch te maken. Dus links het station uit en even later langs dezelde kant er terug in om daarna langs rechts te verdwijnen. Daardoor zat ik ook met die spiraal in gedachten.
Ik ga nog eens proberen om zelf een plan met diagonaal station te tekenen. Al zal dat met mijn handigheid toch weer wat duren. [xx(]
Alle reacties zijn dus nog meer dan welkom. [^]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

just4fun

Hallo,
verder breiend op het voorstel van Gerolf, kunt ge misschien de ene spoorspiraal nog een verdieping verder doen zakken en zo 2 schaduwstationnetjes ?maken, 1 op -1 en een 2de op -2?
Groeten,
Paul

Gerolf

Het probleem zit hem in de beperkte ruimte. De neergaande keerlus aan ??n kant zit in de weg voor een schaduwstation op een "tussenverdiep".
Tenzij je kiest voor korte boogstralen, maar dan komen we terug aan het eerdergenoemde probleem van een mogelijk te steile klim.
110 op 290cm is niet veel voor een dubbelsporige hoofdbaan met een gevouwen hondebeen. Is er een mogelijkheid om een L-vorm te maken? Dan cre?er je meer ruimte. Met een toegangsluik is dan toch nog de baan bereikbaar.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Jurgen

Een L-vorm is echt niet mogelijk.
Ik zal eens proberen te tekenen hoe de kamer er uitziet waar mijn baan staat. Zij staat namelijk achter de kleerkast van mijn ouders op hun slaapkamer.
Eigenlijk was het de bedoeling dat mijn moeder daar een klein naai-atelier zou krijgen, maar ik was sneller. [:D][:p]
Maar ik zal mijn tekenkunsten eens uitproberen in Paint en het dan online plaatsen.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Gerolf

... en die kleerkast kunt ge niet stiekem een zetje geven, zeker [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Tom

citaat:
Geplaatst door Jurgen

Maar ik zal mijn tekenkunsten eens uitproberen in Paint en het dan online plaatsen.

Ik ben benieuwd wat dat zal worden. [:o)]
Tom

Jurgen




Zo ziet de kamer er dus uit. Het gearceerde deel rechtsboven, daar staat nog een gedemonteerd bed. En die houten opbergplanken komen boven mijn baan. De onderste plank zou dan verdwijnen.
En neen, ik kan die kast geen zetje geven. [:(!] Dan staat ze trouwens voor de deur en kan ik er zelf ook niet meer in of uit. [;)]

Laat ons zeggen dat de smalle kant van mijn baan de breedte is. Dus van de muur tot de kast heb ik 1,50 m. Van de kast linksboven tot aan de rechtermuur heb ik ongeveer 3 meter. Zoals ik reeds gezegd heb, heb ik voor de zekerheid toch maar 2,90 m genomen. [:o)] Tot zover dus mijn Paint tekenkunsten. [:D]
Zoals je ziet kan ik maar langs 2 kanten aan mijn baan aan. Tussen de kast en mijn baan heb ik nu 30 cm. Daarom zit ik ook meestal gewoon aan de linkerkant tegen de kast.
Ik heb ook al voorgesteld om de ruimtes om te keren. Dus mijn ouders achter de kast en ik de rest. Maar dat zagen ze niet zitten. [xx(]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Gerolf

Dan heb je eigenlijk nog minder plaats, want 30cm om tussendoor te kruipen is veel te weinig. 50cm is een minimum.
Ik ga er van uit dat je niet aan anorexia lijdt. [:I]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Jurgen

Daarom gebruik ik ook de kleinste boogstralen h?. 30 cm is echt wel de plaats die ik nu heb tussen die kast en mijn baan. En ja, dat is veel te smal, maar ik kan er net tussen. [^]
En neen, ik lijd niet aan anorexia. [xx(] Ik ga nu niet mijn eetgewoontes uitleggen, maar onlangs heb ik dus dubbel zoveel gegeten dan anders (mijn ouders vroegen of ik ziek werd ofzo [}:)]) en toch woog ik 's avonds een kilo minder. Vele mensen zouden jaloers zijn. [^]
Maar ik moet toegeven, 30 cm is weinig. Zelfs voor ne smalle zoals ik. Daarom heb ik voor mijn nieuwe baan ook maar maximum 1,2 meter voorzien in de breedte.
Ik dacht dit weekend een nieuw plan, met diagonaal station, te tekenen, maar ik moet gaan helpen op de opendeurdag van de school waar ik werk. Langs de andere kant begint volgende week woensdagmiddag dan weer wel een extra lang verlengd weekend voor mij. Dus we gaan niet klagen. [:D] Woensdag begin ik te tekenen.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

ysbeer

je ouders op de kast.
of de baan onder het bed door.

wim