Nieuws:

Nu in MSM 247 CLUB: Op bezoek bij de AMRA

Hoofdmenu

Spiraal valbescherming

Gestart door NielsVV, 20 december 2014, 10:34:39 AM

NielsVV

Hallo,

Is het aangewezen bij een spiraal om valbescherming aan te brengen in de bochten? Gebruik de grootste bochten (R4 & R5) in mijn spiraal en de treinen rijden toch steeds 'stapvoets' in het spiraal.

Zoja, welke materiaal gebruik ik het beste hiervoor?

Bedankt,
Niels
H0 - AC - Digitaal - iTrain ====>>>> Lego City

Metpetergaathetbeter

ik zou het wel doen, het moet maar één keer verkeerd gaan, misschien hardboard (veredeld karton), triplex of stevige karton ! :-\

loebaske

overal waar het niet zichbaar is, is de baan afgeschermd met triplex van 4cm hoogte, ongeveer dan  3cm aan de rails, je kan die er aan nieten of met een nageltje, ik wacht niet tot er één kantel en een duik neem van die hoogte, beter preventief voorzorgen nemen dan te laat....

reeves

Ik heb het gedaan met plastiek latten vanbin den brico (liggen in het schap waar je afwerklatjes ed vind), lengte 3meter op3cm dikte 4mm ideaal , zeer plooibaar en makelijk te bevestigen

Pol

Ik zag onlangs in een boek dat men bij zo'n spiraal een elastiek (zo een zoals je in je onderbroek hebt!) rondom maakte. Dit hield blijkbaar de ontspoorde treinen wel tegen, maar kon ook makkelijk weggetrokken worden om aan de sporen te kunnen voor een kleine interventie .... Of het een goed idee is, weet ik niet, maar ik vond het wel een interessante denkpiste.

Groeten,

Pol
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

Jurgen

Zo'n elastiek is wel een goed idee, maar moet volgens mij na verloop van tijd wel vervangen worden, net zoals mijn onderbroeken.  ;D

Maar het is inderdaad wel een interessante denkpiste.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Gerolf

Dat is inderdaad goed gevonden. Te overwegen  :)
Breed genoeg, met steuntjes zodat hij mooi recht blijft, niet te hard en niet te zacht opspannen, ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Jurgen op 21 december 2014, 11:51:05 AM
Zo'n elastiek is wel een goed idee, maar moet volgens mij na verloop van tijd wel vervangen worden, net zoals mijn onderbroeken.  ;D

zouden die elastieken ook gewassen moeten worden, net als je onderbroeken hoop ik dan maar ? ;D

NielsVV

En dient deze val bescherming ook aan de binnenkant geplaatst geworden? Of is enkel aan de buitenzijde voldoende?
H0 - AC - Digitaal - iTrain ====>>>> Lego City

loebaske

da is simpel, als je naar uw spoor kijkt zie je welke richting je trein gaat kantelen, meestal langs de binnen zijde van je spoor, kan nooit geen kwaad om beide zijden te voorzien van bescherming...

Gerolf

Murphy indachtig zou ik het aan de beide kanten plaatsen  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dani

Citaat van: Gerolf op 22 december 2014, 09:28:55 AM
Murphy indachtig zou ik het aan de beide kanten plaatsen  ;)

Zelfs zonder Murphy, sta ik 100% achter deze stelling van Gerolf  :-)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

mivc057

Je kan nooit voorzichtig genoeg zijn.

2012

aan de buitenkant heb ik mijn stijglussen volledig dicht gemaakt met vliegengaas, met nietjes eraan bevestigd, gaat snel en zit goed vast, aan die kant kan ik dan wel ni aan, maar das niet nodig ook, aan de binnenkant heb ik een "muurtje" van 3cm in MDF van 5mm dikte. Das heel soepel om mee te plooien in de bochten, met kleine nageltjes is dat ook makkelijk te bevestigen. Muurtje is hoog genoeg om ontspoorde/gekantelde wagons tegen te houden, en toch kan je makkelijk rails kuizen of gekantelde wagons "oprapen".

Jurgen

Hoe zorgen jullie er eigenlijk voor dat wagens niet ineens tegen 300 per uur achteruit gaan bollen als er een koppeling los laat? Lijkt me wel een vraag die hier ook thuis kan horen.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.