Nieuws:

Nu in MSM 249 SAMENSTELLING: De EN224/225 Donauwalzer 1993-2002

Hoofdmenu

Spiraal valbescherming

Gestart door NielsVV, 20 december 2014, 10:34:39 AM

dani

dat kan je enkel door de wagens zelf onderling te beveiligen en te verankeren.  Je zou het principe van een ankerketting aan een trekhaak van de wagen kunnen toepassen.   Bvb een heel dun garendraadje tussen de achterste buffer van elke wagen en de voorste van de volgende...

of je zou kunnen gaan "remborstels" of zo iets aanbrengen maar dan maak je zo veel wrijving dat je een lange sleep ook niet meer naar boven krijgt getrokken met de lok
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Gerolf

Citaat van: Jurgen op 22 december 2014, 21:56:50 PM
Hoe zorgen jullie er eigenlijk voor dat wagens niet ineens tegen 300 per uur achteruit gaan bollen als er een koppeling los laat? Lijkt me wel een vraag die hier ook thuis kan horen.

Hhm ... nog niet aan gedacht ... een systeem zoals bij een rollercoaster?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dani

jen kan altijd overwegen om je spiraal "inte pakken" in kippengaas of zo, maar dan kan je er niet meer in.  En zo iets zou ik enkel doen bij een spiraal die echt uit het zicht zit, en waar je dan langs binnen nog aan kan.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

2012

Citaat van: Jurgen op 22 december 2014, 21:56:50 PM
Hoe zorgen jullie er eigenlijk voor dat wagens niet ineens tegen 300 per uur achteruit gaan bollen als er een koppeling los laat? Lijkt me wel een vraag die hier ook thuis kan horen.

met een luchtleiding die leegloopt bij koppelings breuk en alle remmen doet aansluiten  8) 8) 8)
.... zo gaat het dan toch in het echt .... helaas geen luchtleiding op mijn marklinnekes hier ....
als da hier es gebeurt blijven ze ni lang in de sporen en "hangen" ze in de vliegengaas die ik op de buitenkant dus bevestigd heb

SuSke

Op de spiraal van de clubbaan (Vaerwegh Dok) gaan de wagens niet aan het "hollen". Je moet ze bijna de helling afduwen, maar daar hebben we dan ook maar een helling 2,5% op het binnenste spoor.
Je sporen goed uitlijnen doet al wonderen, je wagens ontkoppelen meestal door een knik in je rails, zowel in hetplan van de rails als in het vertikale vlak (slechte overgang horizontaal/helling). Zorg dat je daar de nodige zorg aan besteed en 80% van de kans op ontkoppelen is al weg.

Koppelingsbreuk kan je niet uitsluiten, maar daarvoor moet je je materiaal onderhouden ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.