Nieuws:

Nu in MSM 251 TEST: PIKO NS serie 1000 in H0 * PB Models ICRmh

Hoofdmenu

TAMS/Modelcraft

Gestart door gjvdz, 01 december 2014, 14:21:38 PM

gjvdz

Hallo allemaal,

Ik ben een beetje aan het rond zoeken naar motoren en decoders voor experimenten met locomotieven. Zo ben ik bij een TAMS decoder en een Modelcraft motor terecht gekomen, in de links zijn de types te vinden. Wij rijden thuis met Marklin. Nu was mijn vraag, is het mogelijk deze combinatie op een Marklin gestuurd spoor te laten rijden? de decoder is gebouwd voor MM protocol.

motor: http://www.conrad.de/ce/de/product/234252/Modelcraft-Hochleistungsgetriebemotor-12VDC-4381-IG160004-3A403R-41?ref=searchDetail

Decoder:http://www.conrad.de/ce/de/product/246925/TAMS-Elektronik-LD-G-32-Lokdecoder-LD-G-32?ref=searchDetail
Mvg Giel-Jan

Michael

Decoder is MM en DCC protocol, welk protocol gebruiken jullie thuis?
Edit: voor DC dus niet voor Märklin!!
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

gjvdz

Marklin motorola. De handleiding vertelde me dat het wel degelijk mogelijk is om de decoder te sturen met een mobile station of iets dergelijks.
Mvg Giel-Jan

Michael

Format    MM, DCC
Schalt-Funktion    2
Einstellbare Geschwindigkeits-Kennlinie    Ja
Strom an den Schaltausgängen (max.)    300 mA
Motor-Typ    DC
Max. Gesamtstrom    1200 mA
Platinenmaße    22 x 17 x 4 mm
Adress-Einstellung    Register/CVs
Adressen-Bereich    1 - 255/10239
Bezeichnung    LD-G-32
RailCom-Unterstützung    Ja
Fahrstufen    MM: 14/27 DCC: 14/28/128
Anfahr- & Brems-Kennlinien schaltbar    Ja
Kabel werksseitig angelötet    Nein
Last-Regelung    Ja
Hersteller    TAMS Elektronik
2. Geschwindigkeits-Kennlinie    Ja
Rangier-Gang, über F-Taste schaltbar    Ja
Automatische Systemerkennung    Ja
Einstellbare Effekte    Richtungsabhänigkeit, Rangierlicht, Dimmen, Blinken
Geeignet für Glockenankermotor    Ja
Max. Motorstrom    800 mA
Schnittstellen    Ohne Kabel
Susi-Schnittstelle    Nein
Altersklasse    ab 15 Jahre
Analog-Betrieb möglich    Ja

Giel Jan ik verzin het niet zelf  motor type DC
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

gjvdz

Oke,er is ook een versie voor AC, maar heeft iemand een idee waar ik een AC-motor kan vinden?
Mvg Giel-Jan

dani

deze decoder werkt prima op een Märklin systeem, met een gelijkstroommotortje in de trein.
Als je wisselstroommotor wil sturen moet je een LD-W -32 decoder inzetten. 

Een wisselstroommotor zit in de oudere Märklin loks.
Maar of je die apart kan kopen, betwijfel ik.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Bolje

Ook in Marklin werken we digitaal met dc motoren hoor. ;)
Vele groeten,
Ronald

dani

weet ik wel roland, ik heb er ook enkele rond rijden.  Zowel met LokPilot 4 als met LD-G-32
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

gjvdz

Dus deze combinatie zou werken?
Mvg Giel-Jan

dani

volgens mij zou dat moeten ja

Zorg wel dat je motor niet meer stroom vraagt dan dat je decoder kan leveren.  (bvb 1A)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Klaas Zondervan

Giel-Jan, je wordt in verwarring gebracht doordat Märklin nog steeds in verband wordt gebracht met AC. Maar bij digitaal is dat een betekeninsloze kreet geworden.
De decoder krijgt een digitale spanning aangeboden, met daarin een protocol. Dat protocol kan MM of DCC zijn, als de decoder dat verstaat is het goed. De decoder op zijn beurt levert altijd gelijkspanning naar de motor. Dus de combinatie die je aan het begin liet zien gaat werken.

Een AC motor in verband met modeltreinen is ook onzin. In de klassieke Märklin modellen zaten universele motoren, die werken zowel op DC als op AC.

Bolje

Citaat van: dani op 01 december 2014, 16:32:11 PM
weet ik wel roland, ik heb er ook enkele rond rijden.  Zowel met LokPilot 4 als met LD-G-32
Mijn reactie was niet voor u bedoeld, Dani (ik was juist te laat), maar voor Michael. Hij sprak over de dc motor.
Ik zie hier regelmatig de verwarring AC vs DC.
Klaas heeft juist een mooie uitleg gegeven.
Vele groeten,
Ronald

gjvdz

Dat AC motoren niet mogelijk waren heb ik me hiernet ook bedacht, de klassieke ankermotoren waren die die men in bijna elk model stopte. Dus ik heb nu men antwoord en kan verder met men experiment. Bedankt allemaal!
Mvg Giel-Jan

Huugooke

En laat me er nog aan toe voegen dat je de universele motor kan ombouwen door de elektromagnetische spoel te vervangen door een permanente magneet. Er zijn een paar verschillende, afhankelijk van het model.

755philippe

Hallo,

Waarom wil je een tamsdecoder gebruiken?  Esu-decoders hebben veel meer programmeermogelijkheden en zijn gebruiksvriendelijker maar zijn wel iets duurder. Ik had vroeger ook enkele tams-decoder in mijn marklin loks zitten. Heb ze er allemaal uitgegooid wegens te veel problemen en minder goede rij-eigenschappen. Nu hebben ze allemaal Esu-decoder met veel meer mogelijkheden en heb er nog nooit problemen mee gehad. Het fijntunen van een lok is ook erg simpel.
Opgelet : ik heb geen aandelen bij Esu.
Mvg

755philippe