Openen Roco reeks 60 proto

Gestart door D_Loc, 08 november 2014, 21:58:15 PM

D_Loc

Ik heb in Leuven de blauwe 6005 van Roco gekocht en daar wil ik nu een Lokpilot basic instoppen maar krijg de loc niet open. Als ik de handleiding bekijk dien je eerst de bufferbalk los te halen en dan kan de kap worden afgenomen.
De kap afnemen lijkt geen probleem maar die bufferbalk krijg ik voor geen mogelijkheid los. Zover ik kan zien zit de bufferbalk vastgeklemd met lipjes alleen zien die er zo fragiel uit dat ze al af lijken te breken als je er naar kijkt.

Heeft hier iemand ervaring met het openen van dit type loc?
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

Huugooke

nee hoor, die bufferbalk zit vast met een schroef!
Even de koppelinghouder opzij duwen en je ziet ze zitten.
Bufferbalken er af en dan de kap los maken met de tandenstoker methode.
Er is ruim plaats voor de decoder.

Huugooke

Oeps!
fout merk!
Bij de Roco klikken de bufferbalken er wel degelijk af; ze zitten inderdaad vast met die lipjes, en als je niet voorzichtig bent breken ze af.

Edit: naar voor trekken.

D_Loc

Dan ga ik morgen toch maar een poging wagen.
Ik begrijp niet waarom ze dit soort fragiele constructies verzinnen. Een schroefje was inderdaad een stuk eenvoudiger geweest.
Ik ging er eigenlijk vanuit dat het in een paar minuten geregeld zou zijn, nl. kap eraf, decoder er in, kap erop.
Maar dit gaat dus weer een zweet klus worden, ik had beter de soundversie genomen, had ik niet hoeven kl*ten.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

Klaas Zondervan

Citaat van: D_Loc op 08 november 2014, 23:17:24 PM
Ik begrijp niet waarom ze dit soort fragiele constructies verzinnen. Een schroefje was inderdaad een stuk eenvoudiger geweest.
Ik begrijp dat wel. In de montage is dat sneller. Een schroef is een extra onderdeel, en kost meer handelingen, dus meer tijd.

Huugooke

En doe dit best op een plaats waar je de onderdelen ziet liggen want er zullen er gegarandeerd een paar afvallen.
Ik ga tegenwoordig gewoon op de grond zitten, lager kunnen ze niet vallen. Maar wel wegspringen natuurlijk.
Bij het "behandelen" van een loc of rijtuig haal ik er nu eerst alles af wat er af kan.

D_Loc

Het is inmiddels gelukt, ik heb inderdaad maar de tip ter hand genomen om alles er af te halen.
Helaas is er bij een poging de bufferbalk te verwijderen toch een kleine beschadiging ontstaan aan de kap maar dat is wel weer weg te werken met wat blauwe verf (als ik me er te veel aan begin te ergeren).
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

Huugooke

Ja, die blauwe verf is een ramp; beschadigt snel.

reeves

Citaat van: Huugooke op 09 november 2014, 00:09:14 AM
En doe dit best op een plaats waar je de onderdelen ziet liggen want er zullen er gegarandeerd een paar afvallen.
Ik ga tegenwoordig gewoon op de grond zitten, lager kunnen ze niet vallen. Maar wel wegspringen natuurlijk.
Bij het "behandelen" van een loc of rijtuig haal ik er nu eerst alles af wat er af kan.

Is raar hoe sommige onderdelen alle wetten van logica,aktie-reactie tarten, een onderdeel valt van 5cm hoog en na lang zoeken vindt je dit terug op een afstand van 2meter van waar je zat...... :o

D_Loc

Toen ik nog thuis woonde heb ik één keer meegemaakt dat er een onderdeel viel en wat ik op dat moment niet meer terugvond (dit was in mijn slaapkamer op de eerste verdieping) echter later vond ik het per toeval buiten naast het huis terug. De enige verklaring die ik hier voor heb is dat het aan mijn kleding heeft gehangen en het er buiten af is gevallen want anders wordt het wel een heel erg vreemd verhaal...

In Frankrijk heb ik nog zoiets dergelijks meegemaakt, geen modelbouw maar een sluiting van rugzak van ca. 1 cm groot. Deze was zoek geraakt zonder te weten waar dit was gebeurd, enkele dagen later lopen we over de weg tussen de camping en het stadje (Sarlat-la-Canéda) en zonder dat ik naar opzoek was kijk ik per toeval op de grond en zie de sluiting liggen tussen het grind en steentjes.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

dieselfreak

Als ik dit allemaal lees ben ik blij dat ik destijds de 6005 van Van Biervliet heb gekocht.
MC

Rangeerduivel

Citaat van: dieselfreak op 24 december 2014, 10:40:00 AM
Als ik dit allemaal lees ben ik blij dat ik destijds de 6005 van Van Biervliet heb gekocht.

+1,
en ik vind hem touwens mooier en fijner gedetailleerd dan de Roco,maar dat is persoonlijke smaak!

;)

dieselfreak

Helemaal mee eens, dat is ook de reden dat er nog zoveel Roco's te koop worden aangeboden op Ebay en andere websites. De meeste 60'ers van Van Biervliet zijn intussen helaas uitverkocht.
MC

Huugooke

Och, het toch altijd plezant dat je er nog wat werk aan hebt! ;D

dieselfreak

#14
Citaat van: Huugooke op 24 december 2014, 13:25:41 PM
Och, het toch altijd plezant dat je er nog wat werk aan hebt! ;D



Ik ben nogal lui van aard èn vreselijk onhandig dus ik heb ze liever kant en klaar, smaken verschillen en dat is maar goed ook, voor ieder wat wils!
MC