Nieuws:

Nu in MSM 247 PRAKTIJK: Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 2 | Terminus: de baan, deel 3 | Werken met MIFO SHAPE | Blaas uw Lima loc nieuw leven in met een ombouwset van Micromotor.eu | Verroest

Hoofdmenu

OEBR - on East-Belgian Rails

Gestart door oebr, 02 november 2014, 16:59:30 PM

oebr

Hoewel oEBr op dit moment nog niet zo veel voorstelt (een mini-baantje "Lammerthal" en enkele diorama's die later wel samen een grotere baan moeten vormen) leek het me nu toch gepast om de diverse projectjes onder dit topic te verzamelen ipv losweg in 'waar zijn we nu mee bezig...'.  Zo meteen alvast enkele dingetjes...
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

oebr

Lammethal is jaren geleden geboren als een testbaantje (toen zelfs in een stedelijke context).
Toen het duidelijk werd dat de 'Vennbahn' een belangrijk onderdeel moest worden van het projectje en er heel wat sceneryproducten in de kast lagen te lonken was de stap gauw gezet naar een meer definitieve invulling van het baantje.
Hoewel maar 20cm breed en zo'n 6 meter lang, ben ik er toch tevreden over. Het laat toe om wat met loks en wagentjes te rangeren, en de sfeer van het bos bleek goed bereikbaar.

Maar ergens bleef het ook een testbaantje, namelijk op technisch vlak.

Van analoge besturing werd overgestapt op DCC, en sommige spoortechnisch minder geslaagde delen werden vernieuwd.

Afgelopen week uiteindelijk de knoop doorgehakt om een laatste knelpunt weg te werken: twee slecht werkende wissels uitgebroken en plaats gemaakt om een nieuw duo in te bouwen...



Op de foto zijn wissels en scenery al verwijderd, ondertussen gaapt op die plek een kloof van een halve meter.
Over de vorderingen van wat daar in geschoven moet worden hoop ik hier in de komende dagen te kunnen berichten.
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

oebr

Een ander projectje dat al even in de pijplijn zit (en nu licht aan de einder ziet verschijnen) is de bouw van een modelletje van
de in oostelijk België redelijk bekende stock américain La Foir'Fouille.
Bij David gepaste lantaarns gevonden voor de parking, en met enige moeite zijn de deurlijsten en een deel van het logo in messing geëtst...



Ondertussen werden deze deeltjes al rood gebrusht en wachten ze op inbouw/bevestiging...

On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Michael

Mooie start, laat nu de rest maar komen, jou kennende zal het toch wel weer een kunststukje worden.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

loebaske


PeterVG

Een boeiend thema om volgen. Niet alleen omdat de Vennbahn centraal staat. Ook de uitwerking op een lange smalle pand lijkt me boeiend om in beeld te zien. Een bosrand is inderdaad haalbaar om op weinig diepte te bouwen.

oebr

bedankt mannen, ik doe m'n best om jullie niet teleur te stellen !
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

oebr

Op feestdagen werken levert vrije werkdagen op, en dat is handig om ook aan de Moba wat te werken.
Met de airbrush wat aan de slag geweest. Nadeel is natuurlijk...



Kuisen, op de duur doe je dat zo vaak dat het leuk wordt  :o

Maar de leuke kant is natuurlijk het fijne resultaat.

Wat de Foir betreft is deze lelijke ruwbouw...



ondertussen al wat meer op een frisse koopjeswinkel beginnen lijken.




Morgen de deuren plaatsen en stilaan het logo op de gevel positioneren...

In den Aldi zijn ze al zover:



het licht hebben ze ook al gezien:



Fijn verfwerk laat ook subtiliteiten als dit hier toe:



Wat je hier ziet is natuurlijk de voorbeeldfoto, maar hoewel de foto
van het modelletje die verwering niet weergeeft is ze er wel degelijk.
Nu ook nog het logo vervangen door een franstalige versie en het dak kan stilaan
op de winkel...
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

oebr

Meer werk dan je zou verwachten, maar hopelijk loont het de moeite.

op de gevel van de Foir werd het merk aangebracht:



en het muis-logo werd op de draagplaatjes bevestigd. De hele driehoek in 1x afdrukken en positioneren zou simpeler zijn,
maar op deze manier hebben de strepen perfect dezelfde kleur als die onderaan op de muren. En het ziet er sowieso echter uit.



Ondertussen werd ook al wat interieur aangebracht, een goeie manier om van nutteloze preiser-poppetjes en andere Kibri-rommeltjes af te geraken. La Foir is eigenlijk ook wel een beetje een westerse souq, perzische tapijtjes mochten dan ook niet ontbreken.



De inhoud zal maar te zien zijn door een dakraam van pakweg 3 op 10 cm², dus deze detaillering is er al wat over, maar... ::)
ter vgl...


On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Metpetergaathetbeter

goed bezig, wij blijven volgen !

Groeten Peter ;)

Gerolf

Die voorlaatste foto leek me nogal fel gekleurd, maar het origineel blijkt ook zo te zijn.
Goe bezig dus  :D
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

oebr

#12
de Foir is bijna klaar (mocht de wet van Murphy niet geldig geweest zijn kon ik dit vorige week al posten  >:(   Enfin, vergeten leed, hier is toch al een sfeerbeeldje...)





model is gebaseerd op deze foto van de Foir van Amiens - situatie begin jaren '90 / ergens overdag...


Van de versie in het  Luikse heb ik niks teruggevonden, ter plekke is nu een Trafic gevestigd.
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

oebr

en ook enkele beeldjes in het daglicht...



On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

oebr

op het stukje baan dat Lammerthal is bevinden zich maar 5 wissels. Vorige week had ik bericht dat er ondertussen 2 uitgebroken waren wegens onbetrouwbaar. De problemen waren de motorisatie en slechte stroomcontacten op de rails.

Voor de contacten hoop ik op een beter resultaat dankzij een ingreep op de PECO wissels.
Wanneer ze brand new zijn werken deze feilloos, maar eens vuil en verwering er bij te pas komen zijn er stukjes rails die stroomloos worden. Ik heb de indruk dat ze zich bij PECO van dit probleem bewust waren en bij de laatste nieuwe modellen al soldeerpuntjes voorzien hebben. Met de grote middelen er op af dacht ik, en op alle stukjes een draadje gesoldeerd.



In het bijzonder zijn de middenliggende rails van een draadje voorzien:



Dat is niet zonder risico want in de originele uitvoering zijn die stukjes stroomloos wanneer de aanliggende wisseltongen
vrij liggen. Wordt het wissel omgelegd en komt de tong tegen een rail, dan worden - in theorie - tong en aanliggend stukje middenrail aan de juiste stroomtoevoer gekoppeld zodat de loks ook op dit middenstuk stroom kunnen nemen.
Maar wanneer het raakpunt tussen tong en rail echter vuil wordt, is de stroomdoorgave op dit stukje ver van zeker.
Door er permanent een verbinding op te solderen (ik heb dat hier op zowel de middenrails als op de tongen gedaan - op de minst beweeglijke delen nabij het scharnierpunt) is de stroomtoevoer wel beter verzekerd. Wanneer een lok hier uit de rails loopt kan er dan natuurlijk wel een serieuze kortsluiting ontstaan, maar ik hoop dat wanneer de wissels perfect in het grid gelegd zijn de kans op ontsporingen gering is. En dcc-centrales zijn in principe kortsluitvast, dus een ramp zal het wel niet zijn.

Voor 2 wissels heb ik nu liefst 12 verbindingen (6 voor de J en 6 voor de K aansluiting)...  ::)


Meteen effe testen of er geen onverwachte sluitingen optreden:


En ja... toch wel Zo'n MTX-lok is wat lomper dan PECO van rollend materieel verwacht,
en op het raakpunt (the 'frog' noemen ze die) waar beide rails samen komen is de isolatie van de insulfrog zo dun
dat de wielen van de lok die soms toch kunnen overbruggen, en zo een kortsluiting veroorzaken.
Met wat alcoholstift de plek aangeduid en meteen beter geïsoleerd.



Bij het verweren komt daar wat roest te zitten, of mss wat isolerende zilverlak of zo.

Deze ingreep betekent natuurlijk dat de frog wat langer wordt dan door PECO voorzien en dat loks met een slechte
stroomafname hier gegarandeerd op stil zullen vallen. Maar loks die maar op 1 punt stroom afnemen (de 25'ers van Trix bvb... echt waar...) lijken me sowieso rijp voor een chrurgische ingreep...


On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992