Nieuws:

Nu in MSM 247 PRAKTIJK: Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 2 | Terminus: de baan, deel 3 | Werken met MIFO SHAPE | Blaas uw Lima loc nieuw leven in met een ombouwset van Micromotor.eu | Verroest

Hoofdmenu

OEBR - on East-Belgian Rails

Gestart door oebr, 02 november 2014, 16:59:30 PM

oebr

#15
een stand van zaken...

onlangs een rijdagje georganiseerd en dat liep niet goed. Enerzijds omdat DCC toch wel wat anders is dan conventioneel, je moet nu met inertie rekening houden en dat is toch wat wennen, zeker indien je met een paar mensen samen de layout gebruikt  8)

De nieuwe wisselmotoren blijken toch niet zo goed te werken, aangezien nog niet alles grondig vastgelijmd en zeker nog niet ingebed werd gaat de boel er weer uit en worden servomotoren ingebouwd. Goeie reden om eindelijk die arduino's eens uit de kast te halen en daar nu volop mee te experimenteren.
Toch ook een positief puntje ivm de nieuwe wissels:  elk wissel werd via 10 (!) draadjes (4 J, 4 K en 2 doorverbindingen nabij de frog) van spanning voorzien vanaf een deel van de nieuwe (extra zware) ringleiding. Zelfs loks die elders zwierig haperen blijken nu perfect stroom te nemen. Overdaad schaadt dus in dit geval niet.

De rijspanning gaat nu nog via de signaleringskabel (50 draadjes) naar de baan. Dat gaat veranderd worden door een aparte leiding. Alleen de overbrugging (bij groen sein) van de BM1 remsecties (Lenz ABC systeem) zal nog via de dunne draadjes lopen.

Over 'effe wennen' aan de inertie in digitale loks had ik het al, ook dat effect (wat ongetwijfeld mooi en realistisch is) geeft aanleiding tot een aanpassing van het baantje. Tot nog toe bestaat de fiddle zone uit twee uithaalsporen die in 3 secties zijn ingedeeld:



de rode is een (te kort) stopsectietje dat met een BM1 beveiligd is om loks die in de richting van het stootblok rijden af te remmen/stoppen.
de blauwe zone is gewoon aan de rijspanning gekoppeld.
de gele zone is in de richting van het sein beveiligd met een BM1 die door een relais overbrugd wordt wanneer het sein op veilig staat.

Op het eerste zicht is dit OK, maar in de praktijk zijn er 2 problemen:
- de stopsecties zijn te kort voor de geprogrammeerde remweg, dus de loks toucheren wel degelijk het stootblok
- de ABC remwerking start pas wanneer de lok met alle stroomnemende assen in de beveiligde zone is... maw op hoge snelheden knallen ze lustig op het stootblok als je niet efkes ingrijpt...

De geplande aanpassingen:



Om te beginnen worden de BM1-schakelingetjes (uiteindelijk zijn dat maar wat diodekes in antiparallel-opstelling die van een symmetrisch dcc-signaal een assymmetrisch maken waar de decoder op reageert door af te remmen) van de sturing naar een kastje nabij de sporen verplaatst en daar gevoed vanuit de ringleiding.
De gele sectie blijft verder vanaf het relais afhankelijk van de seinstand al dan niet met symmetrische rsp. assymmetrische dcc gevoed worden.
Voortaan wordt echter ook de blauwe sectie afgeremd. Een lok zal dus remmen zodra hij volledig (met alle assen) in de blauwe zone komt. Waarschijnlijk zal de rode sectie niet eens meer bereikt worden. Dat is ook niet nodig tenzij de lok van een sleep losgemaakt moet worden. Loks die (nog) geen kroiskoppeling hebben zullen sowieso tot de ontkoppelaar (op de scheiding van de rode en de blauwe zone) moeten rijden. De meeste decoders laten toe om loks in rangeermodus (kleine beweging) te schakelen waarbij ze de ABC remming negeren. Ik vind dat echter redelijk riskant (sommige handhelds geven de gekozen functies niet duidelijk aan) en ga de remsschakelingen dan ook gewoon met druktoetsjes overbruggen om loks toe te laten nog een ietsje verder in de richting van het stootjuk te rijden.

Geen schokkend nieuws wat ik hier schrijf hé (en voor ervaren modelspoorders allicht heel evident), maar toch weer een onnozelheid die het 'rijden' wat aangenamer zou moeten maken.

Een laatste aanpassing zal de al ingebouwde wisselstraat richting fiddle zone moeten aanpakken. De stroomvoering op die wissels is nog niet zo uitgebreid als op de nieuwe, en sommige loks hebben daar dan ook wat afnameproblemen. Draadjes leggen is geen optie (en de scenery is er zo mooi dat ik die ook niet wil verknoeien), dat wordt dus (nog) grondiger rails poetsen en echt alle loks van een zeer uitgebreide stroomafname voorzien. Sommige 6-assers maken wel eens sluitingen tussen de J en K rails, dat zal ook moeten opgelost geraken door sommige stukjes rail af te lakken, en dan is het zeker zaak om loks van zoveel mogelijk stroomafnamepunten te voorzien.
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Michiel

Citaat van: oebr op 08 januari 2015, 10:49:02 AM
- de ABC remwerking start pas wanneer de lok met alle stroomnemende assen in de beveiligde zone is...
Ik heb geen ervaring met het ABC-systeem, maar is een diodeschakeling in de niet-gedetecteerde stukken een uitkomst?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

raf

ik heb ongeveer het zelfde maar dan analoog .
wat ik doe is de loc in de blauwe zone als het signaal op rood staat reeds laten remmen tot een langzame snelheid .zo komt de loc reeds langzaam in de stop strook .ik weet niet of het bij u programmeer baar is maar bij mij dus wel .
de blauwe stroken zijn bij mij soms meer dan 3 meter lang daar ik volledige baan detectie heb toegepast .
als de loc aan het af remmen is en het signaal gaat op groen dan trekt hij in de blauwe zone gewoon terug op tot de toegestane snelheid
die hangt steeds af van het voorliggende signaal
hier is dat niet van toepassing want de loc kan niet verder dan het stoot blok

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

oebr

ja dat kan, Lenz heeft daar switchende BM's voor, maar dat is vooral leuk in echte blokken. Dit is een heel kort fiddle yardje (gewoon achter de zetel verstopt ;-) ) dat ook moet dienen als testomgeving, dus gewoon passief is wel OK denk ik.
Natuurlijk al wat verder gedacht voor een expobaantje dat ik in gedachten heb (Ponts sur la Meuse of zoiets), en dan zou jullie idee wel goed van pas komen. Een blok zou dan inderdaad een heel lang blauw deel moeten hebben, en een relatief lang rood (langer toch dan de langst ingeprogrammeerde remweg) stuk. Zelfs met het uitrijsein op rood zou dan volle spanning op de baan kunnen gaan, komt de trein (niet zozeer de lok maar dus de volledige trein moet dan gemonitord worden - treinstellen en trekduwstellen, je weet wel) in de blauwe zone zou inderdaad een lichte afremming op het hele blok kunnen toegevoerd worden, en eens het voorste stukje v/d trein het rode deel bereikt zou dan alleen nog assymmetrische dcc naar alle delen van het blok kunnen gaan.  De zomer lonkt al in de verte  8)
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992