Nieuws:

Nu in MSM 249 BAAN: Saint-Hilaire * Rügen kustbaan

Hoofdmenu

Eerste stappen met pc-sturing

Gestart door conducteur, 29 oktober 2014, 23:08:00 PM

conducteur

Altijd leuk om weer beginner in iets te zijn, kun je weer van die idiote vragen stellen ;D

In de treinclub wil ik een poging ondernemen om een modulebaan uit te rusten met Loconet en deze automatisch aan te sturen via PC. Tot op heden is deze baan eigenlijk niet meer dan een héél groot ovaal / hondenbeen. Dit ovaal is voldoende groot om met 2 a 3 lange treinen achter elkaar te rijden, maar nu moet er steeds iemand bij zijn om ervoor te zorgen dat de treinen elkaar niet inhalen.


Verder ligt er nog een traject waar 2 treinen op moeten pendelen (enkelspoor met passeerspoor in midden). Eventuele uitbreiding is nog mogelijk uiteraard, maar nog niet van toepassing op dit moment (schaduwstation/stationsmodule/...). Dit lijkt me het ideale sporenplan om dit te leren...


Heb nog niet echt véél in "handen"... juist enkele terugmeldmodules aangeschaft in bouwkit om in elkaar te steken. (met de intentie om er ook eens zelf proberen te bouwen als er tijd teveel is).


Wat ik heb begrepen: Elk blok heeft 2 melders nodig: aan het begin en aan het einde van een blok... Is dit ook nodig als die sporen maar in één richting gebruikt worden?


Als de laatste melder van één blok direct grenst aan de eerste melder van het volgend blok, kan die dan niet gemeenschappelijk gebruikt worden? cfr maar één terugmelding voor beide blokken? 
Bovenstaande zou mij een pak melders uitsparen...


Wat met bv korte kopsporen waar enkel één loc op past? Daar moet één melder toch ook genoeg zijn?


Welke software moet ik zeker eens bekijken? Ik geraak allicht wel makkelijk aan een intellibox en een oude pc met seriële poort, dus dat wordt de hardware setup

Koploper? Alternatieven die het bekijken waard zijn?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Gerolf

Ik denk niet dat het slim is om te proberen besparen op bezetmelders
Zelf zou ik per blok 2 melders zetten: één voor het grootste deel, één voor de stopsectie.
Bij een tweerichtingsbaanvak komt daar nog een stopsectie bij voor de andere rijrichting.

Kijk vooral naar de software en -handleiding: daar staat wat de minimumvereisten zijn.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PietB

Hi Rian,
ik zou zeker ook eens kijken naar Itrain.
Dat is een pakket dat om mee te beginnen wat eenvoudiger is dan Koploper.
En zeker voor niet al te complexe banen uitermate geschikt is.
Koploper heeft meer mogelijkheden, maar heeft ook een behoorlijke learning curve.
Van de meeste mensen die van koploper zijn afgestapt hoor je het is zo'n moeilijk programma.
Dat is niet per se waar, maar je moet logisch kunnen en willen denken.
Itrain is een Java gebaseerd programma dus daar moet je dan weer niet een te 'oude' pc voor gebruiken.

grt Piet.

Michiel

Het combineren van stopsectie van het vorig blok, en aanmeldsectie van het daaropvolgende is geen goed idee. Voor probleemloos rijden heb je minstens een aanmeldsectie en een stopsectie nodig in elk blok. Het stuk ertussen kan je ofwel ongedecteerd laten (zonder bezetmelder, maar gebruik dan wel een diodeschakeling), of anders (en beter) ook voorzien van een bezetmelder en rijden met volledig detecteerbare treinen (ook elke wagon is dan detecteerbaar gemaakt).

Ultra korte kopspoortjes, net lang genoeg voor 1 loc, kan je volstaan met 1 bezetmelder (als stopmelder), en een vaste snelheidsbeperking over de wissel(straat) instellen om het kopspoor rustig op te rijden.

Wil je gewoon wat treinen automatisch of op schema laten rijden, dan is Itrain voldoende, makkelijk en snel klaar. Wil je meer complexe manoevers automatiseren (omlopen, lokwissels, ...), of een betere integratie van het digitale gebeuren (vb Belgische seinen, getriggerde geluiden, werkende overwegen...) van  dan is Koploper echt je ding. En, Koploper is echt niet zo ingewikkeld. Zelfs ík heb het onder de knie gekregen. ;-)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

gardevil

Als je een extra (oude) pc hebt, zou je hierop MrDirect kunnen installeren een gratis programma dat een IB emuleert. Draait wel onder dos dus veel pc hoeft het niet te zijn.

Draait bij mij samen met koploper (eveneens gratis) als een zonnetje.

Bij koploper is de leercurve idd. redelijk stijl, echter eens je het programma doorgrond is het een heel leuk programma om de mee te werken.

Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

PeterC

#5
Citaat van: conducteur op 29 oktober 2014, 23:08:00 PM
Altijd leuk om weer beginner in iets te zijn, kun je weer van die idiote vragen stellen ;D

Mijn motto is: leer elke dag minimum één 'ding' bij.



Citaat van: conducteur op 29 oktober 2014, 23:08:00 PM
In de treinclub wil ik een poging ondernemen om een modulebaan uit te rusten met Loconet en deze automatisch aan te sturen via PC.

Loconet is een goeie keuze.  Als het warm water al bestaat, hoef je het zelf niet meer uit te vinden.  De interfaces zijn vrij betaalbaar en doen wat ze moeten doen.  Alleen jammer dat de praktische kennis voor zelfbouwers wat 'afgesloten' is...
Geen probleem, 'sniff and see'  8)  Ondertussen heb ik al een kleine JAL bibliotheek om het protocol deftig te kunnen lezen, schrijven volgt als ik wat rest-tijd heb.

Momenteel gebruik ik Loconet enkel voor de communicatie tussen mijn PC treinbesturingsprogramma en voor mijn terugmelders.  Als ik er een 'sniffer' op zet, zie ik dat ik nog heel wat Loconet bandbreedte over heb om er nog andere zaken mee te sturen (wissels en seinen worden nu nog via MM commando's gegeven).



Citaat van: conducteur op 29 oktober 2014, 23:08:00 PM
...juist enkele terugmeldmodules aangeschaft in bouwkit om in elkaar te steken...

Welke?



Citaat van: conducteur op 29 oktober 2014, 23:08:00 PM
Wat ik heb begrepen: Elk blok heeft 2 melders nodig: aan het begin en aan het einde van een blok... Is dit ook nodig als die sporen maar in één richting gebruikt worden?

Ja!  (kort antwoord  :) )



Citaat van: conducteur op 29 oktober 2014, 23:08:00 PM
Als de laatste melder van één blok direct grenst aan de eerste melder van het volgend blok, kan die dan niet gemeenschappelijk gebruikt worden? cfr maar één terugmelding voor beide blokken? 

Neen! (even kort antwoord  :) )



Citaat van: conducteur op 29 oktober 2014, 23:08:00 PM
Wat met bv korte kopsporen waar enkel één loc op past? Daar moet één melder toch ook genoeg zijn?

Ja, mits je besturingssoftware daarmee overweg kan (in het blok komen, stoppen en richting keren).



Citaat van: conducteur op 29 oktober 2014, 23:08:00 PM
Ik geraak allicht wel makkelijk aan een intellibox en een oude pc met seriële poort, dus dat wordt de hardware setup...

Een 'moderne' PC biedt meer mogelijkheden en er zijn heel goeie USB-seriëel omzetters (let wel op met die van de chinaman, die deugen meestal niet - ervaring 'spreekt'  :( ...).
Zorg dat je Intellibox de recenste update heeft.  Bij het 'goedkoop' op de kop tikken van een intellibox scheelt er vaak wat aan (seriële interface naar de knoppen of de bedieningsknoppen naar de knoppen - ervaring 'spreekt' terug  :( ...).



Citaat van: conducteur op 29 oktober 2014, 23:08:00 PM
Welke software moet ik zeker eens bekijken?
...
Koploper? Alternatieven die het bekijken waard zijn?

Koploper: vrij moeilijke leercurve maar je bent verre van een uil dus dat mag geen probleem zijn.  Voordeel: gratis.  Nadeel: het al dan niet verder ondersteunen en de heel moeilijk geschreven handleiding.

Met Koploper begonnen en mijn testbaan er volledig mee kunnen aansturen.  Op een bepaald moment (met al die heisa van ja-neen-verder met Koploper) de overstap gezet naar Rocrail.  Ook niet simpel!  Maar alles werkt nu terug op mijn baantje zoals enkele maanden geleden bij Koploper het werkte.  Rocrail heeft mijn inziens meer troeven in handen en vandaar ook de overstap.
Nadeel: wil je wat meer?  Dan betaal je elk jaar een (heel goedkope) licentie (lees eerder 'project-ondersteunings-bijdrage') ...

Have fun!


[Edit]: zorg dat je melders voldoende lang zijn.  Ik heb alle goeie raad en overtuigingen van mensen met ervaring in de wind geslagen en gekozen voor een standaardlengte spoor als terugmelder en heb redelijk wat werk gehad om al die melders tot minimum tweemaal een standaard-raillengte om te vormen zodat ze nu uiteindelijk deftig terugmelden...

Groetjes, Peter


Sattrickske

Ik werk ook met RocRail, om dezelfde reden als Peter: meer troeven en werkt mijns inziens beter dan Koploper.  M'n Marklin CSII werkt er perfect mee samen.
Blokken bevatten 3 detectoren: aanmelden, midden, stop.  Beter een melder teveel dan één te weinig.

Idiote vragen bestaan niet, idiote antwoorden wel...

conducteur

#7
Goedkope Intellibox: we hebben er zéker nog enkele liggen in de treinclub waar helemaal niets aan is, die gebruikt kunnen worden. Nu steekt een multimaus onder de baan, maar die ondersteund voor zover ik weet geen loconet.


Loconet heb ik gekozen voor het gemak bij de modulebaan: slechts een stekkersysteem met paar draden voor stroomvoerende draden nodig, en een makkelijk systeem voor de rest om de modules mee door te verbinden
....


Terugmeldmodules: Hans De Loof, maar denk dat ik eens op zoek ga naar een alternatief, denk dat ik vrij veel betaald heb voor wat het is. (of ook eens proberen zelf te bouwen als er tijd "teveel" is).


Het chinees usb-serieel kabeltje dat ik heb gekregen van je vorig jaar krijg ik inderdaad niet aan de praat...


Bedankt allen al voor de input! Ik doe rustig verder...


Morgen bijeenkomst in de treinclub. Moet eerst voor iemand een demonstratie van Lenz ABC opstellen, die de werking daarvan eens wil "zien". Daarna begin ik met de studie hoe de baan in blokken te verdelen. (heb chance: zal niet teveel moeten verbouwen)...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

MickeyMouse

Best voor een USB->Serieel omzetter één nemen met een FTDI-chipset.

conducteur

Die zijn beter? Werkt dat ook met 64 bit windows 7? Of moet ik mijn oude 32 bits win 7 laptop afstoffen? 
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

MickeyMouse

Citaat van: conducteur op 30 oktober 2014, 23:00:46 PM
Die zijn beter? Werkt dat ook met 64 bit windows 7? Of moet ik mijn oude 32 bits win 7 laptop afstoffen?
Voorlopig nog niet gebruikt in 64-bit maar waren, tot een tijdje terug toch, de enigen waarvan je zeker kon zijn dat ze deftig werkten. Met die goedkopere Chinese variantes idd niks dan problemen.
Google anders eens op usb->serial converters... Je vindt er vast wel veel info over.

Gerolf

Dat is toeval: over FTDI-chips kreeg ik net een straf verhaal in de Elektor-nieuwsbrief:

Citeer
'Maak ze onbruikbaar!'... 

... riep waarschijnlijk iemand bij FTDI een paar maanden geleden. U hebt geen idee waar dit over gaat? Oké, let op: is een van uw USB-apparaten er onlangs mee opgehouden? Zit er in dat apparaat soms een FT232-chip? Dan is dat waarschijnlijk een vervalsing...

Het is geen geheim dat de markt wordt overspoeld met allerlei nagemaakte chips, en het populairste product van FTDI vormt hierop geen uitzondering. In een poging tot een (misschien wel noodzakelijke) schoonmaakactie wijzigt de in Windows Update aanwezige meest recente driver ongemerkt de PID (product-ID) van de namaakchips van 0x6001 in 0x0000, waardoor het OS geen idee meer heeft welke driver moet worden gebruikt. Omdat het een 'soft brick' is, kan dit weer ongedaan worden gemaakt, maar het heeft ongetwijfeld veel onschuldige gebruikers tot wanhoop gedreven. Geen paniek, op dit moment is de betreffende driver niet meer in de update aanwezig.

Ik moet toegeven dat ik de stap van FTDI wel begrijp, want oneerlijke handelspraktijken zoals het namaken van producten moeten worden tegengegaan. Het is absoluut niet leuk om te zien hoe een stelletje schaamteloze schurken misbruik maakt van jouw werk. Maar aan de andere kant heeft het zonder voorafgaande waarschuwing onklaar maken van zulke grote hoeveelheden nagemaakte chips ernstige problemen opgeleverd voor gebruikers en ontwerpers die dit niet kan worden aangerekend. Technici kunnen wel echte onderdelen in hun ontwerpen specificeren, maar het lijkt er op dat de markt zo complex is dat de productketen niet van begin tot eind kan worden gegarandeerd. Tot slot het goede nieuws: wij werken samen met FTDI. Het is een behulpzaam bedrijf dat met ons meedenkt en over een grote ontwikkel-expertise beschikt. Voor zover wij weten heeft deze driver-update geen gevolgen voor onze producten.

Ik geef toe dat het niet de juiste weg is om dit probleem aan te pakken, maar wat zou u doen als u in hun schoenen stond...?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

MickeyMouse

#12
Inderdaad: straf!!

Edit: de mail van Elektor ook net ontvangen  ;D ;D

dani

ik gebruik FTDI  devices in WIN7  op 64 bit al enkele jaren.  zonder veel problemen als je de driver set gaat downloaden.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Sattrickske

Citaat van: MickeyMouse op 30 oktober 2014, 22:54:54 PM
Best voor een USB->Serieel omzetter één nemen met een FTDI-chipset.
Opgepast!!!
Die werken niet voor alle devices.  Bv. sommige CNC controllers, hardware debuggers, ... hebben daar serieuze problemen mee.