Nieuws:

Nu in MSM 247 PRAKTIJK: Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 2 | Terminus: de baan, deel 3 | Werken met MIFO SHAPE | Blaas uw Lima loc nieuw leven in met een ombouwset van Micromotor.eu | Verroest

Hoofdmenu

Nieuw leven voor oude locs

Gestart door PeterC, 05 oktober 2014, 22:07:36 PM

PeterC

Ik heb me ooit enkele sets 'new-old-stock' aangeschaft; nieuwe loks die al meer dan tien jaar in hun doosje hebben gesleten, doch nog geen meter hebben gereden.

Digitaal ombouwen?  Geen probleem: de wisselstroommotor ombouwen tot een gelijkstroommotor en een LocPilot 4 als decoder erin.  Elektrisch/elektronisch werkt alles perfect.  Mechanisch...




De 10 jaar+ stockleven laat zijn sporen na: de (ooit) olie is nu een dikke brij en mechanisch rijden deze loks met horten en stoten.  Niet om aan te zien en veel zin om ze direct van de hand te doen.  Maar ik ben een doorzetter.  Wat eens goed reed, moet nu ook nog goed rijden. 

En hier mijn probleem: hoe krijg ik deze (ondertussen) vernieuwde-old-timers terug rijvaardig?  Ik heb gehoord/gelezen over ultrasonereinigers maar die technologie heb ik niet ter berschikking.

Is er een een mogelijkheid om met huis-tuin-keuken materiaal die oude (geharde olie) te verwijderen en van die old-timers terug vlot rijdende digitale loks te maken?

[Edit] Spelingsvauten   ::)
Groetjes, Peter


Dirky

fijne naaimachine olie, kruipolie... dat maakt verharde olie weer zacht... met een beetje geduld  :)

Rangeerduivel

Alvorens ze opnieuw te smeren,ze een bad geven in wasbenzine...

;)

conducteur

Als je de tandwieloverbrenging kunt demonteren (in een geheel als dat kan), en dus losmaken van andere stukken die niet goed tegen water bestand zijn: overbrenging in sopje water+dreft oid en oude tandenborstel en schuren maar.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Huugooke


Klaas Zondervan

Inderdaad, zo goed mogelijk reinigen met aanstekerbenzine of wasbenzine (dat is hetzelfde) en opnieuw smeren.
Voor het reinigen zo ver mogelijk demonteren.

dani

#6
wasbenzine is inderdaad een goeie oplossing.
Ultrasoon + wasbenzine werkt nog beter.  Ik heb bij Conrad een US badje gekocht van 40 euro en dat werkt prima.

Hetgeen je daar toont lijkt me een onderstel van een Märklin V-100 te zijn, klopt dat ?
Die zijn wel extra gevoelig voor demonteren en terug monteren, door de speciale overbrenging tussen motor en wielen.  Niet de klassieke tandwieltjes maar met een tussenstukje in de bogey.

Let ook op bij het monteren van je motorschild nadat je de spoel vervangen hebt door een permanent magneet (zoals het geval is bij jou).   Best eerst even los laten staan, dan even de motor wat draaien (bvb door aan de wielen te draaien) en dan pas vast zetten zodat alles mooi gecentreerd zit, dat scheelt veel.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Thommy

contactspray doet ook wel z'n werk... vluchtig goedje en kuist echt wel goed.
Greetz

Thommy

Huugooke

In de "contact" reeks heb je inderdaad ook reinigingsspray.

PeterC

Bedankt voor de reacties.

Ondertussen zijn we 12 dagen verder en pas vandaag een litertje wasbenzine kunnen halen (ben ik blij dat mijn auto daar niet op rijdt; +5 Euro voor een litertje  :( ).

Dinsdag as had ik een dagje vrij en ging ik proberen...  HAD ik een dagje vrij; mijn baas dacht er op het laatste nippertje anders over: 'zou jij dinsdag kunnen...'.  Dus nog even geduld voor het resultaat.
Groetjes, Peter


PeterC

Vandaag aan de slag met wasbenzine.  Tot vandaag moeten wachten omdat ik pas gisteren op de Expo in Leuven een 3mm dopsleuteltje heb kunnen bemachtigen om de drijfstangen los te maken.  Het testslachtoffer is een new-old-stock (ooit) analoge V60.  Het drijfwerk moest los om de anti-slip-bandjes te kunnen verwijderen (naar het schijnt gaan die niet goed samen met wasbenzine).

De gestripte loc:



Deze in een groot conservenblik met wasbenzine gelegd en onderworpen aan subsonische trillingen (= af en toe eens tegen het blik tikken - een ultrasoon reiniger heb ik niet).  Na een bad van een tiental minuutjes de loc op het droge gezet en de benzine laten verdampen (ging heel snel!).

De soepelheid van het loopwerk getest en amaai: alles liep weer soepel.  De loc op een blaadje papier gezet en met een lichte druk reed de loc effectief: alle tandwieltjes draaiden zonder weerstand.
Motor er terug in en het slepercontact terug aangesoldeerd.  Een heel klein drupje olie op elk tandwiel en op de baan...

...Een nieuwe loc!  Nu enkel nog de CV's aanpassen.
Groetjes, Peter


Gerolf

Citaat van: PeterC op 19 oktober 2014, 22:05:33 PMonderworpen aan subsonische trillingen (= af en toe eens tegen het blik tikken - een ultrasoon reiniger heb ik niet). 

;D  ;D

Wasbenzine - standaardgerief voor de modelbouwer   :)
Knap dat je locje terug vlot rijdt  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dani

misschien toch even in dit topic de vraag stellen...
Ik heb een BR01  (2-3-1) die ik heb gekocht met het oog op ombouwen naar digitaal .
Nu valt me op dat hij niet zo vlot rijdt, maar altijd op een bepaald punt wat "stroever" draait.    Ik heb gemerkt dat de wielen blijkbaar al es verdraaid geweest zijn tov elkaar.

Aangezien ik hem toch ga demonteren en wasbenzine-ultrasoon reinigen de vraag :  hoe kan je dat drijfwerk deftig  "uitkwartieren" ?  is daar ergens een gids of handleidign voor ?
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Gerolf

Daar bestaat een gereedschapje voor bij Micro-Mark (The Quarterer, dacht ik)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PeterC

Dani,

Het eerste dat bij me opkomt is dat ofwel een wiel van een as is geweest en verdraaid terug geplaatst (moeilijk om terug goed te zetten) ofwel een via tandwielen aangedreven wiel die net in een volgende of vorige tand zit (gaat dan (terug volgens mijn bescheiden mening) twee keer per omwenteling 'wringen' - op de drijfstangen zit wat speling maar die gaan wel op een bepaald moment gaan wringen).
De 'kwartiering' is normaal 90° (vandaar het 'kwartierke').


Citaat van: dani op 20 oktober 2014, 21:56:30 PM
...wasbenzine-ultrasoon reinigen...

wasbenzine subsoon werkt dus ook  :)

Groetjes, Peter