Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Nieuw leven voor oude locs

Gestart door PeterC, 05 oktober 2014, 22:07:36 PM

Sattrickske

Citaat van: Gerolf op 20 oktober 2014, 22:11:56 PM
Daar bestaat een gereedschapje voor bij Micro-Mark (The Quarterer, dacht ik)
Klopt, maar die dingen zijn meestal wel niet goedkoop.  En als je dan maar één of een paar locjes dient af te regelen, vind ik het toch maar een dure grap.

Ik heb de mijne met behulp van een spiegel volledig manueel gekwartierd (?).  Eerst één kant volledig afstellen, gaat redelijk eenvoudig.  En dan de andere kant (90° verdraaid tgo de eerste kant).  Dat was iets meer gepruts en wat trial & error.  Maar uiteindelijk liep de loc weer perfect.
Ik gebruikte een labovoeding, een digitale multimeter en scoop om te zien of de afregeling klopte:
- stroom verbruik meten wanneer alle dissels verwijderd werden
- na terug monteren en afregelen, kijken of stroomverbruik in dezelfde grootteorde ligt
- na kijken met scoop of stroomverloop (meten met een power weerstand in serie) regelmatig is

PeterC

Citaat van: Sattrickske op 20 oktober 2014, 22:40:36 PM
...volledig manueel gekwartierd (?)...

http://www.vertalen.nu/vervoeging/nl/inkwartieren - dus juist vervoegd  :)




Een vrij omslachtige manier maar waarschijnlijk de juiste.  Ik probeer het te vermijden door geen wielen los te maken.
Groetjes, Peter


dani

tnx voor de tips, ik ga dat volgende week eens proberen !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Sattrickske

Citaat van: PeterC op 20 oktober 2014, 22:57:30 PM
Ik probeer het te vermijden door geen wielen los te maken.
Ik had geen keuze, één of meerdere wielen waren duidelijk verschoven ten opzichte van mekaar.  De locjes die ik in occasie gekocht had waren spotgoedkoop (20-30-50€), maar sommigen waren in erbarmelijke toestand.  Ik had gemerkt dat her en der de klemming van de wielen over de as gelost had en dan had één of andere pippo er niet beter op gevonden om dat wiel gewoon effe vast te zetten (ongekwartierd) met superglue.  Dus met een speciaal toestelletje de wielen van de as gesleurd en nieuwe busjes gefreesd voor de wielen die ik niet meer kon bestellen.  Wielen er terug op geperst en de kwartiering in orde gebracht met de hierboven beschreven methode.  Was wel omslachtig, maar het was me meer dan waard: de locjes rijden nu als zonnetjes.  Ik heb ze achteraf ook volledig gedigitaliseerd en gecustomiseerd (rook generator, extra verlichting, firebox, ...).

@Dani, ik wil dat kwartieren gerust wel eens voordoen aan de hand van jouw loc hoor...  Maar de tip van Peter kan ook tellen, maak niet alle wielen los, probeer te vinden welk wiel voor problemen zorgt.  Als het er meerdere zijn, zal je wel effe 'gejost' zijn.
En nog een tip: gebruik een 'wheel puller' om je wielen te verwijderen indien nodig, zoniet riskeer je de as krom te trekken.

dani

#19
intussen ben ik terug van Ierland, heb de lok gedemonteerd en ben aan de slag gegaan met de ultrasoonreiniger en een flinke scheut wasbenzine d'erin.

Na het demonteren van drijfwerk(en), netjes onderdompelen en 2x7 minuten grondig reinigen van het onderstel en alle andere onderdelen (drijfwek, losse voorste en achterste wielen) is het verschil letterlijk "dag en nacht".  En de originele lak is gelukkig nergens aangetast.

En dan na het mooi uitlijnen van de wielen  (aan de niet-tandwielzijde waren die nogal uit sync)  rolt het onderstel gewoon als vanzelf !!!
Man, man, man, die 5 euro aan "witte naft" en dat uurtje werk heeft zijn geld opgebracht.  Nu kan ik netjes digitaliseren en verder afwerken .

Ik zal nog wel enkele foto's plaatsen naarmate ik weer begin te monteren.
Na deze ervaring ben ik heel zeker dat er nog onderstellen en draaistellen/motorstellen "in bad zullen gaan".
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Sattrickske

Ik gebruik ook zo'n ultrasoon reiniger en dikwijls is gewoon water met een paar drupkes Dreft al meer dan voldoende om de boel helemaal proper te krijgen.

dani

belofte maakt schuld ...  de video van de eerste "run".

https://www.youtube.com/watch?v=TzMfO__BMR4&feature=youtu.be

en enkele foto's van "onderweg" waar duidelijk zichtbaar is dat het oude 3 polige anker en de 2-delige gewikkelde spoel zijn behouden, alsook het motorschild.  Geen ombouw naar permanent magneet, geen 5-polige rotor.   Gewoon klekker  "old school" maar met digitale besturing.   Dat rijdt niet perfect, maar dat deden ze in de tijd dat ze nieuw verkocht waren ook al niet.



















De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Sattrickske

Amai diene blinkt terug!
Kan het niet direct zien op de foto, maar zorg ervoor dat wielen tussen links en rechts ong. 90° verdraaid zitten.  Dat geeft een regelmatigere loop...

dani

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.