servo aansturen in wagon

Gestart door Huugooke, 23 augustus 2014, 19:23:09 PM

Geert

Soms is het wel is handig om weten wat deze servo moet aansturen in de wagon. Mogelijk zijn er andere mogelijkheden  ;)


Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

eve

Citaat van: Geert op 23 augustus 2014, 23:48:11 PM
Soms is het wel is handig om weten wat deze servo moet aansturen in de wagon. Mogelijk zijn er andere mogelijkheden  ;)


Geert

ZEER verstandige opmerking.

Erik

INFO

Uhlenbrock heeft een digital-servo, daar zit de decoder ingebouwd artnr 81310

Groetjes
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Gerolf

Citaat van: eve op 23 augustus 2014, 23:50:19 PM
Citaat van: Geert op 23 augustus 2014, 23:48:11 PM
Soms is het wel is handig om weten wat deze servo moet aansturen in de wagon. Mogelijk zijn er andere mogelijkheden  ;)
ZEER verstandige opmerking.

Ik gok op een panto, of een railreiniger

Voor een "klassieke" servo heb je in elk geval 5 volt nodig
Als je die uit een decoder kan halen (7805) dan kan het met een AtTiny opgelost zijn.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Huugooke

een panto zou een logisch antwoord kunnen zijn ja,  ;)
Wat die 5 volt betreft: die haal je toch uit de railspanning ?

dani

Citaat van: Michael op 23 augustus 2014, 22:19:15 PM
Citaat van: dani op 23 augustus 2014, 22:11:46 PM
Hugo, we zullen het daar es over hebben, pm me even
Dani zou leuk zijn als je het erover hebt hier op het forum, hebben we er allemaal wat aan.
Daar is het forum voor dacht ik.

Dat ben ik ook van plan maar een heel verhaal op een forum tikken vanaf een iphone doe ik vandaag even niet
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Michael

Dani daar kan ik je geen ongelijk ingeven, want dan blijft het maar een klein toetsenbordje op een smartphone. ;D ;D ;D
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154


Huugooke

En dan moet er toch ook nog een decoder in voor de lichten...

Geert

Als het bedoeld is om een panto te laten bewegen, spreekt dit mij ook aan. Ik heb al schakelingskes gemaakt die een DCC functie omzetten naar een servobeweging. (Geen ESU decoder nodig) Enkel passen deze niet in een wagon, er zitten te veel opties in die hier niet nuttig zijn. Een nieuw klein printje ontwerpen met voeding en microcontrollertje.


Wel een praktische vraag: hoe gaan we de zeer krachtige servoarm (waarmee ik bedoel dat deze vast in zijn positie blijft staan) laten voorkomen dat de panto niet star in zijn positie blijft staan. Deze moet immers mee kunnen op en neer gaan afhankelijk van de hoogte van de bovenleiding.


Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

INFO

Voor de aansturing van een Panto kun je beter een motor nemen, ook die heeft Uhlenbrock met ingebouwde decoder Artnr 81210

Groetjes
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Huugooke


Door de verbinding tussen panto en arm te maken met een draadje voorkom je die starheid; dan is er wel weer de voorwaarde dat de panto altijd een druk ondervindt om "op te stijgen"; dus niet vastklikt in ingetrokken toestand

Geert

Aan de veerkracht in de panto zelf heb ik niet gedacht. Dan is dat draadje een goede optie.

Hoe lang duurt het in werkelijkheid dat een panto er over doet om te steigen (dalen)? 4 tot 5 seconden?


Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

doomslu

Citaat van: Geert op 24 augustus 2014, 12:53:02 PM
Aan de veerkracht in de panto zelf heb ik niet gedacht. Dan is dat draadje een goede optie.

Hoe lang duurt het in werkelijkheid dat een panto er over doet om te steigen (dalen)? 4 tot 5 seconden?


Geert
Enkele seconden?
https://www.youtube.com/watch?v=qtL1lPqVZxo
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

dani

@Hugo ik heb je een schemaatje gemaild.  Je mag het van mijn part gerust hier in de groep gooien.
Ik heb er wel bij gemeld dat ik eerst moet testen of de ATT85 met de DCC library overweg kan (dus of hij een interrupt heeft op pin 2) en of  je vanaf de rails via de 7805 je servo gaat kunnen van voldoende stroom voorzien.

Er moet trouwens ook nog een beetje "buffering" over de  gelijkrichtercel, bvb een 10 µF/35V
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.