servo aansturen in wagon

Gestart door Huugooke, 23 augustus 2014, 19:23:09 PM

Huugooke

Kanik met een gewone functiedecoder een servo aansturen in een wagon? Of zijn daar speciale decoders voor?
Dus wel in een rijdende wagon.
Of ziet iemand een andere oplossing om "iets" gewoon heen en weer te bewegen: eigenlijk gewoon twee  standen: op/neer.

Klaas Zondervan

Een servo moet je aansturen met een servodecoder. Maar de servodecoders die ik ken passen niet in een wagen.
Je zou de beweging kunnen aandrijven met een gewoon motortje, en dat stuur je dan met een locdecoder.

Geert

Wat bedoel je met functiedecoder....  De functies die je mee met je lok verstuurd? Of de functies om bv seinen aan te sturen?

En welk protocol had je gewenst?


Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Huugooke

Citaat van: Geert op 23 augustus 2014, 20:00:40 PM
Wat bedoel je met functiedecoder....  De functies die je mee met je lok verstuurd? Of de functies om bv seinen aan te sturen?

En welk protocol had je gewenst?


Geert
Ik dacht aan een ESU functiedecoder.

dani

Als het gewoon op en neer en op en neer is kan dat simpel met bvb een Attiny85 chip met programmaatje.
Of met een servo drivertje.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Huugooke

Citaat van: dani op 23 augustus 2014, 20:10:05 PM
Als het gewoon op en neer en op en neer is kan dat simpel met bvb een Attiny85 chip met programmaatje.
Of met een servo drivertje.
tell me more!

Geert

Een functiedecoder van Esu, welke spanning komt daar op een functieuitgang? En kan je daar ergens 5V op aftakken (5V met toch wel wat vermogen om de servo te laten bewegen). En die beweging moet deze geleidelijk zijn, of zeer snel?


Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Klaas Zondervan

Uit de uitgang van een functiedecoder komt ongeveer 18V, bijna net zoveel als de digitale spanning bedraagt. En daar kun je een servo niet direct mee aansturen, want naar een servo moet je ook een gepaste puls sturen. En daar heb je dus een servodecoder voor nodig.


dani

Hugo, we zullen het daar es over hebben, pm me even
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Michael

Citaat van: dani op 23 augustus 2014, 22:11:46 PM
Hugo, we zullen het daar es over hebben, pm me even
Dani zou leuk zijn als je het erover hebt hier op het forum, hebben we er allemaal wat aan.
Daar is het forum voor dacht ik.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Klaas Zondervan

Vind ik ook. Een forum is geen datingsite. ;D

Geert

Ik heb even een Esu decoder bekeken. (Schema op het net) Er staat dat je de VCC spanning kunt aftakken op de connector. In de manual staat nergens welke spanning dit is? Indien deze 5V is, is dit al handig om weten. Indien hoger, dan moet je deze naar 5V brengen. 18V schakelspanning op de uitgangen functies is geen probleem.  Ik heb al microcontrollers geprogrameerd die een logische ingang omzetten naar servopulsen (1-2ms pulsen met overgangsvertraging) Het is een zeer goedkoop en klein microcontrollertje, en ik wil dit wel is even verder uittesten voor jou. Kostprijs, gewoon het gebruikte materiaal: hooguit 3€.


Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Klaas Zondervan

Geert, als die ESU decoder een servo decoder is, dan is die spanning 5V, want dat is de gebruikelijke voedingsspanning voor servo's.
Als het een locdecoder is, dan is het 18V, (kan ook iets meer zijn) want dat is de gelijkgerichte digitale spanning.

Geert

Klaas, ik ga er van uit dat de Esu decoder gewoon een digitale uitgangsspanning van 18V op de uitgangen schakelt. Geen servopulsen van 5V. Deze worden opgewekt in een extra te voorziene microcontroller. Ik wilgewoon weten welke spanning VCC is die uit de decoderprint komt.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen