Nieuws:

Nu in MSM 253 TEST: ESU DB V100 – BR 211 * Vergelijkende test graanwagens Uapps

Hoofdmenu

B-Models 55-er : verbeterde stroomafname

Gestart door eve, 02 augustus 2014, 10:59:25 AM

eve

In een bedrijf hier in Mol, waar men nogal Cargo behandelt, waren er problemen met een B-Models 55 : flikkerende lichten. Ver moet men de oorzaak niet zoeken. Dat duidt op een onbetrouwbare stroomafname.
Voor een zes-assige lok is dat wel bevreemdend. Slechts 1 as per draaistel is voorzien van twee ant-slip-banden. De overige 4 wielen van het draaistel zijn blank metaal.
Reeds in vroegere voorstellingen van de B-Models 55 beschreef men "moeilijkheden met vervuilde rails".
Dat komt voor bij elke lok. Op het zicht zagen de wielen er ook zo goed als nieuw uit.
Ons "bedrijf", de VEB "WirSuchensAus" (grapje) stelde de lok op een rail en we konden een dubbelgevouwen papiertje zonder weerstand onder elk wiel van de middenste as van elk draaistel schuiven. Omdat de diameter van een wiel met antislipband groter is dan een wiel zonder zweefden de wielen van de middenas dus boven de rail. Zij droegen niet bij tot de aandrijving, noch tot de verzekering van een goede stroomafname. In feite werkte dit systeem als een lok met slechts 4 stroomafnemende wielen. En jawel, juist die wielen vertoonden een vuilfilm door het bedrijf (niet te vermijden) met de beschreven lichtflikkeringen tot gevolg.
Oplossing : 1. Meer ruimte maken voor een vertikale speling van de middenassen.



De nokjes (zie gele pijl) verwijderen met een slijpschijfje. De as kan zo circa 0,2 mm zakken.

2. Houdpunten maken voor een geplooid veertje in 0,3 mm fosforbrons.



3. Veertje inhaken. Eventueel nog wat naar beneden plooien om de veerdruk aan te passen.



As terug monteren en ervoor zorgen dat de kubusvormige aslager op het veertje rust.

Na een eerste test blijkt het probleem opgelost. Er is nog geen lijm oid gebruikt om te fixeren omdat we eerst zeker wilden zijn dat deze oplossing ook werkt. De wielen van de middenassen liggen nu mooi op de rails. Geen flikkerende lichten meer of haperen op de wissels. Een duurtest is aan de gang.

Erik

D_Loc

Bij al mijn locs (5523, 1812 en de 1817) zat de stroomafname op de midden en buitenste as, dus de zwevende as en de as met antislipband (koperen slepertje zat bij de buitenste assen gemonteerd). In dat geval heb je direct uit de doos al een belabberde stroomafname. Die heb ik dus direct overgezet naar de binnenste assen.
Op de foto te zien zitten die bij deze loc al op de juiste plek.
Wat ik niet snap waarom er niet gewoon op alle 6 de assen stroom wordt afgenomen. Hoeveel zou het meer kosten om nog 4 extra stroom slepertjes te  plaatsen. De schroeven zijn al gemonteerd! Ik denk dat de extra kosten nog een geen euro zijn per loc zijn.

Ik had liever gehad dat de stroomafname tip-top was dan bijvoorbeeld de deurtjes die open kunnen. Wat moet je daarmee als ze toch niet open blijven staan (door het veertje) en niet digitaal bediend kunnen worden. Maar dat is mijn mening...
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

eve

Een as met anti-slip-banden draagt niet bij tot de stroomafname.
Maar je hebt gelijk wat betreft de koperen stroomafnamelipjes : die mochten wel op alle wielen stroom afnemen. Een vervanging van een of twee assen naar 1 of geen anti-slip-banden zou dan veel eenvoudiger zijn.

Erik

ems

Mijn CFL 1812 rijdt ook belabberd; Na contact gehad te hebben met B-Models vertelde zij mij dat de wielen met antislipbanden waarschijnlijk het probleem waren (waarschijnlijk door het hierboven genoemde grotere diameter). Inmiddels heb ik nieuwe assen, zonder antislipbanden, ontvangen, die ik er nog wel onder moet zien te krijgen. Kan je ook aangeven hoe je de draaistellen moet demonteren (zonder schade aan te brengen  ;D ).
Overigens nemen alle assen van mijn 1812 stroom op, ondanks dat de stroomafnameveertjes op de buitenste en middelste as zit...
Groet, Edwin

eve

@ems

De bijgevoegde "documentatie" is ZEER summier. Als je de machine opent, neem dan foto's van de begintoestand !

Om de assen te kunnen vervangen moet je het stuk op de onderstaande foto demonteren. Dat kan zonder de kap te verwijderen. Met een platte schroevendraaier wrik je zachtjes gevoelvol aan de rode kruis en tussen het chassis het stuk omhoog tot je een beetje los hebt. De rest volgt dan door trekken en links en rechts bewegen tot alle houdneuzen losspringen.

Dit is mijn methode bij gebrek aan een degelijke beschrijving.



Ik heb de machine niet meer bij mij om met foto's een duidelijkere beschrijving te geven.

Erik

D_Loc

In eerste instantie had ik ook gepoogd het draaistel te openen om naar een oplossing te zoeken om de stroomafname te verbeteren. Dit is mij helaas nooit gelukt, het enige dat het mij opleverde waren losse onderdelen zoals de zandstrooier bij de wielen. Ik heb daarna geen verdere pogingen meer ondernomen om het draaistel te openen. Ik zag namelijk dat het waarschijnlijk volstond om het koperen slepertje te verplaatsen naar de binnenste assen. Met een kleine schroevendraaier en pincet is dit te doen zonder de draaistellen te hoeven openen. Bij het schroeven wordt de (rem?)stang wel wat opzij gedrukt maar het is soepele plastic dus die veert weer terug.
Het verplaatsen van de slepertjes naar de binnenste assen heeft bij mij de stroomafname problemen verholpen maar misschien is dat van tijdelijke aard want mijn locs rijden niet veel aangezien ik nog steeds geen baan heb...
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

ERVIN

Na de behandeling van het fine-tuning bedrijf , moet ik zeggen dat er een zeer merkbaar verschil is qua rijgedrag , op sommige wisselstraten had mijn 55er het nogal eens moeilijk , maar nu kan hij er zelfs over kruipen .  ;)

Gisteren en vandaag heeft hij de meest zware goederentreinen aan het slepen geweest , en nog steeds tot grote tevredenheid van de eigenaar van Mol-Cargo.  ;D

ems

Het heeft even geduurd (oa door vakantie), maar de nieuwe assen (zonder antislipbandjes) zitten onder de CFL 1812! Dankzij de info van Erik ging het eigenlijk vrij snel: voorzichtig het draaistel wat omhoog trekken en wat heen en weer bewegen en dan liet er al vrij snel een lipje los. Om te voorkomen dat de net los gehaalde zijde weer "vastklikt", heb ik er - zodra het kon - een kleine schroevendraaier tussen gestoken.
Net even de loc op de baan getest, maar hij rijdt inderdaad een stuk beter. Nog steeds een klein beetje schokkerig, maar dat hebben al mijn 55'ers...
Nu m'n 6010 nog, want die heeft 3 assen met antislipbandjes >:(


Bedankt voor de info, Erik!
Groet, Edwin

Davy

Voor dat ik mijne ga ombouwen naar gelijkstroom, heeft iemand ook een foto van de wielassen die er in komen?
Wou even weten of deze aan beide zijden of één zijde geisoleerd zijn.

loebaske

Erik, nog een vraagje, hoe heb je die bougie er uit gekregen zonder schade, of heb je enkel het onderste plastiek bescherm plaatje verwijderd??

Heb je daar foto's of beschrijving van??

eve

De draaistellen (Engels : bogies) moeten niet uit het chassis...

Erik

loebaske

Heb je beschrijving reeds 3X gelezen en ga morgen een poging ondernemen en dan al de 6 assers van B-models onder handen nemen, ga wel iets moeten vinden voor die fosforbrons dat je heb gebruik, want dat heb ik niet in huis, heb wel veerbrons, misschien dat ik dit kan gebruiken...

eve


loebaske

#13
een beetje aanvulling op Erik zijn beschrijving.

Zoals je merk kan je onder de midden as van een CoCo bogie een drie dubbel gevouwen blad steken



Beginnen met het openen, als je aan de zijde waar zich maar één klips bevind kan je beginnen, nadien begin je aan de andere kant, steek wel een schroevendraaier of iets andes om het open te houden, anders loop je kans dat die weer dicht klapt, probeer met een stevege tang de klips in te drukken..



Probeer je loc in een houder te leggen op zijn kop, als je anders teveel kracht uitoefend in je handpalm loop je het risico dat je de messing rooster op het dak vervormd of breekt  :( :(




loebaske

eens de beschermkap eraf merk je ook meteen nog een ander probleem !!
er wordt stroom afgenomen van de wielen met antislip banden, bij mijn weten geven die geen stroom door, als resultaat dat je in feite maar op één as stroom neemt, niet goed als je sporen/wielen al wat vuil zijn, kans op schokkend rijden en knipperende lichten...



Beginnen met de middenste plastieken blokjes weg te snijden of zoals Erik het melde in zijn beschrijving kan je het ook afslijpen..



Ik heb messing staafje gebruik van 0.3mm die bevestigd zijn aan de 2 plastieken busjes, je kan ook opteren wat Erik heeft toegepast, fosforbrons



Alle assen komen nu terug op hun plaats of toch bijna, heb de as met slipbandje verwisseld met een blanco as, zo hoefde ik de stroom afnemen niet te verplaatsen..



Alles weer netjes samen klipsen, let wel op dat de veertjes van de stroom afnemers mooi langs de binnenkant van het wiel zit, terwijl toch alles uit elkaar ligt heb ik gebruik gemaakt om de wielen roest te schilderen  ;)
Eens alles gemonteerd kan je een test doen op een stuk rail, je merk meteen dat de middenste as mooi de bovenkant van de rail raakt.
Nadien kan je test rijden op de baan of op een rollerbank, veel succes en ga al de andere B-models aanpakken die een CoCo bogie hebben.