Modelspoormagazine forum

Modelspoor, praktijk => Supering - verbeteren van bestaande modellen => Topic gestart door: eve op 02 augustus 2014, 10:59:25 AM

Titel: B-Models 55-er : verbeterde stroomafname
Bericht door: eve op 02 augustus 2014, 10:59:25 AM
In een bedrijf hier in Mol, waar men nogal Cargo behandelt, waren er problemen met een B-Models 55 : flikkerende lichten. Ver moet men de oorzaak niet zoeken. Dat duidt op een onbetrouwbare stroomafname.
Voor een zes-assige lok is dat wel bevreemdend. Slechts 1 as per draaistel is voorzien van twee ant-slip-banden. De overige 4 wielen van het draaistel zijn blank metaal.
Reeds in vroegere voorstellingen van de B-Models 55 beschreef men "moeilijkheden met vervuilde rails".
Dat komt voor bij elke lok. Op het zicht zagen de wielen er ook zo goed als nieuw uit.
Ons "bedrijf", de VEB "WirSuchensAus" (grapje) stelde de lok op een rail en we konden een dubbelgevouwen papiertje zonder weerstand onder elk wiel van de middenste as van elk draaistel schuiven. Omdat de diameter van een wiel met antislipband groter is dan een wiel zonder zweefden de wielen van de middenas dus boven de rail. Zij droegen niet bij tot de aandrijving, noch tot de verzekering van een goede stroomafname. In feite werkte dit systeem als een lok met slechts 4 stroomafnemende wielen. En jawel, juist die wielen vertoonden een vuilfilm door het bedrijf (niet te vermijden) met de beschreven lichtflikkeringen tot gevolg.
Oplossing : 1. Meer ruimte maken voor een vertikale speling van de middenassen.

(http://i821.photobucket.com/albums/zz136/erikverleysen/BModels551_zps9047d8f3.jpg)

De nokjes (zie gele pijl) verwijderen met een slijpschijfje. De as kan zo circa 0,2 mm zakken.

2. Houdpunten maken voor een geplooid veertje in 0,3 mm fosforbrons.

(http://i821.photobucket.com/albums/zz136/erikverleysen/BModels552_zps71df9911.jpg)

3. Veertje inhaken. Eventueel nog wat naar beneden plooien om de veerdruk aan te passen.

(http://i821.photobucket.com/albums/zz136/erikverleysen/BModels553_zpsaa9c4fc3.jpg)

As terug monteren en ervoor zorgen dat de kubusvormige aslager op het veertje rust.

Na een eerste test blijkt het probleem opgelost. Er is nog geen lijm oid gebruikt om te fixeren omdat we eerst zeker wilden zijn dat deze oplossing ook werkt. De wielen van de middenassen liggen nu mooi op de rails. Geen flikkerende lichten meer of haperen op de wissels. Een duurtest is aan de gang.

Erik
Titel: Re: B-Models 55-er : verbeterde stroomafname
Bericht door: D_Loc op 02 augustus 2014, 11:25:26 AM
Bij al mijn locs (5523, 1812 en de 1817) zat de stroomafname op de midden en buitenste as, dus de zwevende as en de as met antislipband (koperen slepertje zat bij de buitenste assen gemonteerd). In dat geval heb je direct uit de doos al een belabberde stroomafname. Die heb ik dus direct overgezet naar de binnenste assen.
Op de foto te zien zitten die bij deze loc al op de juiste plek.
Wat ik niet snap waarom er niet gewoon op alle 6 de assen stroom wordt afgenomen. Hoeveel zou het meer kosten om nog 4 extra stroom slepertjes te  plaatsen. De schroeven zijn al gemonteerd! Ik denk dat de extra kosten nog een geen euro zijn per loc zijn.

Ik had liever gehad dat de stroomafname tip-top was dan bijvoorbeeld de deurtjes die open kunnen. Wat moet je daarmee als ze toch niet open blijven staan (door het veertje) en niet digitaal bediend kunnen worden. Maar dat is mijn mening...
Titel: Re: B-Models 55-er : verbeterde stroomafname
Bericht door: eve op 02 augustus 2014, 11:30:48 AM
Een as met anti-slip-banden draagt niet bij tot de stroomafname.
Maar je hebt gelijk wat betreft de koperen stroomafnamelipjes : die mochten wel op alle wielen stroom afnemen. Een vervanging van een of twee assen naar 1 of geen anti-slip-banden zou dan veel eenvoudiger zijn.

Erik
Titel: Re: B-Models 55-er : verbeterde stroomafname
Bericht door: ems op 02 augustus 2014, 12:30:06 PM
Mijn CFL 1812 rijdt ook belabberd; Na contact gehad te hebben met B-Models vertelde zij mij dat de wielen met antislipbanden waarschijnlijk het probleem waren (waarschijnlijk door het hierboven genoemde grotere diameter). Inmiddels heb ik nieuwe assen, zonder antislipbanden, ontvangen, die ik er nog wel onder moet zien te krijgen. Kan je ook aangeven hoe je de draaistellen moet demonteren (zonder schade aan te brengen  ;D ).
Overigens nemen alle assen van mijn 1812 stroom op, ondanks dat de stroomafnameveertjes op de buitenste en middelste as zit...
Titel: Re: B-Models 55-er : verbeterde stroomafname
Bericht door: eve op 03 augustus 2014, 08:48:37 AM
@ems

De bijgevoegde "documentatie" is ZEER summier. Als je de machine opent, neem dan foto's van de begintoestand !

Om de assen te kunnen vervangen moet je het stuk op de onderstaande foto demonteren. Dat kan zonder de kap te verwijderen. Met een platte schroevendraaier wrik je zachtjes gevoelvol aan de rode kruis en tussen het chassis het stuk omhoog tot je een beetje los hebt. De rest volgt dan door trekken en links en rechts bewegen tot alle houdneuzen losspringen.

Dit is mijn methode bij gebrek aan een degelijke beschrijving.

(http://i821.photobucket.com/albums/zz136/erikverleysen/BModels554_zpsae893870.jpg)

Ik heb de machine niet meer bij mij om met foto's een duidelijkere beschrijving te geven.

Erik
Titel: Re: B-Models 55-er : verbeterde stroomafname
Bericht door: D_Loc op 03 augustus 2014, 13:38:58 PM
In eerste instantie had ik ook gepoogd het draaistel te openen om naar een oplossing te zoeken om de stroomafname te verbeteren. Dit is mij helaas nooit gelukt, het enige dat het mij opleverde waren losse onderdelen zoals de zandstrooier bij de wielen. Ik heb daarna geen verdere pogingen meer ondernomen om het draaistel te openen. Ik zag namelijk dat het waarschijnlijk volstond om het koperen slepertje te verplaatsen naar de binnenste assen. Met een kleine schroevendraaier en pincet is dit te doen zonder de draaistellen te hoeven openen. Bij het schroeven wordt de (rem?)stang wel wat opzij gedrukt maar het is soepele plastic dus die veert weer terug.
Het verplaatsen van de slepertjes naar de binnenste assen heeft bij mij de stroomafname problemen verholpen maar misschien is dat van tijdelijke aard want mijn locs rijden niet veel aangezien ik nog steeds geen baan heb...
Titel: Re: B-Models 55-er : verbeterde stroomafname
Bericht door: ERVIN op 03 augustus 2014, 16:44:14 PM
Na de behandeling van het fine-tuning bedrijf , moet ik zeggen dat er een zeer merkbaar verschil is qua rijgedrag , op sommige wisselstraten had mijn 55er het nogal eens moeilijk , maar nu kan hij er zelfs over kruipen .  ;)

Gisteren en vandaag heeft hij de meest zware goederentreinen aan het slepen geweest , en nog steeds tot grote tevredenheid van de eigenaar van Mol-Cargo.  ;D
Titel: Re: B-Models 55-er : verbeterde stroomafname
Bericht door: ems op 01 september 2014, 22:12:56 PM
Het heeft even geduurd (oa door vakantie), maar de nieuwe assen (zonder antislipbandjes) zitten onder de CFL 1812! Dankzij de info van Erik ging het eigenlijk vrij snel: voorzichtig het draaistel wat omhoog trekken en wat heen en weer bewegen en dan liet er al vrij snel een lipje los. Om te voorkomen dat de net los gehaalde zijde weer "vastklikt", heb ik er - zodra het kon - een kleine schroevendraaier tussen gestoken.
Net even de loc op de baan getest, maar hij rijdt inderdaad een stuk beter. Nog steeds een klein beetje schokkerig, maar dat hebben al mijn 55'ers...
Nu m'n 6010 nog, want die heeft 3 assen met antislipbandjes >:(


Bedankt voor de info, Erik!
Titel: Re: B-Models 55-er : verbeterde stroomafname
Bericht door: Davy op 19 november 2014, 21:24:24 PM
Voor dat ik mijne ga ombouwen naar gelijkstroom, heeft iemand ook een foto van de wielassen die er in komen?
Wou even weten of deze aan beide zijden of één zijde geisoleerd zijn.
Titel: Re: B-Models 55-er : verbeterde stroomafname
Bericht door: loebaske op 19 januari 2015, 18:35:51 PM
Erik, nog een vraagje, hoe heb je die bougie er uit gekregen zonder schade, of heb je enkel het onderste plastiek bescherm plaatje verwijderd??

Heb je daar foto's of beschrijving van??
Titel: Re: B-Models 55-er : verbeterde stroomafname
Bericht door: eve op 19 januari 2015, 18:51:52 PM
De draaistellen (Engels : bogies) moeten niet uit het chassis...

Erik
Titel: Re: B-Models 55-er : verbeterde stroomafname
Bericht door: loebaske op 19 januari 2015, 18:55:42 PM
Heb je beschrijving reeds 3X gelezen en ga morgen een poging ondernemen en dan al de 6 assers van B-models onder handen nemen, ga wel iets moeten vinden voor die fosforbrons dat je heb gebruik, want dat heb ik niet in huis, heb wel veerbrons, misschien dat ik dit kan gebruiken...
Titel: Re: B-Models 55-er : verbeterde stroomafname
Bericht door: eve op 19 januari 2015, 19:07:34 PM
Fosforbrons = veerbrons !!!

Succes.

Erik
Titel: Re: B-Models 55-er : verbeterde stroomafname
Bericht door: loebaske op 19 januari 2015, 19:12:48 PM
een beetje aanvulling op Erik zijn beschrijving.

Zoals je merk kan je onder de midden as van een CoCo bogie een drie dubbel gevouwen blad steken

(http://i1370.photobucket.com/albums/ag274/loebaske12/CFL/3_zps0c7bf797.jpg) (http://s1370.photobucket.com/user/loebaske12/media/CFL/3_zps0c7bf797.jpg.html)

Beginnen met het openen, als je aan de zijde waar zich maar één klips bevind kan je beginnen, nadien begin je aan de andere kant, steek wel een schroevendraaier of iets andes om het open te houden, anders loop je kans dat die weer dicht klapt, probeer met een stevege tang de klips in te drukken..

(http://i1370.photobucket.com/albums/ag274/loebaske12/CFL/A_zps27eefc64.jpg) (http://s1370.photobucket.com/user/loebaske12/media/CFL/A_zps27eefc64.jpg.html)

Probeer je loc in een houder te leggen op zijn kop, als je anders teveel kracht uitoefend in je handpalm loop je het risico dat je de messing rooster op het dak vervormd of breekt  :( :(

(http://i1370.photobucket.com/albums/ag274/loebaske12/CFL/1_zps1f1ab7b2.jpg) (http://s1370.photobucket.com/user/loebaske12/media/CFL/1_zps1f1ab7b2.jpg.html)

Titel: Re: B-Models 55-er : verbeterde stroomafname
Bericht door: loebaske op 20 januari 2015, 16:19:36 PM
eens de beschermkap eraf merk je ook meteen nog een ander probleem !!
er wordt stroom afgenomen van de wielen met antislip banden, bij mijn weten geven die geen stroom door, als resultaat dat je in feite maar op één as stroom neemt, niet goed als je sporen/wielen al wat vuil zijn, kans op schokkend rijden en knipperende lichten...

(http://i1370.photobucket.com/albums/ag274/loebaske12/CFL/4_zpse0dedeb6.jpg) (http://s1370.photobucket.com/user/loebaske12/media/CFL/4_zpse0dedeb6.jpg.html)

Beginnen met de middenste plastieken blokjes weg te snijden of zoals Erik het melde in zijn beschrijving kan je het ook afslijpen..

(http://i1370.photobucket.com/albums/ag274/loebaske12/CFL/2_zpsf2d8a3a7.jpg) (http://s1370.photobucket.com/user/loebaske12/media/CFL/2_zpsf2d8a3a7.jpg.html)

Ik heb messing staafje gebruik van 0.3mm die bevestigd zijn aan de 2 plastieken busjes, je kan ook opteren wat Erik heeft toegepast, fosforbrons

(http://i1370.photobucket.com/albums/ag274/loebaske12/CFL/6_zps9ebfcc36.jpg) (http://s1370.photobucket.com/user/loebaske12/media/CFL/6_zps9ebfcc36.jpg.html)

Alle assen komen nu terug op hun plaats of toch bijna, heb de as met slipbandje verwisseld met een blanco as, zo hoefde ik de stroom afnemen niet te verplaatsen..

(http://i1370.photobucket.com/albums/ag274/loebaske12/CFL/5_zpsbefcf2f3.jpg) (http://s1370.photobucket.com/user/loebaske12/media/CFL/5_zpsbefcf2f3.jpg.html)

Alles weer netjes samen klipsen, let wel op dat de veertjes van de stroom afnemers mooi langs de binnenkant van het wiel zit, terwijl toch alles uit elkaar ligt heb ik gebruik gemaakt om de wielen roest te schilderen  ;)
Eens alles gemonteerd kan je een test doen op een stuk rail, je merk meteen dat de middenste as mooi de bovenkant van de rail raakt.
Nadien kan je test rijden op de baan of op een rollerbank, veel succes en ga al de andere B-models aanpakken die een CoCo bogie hebben.

(http://i1370.photobucket.com/albums/ag274/loebaske12/CFL/7_zps52c7e6a8.jpg) (http://s1370.photobucket.com/user/loebaske12/media/CFL/7_zps52c7e6a8.jpg.html)
Titel: Re: B-Models 55-er : verbeterde stroomafname
Bericht door: centauri167 op 20 januari 2015, 16:26:42 PM
Misschien een stomme vraag, maar als je ze terug naar de winkel brengt, lost B-models dit eigenlijk niet op, of erkennen ze het probleem niet echt ?
Zal die van mij is moeten laten rijden, die zullen er dus ook last van hebben ...; was wel de eerste reeks van hun van jaren geleden.
Titel: Re: B-Models 55-er : verbeterde stroomafname
Bericht door: loebaske op 20 januari 2015, 16:31:05 PM
dat weet ik niet, maar de 55 van MSM heeft de zelfde ziekte, een 55 die vorig jaar werd aangekocht heeft nog steeds dezelfde ziekte....
Titel: Re: B-Models 55-er : verbeterde stroomafname
Bericht door: Rangeerduivel op 20 januari 2015, 16:34:14 PM
Ligt de oplossing dan niet éénvoudiger door de as met bandjes gewoon in het midden van de boogie te plaatsen?
Door de dikte van de band kan ie dan wél de rails raken...
misschien is het draaistel hierop ontworpen maar snappen de Chinezen dit niet goed!
Dit is geen tip maar een vraag aan de vorige heren-posters ;D
Ik weet iemand op de club bij ons die zijn (splinternieuwe) 55 ook schokkerig reed,en na te betreffende as in het midden gestoken te hebben was dit voorbij.

;)
Titel: Re: B-Models 55-er : verbeterde stroomafname
Bericht door: loebaske op 20 januari 2015, 16:42:01 PM
Stof tot nadenken Rudy, ga dit bij de volgende eens uittesten, doch moet wel de stroom afnemer veranderen, anders blijf je op één as stroom nemen en dat is zeer slecht...
Titel: Re: B-Models 55-er : verbeterde stroomafname
Bericht door: eve op 20 januari 2015, 17:01:54 PM
Het verend vermogen van het messingstaafje zal snel nul zijn.
Ik denk ook dat het best is om de veer op het sinterblokje te laten rusten en niet op de as.

Ik zou de slipbanden op hun plaats laten en de stroomafnemers daar zetten waar ze het meest efficient zijn : aan de blanke wielen.

Erik
Titel: Re: B-Models 55-er : verbeterde stroomafname
Bericht door: loebaske op 20 januari 2015, 17:10:30 PM
Misschien wel gelijk Erik, zou het iets uitmaken voor de trekkracht dat die achteraan zit???
Ben toch nog bezig met patineren, eens volgende week opnieuw open maken en nakijken wat de plooi stand van het messing staafje is...
Niet echt tevreden, zal het snel vervangen worden en toepassen bij al men andere B-models.
Titel: Re: B-Models 55-er : verbeterde stroomafname
Bericht door: eve op 20 januari 2015, 17:31:04 PM
Voor de trekkracht misschien niet direct.

Ik beoog hier een heel andere reden. Ik rijd digitaal met 1 bezetmelder in een blok of beter heel het blok hangt aan die melder. Met een geijkte lok naar snelheid weet ik waar die lok is na een bepaalde tijd. Het referentiepunt is de aankomst van de lok in het blok. Met blanke wielen als eerste as is de kans op correcte detectie vele malen groter dan met slipbandwielen... Vandaar.

Erik
Titel: Re: B-Models 55-er : verbeterde stroomafname
Bericht door: loebaske op 20 januari 2015, 17:49:28 PM
De eerste op de bogie zijn blanco wielen, eigenlijk om meteen detectie te hebben had ik een blanco wiel vooraan geplaatst, zowat wat jij aanhaalde..
Ik rijd nu wel met 2 detecties in een blok...maar detectie is belangrijk, kan nu wel in het systeem melden hoeveel cm de eerste detectie is van de buffer is.
Titel: Re: B-Models 55-er : verbeterde stroomafname
Bericht door: Binco op 21 januari 2015, 10:21:02 AM
Mijn B-Models 55 heeft op alle 6 de plaatsen wielen zitten zonder anti-slipbandjes.
Dit zo vanuit de fabriek.
Op zich geen probleem want echt problemen met trekkracht heb ik nog niet gehad ...
Titel: Re: B-Models 55-er : verbeterde stroomafname
Bericht door: eve op 21 januari 2015, 11:10:27 AM
Zo zou het moeten zijn !

Erik
Titel: Re: B-Models 55-er : verbeterde stroomafname
Bericht door: NielsVV op 21 januari 2015, 11:57:40 AM
Is dit bij zowel de dc als de ac versie het geval?
Titel: Re: B-Models 55-er : verbeterde stroomafname
Bericht door: Davy op 21 januari 2015, 16:29:25 PM
Leuke foto's bijgeplaats hier en ook de uitleg is duidelijk voor de mensen die ook deze stap willen zetten. Zal mijn foto hier ook even opnieuw plaatsen als jullie het niet erg vinden. Hoe meer foto's hoe meer vreugde ;)

(http://i1000.photobucket.com/albums/af122/davyken0066/B-Models5528Aanpassingsamenstelling_zpseb7c28fb.jpg)

Ik heb voor de middenas veerstaal gebruikt van 0.38mm, het is wel wat plooien en passen om de juiste maat te bekomen.
Ook een voorbeeldje voor een betere stroomafname op alle 12 wielen. (gemaakt van een Roco sleeper)
ps: deze loc was een 3rail versie
Succes iedereen :)
Titel: Re: B-Models 55-er : verbeterde stroomafname
Bericht door: NielsVV op 21 januari 2015, 20:15:54 PM
Vandaag vernomen van vbv dat dit 'probleem' zich enkel voordoet bij de eerste modellen. Bij de nu uitgebrachte modellen is dit verholpen en bij de volgende productie 55'ers word er een extra stroomafnemer strip tussen de wielen geplaatst zodat alle 3 de wielen stroom kunnen afnemen.

Heb het gecontroleerd bij mijn net aangeschafte 5525 (3rail) en alle wielen raken het spoor.
Titel: Re: B-Models 55-er : verbeterde stroomafname
Bericht door: loebaske op 22 januari 2015, 06:42:28 AM
Dan is dit goed nieuws, zal dan nog een jaartje wachten om me nog een 55 te kopen tot er een nieuwe nummering komt..
Titel: Re: B-Models 55-er : verbeterde stroomafname
Bericht door: OlivierV op 27 februari 2015, 11:14:43 AM
Zelfs bij de heel eerste modellen, zoals de 5515 waarvan die van Rudy hier nu voor mijn neus ligt mankeert zelfs het stroomafnemertje. Dat wordt zelf iets fabriceren voor extra stroomafname op een van de manieren zoals hier beschreven.

Dus enkel via de messing vierkantjes stroom die wordt doorgegeven aan de zwarte metalen stukken, dat is wel geweldig moet ik zeggen, wanneer er zich dan wat vet ophoopt moogt ge goede stroomafname al vergeten.
(http://i59.tinypic.com/qqv9ds.jpg)

(http://i57.tinypic.com/4uxr42.jpg)

Groet,
Olivier
Titel: Re: B-Models 55-er : verbeterde stroomafname
Bericht door: Rangeerduivel op 27 februari 2015, 11:21:19 AM
AIJAJAI!
Die mag ik vergeten,
Die geraakt nooit meer in mekaar! ;D ;D

;)
Titel: Re: B-Models 55-er : verbeterde stroomafname
Bericht door: loebaske op 27 februari 2015, 11:21:28 AM
allé, nog beter (of is het slechter) je kan daarvoor veerbrons gebruiken,, indien niet in huis...als iemand in de buurt is kom dan maar een stukje halen..
Titel: Re: B-Models 55-er : verbeterde stroomafname
Bericht door: OlivierV op 27 februari 2015, 12:11:44 PM
Citaat van: loebaske op 27 februari 2015, 11:21:28 AM
allé, nog beter (of is het slechter) je kan daarvoor veerbrons gebruiken,, indien niet in huis...als iemand in de buurt is kom dan maar een stukje halen..
Opgelost met stukje verenstaal, via een variant van de door jullie toegepaste methode, maar mijn variant zorgt ervoor dat hij een beetje waggelt, dan maar volgens jullie manier/wat verbeteren. :)

Edit: mijn eerste manier was goed, maar op het andere draaistel een ietsjes andere manier toegepast, terug eerste en dan zal het in orde zijn. :)
Titel: Re: B-Models 55-er : verbeterde stroomafname
Bericht door: Rangeerduivel op 27 februari 2015, 12:35:19 PM
Citaat van: OlivierV op 27 februari 2015, 12:11:44 PM
Opgelost met stukje verenstaal, via een variant van de door jullie toegepaste methode, maar mijn variant zorgt ervoor dat hij een beetje waggelt, dan maar volgens jullie manier/wat verbeteren. :)

Edit: mijn eerste manier was goed, maar op het andere draaistel een ietsjes andere manier toegepast, terug eerste en dan zal het in orde zijn. :)

Gisteren mijn faktuur onderhoud wagen gekregen,
in de garage vraagt men 45€ uurloon,
Eens benieuwd waar dit HIER zal op uitdraaien... :( :(

;)
Titel: Re: B-Models 55-er : verbeterde stroomafname
Bericht door: OlivierV op 27 februari 2015, 15:08:12 PM
Citaat van: Rangeerduivel op 27 februari 2015, 12:35:19 PM
Citaat van: OlivierV op 27 februari 2015, 12:11:44 PM
Opgelost met stukje verenstaal, via een variant van de door jullie toegepaste methode, maar mijn variant zorgt ervoor dat hij een beetje waggelt, dan maar volgens jullie manier/wat verbeteren. :)

Edit: mijn eerste manier was goed, maar op het andere draaistel een ietsjes andere manier toegepast, terug eerste en dan zal het in orde zijn. :)

Gisteren mijn faktuur onderhoud wagen gekregen,
in de garage vraagt men 45€ uurloon,
Eens benieuwd waar dit HIER zal op uitdraaien... :( :(

;)
Haha, ik hoop dat hij bij jou op jouw baan even goed rijdt als hier, hij rijdt hier nu toch mooi door zonder schokken of ontsporen. met 3 i10-en aan de haak (nog een oranje dms ertussen en 't was 'n werkelijke samenstelling geweest).

Ik heb het zo opgelost zoals op de onderstaande manier, de assen die geen antislipbanden hebben voorzien van verenstaal dat op die messing blokjes ligt en dat aan de metalen delen van het draaistel gesoldeerd, zo verzeker ik goede stroomafname op 4 assen.

(http://i59.tinypic.com/2nkjeo6.jpg)

Even testen want hij mag natuurlijk geen last hebben van draaistellen die uit de rails lopen, voorlopig gaat het goed. :)
(http://i57.tinypic.com/2i1ziav.jpg)