NMBS stoomtractie CIWL-treinen tijdperk II

Gestart door Boemeltrein, 30 juli 2014, 14:08:09 PM

Boemeltrein

Hallo
Kan er iemand mij tips geven welke Belgische stoomlocs de CIWL-treinen trokken tijdens de jaren '20 en'30. Ik weet dat sommigen CIWL-treinen tot in Brussel getrokken werden door Franse locs maar hoe ging het dan verder, mijn interesse gaat voornamelijk uit naar de Oostende-Wien Express, ik heb daar de CIWL-wagons (Rivarossi) van.
Alle hints zijn welkom.....

rixke rail

Ik vond verscheidene foto's van een type 1 met de Pullman Oostende - Bazel - Wenen(Edelweiss).
Dezelfde trein met een type 5 (niet Pullman) en zelfs één in dubbeltractie met een type 10.
De plausibele kandidaten dus, maar ook niet de goedkoopste bij aanschaf, allen bij Olaerts beschikbaar ...
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

SirGresley

Type 7 en 10 en jaren dertig type 1.
Waarschijnlijk ook het oude type 25 maar daar is geen model van.

Zie hier een artikel van Rixke Rail:
http://rixke.tassignon.be/spip.php?article959
Leef niet te materialistisch, want alle bezit is ballast. Dalai Lama

Boemeltrein


Michiel

Type 10 is je eerste keuze tijdens de jaren '20 en '30. Ze was een van de sterkste locs in Europa om een zware express door heuvelend terrein (lees Ardennen) te trekken aan 120km/h. Ze reed dikwijls in dubbelspan met vb een type 7.

Maar in het begin jaren '20 (tot 1923), had je nog een paar oorlogschadelocomotieven die ook deze taak toebedeeld kregen, met onder andere de drie ex-Beierse S3/6 locs, of the ex-Pruisische S10. Echter, de gekende blauwe CIWL rijtuigen zijn van ik dacht 1928(?), en dus niet vereenigbaar met de S3/6 locs.

De meest haalbare en tevens geloofwaardige oplossing in model (zowel H0 als N) lijkt me de ex-S10 in Belgische livrei met een sleep blauwe CIWL rijtuigen in oer-uitvoering, als uitbeelding van rond 1930.

Voor een sleep van rond 1920 moeten er de oude 3-assige houten CIWL rijtuigen achter (al 5 jaar aangekondigd door KATO) in combinatie met een paar expresrijtuigen omdat toen CIWL nooit als zelfstandige homogene trein reed, met vb een S3/6+S10 in dubbelspan.

Je hebt dus een hele hoop opties, waarbij zelfs een P8 (type 64) niet is uit te sluiten. Dit was zeker niet de typische expresslocomotief, maar zeg nooit nooit.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Boemeltrein

Ben het even gaan opzoeken, de S10 was dus de type 62, 3 stuks stonden opgesteld in Brussel-Noord en verzorgden de expresdiensten, de type 64 ook in Brussel-Noord opgesteld werd soms ook ingezet voor sneltreinen maar dan eventueel in dubbeltractie. De S3/6 werd 1923 reeds uit dienst gesteld wegens te duur in ondehoud...en de blauwe rijtuigen werden in dienst gesteld in 1922 (Train Bleu) maar inderdaad heel veel werden opgeleverd vanaf 1925...

Michiel

#6
Het type 64 vond je in heel België terug. Maar nogmaals, niet echt een typische expresslocomotief voor een luxueuse CIWL sleep. Type 60, 61 en 62 lijken me wel perfect passen.  ;) In schaal N heeft Minitrix een S10.2 (BR17) uitgebracht en nog heel vlot te vinden. Zelf ombouwen is een leuk en haalbaar project, en zelfs in originele Pruisische livrei heeft ie mogelijk tot rond 1930 bij de Belgische spoorwegen gereden( hint - hint)  ;)
In H0 hmmm... was er geen van Roco of zo?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Rangeerduivel

#7
Roco heeft inderdaad een BR17 gemaakt in HO,een Duitse versie uiteraard die héél verwant is met de 64.
Werd in Belgie de 61 dacht ik..?


Dit is het Roco HO model (trouwens ook te koop hier... ;D)

;)

Boemeltrein

In mijn zoektocht naar tractie voor CIWL-treinen in België viel ik op dit juweeltje: "een 231 Super Pacific NORD van Roco, Nord was in België eveneens actief als Nord België, ik ben niet zeker of deze loc ook tot in België kwam maar hij staat super voor mijn CIWL-sleep, komt erbij dat dit model nog amper te vinden is, op de kop getikt via EBAY bij een Griekse Modelbouwhandelaar en met DC Sound en de Duitsers zullen het niet willen geloven maar de Griekse meneer gaf ein grundliche service....

Metpetergaathetbeter

Heb je betaald met een enveloppe bankbiljetten want anders heeft die Griek mogelijks ook geen eten , met of zonder service  :-\ ;)

Boemeltrein

Het was nog voor het hele debacle en de meneer heeft me trouwens nog vriendelijk bedankt voor de aankoop bij hem, zo zie je dat Jan en Zorba met de pet het beter met elkaar kunnen vinden dan sommige anderen.... je vult het hier maar zelf verder in ;D


guydhaese

Citaat van: Boemeltrein op 14 juli 2015, 21:45:06 PM
Het was nog voor het hele debacle en de meneer heeft me trouwens nog vriendelijk bedankt voor de aankoop bij hem, zo zie je dat Jan en Zorba met de pet het beter met elkaar kunnen vinden dan sommige anderen.... je vult het hier maar zelf verder in ;D
Na een gelijkaardige ervaring met een Griekse handelaar: volmondig  + 1 !!!

Boemeltrein

Ik heb het antwoord gevonden op "forum LR presse" een Frans modelspoorforum, deze loc trok ondermeer de "Etoile du Nord" naar Brussel, op dit forum kan je heel veel info vinden over de CIWL- en Pullmantreinen o.m. treinsamenstellingen, het rollend materiaal enz.

Huugooke

Enkele jaren geleden kwam er een serie CIWL wagons uit in afleveringen. Je moest dan (zoals met veel van die series) telkens een tijdschrift met een nieuw onderdeel kopen, twee bogies, het dak, het interieur enz.
Als sluitstuk was er de loc, maar alleen de tender lag in de winkel, de loc zelf, met motor, moest je online bestellen.
Het was inderdaad de 231.