Modelsnelheid bepalen

Gestart door janieburton, 07 juli 2014, 13:47:56 PM

DelticPower

Ik denk dat het visuele effect belangrijker is dan de exacte schaalsnelheid, vooral zoals aangegeven door de kortere afstanden, grotere wisselhoeken etc. Op een langer stuk baanvak is inderdaad het kijken door een koker een goed plan.
Op emplacementen etc is kijken naar het gedrag op de wissels belangrijk. Als de draaistellen onder de loc alle kanten invliegen is de snelheid duidelijk te hoog. Meestal wordt er toch nog te hard gereden, terwijl in het echt daar een plaatselijke snelheid geldt. Veelal 40 km/h. Zie dan maar eens het verschil in gedrag tussen de grote loc's en bv de rangeerloc's.

Groeten Jan

janieburton

Citaat van: dani op 07 juli 2014, 23:32:43 PM
1/500 in horizontale schaal, dat mag je denk ik toch wel eens wat nader uitleggen Frans....  daar ben ik niet helemaal mee...
Zou dat willen zeggen dat onze modellen niet correct zijn op 1:87 ?

Geen schaalsnelheid daar ben ik het niet mee eens.

Echter, als je een schaalsnelheid berekent, dan reken je n schaal 1:87 voor de afstand en veronderstel je nog dat we 1:1: voor de tijd gebruikt en dus eigenlijk de tijd niet verschaalt.

Bvb:    1m/s op  1:87   zou willen zeggen    87m/s in het echt of dus 313 km/u     (zoals ik al zei, als je de tijd niet verschaalt)

Moet je het niet anders doen:

1m is in 1/87 = 1,149... cm en de seconden laten we als seconden

Kan men niet de snelheid bereken door de tijd te chronometreren die een loc doet over 1 meter?

 

Rangeerduivel

Nee Janie,
Citaat van: SuSke op 07 juli 2014, 23:21:32 PM
Verder is snelheid een begrip dat rekening houd met een lengteschaal = afgelegde meters op een tijdspanne en daar gaan we allemaal de mist in want de horizontale schaal van onze banen is 1/500 ipv 1/87 (concessie die moet gemaakt worden) en daardoor kan je gewoon geen schaalsnelheid bepalen op je baan.

Zo gaat het nooit ophouden!  ::) ::) ::)

SuSke

#18
Citaat van: janieburton op 08 juli 2014, 13:54:43 PM
Citaat van: dani op 07 juli 2014, 23:32:43 PM
1/500 in horizontale schaal, dat mag je denk ik toch wel eens wat nader uitleggen Frans....  daar ben ik niet helemaal mee...
Zou dat willen zeggen dat onze modellen niet correct zijn op 1:87 ?

Geen schaalsnelheid daar ben ik het niet mee eens.

Echter, als je een schaalsnelheid berekent, dan reken je n schaal 1:87 voor de afstand en veronderstel je nog dat we 1:1: voor de tijd gebruikt en dus eigenlijk de tijd niet verschaalt.

Bvb:    1m/s op  1:87   zou willen zeggen    87m/s in het echt of dus 313 km/u     (zoals ik al zei, als je de tijd niet verschaalt)

Moet je het niet anders doen:

1m is in 1/87 = 1,149... cm en de seconden laten we als seconden

Kan men niet de snelheid bereken door de tijd te chronometreren die een loc doet over 1 meter?

Probeer het gewoon een keer Janie

een lokale dieseltrein tegen 60km/u = 16,66...m/s of naar 1/87 wordt dit 0,19m/s -> 1 meter modelspoorbaan op 5s
een inter-regio trein aan 120 km/u -> 0,38m/s (1/87) -> 1 meter baan op 2,61s
een Thalys aan 200km/u -> 0,63m/s (1/87) -> 1 meter baan op 1.57s

Geeft wel een vrij bizar beeld en ik zou het zaakje niet vertrouwen in de bochten. ???

Vandaar dat je die snelheid veel sterker moet verschalen tot je een rustige loop krijgt en vooral geen problemen met kantelende treinen aan de rand van je baan  ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 50 jaar MTD - Hangar 27, Edegem op 18 & 19 Oktober 2025
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Gerolf

.. en zeggen dat je er volgens de NMRA nog 10% bij mag doen ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janieburton

Citaat van: Gerolf op 08 juli 2014, 20:32:52 PM
.. en zeggen dat je er volgens de NMRA nog 10% bij mag doen ...

?? ?? ?? Gerolf is er een link naar de NMRA waar ze dit in beschrijven? Kan ook niet begrijpen dat ze bij de NMRA adviseren om 10% er bij te doen.

Citaat van: Rangeerduivel op 08 juli 2014, 14:03:37 PM
Nee Janie

Zo gaat het nooit ophouden!  ::) ::) ::)

Wat bedoel je?
 

Sattrickske

Ik gebruik een combinatie van de 2 methoden: meten van de snelheid op de 1/87 schaal en buikgevoel.  Maar de tijd laat ik met rust (schaal 1/1).  Zoals al eerder gemeld is tijd een onafhankelijke dimensie en om de zaak niet nog complexer te maken, laa tje 'm beter met rust.

Ik meet gewoon de tijd tussen 2 punten (ik gebruik m'n massadetectie hiervoor en een chronometer in m'n software).  Maar omdat op m'n baan alles nogal kort op mekaar ligt, is deze snelheid naar mijn gevoel te hoog. Dus heb ik de berekende snelheden telkens met 30% verlaagd om een 'realistischer' gedrag te hebben.  Ik heb er wel opgelet dat ik deze aanpassing op al m'n locs heb doorgevoerd, zodat ze onderling met de juiste snelheid rijden.

Persoonlijk vind ik de snelheidsmeting en terug rekenen naar de echte schaal wel leuk, maar zoals anderen (SuSke) hier al aangaven houdt die niet veel steek.  Dus zoals Luc al zei: buikgevoel, deze geeft bij mij de doorslag (zou eigenlijk niet mogen, want 'k ben ingenieur van opleiding ;))

Rangeerduivel

Citaat van: janieburton op 09 juli 2014, 00:07:19 AM

Citaat van: Rangeerduivel op 08 juli 2014, 14:03:37 PM
Nee Janie

Zo gaat het nooit ophouden!  ::) ::) ::)

Wat bedoel je?

Hiermee bedoel ik niets verkeerds,maar vragen die al gesteld zijn,beantwoord zijn,toch opnieuw stellen...zo gaat het inderdaad nooit ophouden! :D

;)

janieburton

#23
Citaat van: Rangeerduivel op 09 juli 2014, 12:59:17 PM
Citaat van: janieburton op 09 juli 2014, 00:07:19 AM

Citaat van: Rangeerduivel op 08 juli 2014, 14:03:37 PM
Nee Janie

Zo gaat het nooit ophouden!  ::) ::) ::)

Wat bedoel je?

Hiermee bedoel ik niets verkeerds,maar vragen die al gesteld zijn,beantwoord zijn,toch opnieuw stellen...zo gaat het inderdaad nooit ophouden! :D

;)

Wist niet dat deze vraag al gesteld was.

Nu ja hoelang is het geleden?

Kan je mij een link geven naar de vroegere vragen?

Ik heb volgende topic vroeger gelezen maar er wordt niet vermeld hoe men deze kan berekenen:
http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,17243.15.html
 

Klaas Zondervan

Citaat van: Gerolf op 08 juli 2014, 20:32:52 PM
.. en zeggen dat je er volgens de NMRA nog 10% bij mag doen ...
Volgens de Morop mag je er voor H0 zelfs 30% bij doen, en voor schaal N 50%.
http://www.morop.eu/de/normes/nem661_d.pdf
Ik vind dat nogal overdreven. Zelf rijd ik liever iets langzamer dan de schaalsnelheid.

dani

Citaat van: Sattrickske op 09 juli 2014, 12:45:57 PM
buikgevoel, deze geeft bij mij de doorslag (zou eigenlijk niet mogen, want 'k ben ingenieur van opleiding ;))
Dan zou het bij mij ook niet mogen, maar toch ... wat ik soms in mijn buik voel dat wil je niet weten. 
Muhahaaaa, nee, even ernstig :  als het er goed uit ziet in JOUW ogen, dan is het goed.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

janieburton

Citaat van: dani op 09 juli 2014, 17:48:35 PM
even ernstig :  als het er goed uit ziet in JOUW ogen, dan is het goed.

Das juist.
 

doomslu

Ik zat één van de nieuwe filpjes van Dirk Achtien (Dloc) te bekijken en Dirk filmde op een bepaald moment de treinen vanop afstand.
Kijk maar vanaf 9:45 hoe traag het is. Zo bekijken wij ook onze modelbanen, niet vanop 5 centimeter, maar vanop minstens een meter of meer. Interessant!

https://www.youtube.com/watch?v=lmZRWeBMK0Q&list=UU4t9DIB6Vf9BxtPTHZbki4g
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Rangeerduivel

waar op de meeste modelbanen de max. snelheid te hoog ingesteld is,wordt door de meeste modelspoorders de optrek en afremsnelheid  te kort gemaakt.
Vele modelbanen zijn te kort om een trein in één rondje zijn max. snelheid te laten halen,tenzij hij een tijdje uit het zicht kan verdwijnen.
Vaak wordt in model geen rekening gehouden met het feit dat een zeer groot gewicht vanuit stilstand dient op gang getrokken te worden.
De meeste (model)treinen stoppen zogezegd normaal op een afstand die ,schaalgewijs,een echte trein nog niet in een noodstop kan halen.
Het is verwonderlijk dat er niet meer Preisermachinisten door de voorruit vliegen!  :D


;)

dani

Citaat van: Rangeerduivel op 10 juli 2014, 21:39:22 PM
Het is verwonderlijk dat er niet meer Preisermachinisten door de voorruit vliegen!  :D
Driedubbel gelaagd veiligheidsglas, Rudy !

Je zou het water moeten zien waarmee ze die ruiten aan de binnenkant wassen...  BLOEDrood !

Maar je hebt een hel goed punt !  Snelheid is iets, versnelling/ vertraging is wat anders.  Maar je geeft zelf de verklaring al mee, onze baantrajecten zijn meestal te kort om realistisch "op snelheid te komen", en vvaak zijn de perrons ook veel te kort om deftig te stoppen.

En dit is een hele interessante discussie geworden, waar we nog pagina's in door kunnen gaan.  Ik blijf aandachtig mee volgen
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.