Modelsnelheid bepalen

Gestart door janieburton, 07 juli 2014, 13:47:56 PM

janieburton

Vele modellocomotieven rijden te snel(al is het beter geworden) maar hoe kan men nu de snelheid van zijn model aan de werkelijke snelheid van de loc in schaal 1/1 aanpassen(natuurlijk weet ik dat men dat kan instellen via de decoder), maar ik bedoel zijn er toestellen (testbankjes met digitale snelheidsaanduiding) verkrijgbaar of moet men een meter spoor op de baan afbakenen en daar de snelheid meten via een chronometer en dat dan om rekenen?

Vb.: Een 103 van de DB heeft een hogere maximum snelheid dan een V200 van de DB en deze snelheid zou ik willen aanpassen op de modelbaan voor elke loc

Kan men stellen dat 1km in HO schaal 11,494...m is en dat 100km/u in schaal HO 1,149...km/u is.
 

doomslu

Er was hier onlangs en draadje over het meten van snelheid. Er bestaan toestelletjes voor en je kan ze zelfbouwen. Ook zijn er in de handel wagens met snelheidsmeter te koop.

Zelf doe ik het nog eenvoudiger: ik laat m'n gevoel spreken...
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

dani

ik heb onlangs zo een "toestelletje" gebouwd, gebaseerd op het principe van  meten van de tijd over een  gekende lengte, en dan omrekenen naar schaal.  Zie mijn baan-bouw draadje. 
Er bestaan ook wagonnen (Märklin bvb) die de nslheidn, lenge en tijd aangeven op een display rechtstreeks op de baan, en je hebt ook meettoestellen op een rollentestbank.

Keuze te over...

hier is mijn verhaal te lezen :

http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,17326.msg261663.html#msg261663


Ook de formules staan erin uitgelegd


en hier kan je alle info vinden als je zou willen nabouwen...

http://dcc-arduino.weebly.com/scale-speedometer.html

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Huugooke

Op de keper beschouwd, en zuiver theoretisch, zou je kunnen stellen dat de wereld in 1/87 eigenlijk 87 keer sneller zou moeten verlopen dan de onze, wat de snelheid dus eigenlijk 87 keer HOGER moet maken.
Zoals Luc zei: gevoel.

janieburton

Citaat van: dani op 07 juli 2014, 14:23:00 PM
ik heb onlangs zo een "toestelletje" gebouwd, gebaseerd op het principe van  meten van de tijd over een  gekende lengte, en dan omrekenen naar schaal.  Zie mijn baan-bouw draadje. 
Er bestaan ook wagonnen (Märklin bvb) die de nslheidn, lenge en tijd aangeven op een display rechtstreeks op de baan, en je hebt ook meettoestellen op een rollentestbank.

Keuze te over...

hier is mijn verhaal te lezen :

http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,17326.msg261663.html#msg261663


Ook de formules staan erin uitgelegd


en hier kan je alle info vinden als je zou willen nabouwen...

http://dcc-arduino.weebly.com/scale-speedometer.html

Dat na bouwen is niet voor mij, ben echt een leek in zoiets, een blok detectie met 1 transistor lukt mij maar dit is voor super gevorderden.

Ga het draad je zeker lezen deze nacht.

Citaat van: Huugooke op 07 juli 2014, 15:18:55 PM
Op de keper beschouwd, en zuiver theoretisch, zou je kunnen stellen dat de wereld in 1/87 eigenlijk 87 keer sneller zou moeten verlopen dan de onze, wat de snelheid dus eigenlijk 87 keer HOGER moet maken.
Zoals Luc zei: gevoel.

Hoe kan de wereld in 1/87 sneller zijn dan de werkelijkheid?
 

dani

dat is zo.... je moet maar es kijken op een "miniatuurklok"  in bvb MiWuLa of zo.

Alles is op schaal, dus ook de tijd.   1seconde in 1:87  zou overeenkomen met  87 seconden in het echt....


Dit lijkt in de praktijk absoluut niet plausibel maar in THEORIE is het wel zo.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Klaas Zondervan

Citaat van: Huugooke op 07 juli 2014, 15:18:55 PM
....zou je kunnen stellen dat de wereld in 1/87 eigenlijk 87 keer sneller zou moeten verlopen dan de onze, ....
Dit soort theorieën wordt op forums wel meer verkondigd. Maar dat is echt flauwekul. De tijd kan je niet verschalen.

dani

#7
daarom dat ik termen gebruik als  "in theorie", en  "zou"...  en  "zou moeten".


Citaat van: dani op 07 juli 2014, 15:40:52 PM
Dit lijkt in de praktijk absoluut niet plausibel maar in THEORIE is het wel zo.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Huugooke

Citaat van: Klaas Zondervan op 07 juli 2014, 17:03:35 PM
Citaat van: Huugooke op 07 juli 2014, 15:18:55 PM
....zou je kunnen stellen dat de wereld in 1/87 eigenlijk 87 keer sneller zou moeten verlopen dan de onze, ....
Dit soort theorieën wordt op forums wel meer verkondigd. Maar dat is echt flauwekul. De tijd kan je niet verschalen.
Maak dat maar eens aan een ééndagsvlieg wijs!
En aan Einstein!

SuSke

Verder is snelheid een begrip dat rekening houd met een lengteschaal = afgelegde meters op een tijdspanne en daar gaan we allemaal de mist in want de horizontale schaal van onze banen is 1/500 ipv 1/87 (concessie die moet gemaakt worden) en daardoor kan je gewoon geen schaalsnelheid bepalen op je baan.

Wat LucD zegt, je buikgevoel laten spreken.
Een andere truc is observeren met een gereduceerd gezichtsveld, naast je spoor naar een trein kijken die aankomt door een koker van 1,00m lang.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

dani

1/500 in horizontale schaal, dat mag je denk ik toch wel eens wat nader uitleggen Frans....  daar ben ik niet helemaal mee...
Zou dat willen zeggen dat onze modellen niet correct zijn op 1:87 ?

Geen schaalsnelheid daar ben ik het niet mee eens.

Echter, als je een schaalsnelheid berekent, dan reken je n schaal 1:87 voor de afstand en veronderstel je nog dat we 1:1: voor de tijd gebruikt en dus eigenlijk de tijd niet verschaalt.

Bvb:    1m/s op  1:87   zou willen zeggen    87m/s in het echt of dus 313 km/u     (zoals ik al zei, als je de tijd niet verschaalt)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

SuSke

onze modellen zijn zeker op schaal, maar de afstand die onze modellen afleggen zijn verre van op schaal. Al de rijafstanden die we leggen zijn veel en veel te kort, onze wisselstraten veel te gedrongen, bochtstralen kloppen van geen meter enz...
Een gemiddelde boogstraal in werkelijkheid is 1000m en op onze baan kreunen we al als we een bocht willen leggen van 600mm (schaal 600/1000000=1667) of een industriële bocht op het privéterrein 200m en op onze baan 300mm (schaal=1/667), verder is een wissel in werkelijkheid ongeveer 40m lang terwijl er op onze baan wissels liggen van 25cm (Schaal 25/4000=1/160). Dus die 1/500 is zelfs vrij optimistisch.
Als je dan toch echt over verschalen wil gaan praten, dan moet je ook die overtrokken verschaling meenemen.

Net zoals je "tijd" in principe wel kan verschalen want het is een onafhankelijke dimensie, krijg je wel een heel vertekend beeld van wat nu een "juiste" schaalsnelheid is.
Dan gaat ook de redenering van 1/1 voor de tijd niet meer op, en zelfs een tijdsverschaling van 1/87 is bijna absurd.
Meestal probeert men op de grote tentoonstellingsbanen een dag/nacht cyclus na te bootsen in pakweg 1/2 u dus een verschaling van 0,5/24=1/48 ver weg van 1/1 en 1/87 maar ergens in het midden.

Verschalen is gewoonweg niet eenvoudig en zeker niet gewoon "straigth forward" toe te passen.
Daar heb ik me 32 jaar geleden het hoofd over gebroken in het kader van mijn eindwerk om de interpretatie van schaalproeven om te rekenen naar de werkelijkheid. Als je dan de literatuur hier over naslaat, tot Japanse en Amerikaanse naslagwerken...  :-[  :-X

Vandaar mijn opinie, gebruik je buikgevoel en bekijk het aanstormende treinverkeer eens door een koker naast het spoor. Je zal versteld staan hoe traag je treinen moeten rijden om een goed gevoel te krijgen, maar het is en blijft een "subjectieve" interpretatie.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Klaas Zondervan

De afstanden op onze modelspoorbanen zijn inderdaad veel te kort, vergeleken met de werkelijkheid. In het echt gaan ze voor zo'n afstand geen spoorbaan aanleggen.
Dat is dan ook waarom sommigen met een snelle klok werken.

Maar dat staat los van de snelheid van de treinen. Stel dat je langs een spoorbaan staat, en er rijdt een trein aan je voorbij. Er verloopt een bepaalde tijd tussen het passeren van de kop van de trein en de staart. Bij een gelijk samengestelde modeltrein moet die tijd tussen passage van kop en staart (ongeveer) gelijk zijn. Anders krijg je een onrealistisch beeld.

dani

 @Frans : nu snap ik exact wat je bedoelt met 1:500.   En daar geef ik je 300% (100% op schaal 1:3)  gelijk in.   Dat is dan vooral wegens ruimtegebrek natuurlijk.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

erik de noorman

Ik bereken het ongeveer zoals klaas. Mijn grote baan is een kopie van de inrit tot de uitrit van het oude sporenplan van het station Kapelle op den Bos. Op Schaal 1/1 heeft dit een lengte van ongeveer 1.8 km omgerekend naar schaal H0 is dit ongeveer 23 m  in een rechte lijn. Ik heb de tijd opgenomen van zowel een lange goederentrein als een personentrein van hoeveel tijd er overgaat om deze afstand te overbruggen. Dezelfde tijdspanne hanteer ik om mijn schaaltrein dezelfde afstand te laten afleggen in schaal H0.

Erik.