Dani's World - Een nieuwe adem...

Gestart door dani, 03 mei 2013, 10:40:18 AM

Sattrickske

Hola Dani, weer vollen bak bezig zie.
Goed om te zien dat je je 3D printer aan de praat gekregen hebt (jammer genoeg alleen met PLA blijkbaar).  Heb je dat al eens proberen na te bewerken (vijlen, schuren, schilderen, ...)?  Niet gemakkelijk zenne.  Om PLA te schilderen gebruik je best acryl verf, die hecht 't beste.  Als je een mooiere afwerking wil, kan je best eerst primer voor autolak gebruiken.

Mooie stelcon platen trouwens, maar liggen ze niet iets te recht?

Die omheining lijkt me niets voor mij, mooi gedaan, maar zo'n priegel werkje zeg :o.  Geef mij die stokjes maar voor de barbecue ;D

Stieven76

Nice job Dani! Het geeft een gezellige drukte weer. Dat wordt een leuk stukje op de baan :)

PietB

Dat zijn mooie vorderingen Dani!
Vooral die garageboxen zijn mooi.

grt Piet.

dani

het volgende Arduino projectje...

Gewoon even "uit de losse pols" een  snelheidsmeter gemaakt.
Laat toe om de snlheid van een trein of lok  te bepalen  "in het echt" om zo de besturing te kunnen aanpassen zodat de machines en slepen niet als gek over de  baan razen maar realistisch kunnen rijden.  Een  beetje al se "ijken" optie in koploper of zo denkik, maar dan met een "standalone" stukje hardware, dat bovendien instelbaar is kwa schaal en lenget van het meetraject.

Stand van zaken :

- het schema is uitgetekend en getest op breadboard : check
- de Arduino code (inclusief progje voor init van de EEPROM) is klaar en getest : check
- het frontpaneeltje voor het monteren van display, LEDs en knopjes is klaar (3D print)

Volgende stappen :
- opbouw van de definitieve print
- in elkaar knutselen van de IR  lichtsluizen
- bekabelen en testen op de baan

En dan natuurlijk foto's nemen en filmen.

Waarom maakt ne mens zo iets ?

1) omdat het KAN
2) om toch een referentie te hebben van welke snelheid een bepaalde rijstap op de centrale dan wel  'in het echt' zou zijn.
3) om de meetresultaten te kunnen gebruiken bij het instellen van de lok-parameters in de software


En waarom maak ik dit  "publiek" ?

.... omdat MISSCHIEN iemand er inspiratie uit kan putten,  om eventuele suggesties te krijgen voor verbeteringen
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Michiel

Wel, Dani, ik vind dit project lang zo gek nog niet. Ik vind ook dat treinen met een realistische snelheid over de baan mogen glijden. En dan is zo'n snelheidsmeter zeker heel erg welkom. Met vb Koploper kan het ook, maar waarom niet zelf maken. Het lijkt me een leuk project, en heel erg practisch wanneer het eenmaal geïnstalleerd is. Succes!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

OlivierV

Dani, je idee is zeker zo gek nog niet, bij ons op de club is er voor het stuurprogramma van de DC baan een gelijkaardige mogelijkheid (eigenlijk zijn er verschillende werkende versies van het programma), een daarvan is dat je locs invoert voor het programma start, die geeft dan ook weer welke snelheid er in een bepaalde sectie werd gereden.

En dat allemaal met QBasic code, een oude pc, wat elektronica en een verstandig man erachter.
Heb hier nu toevallig weet van daar ik eens een avondje heb zitten mee "programmeren van de baan".
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

dani

inderdaad Olivier en Michiel.

De bedoeling is eigenlijk om dit ook "mobiel" te gaan maken, als me dat ooit lukt.
Dan komen de lichtsluizen in 2 "poortjes" te zitten die je op een willekeurig plekje op de baan zet, en dan kan meten.  Het enige wat nodig is, is een voedingetje van 5V of meer, en de draadjes naar de poortjes.


Vanavond  even de nieuwe  BR218 van Piko  (van bij Lippe) en de nieuwe wagonnen van bij MTE (lees: nieuw okkasie, behalve de Piko ketelwagonnen die zijn nageltjenieuw)  eens laten een rondje lopen...   de  Jouef  is teleurstellend moet ik zeggen.. plastiekerig, vrij lawaaierig en veel te licht... daar zal lood aan te pas komen.

https://www.youtube.com/watch?v=lD3bUmNbJRA&feature=youtu.be

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PeterC

Dani,

Inderdaad: realistische snelheid is belangrijk.  Ik heb het mezelf wel wat gemakkelijker gemaakt.  Marklin 49960: werkelijke snelheid (m/s km/h), afstand, ...




Groetjes, Peter


ceuleer

Dat is een knappe wagon.  8)
Bestaat zoiets ook voor 2rail ?

dani

#879
ja, die heb ik ook al een paar keer in het oog gehad die meetwagon.   Is al gauw een stukje techniek van om en bij de 200 euro (okkasie) geloof ik.
Zeker de moeite waard, een hele fijne wagon en natuurlijk super afgewerkt.


** EDIT **   we zijn 2 uur later, en ik heb er me zonet eentje aangeschaft vanop marktplaats, zo 'n  "Messwagen" type 49960.  (en dan nog wel een goedkoop exemplaar ook )   Nu is het wachten tot die hier is en we kunnen beginnen trajektmetingen doen.    Maar toch gaat het meetportaal projectje verder, want die meetwagon zal voornamelijk voor andere doeleinden dienen.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

vanavond was het eerder rustig in huis, dus ik heb nog eens de rol "filament" van de 3D machine aangesproken.

Voor mijn snelheidsmeting-traject moet ik detectie hebben van de trein op 2 punten op de baan.
Initieel ging ik infrarood sluisjes maken, maar het is een vereenvoudigde versie geworden, met 2 portaaltjes over de sporen, waarin op gelijke hoogte 2 gaatjes van 5mm zijn.   

Aan de ene kant zit daarin een gewone witte LED verwarkt, aan de tegenovergestelde kant  een simpele  LDR  (lichtgevoelige weerstand) die gemonteerd zit in een zwart buisje  (stuk van een rietje) om te zorgen dat er geen "vals licht" in schijnt en enkel de LED gedetekteerd wordt.

Het poortje zelf staat dan op een voetje, dat net past onder een C- of  M-rail  (of zelfs K rails) en dat met kleine schroefjes kan worden vast gezet op de plank of gewoon los kan staan.  Het principe is getest en werkt, zelfs met een flink heldere burolampe er boven.   Het is niet de meest elegante en discrete oplossing, maar het zal werken.   En als ik nu  de beide "detektiepoortjes"  kan wegwerken in de scenery (bvb in tunnelingangen) dan is het helemaal ok.

Enkele foto's zeggen meer...

de  "componenten" :  1 LED,  1 LDR en 1 weerstand van 1K


Testopstelling op breadboard


De 3D design studio in gedoken en wat aan het experimenteren




Dan alles samen monteren en checken of er voldoende doorgang is.     Een  "pantovanger"  zal sowieso al aan de orde zijn, dus dat is volgens plan.











en tot slot even de test met de LED en de LDR op de ingang van de arduino

https://www.youtube.com/watch?v=Ssd4XWmLeqo&feature=youtu.be





De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Michiel

Heel netjes gemaakt. Staat die lichtsluis niet wat hoog? Een platte wagon (lage bak, containerwagon zonder containers,diepladers,...) schuiven er ongedetecteerd onderdoor. De lichtsluis op bufferhoogte zou alles moeten detecteren, en zeker wanneer je niet helemaal loodrecht over het spoor meet, maar een beetje schuin.

Maar voor het vooropgestelde doel, snelheidsmeting van een loc, voldoet dit systeem natuurlijk meer dan voldoende. Keep up the good work!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

dani

inderdaad Michiel, voor een "normale" detectie staat ze te hoog, maar het is zoals je zelf aanhaalt de bedoeling om enkel een lok te detekteren.   Voor dit specifiek geval enkel de neus van de lok, die het timertje aktiveert en op zelfde hoogte nadien ook stopt in het andere poortje.

Voor detektie van "eender wat" (allerlei wagons en zo)  zou ik waarschijnlijk zelfs anders gaan werken, daar zou ik de LED in de spoorbedding weg werken, en de LDR boven het spoor, met een schuin lichttraject.  Zo detekteer je echt alles wat er voorbij komt en door het schuin zetten kan je zelfs de "gaten" tussen wagons vermijden.   Het beugeltje zou dan ook een pak simpeler zijn, en in de toekomst zie ik dit nog wel gebeuren, vooral in mijn grote lift en in schaduwstation(s) waar nog M spoor ligt.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PeterC

Citaat van: dani op 16 juni 2014, 22:29:17 PM
ja, die heb ik ook al een paar keer in het oog gehad die meetwagon.   Is al gauw een stukje techniek van om en bij de 200 euro (okkasie) geloof ik.
Zeker de moeite waard, een hele fijne wagon en natuurlijk super afgewerkt.


** EDIT **   we zijn 2 uur later, en ik heb er me zonet eentje aangeschaft vanop marktplaats, zo 'n  "Messwagen" type 49960.  (en dan nog wel een goedkoop exemplaar ook )

Dani, ik heb die een tijd geleden gevonden voor veel minder dan 100 Euro.  Een schoon stukje gerief!

Je lichtsluispoort lijkt me toch vrij smal (foto kan bedriegen).  Heb je rekening gehouden met het vrij-ruimte-profiel (http://www.modelspoormagazine.be/Beelden/NEM-NL102.pdf)?

Groetjes, Peter


dani

Peter, je hebt gelijk, ik had even een verwarring met de 49961, de bovenleiding meetwagen....  mijn vergissing.
Ik heb de mijne 99 euro betaald, wat volgens mij een leuk prijsje is voor een wagon die als nieuw is volgens de beschrijving.

Wat die template betreft, : inderdaad wel, hoor ik heb de afmetingen voor H0  gerespecteerd en zelfs met nog wat extra marge toegepast.
Het LIJKT niet zo op de foto's maar op alle afmetingen van het profiel zit minstens 2 mm extra speling bij mijn portaaltjes.   Gezichtsbedrog op de foto's denk ik .

voorbeeld :  B1  is 50 mm ipv 48 en  H5 is  69 mm ipv 65.
een klassiek geval van "gezinsbegoocheling" zou Urbanus zeggen.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.