Nieuws:

Nu in MSM 247 CLUB: Op bezoek bij de AMRA

Hoofdmenu

Textures herschalen naar de correcte schaal.

Gestart door Stieven76, 30 juni 2014, 15:56:23 PM

Stieven76

Op de site http://www.cgtextures.com/ vind je van alle soorten textures. Nu wil ik bv eentje gebruiken voor op de vloer in het kantoortje van mijn locloods.
Alleen zit ik nu wat te sukkelen om dit juist herschaalt te krijgen naar H0 afmetingen. In dit geval is de afmeting van de afbeelding   1024x798 pixels, maar je kan dezelfde afbeelding vinden met het dubbel van de pixels.

Hoe krijg ik dit correct herschaalt om af te drukken in H0?


ceuleer

In Photoshop kan je het aantal pixels ingeven dat de afbeelding moet zijn, je zal de pixels door 87 moeten delen denk ik, en zo de afbeelding opslaan en afdrukken.

Stieven76

Dat zou te simpel geweest zijn vermoed ik.

Ondertussen heb ik het zo gedaan.
De tegels zijn 20x20cm in het vierkant, diagonaal hoek hoek is 28cm. Er liggen er 23 diagonaal naast elkaar, 28 x 23 = 644cm
644cm / 87 = 7,40cm
Dan in Paint.Net de afbeelding herschaalt naar 7,40cm width.

Hoe doen anderen het?


SuSke

ALs je dan geen verschaling krijgt bij het afdrukken, zal dat wel lukken
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

marc goovaerts

Ik doe het met Photoshop... Via 'Image size' geef ik het gewenste formaat in mm in en stel ik de nodige dpi in (320 dpi voor drukwerk, 150 dpi voor huis-tuin-en-keukenprinter.

Gerolf

Je kan ook met het aantal dpi aan de slag gaan om te verschalen
Van 300dpi naar 873 of zo ...
Maar ik ben niet zeker dat zoiets in Paint kan.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

adrievans

Ik denk (zo doe ik het) dat je wat proefprintjes moet maken bij verschillende instellingen.
Niet iedere texture zal bij dezelfde instelling dezelfde schaal geven.
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.