Nieuws:

Nu in MSM 249 PRAKTIJK: Beladen van ouderwetse goederenwagens: buizen en langsliggers * Terminus: de baan, deel 4

Hoofdmenu

Puntstukken wissel ompolen

Gestart door gjvdz, 29 juni 2014, 12:42:43 PM

gjvdz

Hallo allemaal,

Ik ben aan het bouwen aan het stuk van m'n baan dat op gelijkstroom gaat werken, ik zou iets moeten hebben om de puntstukken van de wissels om te polen. De besturing gebeurt gewoon handmatig, niet automatisch dus iets simpel zou volstaan.
Mvg Giel-Jan


Stieven76

Hier heb je een goede manier om je wissels om te leggen zonder geautomatiseerd te zijn. Met deze schakelaars kan je dan ook zorgen voor je ompoling van de puntstukken.  ;)

http://hamsart.blogspot.be/2013/06/mechanische-wisselsturing.html

gjvdz

Wanneer ik de conrad wisselmotor (219998) gebruik met polarisatie, moet ik dan de wissel isoleren van de rest van de baan? Ik denk van wel, daar er anders kortsluiting veroorzaakt wordt. Met welke schakelaartjes kunnen deze aangestuurd worden?
Mvg Giel-Jan

Klaas Zondervan

Nee, je moet alleen het puntstuk isoleren.
Een Conrad wisselmotor kun je aansturen met drukknoppen, of met een enkelpolige omschakelaar. Net wat je het mooiste vindt.

patatje70

Citaat van: gjvdz op 29 juni 2014, 15:32:08 PM
Wanneer ik de conrad wisselmotor (219998) gebruik met polarisatie, moet ik dan de wissel isoleren van de rest van de baan? Ik denk van wel, daar er anders kortsluiting veroorzaakt wordt. Met welke schakelaartjes kunnen deze aangestuurd worden?

neen, de draad aangesloten op het puntstuk wordt afwisselend gevoed naargelang de stand van de wisselmotor...daar heb je immers 2 draden moeten aansluiten( 1 van het rechte spoor en 1 van het afbuigende spoor( staat trouwens heel simpel beschreven in de bijgeleverde handleiding)

Stieven76

Maar je moet wel zeker de 2 railstaven die uit het vertrekken/in verbinding staan met het puntstuk isoleren, anders heb je kortsluiting.
Ik heb het Conrad motortje aangesloten met een schakelaartje.

Stefan Appelmans

Peco electrofrog wissels?
De nota goed lezen...
stefan.