Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

stoomlok 67.001

Gestart door froelants, 01 juni 2014, 14:11:28 PM

FREMO e.V. - afd België

#30
Dag,

PT10 ex DRG 39.133 zie ook http://forum.modelspoormagazine.be/index.php?topic=632.0

@ Huugooke,

1 - De foto van de HL 67.001 met NMBS/SNCB ovaal is wel als deze locomotief NIET meer in dienst was. Zoals reeds hiervoor gemeld, is deze P10 heeft als 67.001 GEEN ENKELE METER spoor dienst gedaan voor de maatschappij. Wel als 6700 (1946) en als 100x ( nummer ontsnapt me nu voor het ogenblik) *1004* 1944-45 US Railroad corps.

2 - Deze P10 is ALTIJD in zijn originele DR kleuren (Zwart/Rood) gebleven, dit tot zijn teruggave overbrenging in 1950 aan Duitsland, lok-eenheid alleen.

3 - Als zonderlingen in de NMBS-SNCB mand kan je ook het type G12 nemen, nl. de 3400 en 3401, later de 83.001/.002 die ook hebben rondgereden één tot 1947 en de andere tot 1950, in hun originele DR kleuren, maar met een NMBS kenteken. Beiden zijn ook in 1950 terug naar Duitsland gegaan.

Ik heb dit model (Rivarossi) in de kast staan, want ik ben er maar later achter gekomen wat er met deze zonderling aan de hand was.

Mvg,

Onafhankelijk machinist (Stoom enkel + Compound).

Instructeur/Lesgever in Europa enkel.

Huugooke

Herman,
zo staat het ook uitgelegd in het boek; de foto's zijn inderdaad genomen toen de loc al afgesteld was.
Ik haal hier de tekst van Phil Dambly aan die bij de foto staat:
-deed dienst voor het USATC als 1004
-op 20  oktober 1945 begon zijn dienst als 6700 bij de NMBS
-trok semi-direct's tussen Luik en Doornik en daarna Brussel
-werd nooit herschilderd

Blijft de vraag natuurlijk wanneer dat logo "67.001" werd aangebracht? Reed hij toen nog? heeft men echt de moeite genomen om dat aan te brengen terwijl hij afgesteld stond?
In 1947 stond hij nog afgesteld zonder tender, de nummers en logo zijn blijkbaar verdwenen

Dat over de G12 had ik hierboven (of onder) al vermeld. Ook deze machines werden nooit herschilderd. Op de foto draagt de 3401 alleen dit nummer, niet de ovaal.
Maar er zijn nog meer van die eenzaten. Is het de moeite om die in model te brengen? Voor de historische "compleetheid" misschien. Wie ze historisch juist wil inzetten heeft maar een klein "venster", maar je kan er wel een unieke combinatie mee maken.
En op basis van bestaande modellen heeft men er snel een paar "Belgen" bij!

Metpetergaathetbeter

misschien nr. opgeschilderd met oog op ingebruikname, met defect even later afgesteld (wegens gebrek wisselstukken ?)

Groeten Peter ;)

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Huugooke op 02 juni 2014, 16:39:56 PM
Wie ze historisch juist wil inzetten heeft maar een klein "venster",
zo zijn er bij modern materiaal meerdere loc's en wagons die met een bepaalde bestickering maar kort rondreden !
denk aan 20's met slabbertje, 21 en 27's naam goedertrein, 13 met de invoer van de euro, modernisering lijnen, de vauban, de 2109 (dacht ik ) met die afwijkende bleekblauwe kleur(tentoonstellingstrein) en zo heb je er nog wel...

Groeten Peter ;)

froelants

Herman (Fremo) en alle bedankt voor de vele bijdragen.

Ik verzamel alleen modellen die echt gereden hebben, de marklin loc als rijdend varken en BR53 met condensatietender  laat ik normaal links liggen. Maar nu blijkt ook deze loc 67.001 nooit zo gereden te hebben.
Maar nu zit ik met een vraag (vooral voor mezelf), koop ik decals en maak ik er een echte BR39 van door de 67.001 ten de B logo's en de nummers op de tender te verwijderen of verkoop ik hem terug.
Wat zouden jullie doen?
AC modulebaan naar fremo B96 (hoogte,connectors = eigen norm) - loconet HDL - Intellibox Originele - Loc's mix van merken.https://www.lmtc.be/drupal/?q=blogs/froelants

Metpetergaathetbeter

gewoon maken er is hier niemand die 100%zeker kan zeggen dat ie fout is, maar ook niemand die het tegendeel kan bewijzen, enkel van horen zeggen !

Groeten Peter ;)

Huugooke

Compleet akkoord met Peter! In die chaotische tijden weet niemand er het fijne van.
De fameuze 1818 heeft hier ook maar een paar dagen gereden en toch wil ik die aan mijn collectie toevoegen.
Er is ook nog het model van de Duitse sneltreinloc (was het S10?) die hier een aantal tochten naar de kust zou gedaan hebben, maar later ergens stond te verkommeren. Die is (dacht ik) door Märklin uitgebracht; er is al jaren discussie of die nu in groen geschilderd was of niet!
De 67.001 heeft zeker als 6701 gereden, dus zou ik hem desnoods zo nummeren. En als 67.001 heeft hij zeker bestaan, daar is fotografisch bewijs van.
Als je het nog niet hebt, dringend het boek van Phil Dambly aanschaffen!
De condenstenders hebben wel degelijk dienst gedaan!

Rangeerduivel

#37
Inderdaad Hugo,
Condenstenders zouden blijkbaar dienst gedaan hebben vanaf 1943 tot in de 70'er jaren.
men hoeft enkel "Condenstenders" te googlen,en dan merk je al snel dat er op een ander forum ook reeds discussie over gevoerd is,real-life foto's inkluis!

Je komt er zelfs "zeer jonge MSMforumleden met grote oren" tegen! :D :D :D

;)


Michiel

Citaat van: Huugooke op 05 juni 2014, 12:26:13 PM...Er is ook nog het model van de Duitse sneltreinloc (was het S10?) die hier een aantal tochten naar de kust zou gedaan hebben, maar later ergens stond te verkommeren. Die is (dacht ik) door Märklin uitgebracht; er is al jaren discussie of die nu in groen geschilderd was of niet!...
Dit is het verhaal van de 3 hypermoderne Beierse S3/6 locomotieven, die de Belgische Staatsspoorwegen een paar jaar in dienst had als expreslocomotief op de lijn Oostende-Brussel, maar rond 1923 afstelde liet verroesten onder een brug in Schaarbeek. Ze kregen nooit een groot onderhoud, en zijn nooit herschilderd geweest en werden in hun Beierse kleuren bij ons ingezet.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

FREMO e.V. - afd België

#39
Citaat van: froelants op 04 juni 2014, 22:23:09 PM
Herman (Fremo) en alle bedankt voor de vele bijdragen.

Ik verzamel alleen modellen die echt gereden hebben, de marklin loc als rijdend varken en BR53 met condensatietender  laat ik normaal links liggen. Maar nu blijkt ook deze loc 67.001 nooit zo gereden te hebben.
Maar nu zit ik met een vraag (vooral voor mezelf), koop ik decals en maak ik er een echte BR39 van door de 67.001 ten de B logo's en de nummers op de tender te verwijderen of verkoop ik hem terug.
Wat zouden jullie doen?

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Citaat Huugooke;

>> De 67.001 heeft zeker als 6701 gereden, <<

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Citaat Michiel;

>> 3 hypermoderne Beierse S3/6 locomotieven <<

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dag,

@froelants;
Als je die wenst te doen rijden op je modelbaan, dan kan je 2 dingen doen;

a - De cabine mat zwart schilderen in beide gevallen.

b - Indien je die wenst te gebruiken voor het US-Army Railroad Corps, met witte cijfers het nummer
1004 aanbrengen.

   - Indien je die wenst te gebruiken als EtatBelge / NMBS lokomotief, op de kast in witte cijfers het nummer
** 6700 ** aan te brengen en NIET zoals Huugooke vermeld het nummer *-* 6701 *-*

Andere mogelijkheid is deze terug om te nummeren in een BD lokomotief P10 39.133 die tot eind de jaren 50-tig nog dienst heeft gedaan in Duitsland.

@ Michiel;

S10 / S10-1 / S10-2 Hebben wel de schildering een aanpassingen ondergaan Etat Belge / NMBS.
In dienst tot eind 50-tiger jaren.

Hier is een verwarring.
Mvg,
 
Onafhankelijk machinist (Stoom enkel + Compound).

Instructeur/Lesgever in Europa enkel.

Michiel

Citaat van: FREMO e.V. - afd België op 05 juni 2014, 13:50:37 PM
@ Michiel;S10 / S10-1 / S10-2 Hebben wel de schildering een aanpassingen ondergaan Etat Belge / NMBS. In dienst tot eind 50-tiger jaren.

Hier is een verwarring.
[/font][/color]
Geen verwarring langs deze kant, hoor! Hugo rakelde een verhaal op van de S 3/6, maar verwarde deze machine met de S10 (ook een expresloc, maar dan Pruissisch). De S10's hebben inderdaad een Belgische schildering gekregen.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Peter

Vergeet niet dat er tijdens wereldoorlog II er verschillende lokomotieven in het Wehrmachtgrau (legergrijs) geschilderd werden, en niet enkel de bepaalde 'Kriegsloks.  Ook een de gewone baureihen werde er her en der een lok in dat grijs geschildert (minder opvallend)
Helaas is er geen lijst van welke loknummer wel en welke niet. Zelfs in Duitsland is er geen enigheid tussen de specialisten. Nietemin kunnen we rustig aannemen dat de in Belgie verblijvende lok zwart/rood was.
Met vriendelijke groeten
Peter

Huugooke

Bedankt voor de rechtzettingen. Iedereen zou dat boek van Phil Dambly moeten hebben, maar het dan ook goed lezen  :-[

Ik bedoelde inderdaad de S3/6; en kende het verhaal van de wegroestende loc. Kan iemand dan eens piekfijn vertellen hoe ze er dan zouden moeten uitgezien hebben? Mijn borstelke ligt klaar; :D

Metpetergaathetbeter

met kondenstenders zouden loc. met vluchtelingen zonder te stoppen vanuit Zwitserland naar Belgie gereden hebben, daar ze geen toestemming hadden om in Frankrijk (dacht ik) te stoppen ! Of het dan deze loc's waren of een ander type(met condenstender)weet ik niet ?

Groeten Peter ;)

Bolje

Citaat van: Huugooke op 05 juni 2014, 21:02:03 PM
Bedankt voor de rechtzettingen. Iedereen zou dat boek van Phil Dambly moeten hebben, maar het dan ook goed lezen  :-[

Ik bedoelde inderdaad de S3/6; en kende het verhaal van de wegroestende loc. Kan iemand dan eens piekfijn vertellen hoe ze er dan zouden moeten uitgezien hebben? Mijn borstelke ligt klaar; :D

Misschien heb je hier wat aan:
http://www.worldrailfans.info/forum/index.php?/topic/4912-s36-in-belgium/?hl=5920

Ik heb zelf ooit de vraag gesteld en heb deze verwijzing gekregen.

Ronald
Vele groeten,
Ronald