Nieuws:

Nu in MSM 247 BAAN: Niek's laatste baan

Hoofdmenu

Revisie hle 23 lima

Gestart door mnieuwlaet, 01 mei 2014, 13:51:27 PM

mnieuwlaet

Deze morgen de motor van Lima hoe 23 gepoetst en decoder opnieuw geplaatst.
ik merkte op dat er enkel aan de linker kan antislipbandjes ophingen? Zou het niet beter zijn 1 links en 1 rechts? De loc reed niet Super, ik denk dat er iets meer gewicht in moet en misschien zo n vervangmotor can modeltorque? Heeft er iemand ervaring hiermee?

Huugooke

Als je eens goed zoekt staat er hier ergens een bijdrage van mijnentwege hoe ik het gedaan heb.
Probleem van die lok is de stroomafname. Die bandjes zijn aan één kant omdat de andere kant de ene pool is van de stroomafname. Het andere wielstel is de andere pool.
Nu is het vrij simpel om dat motorloze stel te voorzien van stroomafname op de twee kanten.
Je kan dan op het motorstel een wiel verwisselen zodat er langs beide kanten bandjes zijn. Ook hier kan je stroomafname toevoegen.
De motor vervangen heeft bij mijn weten weinig effect. Wat zeker helpt is de overbrenging vertragen met een extra tandwiel, maar dat is heel wat knutselwerk!

Rangeerduivel

De kap van mijn Lima 2383 heb ik op een onderstel van een Piko-loc br218 gezet,er kwam wel een hoop vijl en slijpwerk aan te pas,
maar de Piko heeft een moderne motor en een 8polige decoderinterface,dus het hele zaakje rijdt nu als de beste moderne loc.
Alleen kloppen de boogieflanken (nog) niet,maar daar zal ook wel een mouw aan gepast worden.
De maten  zoals as-afstand en draaipunt-afstand kloppen perfect,dus....

Alles is beter dan dat Lima-gesukkel!

;)

Huugooke

Dat is wel relatief hé Rudy, Wat jij gedaan hebt en nog moet doen is ook veel werk! Eens dat de stroomafname is verbeterd en de motor is vervangen door een aangepaste aandrijving  rijdt die ook goed . Zo'n chassis kost ook wel wat, tenzij je dat hebt liggen.

mnieuwlaet

Ik heb toevallig een roco br liggen, ik moet nog even kijken (net thuis) of de afstand tss de bougieks een beetje klopt en de kast erover zou passen na enige aanpassingen?

Maar zoiezo start ik met de stroomverbetering, een extra tandwiel... dan kan ik beter een nieuw onderstel bouwen denk ik.

Huugooke

Dat is het plezante aan de Lima's, de motoraandrijving is vrijwel identiek voor alle stellen. Je kan dus een waardeloos exemplaar nemen en beginnen experimenteren. Zo heb ik het ook gedaan, met een CD-ROM lezer -motor en wat tandwieltjes uit de rommeldoos.

Rangeerduivel

Citaat van: Huugooke op 01 mei 2014, 19:48:31 PM
Dat is wel relatief hé Rudy, Wat jij gedaan hebt en nog moet doen is ook veel werk! Zo'n chassis kost ook wel wat, tenzij je dat hebt liggen.

Ik had de Piko inderdaad liggen uit een vroegere startset waarvan ik alle andere onderdelen,zoals rails,wagons e.d. al "verwerkt" heb,
en van het chassis heb ik langs weerszijden een dikke 5mm moeten wegslijpen,op de volledige hoogte van de kast.
Alles is volgens mij beter dan het 'gekrijs' van de Lima-aandrijving.Maar wie ben ik... ;D
Blijkbaar zou het Lawaai bij de Lima eerder komen van de tandwielen dan van de motor,dus werkt (naar mijn mening) een tandwiel erbij hiervoor ook niet bevorderlijk.
Eén ding is zeker,de verschillendeoplossingen/aanpassingen schenken uiteraard een hoop modelbouwplezier,en daar is het 'm om te doen!

;)

Rangeerduivel

<iframe src="https://www.flickr.com/photos/116708351@N02/14107948353/in/photostream/player/" width="640" height="480" frameborder="0" allowfullscreen webkitallowfullscreen mozallowfullscreen oallowfullscreen msallowfullscreen></iframe>


Hierboven de bewuste Lima/Piko loc
Zoals ik al eerder zei moeten de boogieflanken nog aangepast worden,maar daarvoor kan ik de Lima onderdelen wel gebruiken,
Bijkomend voordeel is dat hij nu een NEMschacht voor kortkoppeling heeft,

;)

Stieven76

Rudy ge moet uw briefje nog eens lezen want je link voor de foto klopt niet  ;D

Rangeerduivel

Citaat van: Stieven76 op 02 mei 2014, 22:33:50 PM
Rudy ge moet uw briefje nog eens lezen want je link voor de foto klopt niet  ;D

Ik weet het Stieven,
Maar ik heb herhaalde malen geprobeerd en vond het "prikspeldje" niet!
Maar de link hier
Citaat van: Rangeerduivel op 02 mei 2014, 12:55:37 PM
<iframe src="https://www.flickr.com/photos/116708351@N02/14107948353/in/photostream/player/" width="640" height="480" frameborder="0" allowfullscreen webkitallowfullscreen mozallowfullscreen oallowfullscreen msallowfullscreen></iframe>
werkt bij mij wel,als ik hem aanklik zie ik onmiddelijk de foto op mijn flikr,is dat bij jullie niet het geval?

;)

Stieven76

Ik vermoed dat je de punaise in je handleiding moet vervangen door  BBCODE. Daar vind je terug de juiste link..

Rangeerduivel

001 by Rudy Van Wayenberge, on Flikr

Nog eens geprobeerd,
En blijkbaar gelukt!
Thankx for the tip Stieven,
en Sorry voor de draadvervuiling Maarten,maar het was een noodingreep! ;D

;)

Metpetergaathetbeter

je loc staat wel op hoge hakken Rudy !

Groeten Peter ;)

Rangeerduivel

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 03 mei 2014, 11:25:19 AM
je loc staat wel op hoge hakken Rudy !

Groeten Peter ;)

Ik zie graag hoge hakken,dat verslankt de benen! :D

Maar inderdaad,het verschil in hoogte met buffers van een andere loc bedraagt +/- 1,5mm.
Dat moet je d'r bijnemen,en is ook te verwaarlozen.
Als het mogelijk is laat ik 'm bij de volgende (af)werkzaamheden nog wat zakken,het hoge Piko-chassis zit nu tegen het dak van de kast aan,maar dat betekent weer de slijpschijf erin!
De foto bedriegt echter wel een beetje...

;)

Rangeerduivel

Citaat van: mnieuwlaet op 01 mei 2014, 21:49:11 PM
Ik heb toevallig een roco br liggen, ik moet nog even kijken (net thuis) of de afstand tss de bougieks een beetje klopt en de kast erover zou passen na enige aanpassingen?

Maar zoiezo start ik met de stroomverbetering, een extra tandwiel... dan kan ik beter een nieuw onderstel bouwen denk ik.

Maarten,
Ik heb op één of andere verkoopsite "een Lima 23 op een chassis van een Roco HLD59" te koop zien staan.
(Dat heeft mij trouwens op het idee gebracht voor die van mij...)
Dit maar om je te zeggen dat het met andere chassis ook mogelijk moet zijn.

;)