Ennstalbahn – Bahnhof Mandling

Gestart door HYA, 13 april 2014, 12:45:19 PM

HYA

Ennstalbahn – Station Mandling

De kogel heeft eindelijk een weg gevonden door de kerk. Ik ben gestart met de bouw van de eerste module van de Ennstalbahn.

De Enns is een riviertje in Oostenrijk, met oorsprong in de Radstädter Tauern, dat loopt van Radstädt (onder in Salzburgerland) doch na een 10-tal km verder loopt in Steiermarken richting Liezen. Het riviertje mondt uiteindelijk uit in de Donau.

Voor mij is de vallei een oude bekende die ik leerde kennen in 1977. De waterloop kronkelt zich door de vallei samen met de Ennstal Strasse en de Ennstalbahn, de spoorlijn van Radstadt richting het oosten. In de vallei kruisen water, weg en spoor elkaar meerdere malen, een soort van vlechtwerk.  Het betreft een enkelspoor.

Tussen 1979 en 1985 (na twee maal met het vliegtuig) spoorde ik 7x met de trein van Brussel naar Schladming (gelegen in dezelfde vallei), je mogelijks bekend o.a. van de wereldbeker skiën en het wereldkampioenschap van 2013. Het was zalig om door het raam van de trein de sleep gezapig te zien slingeren door het besneeuwde landschap.
In het begin van de vallei (het hoogste punt), op de grens van Salzburgerland en Steiermark en evenwijdig met het Dachsteinmassief, is de vallei vrij smal en ligt het gehucht Mandling, zowat 750 meter boven de zeespiegel.

Het station van Mandling heeft vier sporen en omvat, naast een stationsgebouwtje, een houtlaadplaats en een laadkaai voor goederen. Dit stationnetje vormt mijn eerste project. Het "sporencomplex" is in realiteit zowat 900 meter lang van wissel tot wissel met als langste perron zo'n 200 meter. In HO heb ik dat gecomprimeerd naar zo'n 3,5 meter (wat dus overeenkomt met dik 300 meter in de realiteit) en het langste perron 210 cm.
Het station is heel eenvoudig. Het enkelspoor wisselt zich naar vier sporen en dan terug naar het enkelspoor, verder is er geen zijspoor, geen werkplaats, niets. Niet te veel blabla dus voor m'n eerste project. Om te kunnen proefrijden voorzien ik twee bakken met een keerlus, herbruikbaar als volgende modules (?) worden aangesloten.


Het volledige station van wissel tot wissel (met dank aan Google Earth)



Het na te bouwen deel van de scenery (met dank aan Google Earth)

Michael

Jan ziet er leuk uit, succes met de bouw en vooral veel plezier.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

HYA

Dank je Michaël.

De module bestaat uit drie bakken van 115 op 70 cm. De haaksheid valt redelijk mee  :D.
Allé we zijn vertrokken ...


HYA

Ondertussen op zolder ook een tafel gemaakt, kwestie van wat teststroken te kunnen leggen en wat rondjes te kunnen draaien met de locs. Tafel meet 2m20 op 1m65.
Heb ook twee in de hoogte verstelbare stoeltjes op wielen aangeschaft. Zeer praktisch op een zolder waar ik voor slechts een deel kan rechtstaan. Ik kan nu makkelijk al rollend op plaatsen komen waarvoor ik anders m'n rug moet breken. Het tweede stoeltje is ook deels voor m'n dochter ...


TBCédric

Mooi schrijnwerk! Hoe groot meet jouw zolder?
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

HYA

#5
De zolderruimte meet 11,6 m op 8,2 m met tussenin een draagmuur. Het is de bedoeling één deel van de zolder te gebruiken (8,2 m op 5,8 m).
De zolder heeft een buitenmuur van slechts enkel tientallen cm hoog (niet in de schets onder verwerkt) waarna het schilddak (vier zijden hellend), met flauwe hellingsgraad, begint. Hierdoor is een gans deel van de oppervlakte niet geschikt voor een modelspoorbaan. Uiteindelijk wordt het doenbaar vanaf het punt, aan een horizontale balk, waar er 114 cm is tussen vloer en dak is waarmee nog een oppervlakte over van 5,45 m op 4,45 m overblijft.


dani

#6
goed begonnen, Jan.

Pas maar op want voordat je het weet heb je de gehele zolder ingepalmd , ik spreek uit ervaring :) :)
Alhoewel, als ik de afmetingen bekijk, is de helf van jouw zolder ongeveer even groot als wat ik op de HELE zolder beschikbaar heb.   (in totaal 6m20 bij 4m30 of zo)

Ik zie daar trouwens op een foto dat je nog een extra paar tafelpoten liggen hebt : zet die er maar zeker onder, want op den duur begint zo een tafel flink te wegen.  En voorzie ook een stevige poot in het midden terwijl je bezig bent.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

HYA

Ja Dani die lagen klaar om geplaatst te worden.

Ondertussen staat de tafel op z'n plaats en heb ik een ovaaltje gelegd in C-rail met drie opstelsporen onder vorm van een kopstation.
Ik heb ook elektriciteit gelegd rondom het gebruikte deel van de zolder zodat je van gelijk waar makkelijk kan inpluggen zonder een verlengsnoer nodig te hebben en zonder je te bukken  :).



Links tegen de muur zie nog een transparant van de lichtreclame van café Bizarre destijds ...

Gerolf

Tof dat je aan de slag kan !
Die muur: heeft die geen afwerking nodig ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

HYA

Dank je Gerolf.

Die muur, die laten we "natuur". Er staat wel al twee jaar een potje klaar om hem te fixeren, maar ik ben hier de schilder niet  :( ;D

Metpetergaathetbeter

Citaat van: HYA op 18 april 2014, 15:22:56 PM
maar ik ben hier de schilder niet  :( ;D
en schijnbaar ook degene niet die de (lange) broek draagt ? ??? ::) :-\ ;D :-*
Groeten Peter ;)

HYA

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 18 april 2014, 15:26:57 PM
schijnbaar ook degene niet die de (lange) broek draagt ?
Inderdaad Peter, als ik thuiskom doe ik gelijk een korte broek aan!  ;)

Metpetergaathetbeter

volgens mij heb jij heel goed begrepen wat ik wou zeggen en draai jij nu rond de (verf)pot !  :D ;D ;)

Groeten Peter ;)

HYA

Het station Mandling heeft een specificiteit: de vier sporen liggen trapsgewijs. Van het stationsgebouw naar beneden richting rivier. Daar hou ik al rekening mee houden bij het ontwerp van de bakken. Het grootste deel van sporencomplex komt op een platform (280 cm lang op 28 cm breed, in twee stukken van 140 cm) dat over de bakken heen wordt gelegd. Het platform gaat geleidelijk naar hoogteverschillen en dan terug naar af (van de eerste wissel tot de laatste wissel). Ter hoogte van het stationsgebouw zal het hoogteverschil tussen de verschillende sporen het grootst zijn.
"Groot" is echter relatief ... maximaal 3 mm tussen elk spoor en dus 9 mm tussen spoor 1 en spoor 4.

In plaats van een groot stuk te zagen plak ik op maat stukjes aan elkaar:



Een een bijkomende versterking:


In totaal 8 samenstellingen te gaan, telkens met andere hoogtes ...




HYA

#14
Top modelbouwweekend aangekondigd, verlengd weekend met bewolkt tot regenachtig weer met wat opklaringen. Dat zou wel eens wat vooruitgang kunnen betekenen ...  8)

En wat krijgen we ... mooi weer godbetert. Dus werken in de tuin.  :'(
Daarbovenop smijten die ambetante klokken een speelgoedje met een Amerikaanse handleiding. Dertig minuten montage met even hulp van een tweede man (in dit geval een vrouw).
Maar het drie uur geworden!  >:(

En dan natuurlijk, gezien het mooie weer, ook nog wat wedstrijdjes moeten ten berde geven bij wijze van inspelen van het gevaarte.  ;)

Het resultaat van het noeste montagewerk mag er wel wezen.



Morgen hopen op regen, want heb hier al een aanvraag liggen van mijn dochter voor individuele baskettraining morgen  ::) ;D.