Modelspoormagazine forum

Modelspoor, praktijk => Ooit zal het klaar zijn... => Topic gestart door: HYA op 13 april 2014, 12:45:19 PM

Titel: Ennstalbahn – Bahnhof Mandling
Bericht door: HYA op 13 april 2014, 12:45:19 PM
Ennstalbahn – Station Mandling

De kogel heeft eindelijk een weg gevonden door de kerk. Ik ben gestart met de bouw van de eerste module van de Ennstalbahn.

De Enns is een riviertje in Oostenrijk, met oorsprong in de Radstädter Tauern, dat loopt van Radstädt (onder in Salzburgerland) doch na een 10-tal km verder loopt in Steiermarken richting Liezen. Het riviertje mondt uiteindelijk uit in de Donau.

Voor mij is de vallei een oude bekende die ik leerde kennen in 1977. De waterloop kronkelt zich door de vallei samen met de Ennstal Strasse en de Ennstalbahn, de spoorlijn van Radstadt richting het oosten. In de vallei kruisen water, weg en spoor elkaar meerdere malen, een soort van vlechtwerk.  Het betreft een enkelspoor.

Tussen 1979 en 1985 (na twee maal met het vliegtuig) spoorde ik 7x met de trein van Brussel naar Schladming (gelegen in dezelfde vallei), je mogelijks bekend o.a. van de wereldbeker skiën en het wereldkampioenschap van 2013. Het was zalig om door het raam van de trein de sleep gezapig te zien slingeren door het besneeuwde landschap.
In het begin van de vallei (het hoogste punt), op de grens van Salzburgerland en Steiermark en evenwijdig met het Dachsteinmassief, is de vallei vrij smal en ligt het gehucht Mandling, zowat 750 meter boven de zeespiegel.

Het station van Mandling heeft vier sporen en omvat, naast een stationsgebouwtje, een houtlaadplaats en een laadkaai voor goederen. Dit stationnetje vormt mijn eerste project. Het "sporencomplex" is in realiteit zowat 900 meter lang van wissel tot wissel met als langste perron zo'n 200 meter. In HO heb ik dat gecomprimeerd naar zo'n 3,5 meter (wat dus overeenkomt met dik 300 meter in de realiteit) en het langste perron 210 cm.
Het station is heel eenvoudig. Het enkelspoor wisselt zich naar vier sporen en dan terug naar het enkelspoor, verder is er geen zijspoor, geen werkplaats, niets. Niet te veel blabla dus voor m'n eerste project. Om te kunnen proefrijden voorzien ik twee bakken met een keerlus, herbruikbaar als volgende modules (?) worden aangesloten.


Het volledige station van wissel tot wissel (met dank aan Google Earth)
(http://i1314.photobucket.com/albums/t576/HYAonPB/Mandling/Luchtfotomandling01_zps2094a371.jpg) (http://s1314.photobucket.com/user/HYAonPB/media/Mandling/Luchtfotomandling01_zps2094a371.jpg.html)


Het na te bouwen deel van de scenery (met dank aan Google Earth)
(http://i1314.photobucket.com/albums/t576/HYAonPB/Mandling/Luchtfotomandling02_zps40958859.jpg) (http://s1314.photobucket.com/user/HYAonPB/media/Mandling/Luchtfotomandling02_zps40958859.jpg.html)
Titel: Re: Ennstalbahn – Station Mandling
Bericht door: Michael op 13 april 2014, 19:25:05 PM
Jan ziet er leuk uit, succes met de bouw en vooral veel plezier.
Titel: Re: Ennstalbahn – Station Mandling
Bericht door: HYA op 14 april 2014, 21:12:50 PM
Dank je Michaël.

De module bestaat uit drie bakken van 115 op 70 cm. De haaksheid valt redelijk mee  :D.
Allé we zijn vertrokken ...

(http://i1314.photobucket.com/albums/t576/HYAonPB/Bouw/DSCN3674_zps8bb00d73.jpg) (http://s1314.photobucket.com/user/HYAonPB/media/Bouw/DSCN3674_zps8bb00d73.jpg.html)
Titel: Re: Ennstalbahn – Station Mandling
Bericht door: HYA op 16 april 2014, 09:03:53 AM
Ondertussen op zolder ook een tafel gemaakt, kwestie van wat teststroken te kunnen leggen en wat rondjes te kunnen draaien met de locs. Tafel meet 2m20 op 1m65.
Heb ook twee in de hoogte verstelbare stoeltjes op wielen aangeschaft. Zeer praktisch op een zolder waar ik voor slechts een deel kan rechtstaan. Ik kan nu makkelijk al rollend op plaatsen komen waarvoor ik anders m'n rug moet breken. Het tweede stoeltje is ook deels voor m'n dochter ...

(http://i1314.photobucket.com/albums/t576/HYAonPB/Bouw/DSCN3613_zps1a6be053.jpg) (http://s1314.photobucket.com/user/HYAonPB/media/Bouw/DSCN3613_zps1a6be053.jpg.html)
Titel: Re: Ennstalbahn – Station Mandling
Bericht door: TBCédric op 16 april 2014, 09:08:32 AM
Mooi schrijnwerk! Hoe groot meet jouw zolder?
Titel: Re: Ennstalbahn – Station Mandling
Bericht door: HYA op 16 april 2014, 09:13:39 AM
De zolderruimte meet 11,6 m op 8,2 m met tussenin een draagmuur. Het is de bedoeling één deel van de zolder te gebruiken (8,2 m op 5,8 m).
De zolder heeft een buitenmuur van slechts enkel tientallen cm hoog (niet in de schets onder verwerkt) waarna het schilddak (vier zijden hellend), met flauwe hellingsgraad, begint. Hierdoor is een gans deel van de oppervlakte niet geschikt voor een modelspoorbaan. Uiteindelijk wordt het doenbaar vanaf het punt, aan een horizontale balk, waar er 114 cm is tussen vloer en dak is waarmee nog een oppervlakte over van 5,45 m op 4,45 m overblijft.

(http://i1314.photobucket.com/albums/t576/HYAonPB/Divers/Zolderruimte_zps4dbf9d0f.jpg) (http://s1314.photobucket.com/user/HYAonPB/media/Divers/Zolderruimte_zps4dbf9d0f.jpg.html)
Titel: Re: Ennstalbahn – Station Mandling
Bericht door: dani op 16 april 2014, 10:06:39 AM
goed begonnen, Jan.

Pas maar op want voordat je het weet heb je de gehele zolder ingepalmd , ik spreek uit ervaring :) :)
Alhoewel, als ik de afmetingen bekijk, is de helf van jouw zolder ongeveer even groot als wat ik op de HELE zolder beschikbaar heb.   (in totaal 6m20 bij 4m30 of zo)

Ik zie daar trouwens op een foto dat je nog een extra paar tafelpoten liggen hebt : zet die er maar zeker onder, want op den duur begint zo een tafel flink te wegen.  En voorzie ook een stevige poot in het midden terwijl je bezig bent.
Titel: Re: Ennstalbahn – Station Mandling
Bericht door: HYA op 17 april 2014, 15:09:14 PM
Ja Dani die lagen klaar om geplaatst te worden.

Ondertussen staat de tafel op z'n plaats en heb ik een ovaaltje gelegd in C-rail met drie opstelsporen onder vorm van een kopstation.
Ik heb ook elektriciteit gelegd rondom het gebruikte deel van de zolder zodat je van gelijk waar makkelijk kan inpluggen zonder een verlengsnoer nodig te hebben en zonder je te bukken  :).

(http://i1314.photobucket.com/albums/t576/HYAonPB/Bouw/DSCN3819_zps7577c53d.jpg) (http://s1314.photobucket.com/user/HYAonPB/media/Bouw/DSCN3819_zps7577c53d.jpg.html)

Links tegen de muur zie nog een transparant van de lichtreclame van café Bizarre destijds ...
Titel: Re: Ennstalbahn – Station Mandling
Bericht door: Gerolf op 18 april 2014, 10:49:20 AM
Tof dat je aan de slag kan !
Die muur: heeft die geen afwerking nodig ?
Titel: Re: Ennstalbahn – Station Mandling
Bericht door: HYA op 18 april 2014, 15:22:56 PM
Dank je Gerolf.

Die muur, die laten we "natuur". Er staat wel al twee jaar een potje klaar om hem te fixeren, maar ik ben hier de schilder niet  :( ;D
Titel: Re: Ennstalbahn – Station Mandling
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 18 april 2014, 15:26:57 PM
Citaat van: HYA op 18 april 2014, 15:22:56 PM
maar ik ben hier de schilder niet  :( ;D
en schijnbaar ook degene niet die de (lange) broek draagt ? ??? ::) :-\ ;D :-*
Groeten Peter ;)
Titel: Re: Ennstalbahn – Station Mandling
Bericht door: HYA op 18 april 2014, 15:34:02 PM
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 18 april 2014, 15:26:57 PM
schijnbaar ook degene niet die de (lange) broek draagt ?
Inderdaad Peter, als ik thuiskom doe ik gelijk een korte broek aan!  ;)
Titel: Re: Ennstalbahn – Station Mandling
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 18 april 2014, 15:35:22 PM
volgens mij heb jij heel goed begrepen wat ik wou zeggen en draai jij nu rond de (verf)pot !  :D ;D ;)

Groeten Peter ;)
Titel: Re: Ennstalbahn – Station Mandling
Bericht door: HYA op 19 april 2014, 10:11:25 AM
Het station Mandling heeft een specificiteit: de vier sporen liggen trapsgewijs. Van het stationsgebouw naar beneden richting rivier. Daar hou ik al rekening mee houden bij het ontwerp van de bakken. Het grootste deel van sporencomplex komt op een platform (280 cm lang op 28 cm breed, in twee stukken van 140 cm) dat over de bakken heen wordt gelegd. Het platform gaat geleidelijk naar hoogteverschillen en dan terug naar af (van de eerste wissel tot de laatste wissel). Ter hoogte van het stationsgebouw zal het hoogteverschil tussen de verschillende sporen het grootst zijn.
"Groot" is echter relatief ... maximaal 3 mm tussen elk spoor en dus 9 mm tussen spoor 1 en spoor 4.

In plaats van een groot stuk te zagen plak ik op maat stukjes aan elkaar:

(http://i1314.photobucket.com/albums/t576/HYAonPB/Bouw/DSCN3663_zps292fa7d9.jpg) (http://s1314.photobucket.com/user/HYAonPB/media/Bouw/DSCN3663_zps292fa7d9.jpg.html)

Een een bijkomende versterking:
(http://i1314.photobucket.com/albums/t576/HYAonPB/Bouw/DSCN3659_zps5b6e574e.jpg) (http://s1314.photobucket.com/user/HYAonPB/media/Bouw/DSCN3659_zps5b6e574e.jpg.html)

In totaal 8 samenstellingen te gaan, telkens met andere hoogtes ...



Titel: Re: Ennstalbahn – Station Mandling
Bericht door: HYA op 20 april 2014, 18:32:08 PM
Top modelbouwweekend aangekondigd, verlengd weekend met bewolkt tot regenachtig weer met wat opklaringen. Dat zou wel eens wat vooruitgang kunnen betekenen ...  8)

En wat krijgen we ... mooi weer godbetert. Dus werken in de tuin.  :'(
Daarbovenop smijten die ambetante klokken een speelgoedje met een Amerikaanse handleiding. Dertig minuten montage met even hulp van een tweede man (in dit geval een vrouw).
Maar het drie uur geworden!  >:(

En dan natuurlijk, gezien het mooie weer, ook nog wat wedstrijdjes moeten ten berde geven bij wijze van inspelen van het gevaarte.  ;)

Het resultaat van het noeste montagewerk mag er wel wezen.

(http://i1314.photobucket.com/albums/t576/HYAonPB/Divers/DSCN3845_zps3d798dca.jpg) (http://s1314.photobucket.com/user/HYAonPB/media/Divers/DSCN3845_zps3d798dca.jpg.html)

Morgen hopen op regen, want heb hier al een aanvraag liggen van mijn dochter voor individuele baskettraining morgen  ::) ;D.
Titel: Re: Ennstalbahn – Station Mandling
Bericht door: HYA op 21 april 2014, 21:04:27 PM
Yes, regen (om 17u+).

Dan toch wat werk verzet.

De samenstellingen voor het trapsgewijs sporencomplex in elkaar zetten:

(http://i1314.photobucket.com/albums/t576/HYAonPB/Bouw/DSCN3665_zps9c6eb7eb.jpg) (http://s1314.photobucket.com/user/HYAonPB/media/Bouw/DSCN3665_zps9c6eb7eb.jpg.html)
Titel: Re: Ennstalbahn – Station Mandling
Bericht door: HYA op 27 april 2014, 14:22:04 PM
Een mega verkoudheid noopt me alle vormen van activiteit te beperken. Ze is nu de veertiende dag bezig en nog is het einde niet in zicht.

Wat verder geplakt en geschroefd aan de onderdelen van de onderbouw van het sporencomplex.

Met de computer stuk geen foto's.
Titel: Re: Ennstalbahn – Station Mandling
Bericht door: HYA op 01 mei 2014, 15:41:29 PM
Ondanks de aanhoudende hoestbuien toch wat verder gedaan en met de PC hersteld (de kwaliteit van de foto's valt me echter wel wat tegen):

De onderbouw van de twee delen van het platform (met het sporencomplex) zijn klaar:

(http://i1314.photobucket.com/albums/t576/HYAonPB/Bouw/DSCN3667_zps197ecc9d.jpg) (http://s1314.photobucket.com/user/HYAonPB/media/Bouw/DSCN3667_zps197ecc9d.jpg.html)

De delen worden uitgelijnd met koperbuisjes diameter 10 in gaten diameter 10 en om dan tegen elkaar getrokken met bouten door de koperbuisjes heen:

(http://i1314.photobucket.com/albums/t576/HYAonPB/Bouw/DSCN3670_zps5047b0e1.jpg) (http://s1314.photobucket.com/user/HYAonPB/media/Bouw/DSCN3670_zps5047b0e1.jpg.html)

Tot slot het platform passen in de drie bakken:

(http://i1314.photobucket.com/albums/t576/HYAonPB/Bouw/DSCN3676_zps5d0fad04.jpg) (http://s1314.photobucket.com/user/HYAonPB/media/Bouw/DSCN3676_zps5d0fad04.jpg.html)

Yes, dat valt goed mee. Met wat schuur en stopwerk past het aanvaardbaar goed in elkaar.
Titel: Re: Ennstalbahn – Station Mandling
Bericht door: HYA op 03 mei 2014, 18:00:41 PM
Eén en ander kunnen doen ...
- De drie bakken uitgelijnd met koperbuisjes.
- De grondplaat op het platform geplaatst
- De grondplaat op de bakken
- Het platform uitgelijnd op de bakken

(http://i1314.photobucket.com/albums/t576/HYAonPB/Bouw/DSCN3680_zps2f22df17.jpg) (http://s1314.photobucket.com/user/HYAonPB/media/Bouw/DSCN3680_zps2f22df17.jpg.html)

(http://i1314.photobucket.com/albums/t576/HYAonPB/Bouw/DSCN3744_zpsd2dcd755.jpg) (http://s1314.photobucket.com/user/HYAonPB/media/Bouw/DSCN3744_zpsd2dcd755.jpg.html)

De vier sporen van het station eens gepresenteerd ...

De grote van de module heeft nu eindelijk vorm.
De opstelling staat nu in de eetkamer en dat is niet de plaats waar ze thuishoort  ;D. Een verhuis dringt zich op  :( ;).
Titel: Re: Ennstalbahn – Station Mandling
Bericht door: Steam.N op 03 mei 2014, 18:07:58 PM
Een hele constructie, Jan.
En dat in de living ... Brrr ... ik mag niet denken wat zou gebeuren als ík dat eens probeerde ...  ;)

Leef je nu maar goed uit, leg de sporen, en start je scenery maar.  Benieuwd !
Titel: Re: Ennstalbahn – Station Mandling
Bericht door: TBCédric op 03 mei 2014, 18:49:30 PM
Geheel ziet er goed uit. Zorg maar dat je baan rap in de zolder staat of anders wordt het vrouwtje boos. ;)
Titel: Re: Ennstalbahn – Station Mandling
Bericht door: HYA op 05 mei 2014, 21:29:24 PM
Hier kunnen onze Federale politici een punt aan zuigen!
Binnen enkele dagen hebben we hier een communautair compromis gesloten betreffende de plaats van de bakken tijdens de verdere opbouw (evacuatie uit de eetkamer dus).
De oude sofa uit de eetkamer verdwijnt en wordt vervangen door het twee persoons sofabed uit de reservekamer welk je feitelijk best kan vergelijken met leuke hoekbank. Er ontstaat een nieuwe leuke zithoek, waarmee men hier wel blij is. Hierdoor komt er, na nog wat opruimen, voldoende plaats in de reservekamer om de bakken te plaatsen en verder te werken.

Voorlopig ben ik dus nog niet verbannen naar de zolder ...

Eens geinstalleerd kunnen we dus beginnen denken aan het sporenplan.
Titel: Re: Ennstalbahn – Station Mandling
Bericht door: HYA op 08 mei 2014, 21:47:29 PM
De verhuis is een feit. Wel wat gezweet om de bank uit elkaar te halen, maar vooral om ze weer in elkaar te prutsen. De handleiding spreekt van twee man, heb het alleen gedaan   :)

Het nieuwe zithoekje is perfect.

Nu wordt het dus menens: beslissingen nemen betreffende het sporenplan, de keuze van de wisselaandrijvingen, de kleuren voor bekabeling, codes voor de draden, ... Om nog maar te zwijgen over de keuze voor de decoders en een centrale.

Heb er al veel over gebrainstormd, wat zonder risico is, maar nu moet ik knopen doorhakken.
Titel: Re: Ennstalbahn – Station Mandling
Bericht door: doomslu op 08 mei 2014, 22:10:42 PM
Ga er voor, Jan!
Titel: Re: Ennstalbahn – Station Mandling - Solderen
Bericht door: HYA op 10 mei 2014, 18:34:23 PM
Dank je Luc.

Voor wie een baan wil bouwen is solderen een must.
Het is al dik meer dan dertig jaar geleden dat ik nog eens een soldeerbout in de hand had, en dat was zo'n strijkijzer in 't school waarmee je makkelijk een olifant velt. Met de nota uit MSM, opgesteld door Gerolf (duizend maal dank), in de hand leer ik solderen. Van Dremel schafte ik me een butagas soldeerbout aan.

Na wat testen (twee stukjes koperdraad aan elkaar, wat makkelijk lukte) wil ik iets nuttigs maken. Als eerste oefening wil ik proberen om een afsluiting te solderen in HO formaat. Achteraan in de scenery van het station komt immers een bedrijf waar zo'n groene, type 'Bekaert', afsluiting rond zit.

Met een mal waarin de stukjes worden gelegd is het makkelijker solderen.

(http://i1314.photobucket.com/albums/t576/HYAonPB/Bouw/DSCN3746_zps01f321ed.jpg) (http://s1314.photobucket.com/user/HYAonPB/media/Bouw/DSCN3746_zps01f321ed.jpg.html)

(http://i1314.photobucket.com/albums/t576/HYAonPB/Bouw/DSCN3747_zps3a615518.jpg) (http://s1314.photobucket.com/user/HYAonPB/media/Bouw/DSCN3747_zps3a615518.jpg.html)

Het solderen gaat beter dan ik had verwacht. ???
Het juiste groen gevonden om te schilderen en vervolgens de draad aanbrengen.

(http://i1314.photobucket.com/albums/t576/HYAonPB/Bouw/DSCN3771_zps8c1e6a3d.jpg) (http://s1314.photobucket.com/user/HYAonPB/media/Bouw/DSCN3771_zps8c1e6a3d.jpg.html)

Ik ben niet content met het resultaat, het stuk draad was te groot en ik heb het te onnauwkeurig (o.a. scheef) geplakt. Er zijn ook lijmresten te zien.  :-[
Een tweede poging dan maar ...  ;)

Titel: Re: Ennstalbahn – Station Mandling
Bericht door: HYA op 11 mei 2014, 11:19:25 AM
Tweede poging. Wat mij betreft goed gelukt.
Ik ben blij met m'n eerste stukje scenery, ook al stelt het weinig voor (zeker ten opzichte van een aantal kunstenaars hier).

(http://i1314.photobucket.com/albums/t576/HYAonPB/Bouw/DSCN3865_zps888ec48d.jpg) (http://s1314.photobucket.com/user/HYAonPB/media/Bouw/DSCN3865_zps888ec48d.jpg.html)

Kon het niet laten een "aangekleed" fotootje te maken  ::) ;D

(http://i1314.photobucket.com/albums/t576/HYAonPB/Bouw/DSCN3869_zpsc37bfef2.jpg) (http://s1314.photobucket.com/user/HYAonPB/media/Bouw/DSCN3869_zpsc37bfef2.jpg.html)
Titel: Re: Ennstalbahn – Station Mandling
Bericht door: Steam.N op 11 mei 2014, 11:26:54 AM
Jan, dat ziet er prima uit !!!
Bij vorige poging stoorden de klompjes solduur-lijm-verf onderaan de vertikale palen.
Deze keer is het zeer goed gelukt.
Misschien is de vermazing nog wat groot, maar ik denk niet dat het gaat storen, eens het hekken in de scenery geplaatst.
Titel: Re: Ennstalbahn – Station Mandling
Bericht door: HYA op 15 mei 2014, 17:54:32 PM
Testing 1, 2, 3 ...
De eerste wisselstraat uitgelegd, afgetekend en vervolgens kurk gelegd.

(http://i1314.photobucket.com/albums/t576/HYAonPB/Bouw/DSCN3774_zpsd53a3d7c.jpg) (http://s1314.photobucket.com/user/HYAonPB/media/Bouw/DSCN3774_zpsd53a3d7c.jpg.html)

(http://i1314.photobucket.com/albums/t576/HYAonPB/Bouw/DSCN3796_zpsa7601900.jpg) (http://s1314.photobucket.com/user/HYAonPB/media/Bouw/DSCN3796_zpsa7601900.jpg.html)

Dit lijkt me een geslaagde test.
Op naar het vervolg.
Titel: Re: Ennstalbahn – Station Mandling
Bericht door: TBCédric op 15 mei 2014, 19:53:20 PM
Dat zien me wel zeer scherpe wissels uit. Welk merk heb je genomen én waarom de keuze voor scherpe wissels?
Titel: Re: Ennstalbahn – Station Mandling
Bericht door: Stieven76 op 15 mei 2014, 21:56:06 PM
Dat hekwerk ziet er zeker geslaagd uit! Mooi gedaan. Zo'n type afsluiting wil ik ook rond mijn loods.

Die scherpere wissels zijn een gevolg van de beschikbare ruimte vermoed ik. Dat is bij mij althans zo  ;D
Titel: Re: Ennstalbahn – Station Mandling
Bericht door: HYA op 16 mei 2014, 22:08:04 PM
Citaat van: Stieven76 op 15 mei 2014, 21:56:06 PM
Dat hekwerk ziet er zeker geslaagd uit! Mooi gedaan.
Dank je Stieven.
Citaat van: LS Models op 15 mei 2014, 19:53:20 PM
Welk merk heb je genomen én waarom de keuze voor scherpe wissels?
Dit zijn de slanke wissels van Marklin K beste Cedric ...

(http://i1314.photobucket.com/albums/t576/HYAonPB/Bouw/DSCN3871_zps96bb0f58.jpg) (http://s1314.photobucket.com/user/HYAonPB/media/Bouw/DSCN3871_zps96bb0f58.jpg.html)

Op deze link zie links onderaan het eerste blad het verschil tussen de scherpe en de slanke K-wissels.

https://www.maerklin.de/media.php/de/pdfs/k-gleis_kataloginfo.pdf (https://www.maerklin.de/media.php/de/pdfs/k-gleis_kataloginfo.pdf)
Titel: Re: Ennstalbahn – Station Mandling
Bericht door: doomslu op 17 mei 2014, 11:02:27 AM
Het is maar hoe je het kind een naam geeft. 'Volslank' zou ik zeggen.
Sorry, maar een slanke wissel is voor mij nog iets anders.  ;)
Titel: Re: Ennstalbahn – Station Mandling
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 17 mei 2014, 23:05:26 PM
volgens mij heeft Marklin nog nooit gehoord van slanke wissels verre van er ooit gemaakt te hebben !Marklin heeft nog steeds de neiging te stoppen met de straal(breedte ? of hoe noem je zoiets?) waar de anderen pas starten !  :-\

Groeten Peter ;)
Titel: Re: Ennstalbahn – Station Mandling
Bericht door: HYA op 23 december 2014, 16:38:04 PM
Na een radiostilte van 8 maand (Modelbouw is voor mij duidelijk een wintersport. Tijdens de zomermaanden en de nasleep waren er te veel andere dingen die mijn aandacht vroegen. Ma bon, uitstel is niet altijd afstel.) ben ik weer aan de slag kunnen gaan.

De sporen gelegd (nog niet vast), gelukkig met hulp.
(http://i1314.photobucket.com/albums/t576/HYAonPB/Bouw/DSCN3795_zpsd2917cb1.jpg) (http://s1314.photobucket.com/user/HYAonPB/media/Bouw/DSCN3795_zpsd2917cb1.jpg.html)

Op de overgang tussen de twee delen van het platform de biels en de middengeleider weggenomen.
(http://i1314.photobucket.com/albums/t576/HYAonPB/Bouw/DSCN3859_zps3e5a85eb.jpg) (http://s1314.photobucket.com/user/HYAonPB/media/Bouw/DSCN3859_zps3e5a85eb.jpg.html)

Het volledige sporenplan uitgelegd.
(http://i1314.photobucket.com/albums/t576/HYAonPB/Bouw/DSCN4289_zpsae5621a1.jpg) (http://s1314.photobucket.com/user/HYAonPB/media/Bouw/DSCN4289_zpsae5621a1.jpg.html)

Allé, opnieuw gestart ...

Titel: Re: Ennstalbahn – Station Mandling
Bericht door: vyncky op 23 december 2014, 22:28:51 PM
Je hebt toch een mooie start genomen!

Leuk dat je wat hulp krijgt  ;)

Yannick
Titel: Re: Ennstalbahn – Station Mandling
Bericht door: HYA op 24 december 2014, 14:53:09 PM
Dank je Yannick.


Ik heb nog vijf eenvoudige bakken ineen geschrijnwerkt, volledig bekleed met kurk, om van het geheel een ovaal te kunnen maken, kwestie van te kunnen testrijden: zijdelings telkens een bak om een halve cirkel op te leggen en drie bakken achteraan (in principe achter de coulissen).

De bakken zijn herbruikbaar om bij de opbouw van volgende modules ook een ovaaltje te kunnen leggen voor het testrijden, zolang ik maar met een standaardlengte van 115 cm per bak blijf werken.

(http://i1314.photobucket.com/albums/t576/HYAonPB/Bouw/DSCN4296_zps19446f0e.jpg) (http://s1314.photobucket.com/user/HYAonPB/media/Bouw/DSCN4296_zps19446f0e.jpg.html)

Snel de sporen rondom gelegd om het ovaaltje compleet te maken.
Mogelijks maak ik achteraan nog een klein schaduwstation (ik heb bij de bouw van de bakken rekening gehouden met 4 sporen) maar dat is niet voor direct.

(http://i1314.photobucket.com/albums/t576/HYAonPB/Bouw/DSCN4299_zpsc78ba900.jpg) (http://s1314.photobucket.com/user/HYAonPB/media/Bouw/DSCN4299_zpsc78ba900.jpg.html)

En dan even een diesel van stal gehaald om de sporen eens te testen ... en dat loopt als een trein.
Volgende hoofdstuk ... alles bedraden.

(http://i1314.photobucket.com/albums/t576/HYAonPB/Bouw/DSCN4306_zps30f47faf.jpg) (http://s1314.photobucket.com/user/HYAonPB/media/Bouw/DSCN4306_zps30f47faf.jpg.html)

Maar eerst vlug naar Oostenrijk bollen om wat foto's te klikken van het stationsgebouw en te skiën op gras, alhoewel ze sneeuw geven vanaf morgen.

Allen een prettig kerstfeestje gewenst.
Titel: Re: Ennstalbahn – Station Mandling
Bericht door: HYA op 26 december 2014, 17:27:03 PM
Bij aankomst meteen foto's genomen terwijl het nog niet aan het sneeuwen was. Ondanks het warme weer en het gebrek aan sneeuw lagen de sporen en perrons spijtig genoeg nog vol in de sneeuw. Ik had het niet verwacht en bijgevolg een redelijke ontgoocheling dat ik geen foto's kon nemen van de opbouw van de perrons en de oversteek. Zoals reeds eerder gemeld ligt het station van Mandling in de een vrij smalle passage van de vallei en tijdens de donkerste weken van het jaar komt de zon niet hoog genoeg over de omringende bergen heen om de sneeuw er te smelten.

Enige sfeerbeelden

(http://i1314.photobucket.com/albums/t576/HYAonPB/Bouw/DSCN4332_zps23a4c7d4.jpg) (http://s1314.photobucket.com/user/HYAonPB/media/Bouw/DSCN4332_zps23a4c7d4.jpg.html)


De enkele lijn dubbelt naar vier sporen. Het uiterst rechtse spoor, dichtst tegen het stationsgebouw wordt gebruikt voor het goederenverkeer dat plaatselijk dient halt te houden. De twee middelste sporen zijn voor het reizigersverkeer en het uiterst linkse spoor voor doorgaand verkeer.

(http://i1314.photobucket.com/albums/t576/HYAonPB/Bouw/DSCN4335_zps5ef47549.jpg) (http://s1314.photobucket.com/user/HYAonPB/media/Bouw/DSCN4335_zps5ef47549.jpg.html)

(http://i1314.photobucket.com/albums/t576/HYAonPB/Bouw/DSCN4339_zps9aae8f22.jpg) (http://s1314.photobucket.com/user/HYAonPB/media/Bouw/DSCN4339_zps9aae8f22.jpg.html)

Boven zie je een fabriek van Johnson Controls. Hier voorzie ik enkel de gevels en de eerste meters gebouw op de module, voor meer is geen plaats voorzien.


(http://i1314.photobucket.com/albums/t576/HYAonPB/Bouw/DSCN4380_zps7af11f94.jpg) (http://s1314.photobucket.com/user/HYAonPB/media/Bouw/DSCN4380_zps7af11f94.jpg.html)

Boven het laadperron voor goederen.

(http://i1314.photobucket.com/albums/t576/HYAonPB/Bouw/DSCN4372_zpse5f458a0.jpg) (http://s1314.photobucket.com/user/HYAonPB/media/Bouw/DSCN4372_zpse5f458a0.jpg.html)

(http://i1314.photobucket.com/albums/t576/HYAonPB/Bouw/DSCN4385_zps9da11375.jpg) (http://s1314.photobucket.com/user/HYAonPB/media/Bouw/DSCN4385_zps9da11375.jpg.html)


Ik heb meteen ook m'n eerste schetsen van het stationsgebouw aangepast. Thuis kan de bouw van m'n eerste gebouwtje starten ... spannend.

(http://i1314.photobucket.com/albums/t576/HYAonPB/Bouw/DSCN4311_zpseb780acc.jpg) (http://s1314.photobucket.com/user/HYAonPB/media/Bouw/DSCN4311_zpseb780acc.jpg.html)

(http://i1314.photobucket.com/albums/t576/HYAonPB/Bouw/StationMandlingschetsgevelzijdeperrons_zps605937f5.jpg) (http://s1314.photobucket.com/user/HYAonPB/media/Bouw/StationMandlingschetsgevelzijdeperrons_zps605937f5.jpg.html)

(http://i1314.photobucket.com/albums/t576/HYAonPB/Bouw/DSCN4319_zpsa201a350.jpg) (http://s1314.photobucket.com/user/HYAonPB/media/Bouw/DSCN4319_zpsa201a350.jpg.html)

(http://i1314.photobucket.com/albums/t576/HYAonPB/Bouw/StationMandlingschetsgevelwest_zpse18683b4.jpg) (http://s1314.photobucket.com/user/HYAonPB/media/Bouw/StationMandlingschetsgevelwest_zpse18683b4.jpg.html)

(http://i1314.photobucket.com/albums/t576/HYAonPB/Bouw/DSCN4325_zpscc48a3a7.jpg) (http://s1314.photobucket.com/user/HYAonPB/media/Bouw/DSCN4325_zpscc48a3a7.jpg.html)

(http://i1314.photobucket.com/albums/t576/HYAonPB/Bouw/StationMandlingschetsgevelzijdestraat_zps66b4aaf7.jpg) (http://s1314.photobucket.com/user/HYAonPB/media/Bouw/StationMandlingschetsgevelzijdestraat_zps66b4aaf7.jpg.html)
Titel: Re: Ennstalbahn – Station Mandling
Bericht door: doomslu op 26 december 2014, 17:29:59 PM
Vraag een sneeuwschop en ruim de sneeuw op.  :D
Titel: Re: Ennstalbahn – Bahnhof Mandling
Bericht door: HYA op 28 december 2014, 16:19:02 PM
Dank U voor de tip Luc.
Ik ben er meteen aan begonnen ...

(http://i1314.photobucket.com/albums/t576/HYAonPB/Divers/DSCN4514_zpsdc3055eb.jpg) (http://s1314.photobucket.com/user/HYAonPB/media/Divers/DSCN4514_zpsdc3055eb.jpg.html)
Titel: Re: Ennstalbahn – Bahnhof Mandling
Bericht door: RD25 op 28 december 2014, 17:32:22 PM
De goed geavanceerde . Wij houden van. Bijhouden.
Titel: Re: Ennstalbahn – Bahnhof Mandling
Bericht door: doomslu op 28 december 2014, 19:52:34 PM
Die is goed Jan!  ;D
Titel: Re: Ennstalbahn – Bahnhof Mandling
Bericht door: HYA op 29 december 2014, 17:04:41 PM
Naar aanleiding van volgende berichten in mei 2014:

Citaat van: LS Models op 15 mei 2014, 19:53:20 PM
Dat zien me wel zeer scherpe wissels uit. Welk merk heb je genomen én waarom de keuze voor scherpe wissels?
Citaat van: Stieven76 op 15 mei 2014, 21:56:06 PM
Die scherpere wissels zijn een gevolg van de beschikbare ruimte vermoed ik. Dat is bij mij althans zo  ;D
Citaat van: doomslu op 17 mei 2014, 11:02:27 AM
Het is maar hoe je het kind een naam geeft. 'Volslank' zou ik zeggen. Sorry, maar een slanke wissel is voor mij nog iets anders.  ;)
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 17 mei 2014, 23:05:26 PM
Volgens mij heeft Marklin nog nooit gehoord van slanke wissels, verre van er ooit gemaakt te hebben! Marklin heeft nog steeds de neiging te stoppen met de straal (breedte ? of hoe noem je zoiets?) waar de anderen pas starten !  :-\


Op de foto onder zie je dat de wissels hier echt wel "scherp" zijn, ondanks het perspectiefeffect. Omgerekend naar HO zijn de wissels ongeveer 23 cm (20 meter in realiteit) ten opzichte van de 22,5 cm voor de wissels die ik gebruik.
Vanaf de start van de wissel tot evenwijdigheid van het ontdubbelde spoor is de realiteit ongeveer 49 meter, vertaald naar HO een 56 cm. Wel op mijn module is dezelfde strook ongeveer 55 cm.
Qua natuurgetrouwheid vind ik dat niet mis en dien ik dus volledig achter m'n keuze van wissels te staan.

Inderdaad, zoals Stieven schrijft, de keuze voor minder slanke wissels (ook al zijn het de slankste van Marklin  :o) zit in de compressie die wordt uitgevoerd om een bestaande situatie te kopiëren naar een model waarvoor de ruimte beperkt is, compressie die nodig is om het plaatsgebrek te camoufleren. Desbetreffend plaatste ik in de eerste post van dit draadje "Het "sporencomplex" is in realiteit zowat 900 meter lang van wissel tot wissel met als langste perron zo'n 200 meter. In HO heb ik dat gecomprimeerd naar zo'n 3,5 meter (wat dus overeenkomt met dik 300 meter in de realiteit) en het langste perron 210 cm.".

Tor slot nog volgende: indien je kiest voor een bepaald type en producent van sporen dien je te leven met de beperkingen van het type en kan je genieten van de (eventuele) voordelen van je keuze.

(http://i1314.photobucket.com/albums/t576/HYAonPB/Bouw/DSCN4384_zps7865b6f3.jpg) (http://s1314.photobucket.com/user/HYAonPB/media/Bouw/DSCN4384_zps7865b6f3.jpg.html)
Titel: Re: Ennstalbahn – Bahnhof Mandling
Bericht door: HYA op 14 januari 2015, 19:36:49 PM
Bekabeling voor de stroomtoevoer en de blokken is aan de rails gesoldeerd.  Nu de bakken rechtzetten om de leidingen aan de onderkant proper te leggen, de ringleidingen te voorzien en de S88 te plaatsen (maar de levering hiervan zit véééér  :-\ achter op schema ... wachten dus). Verder ook bekabelen voor de wissels, de M83's plaatsen en de basis leggen om later eventueel te bekabelen voor seinen.

(http://i1314.photobucket.com/albums/t576/HYAonPB/Bouw/DSCN4541_zps9b96ffa3.jpg) (http://s1314.photobucket.com/user/HYAonPB/media/Bouw/DSCN4541_zps9b96ffa3.jpg.html)

Alle soldeerverbindingen werden elektrisch getest om de kans op verrassingen >:( achteraf te verkleinen  ;).

(http://i1314.photobucket.com/albums/t576/HYAonPB/Bouw/DSCN4542_zpsba1d44c9.jpg) (http://s1314.photobucket.com/user/HYAonPB/media/Bouw/DSCN4542_zpsba1d44c9.jpg.html)

De rails liggen vast, klaar om ballast te worden.

(http://i1314.photobucket.com/albums/t576/HYAonPB/Bouw/DSCN4534_zps62e0bd90.jpg) (http://s1314.photobucket.com/user/HYAonPB/media/Bouw/DSCN4534_zps62e0bd90.jpg.html)

Alle bakovergangen zijn klaar om doorgeslepen te worden.

(http://i1314.photobucket.com/albums/t576/HYAonPB/Bouw/DSCN4531_zps42d6af94.jpg) (http://s1314.photobucket.com/user/HYAonPB/media/Bouw/DSCN4531_zps42d6af94.jpg.html)



Titel: Re: Ennstalbahn – Bahnhof Mandling
Bericht door: NielsVV op 14 januari 2015, 21:28:15 PM
Welke dikte van kurk gebruik jij?
Titel: Re: Ennstalbahn – Bahnhof Mandling
Bericht door: loebaske op 15 januari 2015, 07:56:38 AM
Normaal 2mm om te dempen en daarop 4mm als bedding
Titel: Re: Ennstalbahn – Bahnhof Mandling
Bericht door: HYA op 15 januari 2015, 17:04:35 PM
Citaat van: NielsVV op 14 januari 2015, 21:28:15 PM
Welke dikte van kurk gebruik jij?
Er ligt 4 mm dikke kurk onder de sporen dienend als demping en bedding. Die extra 2 mm voor demping pas ik niet toe.

In het station liggen de sporen op een verschillend niveau (zie foto), ertussen komen nog de perrons waardoor ik hier geen extra bedding-effect nodig acht en de kurk gewoon doorloopt (weliswaar gesneden op de plaats van de trappen). Met uitzondering van het vierde spoor waar geen perron komt en waar ik nog een greppel zal snijden in de kurk om toch een bedding effect te creëren.

(http://i1314.photobucket.com/albums/t576/HYAonPB/Bouw/DSCN3679_zps92b25037.jpg) (http://s1314.photobucket.com/user/HYAonPB/media/Bouw/DSCN3679_zps92b25037.jpg.html)
Titel: Re: Ennstalbahn – Bahnhof Mandling
Bericht door: HYA op 18 januari 2015, 17:35:03 PM
Bakken gekanteld en een eerste hoekje onderaan bekabeld.
Wat mij betreft ziet dat er niet slecht uit.

(http://i1314.photobucket.com/albums/t576/HYAonPB/Bouw/DSCN4545_zps42b1403d.jpg) (http://s1314.photobucket.com/user/HYAonPB/media/Bouw/DSCN4545_zps42b1403d.jpg.html)

(http://i1314.photobucket.com/albums/t576/HYAonPB/Bouw/DSCN4558_zpsb732da4c.jpg) (http://s1314.photobucket.com/user/HYAonPB/media/Bouw/DSCN4558_zpsb732da4c.jpg.html)

(http://i1314.photobucket.com/albums/t576/HYAonPB/Bouw/DSCN4561_zpsbfd94d17.jpg) (http://s1314.photobucket.com/user/HYAonPB/media/Bouw/DSCN4561_zpsbfd94d17.jpg.html)

Eén minder positief besluit kan ik wel al trekken: ik had bij het assembleren van het schrijnwerk beter al rekening gehouden met de plaatsen waar de kabels door het hout dienen te gaan. Nu is dit op de meeste plaatsen onmogelijk, bijgevolg wordt het prutsen ...
Titel: Re: Ennstalbahn – Bahnhof Mandling
Bericht door: HYA op 08 februari 2015, 20:51:09 PM
Na een testje, een eerste poging om roest aan te brengen op de rails van de module ...
Ontvet, Vallejo 80 en dan met thinner het teveel verwijderd.

Van ...
(http://i1314.photobucket.com/albums/t576/HYAonPB/Bouw/DSCN4565_zpsb8879c37.jpg) (http://s1314.photobucket.com/user/HYAonPB/media/Bouw/DSCN4565_zpsb8879c37.jpg.html)

naar ...
(http://i1314.photobucket.com/albums/t576/HYAonPB/Bouw/DSCN4568_zpsdbb7e79f.jpg) (http://s1314.photobucket.com/user/HYAonPB/media/Bouw/DSCN4568_zpsdbb7e79f.jpg.html)

het eindresultaat ...
(http://i1314.photobucket.com/albums/t576/HYAonPB/Bouw/DSCN4570b_zps8cf51893.jpg) (http://s1314.photobucket.com/user/HYAonPB/media/Bouw/DSCN4570b_zps8cf51893.jpg.html)

Alle feedback welkom.
Titel: Re: Ennstalbahn – Bahnhof Mandling
Bericht door: HYA op 22 februari 2015, 17:26:57 PM
Mysterie ten huize HYA.

Eerste vaststelling:
Bij het aansluiten van de CS2 op de baan komt er een bericht dat er een overbelasting is ... maw een kortsluiting.
Miljaar dus.
Nochtans heb ik reeds op de baan gereden toen alle huidige aansluitingen er reeds waren.

Tweede vaststelling:
Wanneer ik uitmeet tussen "bruin" en "rood" is er inderdaad een weerstand.
Ik zet de module (de drie bakken) recht meet terug en ... er is geen bewijs van contact.
Terug plat ... contact ... en zo voort.

Derde vaststelling:
Ik koppel de ringleidingen tussen bakken af van elkaar (wat eigenlijk enkel nuttig is voor de ringleiding van de middelrail aangezien deze ter hoogte van de bakovergangen reeds is verwijderd). Ik meet tussen de ringleidingen per bak. Het is de middelste bak die een fout vertoont, nog steeds enkel wanneer de bakken plat liggen. Als ze rechtop staan is er niets te meten.

Vierde vaststelling:
Ik zet een loc op een spoor van de eerste bak (Met de ringleidingen tussen de bakken losgekoppeld. De stroomtoevoer vanaf CS2 komt aan op de ringleiding van bak 1.). Hij rijdt.
Eens de sleper op het bereik komt van de tweede bak stopt de loc. Logisch, de middelrails in de overgang tussen bak 1 en bak 2 zijn reeds verwijderd, de buitenrails zijn nog niet doorgeslepen.
Ik verbind de ringleiding voor de middelrail tussen bak 1 en bak 2 terug (en niet de ringleiding van de buitenrail). CS2 geeft terug melding van de overbelasting. Ook logisch aangezien er nu inderdaad terug contact is tussen de middelgeleiders van bak 1 en bak 2.



Besluit:
Er is ergens een kortsluiting tussen de bedradingen van de middelrail en deze van de buitenrail(s) op bak 2.
De kortsluiting treedt op als de module plat ligt en niet als deze rechtop staat.



Ik heb gezocht waar de fout kan zitten, maar blijf in het ongewisse.
Alle aansluitingen op de ringleidingen één voor één lossolderen en vervolgens telkens de module platleggen om te meten (aangezien de fout enkel optreed wanneer de module plat ligt) lijkt een mogelijkheid maar redelijk tijdrovend.

Iemand andere minder "destructieve" suggesties voor verdere foutopsporing?

Alvast bedankt.
Titel: Re: Ennstalbahn – Bahnhof Mandling
Bericht door: PeterC op 22 februari 2015, 18:55:24 PM
Citaat van: HYA op 22 februari 2015, 17:26:57 PM
Iemand andere minder "destructieve" suggesties voor verdere foutopsporing?

Jan, kijken!  Vandaag kijken en niets vinden, morgen opnieuw gaan kijken en dan misschien dat 'ietsje' vinden dat voor die overlast zorgt.  Je weet al in welke module het probleem zich voordoet, nu nog de exacte plaats zien te vinden.  Kunnen de rails nog worden losgemaakt?  Vereenvoudigt ook al wat.  Rechtstaand niets, neerliggen kortsluiting?  Een losliggende (of losse) draad?
Niet de eenvoudigste zaak om op te lossen, maar hoe meer je schrijft, hoe meer we kunnen meedenken!
Titel: Re: Ennstalbahn – Bahnhof Mandling
Bericht door: Dirky op 22 februari 2015, 20:51:51 PM
Als het iets is dat "valt" als de bak plat ligt kan het een belachelijk draadje zijn.
Zelf zou ik er met een zware voeding eventjes spanning op steken en misschien knalt de kortsluiting weg...
Titel: Re: Ennstalbahn – Bahnhof Mandling
Bericht door: Martin Welberg op 22 februari 2015, 21:43:03 PM
Zou wat donkerder gaan voor de roest op de rail. Vallejo 080 is leuk maar wel als 2e laag..
Titel: Re: Ennstalbahn – Bahnhof Mandling
Bericht door: Gerolf op 23 februari 2015, 10:46:04 AM
Een stukje geleidend vuil tussen de aansluitingen van rails als boosdoener?
Titel: Re: Ennstalbahn – Bahnhof Mandling
Bericht door: raf op 23 februari 2015, 13:50:24 PM
misschien stom maar ik heb het gehad daar waar ik de rails had door geslepen
een flinterdun stripje van de midden geleider maakte contact met een rail
je kunt die opzoeken met een tandenstoker
op al de plaatsen waar je hebt door geslepen steek je een tandenstoker tussen de rails en de rest van de bedding
een oude trafo met over spanning gebruiken kan ook
in het donker zie je het dan gloeien
ik heb van conrad zo een oude temperatuur module en heb daar de ntp/ptc in een buisje van een bic gestoken
zo kan ik meten welke draad er warm word dat is dus ook nog een oplossing

gr raf en succes met zoeken
ps beide principes heb ik reeds gebruikt dus die werken
Titel: Re: Ennstalbahn – Bahnhof Mandling
Bericht door: HYA op 24 februari 2015, 20:58:19 PM
Allen, bedankt voor de reacties.
Heb ondertussen nog niet veel tijd gehad om te zoeken tussen werk, huishouden, af en toe wat slapen enz.

Citaat van: PeterC op 22 februari 2015, 18:55:24 PM
Kunnen de rails nog worden losgemaakt?  Vereenvoudigt ook al wat. 
Rechtstaand niets, neerliggen kortsluiting?  Een losliggende (of losse) draad?
Neen Peter, de rails liggen vast omdat de leidingen "onder de tafel" zijn gesoldeerd en de rails dus niet meer kunnen worden opgetild.
Alle draden zitten vast: check.

Citaat van: Dirky op 22 februari 2015, 20:51:51 PM
Zelf zou ik er met een zware voeding eventjes spanning op steken en misschien knalt de kortsluiting weg...
Wel Dirk, zo ver ben ik nog niet :o. Als ik de gevolgen niet kan inschatten blijf ik liever "braaf".  ;)

Citaat van: Gerolf op 23 februari 2015, 10:46:04 AM
Een stukje geleidend vuil tussen de aansluitingen van rails als boosdoener?
Tot hier toe geen "vuiligheid" gevonden. Morgen nog ne keer dieper gaan zoeken.

Citaat van: raf op 23 februari 2015, 13:50:24 PM
misschien stom maar ik heb het gehad daar waar ik de rails had door geslepen
Niks is stom Raf. Ook dit probeer ik morgen ne keer uit.
Titel: Re: Ennstalbahn – Bahnhof Mandling
Bericht door: PeterC op 24 februari 2015, 21:28:09 PM
Jan, mijn frank valt maar laat: je gebruikt K-rails: vermoedelijk staat een lipje van de middengeleider ergens bij een railverbinding omhoog en maakt die op die manier contact met de verbindingslassen van de rails. Kijk desnoods eens met een loupe langs beide zijden bij iedere railverbinding. Een lipje te dicht bij de raillas? Met een fijn schroevendraaiertje naar beneden plooien.
Misschien los je zo je probleem op (heb ik ook voor gehad).
Titel: Re: Ennstalbahn – Bahnhof Mandling
Bericht door: HYA op 27 februari 2015, 23:48:07 PM
Citaat van: PeterC op 24 februari 2015, 21:28:09 PM
K-rails: vermoedelijk staat een lipje van de middengeleider ergens bij een railverbinding omhoog en maakt die op die manier contact met de verbindingslassen van de rails.
Alles met het vergrootglas (en m'n leesbril) onderzocht, niets te zien. Ben dan overal nog eens met een schroevendraaiertje tussen geweest ... geen effect.

Ook geen deel van de onderste plaat naar boven gekruld aan de slijpsnedes Raf ...

Geen vuiligheden gedetecteerd Gerolf.


Ik ben dan maar beginnen breken, 4 evenwijdige sporen, één voor één stukken isoleren. De geïsoleerde stukken waren OK. Tot er plots nergens nog een fout te bespeuren was.
Alles terug in elkaar gewrongen en nog steeds geen fout.
Ondertussen zijn de treinen weer aan het rollen. Verwacht wordt dat tegen morgenvroeg alle verkeer weer volgens het boekje verloopt (met minstens 10' vertraging dus).  ;D

Ik elk geval, ik weet niet wat de oorzaak is. Kan dus nog terugkomen ...

Allen bedankt voor het meedenken.
Titel: Re: Ennstalbahn – Bahnhof Mandling
Bericht door: modelbaanHO op 28 februari 2015, 00:52:31 AM
Ik heb ooit eens een kortsluiting gehad die veroorzaakt werd door een schroef waarmee ik een lusterklem had vastgezet. De kop van schroef was iets te groot en sneed door de isolatie rond de 2 vijsjes waarmee de draden worden vastgezet. De kortsluiting trad op wanneer ik de bakken verzette. Wanneer je lusterklemmen hebt gebruikt zou ik daar eens kijken...
Titel: Re: Ennstalbahn – Bahnhof Mandling
Bericht door: raf op 28 februari 2015, 07:56:57 AM
luster klemmen horen aan een luster te zitten
ik zie ook dat er vele bij de model boten van die klemmen gebruiken en het enige wat die mensen hebben is ellende
er bestaan wago klemmen en die zijn beter
(http://www.elektromaterial.eu/images/articles/33e1d96bd687b2f9a5e166c3f5ef5972_4.jpg)
solderen is ideaal en dan een krimpkousje der over heen natuurlijk
gr raf
Titel: Re: Ennstalbahn – Bahnhof Mandling
Bericht door: HYA op 15 maart 2015, 17:01:42 PM
Citaat van: milocomarty op 22 februari 2015, 21:43:03 PM
Zou wat donkerder gaan voor de roest op de rail. Vallejo 080 is leuk maar wel als 2e laag..
Heb je raad ter harte genomen ...

Eerste test: een tweede laag Vallejo 080
Linkse kant 2 lagen, rechts 1 dus.
(http://i1314.photobucket.com/albums/t576/HYAonPB/Bouw/DSCN4636_zpsmlphlg5d.jpg) (http://s1314.photobucket.com/user/HYAonPB/media/Bouw/DSCN4636_zpsmlphlg5d.jpg.html)

Tweede test: een poging met Revell Email Color matt83
Linkse kant Revell, rechts twee lagen Vallejo
De Revell is duidelijk donkerder, maar in mijn perceptie meer bruin dan roest.
(http://i1314.photobucket.com/albums/t576/HYAonPB/Bouw/DSCN4643_zpsnxenc8pu.jpg) (http://s1314.photobucket.com/user/HYAonPB/media/Bouw/DSCN4643_zpsnxenc8pu.jpg.html)

Toch een opmerking. Wanneer ik bij de Vallejo test de verfresten op de bovenkant van de rails verwijder met thinner gaat dit vrij vlot. Hetzelfde werkje bij de Revell ... neen bedankt, dat was wrijven, wrijven, ... en toch niet alles wegkrijgen. Zo zie ik me geen meters rails doen.

Andere voorstellen ?
Titel: Re: Ennstalbahn – Bahnhof Mandling
Bericht door: Stieven76 op 15 maart 2015, 17:21:56 PM
White spirit gebruiken? Ik heb dezelfde Revell kleur gebruikt voor mijn rails en ik kreeg met een vod met wat white spirit de bovenkant van de sporen toch vlot proper.  ;D
Titel: Re: Ennstalbahn – Bahnhof Mandling
Bericht door: doomslu op 15 maart 2015, 17:53:09 PM
Of niet te veel laten drogen alvorens af te kuisen?
Titel: Re: Ennstalbahn – Bahnhof Mandling
Bericht door: Rangeerduivel op 15 maart 2015, 18:04:58 PM
En er een oude railgom aan opofferen...

;)
Titel: Re: Ennstalbahn – Bahnhof Mandling
Bericht door: HYA op 20 maart 2015, 10:39:59 AM
Citaat van: doomslu op 15 maart 2015, 17:53:09 PM
Of niet te veel laten drogen alvorens af te kuisen?
Daar zat maar 10 minuutjes tussen, dat vind ik alvast niet lang. 5cm schilderen en dan al vegen .... dat lijkt me een werkje van 10 jaar ... en zo veel tijd heeft de gemiddelde belastingbetaler (spijtig genoeg) niet.  ;D

Citaat van: Stieven76 op 15 maart 2015, 17:21:56 PM
White spirit gebruiken? Ik heb dezelfde Revell kleur gebruikt voor mijn rails en ik kreeg met een vod met wat white spirit de bovenkant van de sporen toch vlot proper.  ;D
Wijze raad opgevolgd en zie, zowaar dagen later komen de resten er vrij makkelijk af. Merci tante kaat.  8)
Titel: Re: Ennstalbahn – Bahnhof Mandling
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 20 maart 2015, 10:57:01 AM
[Merci tante kaat.  8)
quote]nonkel Stieven  ;D

Groeten Peter ;)

PS een tijdje gelden kwam Joyce de Troch bij ons en vroeg naar een bepaald produkt die wij niet hadden in de winkel (voor onfrisse geuren in de frigo), ze had dat gelezen in het boek van ja de beroemde tante Kaat!
Ik zei haar : "Moet nonkel Peter U ne keer iets vertellen, neem een glas melk en je krijgt nagenoeg hetzelfde resultaat, daar melk alle geuren opneemt" Moest die zien kijken maar ze kon er toch hartelijk om lachen ! ;)
Titel: Re: Ennstalbahn – Bahnhof Mandling
Bericht door: HYA op 27 maart 2015, 20:20:07 PM
Toch godgeklaagd. Wacht ik al maanden op die nieuwe teruggemeld decoders van Marklin en zijlen maar uitstellen en uitstellen.  :'(
Zolang niet alles digitaal is getest weiger ik ballast te plaatsen en wordt ik toch enigszins opgehouden ...

Alles ligt klaar voor de decoders ...
(http://i1314.photobucket.com/albums/t576/HYAonPB/Bouw/DSCN4558%20b_zps3nbbwcbq.jpg) (http://s1314.photobucket.com/user/HYAonPB/media/Bouw/DSCN4558%20b_zps3nbbwcbq.jpg.html)

Titel: Re: Ennstalbahn – Bahnhof Mandling
Bericht door: PeterC op 27 maart 2015, 23:07:13 PM
Citaat van: HYA op 27 maart 2015, 20:20:07 PM
...Wacht ik al maanden op die nieuwe teruggemeld decoders van Marklin en zijlen maar uitstellen en uitstellen.  :'(

Jan, wat moeten we ons daarbij voorstellen?  Een nieuw model of een nieuw principe van terugmelding?

Propere onderbouw!


Titel: Re: Ennstalbahn – Bahnhof Mandling
Bericht door: HYA op 29 maart 2015, 14:51:09 PM
Hewel Peter, Marklin heeft nieuwe decoders S88 (terugmelding) en M83 (wisselsturing) ontworpen. Nieuwe modellen dus, geen nieuw principe.
Vernieuwend is dat je nu klemmetjes hebt om je draadjes in te parkeren, terwijl je bij de "oude" stekkertjes diende te voorzien.

Afbeelding oude S88: http://www.tdb.fi/images/s88.jpg (http://www.tdb.fi/images/s88.jpg) (met dank aan de eigenaar van de foto)

Afbeelding van de nieuwe S88: https://www.maerklinshop.de/index.php?sid=c678e53fc45be838955ac2bfc9303ffe&cl=moredetails&cnid=&anid=M060881 (https://www.maerklinshop.de/index.php?sid=c678e53fc45be838955ac2bfc9303ffe&cl=moredetails&cnid=&anid=M060881)

Probleem is nu dat Marklin elke maand de levering uitstelt met een maand.

De M83 is wel leverbaar en heb ik geïnstalleerd:
(http://i1314.photobucket.com/albums/t576/HYAonPB/Bouw/DSCN4687_zps9uckaa6p.jpg) (http://s1314.photobucket.com/user/HYAonPB/media/Bouw/DSCN4687_zps9uckaa6p.jpg.html)
Titel: Re: Ennstalbahn – Bahnhof Mandling
Bericht door: PeterC op 29 maart 2015, 19:36:54 PM
Jan,

Er zijn Marklin-zaak-zotten en mensen die zot zijn van Marklin-zaken (ik behoor tot die laatste).

Stuur me eens een PM (via het forum) met de kostprijs van die terugmelders.  Er zijn nog verdelers van S88 melders (of S88N aan de connector te zien).  Die 'alternatieve' werken volgens mij even goed en volgens mijn bescheiden mening zijn die wel een pak goedkoper (en direct leverbaar). 

Ook voor de magneet-decoders zijn er alternatieven...
Titel: Re: Ennstalbahn – Bahnhof Mandling
Bericht door: HYA op 11 april 2015, 15:31:36 PM
In afwachting van de decoders dan toch maar een nieuwe drempel genomen ... een eerste stukje scenery. Het is hier al veelvuldig vernoemd en besproken in andere topics, voor het eerst scenery maken is toch wel een serieus moeilijke stap. Je kan bij het zien van andermans werk wel zeggen ik vind dat mooi of dat dan weer niet, zelf iets uit de mouw schudden (voor het eerst) is een uitdaging die je blijft uitstellen.

Ondertussen heb ik melding van de sporenboer, mijn decoders zijn aangekomen. Daarbovenop kreeg ik ook van Peter een tip voor alternatieve decoders.



Het eerste stuk scenery komt vooraan op de rechtse bak (van 3). Het gaat om iets dat moet lijken op de heuvel (vooraan rechts op de foto). die langs de straat (ne steenweg eigenlijk) meeloopt.

(http://i1314.photobucket.com/albums/t576/HYAonPB/Bouw/DSCN4315_zpsm7pa4xud.jpg) (http://s1314.photobucket.com/user/HYAonPB/media/Bouw/DSCN4315_zpsm7pa4xud.jpg.html)

Na het aftekenen van de Ennstalerstrasse kon ik aan het werk met de 4 cm dikke isolatieplaat.

(http://i1314.photobucket.com/albums/t576/HYAonPB/Bouw/DSCN4662_zpsejqjxwlk.jpg) (http://s1314.photobucket.com/user/HYAonPB/media/Bouw/DSCN4662_zpsejqjxwlk.jpg.html)

Een eerste laag van de heuvel.

(http://i1314.photobucket.com/albums/t576/HYAonPB/Bouw/DSCN4665_zpszntkxm8j.jpg) (http://s1314.photobucket.com/user/HYAonPB/media/Bouw/DSCN4665_zpszntkxm8j.jpg.html)

En de volgende lagen.

(http://i1314.photobucket.com/albums/t576/HYAonPB/Bouw/DSCN4668_zpsbfwespnp.jpg) (http://s1314.photobucket.com/user/HYAonPB/media/Bouw/DSCN4668_zpsbfwespnp.jpg.html)

De helling uitgesneden.

(http://i1314.photobucket.com/albums/t576/HYAonPB/Bouw/DSCN4671_zps7sil0bby.jpg) (http://s1314.photobucket.com/user/HYAonPB/media/Bouw/DSCN4671_zps7sil0bby.jpg.html)

De overgangen tussen de lagen heb ik dichtgestreken met One Fille van Polyfilla. En na drogen heb ik er een grondlaag verf opgezet.

(http://i1314.photobucket.com/albums/t576/HYAonPB/Bouw/DSCN4678_zpszx8uynym.jpg) (http://s1314.photobucket.com/user/HYAonPB/media/Bouw/DSCN4678_zpszx8uynym.jpg.html)


Titel: Re: Ennstalbahn – Bahnhof Mandling
Bericht door: doomslu op 11 april 2015, 15:38:37 PM
Dat is alvast een goed begin!
Titel: Re: Ennstalbahn – Bahnhof Mandling
Bericht door: sdz1976 op 15 april 2015, 13:05:46 PM
benieuwd naar het vervolg
Titel: Re: Ennstalbahn – Bahnhof Mandling
Bericht door: HYA op 16 april 2015, 21:13:15 PM
Tanx mannen

Tussen de heuvel en de straat zit over een deel zo'n met natuursteen gemetst muurtje.

Uitgesneden uit een "muurplaat" en vervolgens met Vallejo acryl grijs geschilderd.

(http://i1314.photobucket.com/albums/t576/HYAonPB/Bouw/DSCN4704_zps2gmrvnvn.jpg) (http://s1314.photobucket.com/user/HYAonPB/media/Bouw/DSCN4704_zps2gmrvnvn.jpg.html)

En dan een wash met licht grijs en één met donker grijs.

(http://i1314.photobucket.com/albums/t576/HYAonPB/Bouw/DSCN4708_zpst9rbf8fu.jpg) (http://s1314.photobucket.com/user/HYAonPB/media/Bouw/DSCN4708_zpst9rbf8fu.jpg.html)

Ik vind het echter nog te clean. Suggesties om beter te doen? Wash met bruin ? Wat groen ?
Titel: Re: Ennstalbahn – Bahnhof Mandling
Bericht door: doomslu op 16 april 2015, 21:17:48 PM
De voegen! Die zou ik een ander kleurtje geven, om wat te contrasteren.
Ofwel de stenen drybrushen met een andere tint...

Suggestie? Inspiratie?
(http://i144.photobucket.com/albums/r184/doomslu/Brug%20Manternach/2011brug_043.jpg)
Titel: Re: Ennstalbahn – Bahnhof Mandling
Bericht door: PeterC op 16 april 2015, 21:53:46 PM
Citaat van: HYA op 16 april 2015, 21:13:15 PM
En dan een wash met licht grijs en één met donker grijs.
...Ik vind het echter nog te clean...

Jan, een wash met een licht kleur en dan eentje met een donker kleur is gas geven en dan remmen.  Beiden heffen elkaar op.

Bekijk een kleur die je wil als 'neutrale ondergrond'.  Maak dan een wash met een donkerdere tint van je hoofdkleur.  Verdonker best niet met zwart maar met een (heel) donker bruine tint.  Zorg dat je wash vloeibaar is (water is NIET vloeibaar genoeg voor een wash!) en breng die aan.  Wacht of droog je wash geforceerd met een haardroger (ben ik geen voorstander van).  Zie je al reliëf vanop een afstand?  Dan ben je goed bezig.  Zoniet: kleine washes, grote washes tot je je hoofdkleur ziet en een donker reliëf.

Dan hooglichten aanbrengen dmv drybrushen.  Hetzelfde hoofdkleur van je originele beschildering met een deeltje wit/gele oker/zandkleur erbij.  Drybrushen.  Nog wat wit erbij en dry-dry-brushen (nog veel minder 'verf' op je penseel).  Nog niet tevreden?  Nog meer dry-dry-dry-brushen (steeds minder verf op je penseel en steeds zachter op je stenen wrijven). 

Nooit met zuiver wit drybrushen, ook niet met puur zwart washen.  Wit en zwart zijn geen kleuren.

Eens je tevreden bent met de proper beschilderde muur, kan je fantasietjes aanbrengen zoals onderaan mos (groene washes), grondwaterdoorsijpeling: bijna wit om de kalksporen na te bootsen, Roet, vuil, ...




Uit welk materiaal is je muurtje gemaakt?




Succes met je verdere werken!


Titel: Re: Ennstalbahn – Bahnhof Mandling
Bericht door: Dirky op 16 april 2015, 22:26:32 PM
Als je iets wilt zoals op deze foto:

(http://i836.photobucket.com/albums/zz286/Dirky/30150301%20004_zpsnusw8ypa.jpg) (http://s836.photobucket.com/user/Dirky/media/30150301%20004_zpsnusw8ypa.jpg.html)

Alles in grondverf zwart gespoten, dan met verschillende grijstinten drybrushen tot alle stenen er als stenen uitzien. Niet te licht van kleur gaan. Dan met gewoon wit krijt(poeder) alles ingewreven. Laagje mat vernis er op en dan nog op verschillende plaatsen een zwartgroene wash in de voegen laten lopen...
Titel: Re: Ennstalbahn – Bahnhof Mandling
Bericht door: ERVIN op 16 april 2015, 22:39:52 PM
Wow knap Dirk , en een goede tip , die ga ik zeker onthouden. ;)
Titel: Re: Ennstalbahn – Bahnhof Mandling
Bericht door: reeves op 16 april 2015, 22:55:22 PM
Heb in m'n topic een beschrijving gezet stap voor stap een muurtje schilderen met verschillende technieken, melsbeke statie pagina 8

Groet Tom
Titel: Re: Ennstalbahn – Bahnhof Mandling
Bericht door: HYA op 19 april 2015, 21:09:38 PM
@Luc: dank U voor de reactie. Goeie, specifieke, foto. Hoe het er moet uitzien dat kan ik me wel inbeelden. Hoe het uit te voeren is echter een ander paar mouwen, maar we leren stap voor stap, stap voor struikel, ...  :o :(   ;D

@Peter: Het "muurtje" is van een HO muurplaat die ik kocht bij Conrad (http://www.conrad.be/ce/nl/product/214754/52410-H0-muurplaat/SHOP_AREA_14847 (http://www.conrad.be/ce/nl/product/214754/52410-H0-muurplaat/SHOP_AREA_14847)). Plastic dus.
Dank U voor de uitgebreide uitleg. Ik heb besloten om te herbeginnen met in het achtervoorhoofd jullie tips. Wordt (hoe kan het ook anders) vervolgd ...

Ja dirk, dat is natuurlijk modelbouw voor en door gevorderden. Fantastisch wat je daar brengt ... ik zal nog wat moeten oefenen (en vooral vallen en hopelijk blijven opstaan).

Super Tom, zeer goed draaiboek. Ik hoop binnenkort een muurtje te presenteren dat in de buurt komt van jullie meesterwerken.


In tussentijd verder gewerkt aan m'n heuveltje.

De oefening was een rots in te werken.

Eerste knoei-pogingen waren duidelijk niet wat het moest zijn.
(http://i1314.photobucket.com/albums/t576/HYAonPB/Bouw/DSCN4700_zpsfpyhfdvj.jpg) (http://s1314.photobucket.com/user/HYAonPB/media/Bouw/DSCN4700_zpsfpyhfdvj.jpg.html)

De grijze plaats moet het worden ...
(http://i1314.photobucket.com/albums/t576/HYAonPB/Bouw/DSCN4705_zpsgihn2hh8.jpg) (http://s1314.photobucket.com/user/HYAonPB/media/Bouw/DSCN4705_zpsgihn2hh8.jpg.html)

Gelezen op dit eigenste forum, de gouden tip van Marc (Railman56) http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,10308.msg128038.html#msg128038 (http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,10308.msg128038.html#msg128038) ... schors.
Dus in de tuin gaan schoppen ...
(http://i1314.photobucket.com/albums/t576/HYAonPB/Bouw/DSCN4714_zpsdqxxynxk.jpg) (http://s1314.photobucket.com/user/HYAonPB/media/Bouw/DSCN4714_zpsdqxxynxk.jpg.html)

Kleurtje gegeven
(http://i1314.photobucket.com/albums/t576/HYAonPB/Bouw/DSCN4719_zps0mrdaziu.jpg) (http://s1314.photobucket.com/user/HYAonPB/media/Bouw/DSCN4719_zps0mrdaziu.jpg.html)

Al wat dichter bij wat het moet zijn (slechte foto weliswaar, als ge constant beeft ...  :D)
(http://i1314.photobucket.com/albums/t576/HYAonPB/Bouw/DSCN4737_zpsgdoj2cvv.jpg) (http://s1314.photobucket.com/user/HYAonPB/media/Bouw/DSCN4737_zpsgdoj2cvv.jpg.html)

En dan het eindresultaat (buiten in de zon)
(http://i1314.photobucket.com/albums/t576/HYAonPB/Bouw/DSCN4751_zpsgericyve.jpg) (http://s1314.photobucket.com/user/HYAonPB/media/Bouw/DSCN4751_zpsgericyve.jpg.html)

De tweede rots is, wat mij betreft, beter
(http://i1314.photobucket.com/albums/t576/HYAonPB/Bouw/DSCN4756_zpspxebu86p.jpg) (http://s1314.photobucket.com/user/HYAonPB/media/Bouw/DSCN4756_zpspxebu86p.jpg.html)

(http://i1314.photobucket.com/albums/t576/HYAonPB/Bouw/DSCN4754_zpsreuuy6cq.jpg) (http://s1314.photobucket.com/user/HYAonPB/media/Bouw/DSCN4754_zpsreuuy6cq.jpg.html)





Titel: Re: Ennstalbahn – Bahnhof Mandling
Bericht door: PeterC op 19 april 2015, 21:37:03 PM
Citaat van: HYA op 19 april 2015, 21:09:38 PM
...Gelezen op dit eigenste forum, de gouden tip van Marc (Railman56)  ... schors.
Dus in de tuin gaan schoppen ...

Jan, ik hoop dat je je vers gevonden schors uit de tuin toch eerst eventjes in de oven hebt gelegd om te desinfecteren en om achteraf geen miserie te hebben met de 'beestjes' die in die schors leven?
Titel: Re: Ennstalbahn – Bahnhof Mandling
Bericht door: HYA op 22 april 2015, 20:24:48 PM
Citaat van: PeterC op 19 april 2015, 21:37:03 PM
Jan, ik hoop dat je je vers gevonden schors uit de tuin toch eerst eventjes in de oven hebt gelegd om te desinfecteren en om achteraf geen miserie te hebben met de 'beestjes' die in die schors leven?
Inderdaad Peter, van iemand die z'n handen 20x per dag wast kan je niets anders verwachten. 1'30 op 900 W in de microgolf, laten afkoelen en dan nog eens een kleine minuut op 900 W. Ik denk niet dat er veel weinigcelligen dit kunnen overleven.
Titel: Re: Ennstalbahn – Bahnhof Mandling
Bericht door: PeterC op 22 april 2015, 21:24:52 PM
Citaat van: HYA op 22 april 2015, 20:24:48 PM
Citaat van: PeterC op 19 april 2015, 21:37:03 PM
Jan, ik hoop dat je je vers gevonden schors uit de tuin toch eerst eventjes in de oven hebt gelegd om te desinfecteren en om achteraf geen miserie te hebben met de 'beestjes' die in die schors leven?
Inderdaad Peter, van iemand die z'n handen 20x per dag wast kan je niets anders verwachten. 1'30 op 900 W in de microgolf, laten afkoelen en dan nog eens een kleine minuut op 900 W. Ik denk niet dat er veel weinigcelligen dit kunnen overleven.

Goe bezig!

Citeer
...iemand die z'n handen 20x per dag wast...

Moet dat nu ook doen met mijn verbouwingen en heb 's avonds handcrême nodig...  :D
Titel: Re: Ennstalbahn – Bahnhof Mandling
Bericht door: HYA op 26 april 2015, 00:36:39 AM
Muurtje herwerkt. Merci voor al de tips, ze waren zeer nuttig.
Je hoort me niet zeggen dat het perfect is, maar wat mij betreft gaat het de goeie kant op ...  ::) ;D

Dit was het ...
(http://i1314.photobucket.com/albums/t576/HYAonPB/Bouw/DSCN4704_zps2gmrvnvn.jpg) (http://s1314.photobucket.com/user/HYAonPB/media/Bouw/DSCN4704_zps2gmrvnvn.jpg.html)

Dit is het ...
(http://i1314.photobucket.com/albums/t576/HYAonPB/Bouw/DSCN4770_zps4dw3vqs2.jpg) (http://s1314.photobucket.com/user/HYAonPB/media/Bouw/DSCN4770_zps4dw3vqs2.jpg.html)

De flits van het fototoestel laat het wel meer blinken dan het blote oog waarneemt.
Titel: Re: Ennstalbahn – Bahnhof Mandling
Bericht door: Gerolf op 26 april 2015, 10:22:57 AM
Citaat van: HYA op 26 april 2015, 00:36:39 AMJe hoort me niet zeggen dat het perfect is, maar wat mij betreft gaat het de goeie kant op ...  ::) ;D

Ik zou het niet beter kunnen zeggen  ;)
Titel: Re: Ennstalbahn – Bahnhof Mandling
Bericht door: sdz1976 op 26 april 2015, 10:38:37 AM


Ge ziet zo dat ge u amuseert!! 8)

Dus ge zijt goe bezig!!!

Grtz,

Samuel.
Titel: Re: Ennstalbahn – Bahnhof Mandling
Bericht door: HYA op 03 mei 2015, 17:58:47 PM
M'n eerste stuk scenery ever is erdoor. Als ik door de mega vele tekortkomingen wat doorkijk ben ik best tevreden van het resultaat. De ervaringen (en de stommiteiten om ze niet meer te maken) neem ik mee naar een volgend stuk ...

Ondanks mindere kwaliteit, onder foto's.

(http://i1314.photobucket.com/albums/t576/HYAonPB/Bouw/DSCN4841_zpsypamhcuf.jpg) (http://s1314.photobucket.com/user/HYAonPB/media/Bouw/DSCN4841_zpsypamhcuf.jpg.html)

(http://i1314.photobucket.com/albums/t576/HYAonPB/Bouw/DSCN4781_zpsfcrrzjvw.jpg) (http://s1314.photobucket.com/user/HYAonPB/media/Bouw/DSCN4781_zpsfcrrzjvw.jpg.html)

(http://i1314.photobucket.com/albums/t576/HYAonPB/Bouw/DSCN4847_zpsobk9kfxg.jpg) (http://s1314.photobucket.com/user/HYAonPB/media/Bouw/DSCN4847_zpsobk9kfxg.jpg.html)

(http://i1314.photobucket.com/albums/t576/HYAonPB/Bouw/DSCN4840_zpsjankinpb.jpg) (http://s1314.photobucket.com/user/HYAonPB/media/Bouw/DSCN4840_zpsjankinpb.jpg.html)

Kon het niet laten van een scenario uit te zetten van wat het eventueel zou kunnen worden eens de baan wordt ingekleed.

(http://i1314.photobucket.com/albums/t576/HYAonPB/Bouw/DSCN4839_zpsktyafybb.jpg) (http://s1314.photobucket.com/user/HYAonPB/media/Bouw/DSCN4839_zpsktyafybb.jpg.html)

(http://i1314.photobucket.com/albums/t576/HYAonPB/Bouw/DSCN4787_zpss7dpexoi.jpg) (http://s1314.photobucket.com/user/HYAonPB/media/Bouw/DSCN4787_zpss7dpexoi.jpg.html)

(http://i1314.photobucket.com/albums/t576/HYAonPB/Bouw/DSCN4819_zpszr0kjkac.jpg) (http://s1314.photobucket.com/user/HYAonPB/media/Bouw/DSCN4819_zpszr0kjkac.jpg.html)

(http://i1314.photobucket.com/albums/t576/HYAonPB/Bouw/DSCN4822_zpswuvgktul.jpg) (http://s1314.photobucket.com/user/HYAonPB/media/Bouw/DSCN4822_zpswuvgktul.jpg.html)
Titel: Re: Ennstalbahn – Bahnhof Mandling
Bericht door: Michael op 03 mei 2015, 19:16:05 PM
Jan, deftig bezig, ziet er al aangekleed uit, denk wel nog even aan de kale plekken in het grasveld onder de dennenbomen.
Verder ga zo door, blijf kritisch op jezelf en als je dan tevreden bent met het resultaat .....super missie volbracht.
Op naar het volgende deel.
Titel: Re: Ennstalbahn – Bahnhof Mandling
Bericht door: OlivierV op 03 mei 2015, 21:54:57 PM
Jan, kan je die dennen niet nog voorzien van een extra laagje strooisel, want ze tonen nogal kaal?

Want nu doen ze mij een beetje aan onderstaande denken. (beschouw dit als opbouwende kritiek, mijn bomen zijn ook niet pefect).

(http://i01.i.aliimg.com/wsphoto/v0/1756061331/White-Bristle-font-b-Tube-b-font-brush-Aquarium-Tank-Water-Pump-Cleaning-Brush-suit-Free.jpg)

Verder wel leuk bezig, die brok steen die er ligt is goed geslaagd en de grasjes ook!
Titel: Re: Ennstalbahn – Bahnhof Mandling
Bericht door: PeterC op 03 mei 2015, 22:13:14 PM
Jan, goe bezig!

Even Olivier bijtreden en een 'oude koe' uit de gracht halen: een 'borstelboom' experiment (http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,7325.msg95606.html#msg95606)
Titel: Re: Ennstalbahn – Bahnhof Mandling
Bericht door: HYA op 31 oktober 2015, 01:00:50 AM
Het wordt stilaan het moment om het zomerseizoen af te sluiten. Ik zit echter met ne serieuze constructionblock (naar analogie met een writersblock): ik voel me maar niet in staat om te starten met de bouw van gebouwen. Zoals eerder al geschreven heb ik de plannen voor de bouw van het stationnetje, ik heb zelfs het nodige materiaal, maar ik zie me niet bij machte te starten.

Moet ik eerst wat oefenen met bouwdozen?
Kan ik er beter gewoon aan beginnen en de eerste 20 kunstels wegwerpen (zonde van het materiaal in dat geval)?
Laat ik het project liggen voor één van de komende jaren en begin met een ander (reeds gepland) project waar geen gebouwen op staan?

Ik elk geval ik weet het nog niet.


Een ander probleem bij dit huidige project (en alle toekomstige) ... de bakovergangen. Alle oplossingen voor bakovergangen van k-rails zijn welkom (het probleem is de moeilijkheid de rails te solderen). Ook daar zit dus vast, ik wil geen ballast leggen alvorens dat probleem is opgelost.


M'n oprechte dank om mijn gedachtenkronkels te mogen neerpennen ... het moest er eens af.
Titel: Re: Ennstalbahn – Bahnhof Mandling
Bericht door: ACFI op 31 oktober 2015, 09:16:18 AM
Jan,

Voor je moduleovergang, kijk eens bij NordModul. Een Duitse norm voor K-spoor modules.

Bijv. Hier http://www.mec-stetten-donau.de/nord_modul.pdf (http://www.mec-stetten-donau.de/nord_modul.pdf)

Acfi
die ook ooit aan zijn K-gleis modules moet beginnen
Titel: Re: Ennstalbahn – Bahnhof Mandling
Bericht door: doomslu op 31 oktober 2015, 09:47:54 AM
Jan, waarom zou je niet eens met een eenvoudig bouwseltje beginnen? Doen is nog altijd beter dan ... dubben...  ;)
Neem eens een voorbeeldje uit MSM of een simpel kitje en ga er voor.
Titel: Re: Ennstalbahn – Bahnhof Mandling
Bericht door: HYA op 17 januari 2016, 21:36:32 PM
Citaat van: ACFI op 31 oktober 2015, 09:16:18 AM
Jan,

Voor je moduleovergang, kijk eens bij NordModul. Een Duitse norm voor K-spoor modules.

Bijv. Hier http://www.mec-stetten-donau.de/nord_modul.pdf (http://www.mec-stetten-donau.de/nord_modul.pdf)

Acfi
die ook ooit aan zijn K-gleis modules moet beginnen
Dank U Steven,

Heb een eerste poging gedaan om iets te fabriceren ...

1/ Toen de sporen werden gelegd heb ik op de bakovergangen de midden rail doorgeslepen en één "biels" weggenomen (wat achteraf te weinig blijkt, het hadden er beter twee geweest).

(http://i1314.photobucket.com/albums/t576/HYAonPB/Bouw/DSCN4531_zps42d6af94.jpg) (http://s1314.photobucket.com/user/HYAonPB/media/Bouw/DSCN4531_zps42d6af94.jpg.html)

2/ Sporen doorgeslepen (... nadat alle elektrische verbindingen al waren afgewerkt ... alweer een vergissing, ik had de bakovergangen moeten maken bij het leggen van de sporen maar dat kon niet aangezien ik er geen idee van had hoe ... )

3/ Een batterij "Kontaktlassen" gekocht bij de sporenboer, ik noem dat railschoenen. De doorgeslepen rails weer aan elkaar gezet met railschoenen. Dit is niet gemakkelijk. Als iemand een tip heeft om dit proper en zonder schade te doen ... alvast bedankt.

4/ Bij de elektronicaboer plaatjes gehaald waaruit ik een specifieke vorm heb geslepen en waarin ik gaten heb geboord voor het vastzetten met vijzen. Deze onder de rails geplaatst, losjes gevezen en er stukjes hout onder gestoken om (plaatje en railschoenen) aan te drukken en dan de railschoenen aan de plaatjes gesoldeerd. Het hout verwijderd en de vijzen vastgezet (De konische kop van de vijzen is niet goed, ze steken er boven uit. Maar de dunne plaatjes waarvan het gat manueel is "geboord" nog een konisch ruimen voor de vijs aanmeten ... ik heb niet direct de oplossing(?)).

(http://i1314.photobucket.com/albums/t576/HYAonPB/Bouw/P1170081_zpszlcrvlpt.jpg) (http://s1314.photobucket.com/user/HYAonPB/media/Bouw/P1170081_zpszlcrvlpt.jpg.html)

5/ Als laatste stap, de nieuwe railschoenen doorgeslepen.

(http://i1314.photobucket.com/albums/t576/HYAonPB/Bouw/DSCN5161_zpspmri2vn0.jpg) (http://s1314.photobucket.com/user/HYAonPB/media/Bouw/DSCN5161_zpspmri2vn0.jpg.html)

Zie de schade aan de voorste rail rechts van de overgang, een gevolg van het wringen (met bektang) om de railschoen er op te krijgen ... da's lastig.

6/ Halleluja en gelukkig, je hoort het wel licht, m'n BR E 40 neemt deze hindernis feilloos (heeft z'n toertjes ne keer kunnen draaien).

Dit vraagt om een tweede poging, hopelijk een vlotter verloop puttend uit de ervaring van de eerste poging.

Alle commentaar en tips welkom, met uitzondering van opmerkingen over de maat van mijn schoenen, de kleur van m'n kousen, het feit dat de plaatjes niet recht zijn geslepen of waarom de nummerplaat van een cabrio (gebuikt als stand-in) op een foto een Canadese nummerplaat heeft enz.


Een welgemeende groet
Jan



PS.: Na het doorslijpen van de rails bleek er een kortsluiting, ergens op de modules.
Waar? Ik zou het niet weten.
Na zoeken, het deel van de baan kunnen vinden. Maar waar op dat deel? Geen idee.
Aangezien alles vast zit met de elektrische aansluitingen (rail, midden rail, blokken ... telkens drie geleiders dus) heb ik een rail doorgeslepen (weliswaar op een bakovergang, dus dat moest toch ooit) zodat er een wissel kon worden verwijderd. Geen metingen van kortsluiting meer: OK. Maar waar zat het probleem? Geen idee.
Alles weer in elkaar gestoken ... geen kortsluiting ... . Waar zat (zit) de fout ?
Vervelend toch. De vrees is er dat als alles ooit vast zit (ballast) hetzelfde euvel zich voor doet ... en dan is het game over.

Titel: Re: Ennstalbahn – Bahnhof Mandling
Bericht door: raf op 18 januari 2016, 08:22:43 AM
jan ik zou die stukjes met endfest 300 vast lijmen en nadien de schroeven verwijderen
endfest lijmt alles behalve huwelijken en is niet meer los te krijgen
ik zou ook de kurk onder de plaatjes verwijderen omdat kurk min of meer elasties blijft en dat wil je daar niet hebben aan die bak overgangen

abs ,plexy of styreen plaatjes met de dikte van de kurk eerst met endfest insmeren (2 kanten)en dan onder de plaatjes schuiven en de schroeven terug aan draaien en wachten tot alles minstens 24 uur is uitgehard want endfest is een traag hardende epoxy lijm die echt zeer sterk lijmt
kost ook wel wat maar succes verzekerd

gr raf
Titel: Re: Ennstalbahn – Bahnhof Mandling
Bericht door: HYA op 23 januari 2016, 01:46:31 AM
Dank u Raf,

Ik had inderdaad twijfels betreffende de kurk. Ik ga jou tip zeker proberen, ik zoek nu in de handel gepast materiaal van 4 mm dik.
Anderzijds laat de uitvoering zoals op de foto toe om, gebruikmakend van de elasticiteit van de kurk, eventuele niveauverschillen tussen de rails bij te regelen ... eenvoudig door de schroeven te draaien.

Plan is om de manier van Raf te proberen en vervolgens te zoeken naar een "opstelling" die een combinatie van de twee vormt: steviger ondergrond maar toch bij te regelen indien nodig.

Er zal waarschijnlijk weer heel water door de plaatselijke Dender vloeien voor ik de, voor mij, goeie manier van werken heb.
Dat is het voordeel van zo'n "leerbaan", experimenteren ...
Titel: Re: Ennstalbahn – Bahnhof Mandling
Bericht door: loebaske op 23 januari 2016, 07:26:15 AM
Anders kan je hier eens men ervaring lezen Jan

http://www.colsonit.be/foto/modulebouw3.pdf
Titel: Re: Ennstalbahn – Bahnhof Mandling
Bericht door: wilgo op 23 januari 2016, 09:47:19 AM
Dank U Eric,

voor de uitleg van modulebouw,is zeer interessant

groeten
willy
Titel: Re: Ennstalbahn – Bahnhof Mandling
Bericht door: raf op 25 januari 2016, 12:27:51 PM
eric goeie uitleg maar dit is voor 2 rail en als je het zo doet krijg je bij 3 rail waar de TS op rijd een gat in je pukkels
en als je dan met sommige wagons rijd met een kleine verende sleper dan wil die daar blijven in haken en da komt nie goe en ik spreek uit ervaring

gr raf
Titel: Re: Ennstalbahn – Bahnhof Mandling
Bericht door: SuSke op 25 januari 2016, 15:33:11 PM
Als je met gaatjesprintplaat werkt kan je toch, mits een beetje goed uitlijnen van het geheel, je middengeleider terug "maken" door een aantal stukjes koperdraad in de gaatjes te solderen, het geheel netjes op hoogte dremelen of schuren. Een dun draadje naast de stukjes koperdraad zorgt voor de doorverbinding van je puco's.
Het geheel mooi ballasten en je ziet het ook niet meer.
Titel: Re: Ennstalbahn – Bahnhof Mandling
Bericht door: raf op 26 januari 2016, 09:25:10 AM
ja frans maar dan vind ik een krokodil een mooiere oplossing
die kun je in messing maken en dan ook nog stroom laten geleiden
aan elke kant een 2 mm goudcontact in de bedding mee in lijmen en je bent steeds verzekerd van een goed contact
en het ziet mooier uit dan ronde puko's

gr raf
Titel: Re: Ennstalbahn – Bahnhof Mandling
Bericht door: SuSke op 26 januari 2016, 12:27:10 PM
Als je die "krokodil" daar een functie geeft wel, anders is het iets van "ik wil wel, maar weet niet waarvoor het dient".
Dus: sein , contactdozen, relaiskasten,... plaatsen  ;)
Titel: Re: Ennstalbahn – Bahnhof Mandling
Bericht door: raf op 26 januari 2016, 14:19:04 PM
ja inderdaad daar heb je gelijk in maar dat is een keuze die je moet maken met 3 rail
en dat vind ik de mooiste oplossing voor het gegeven probleem

en zeg nu zelf staat er op uw baan eens iets niet wat niet 100% overeen komt met de werkelijkheid
begin dan maar reeds met 90 % van het rollend materiaal te schrappen

gr raf