Nieuws:

Nu in MSM 249 TEST: KATO NMBS 5405 in spoor N

Hoofdmenu

Aanleg rails bij diverse maatschappijen

Gestart door Peter, 10 maart 2014, 13:41:17 PM

Peter

Misschien een domme vraag: Is er geen verschil tussen de indeling van de bielsen tussen Amerikaanse raile en het gebruikte Peco?
Met vriendelijke groeten
Peter

janieburton

Citaat van: Peter op 10 maart 2014, 13:41:17 PM
Misschien een domme vraag: Is er geen verschil tussen de indeling van de bielsen tussen Amerikaanse raile en het gebruikte Peco?

Ik dacht ook ooit gelezen te hebben bij schaal 1/1 dat de bielsen in Europa verder uit elkaar liggen dan die in de VS. Heeft daarom Peco geen speciaal reeks sporen uitgebracht voor de VS? Ook de afbuigingen bij de wissels zijn anders of vergis ik me?
 

Gerolf

Ik denk dat "de Amerikaanse rail" niet bestaat. Enorm land, verschillende maatschappijen, ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Stieven76

Citaat van: janieburton op 10 maart 2014, 13:48:03 PM
Citaat van: Peter op 10 maart 2014, 13:41:17 PM
Misschien een domme vraag: Is er geen verschil tussen de indeling van de bielsen tussen Amerikaanse raile en het gebruikte Peco?

Ik dacht ook ooit gelezen te hebben bij schaal 1/1 dat de bielsen in Europa verder uit elkaar liggen dan die in de VS. Heeft daarom Peco geen speciaal reeks sporen uitgebracht voor de VS? Ook de afbuigingen bij de wissels zijn anders of vergis ik me?

Bedoel je misschien Peco code 83 rails? Die zijn dacht ik gemaakt voor de Amerikaanse markt.

evan

Peco streamline 83 is inderdaad naar US-voorbeeld.  Ze verschillen in de vorm van de houtstukken of dwarsliggers qua vorm en onderlinge afstanden.  US houtstukken zijn qua "kops" profiel vierkant terwijl europese rechthoekiger zijn.  Tevens liggen de houtstukken bij us voorbeeld steeds volledig evenwijding en bij wissels naar eu voorbeeld durven deze schuiner liggen naargelang de afwijkende tak nadert.  Google maar ns naar de afbeeldingen en vergelijk gerust ;)

Groeten

Gino,

Nice work en ik kijk tussendoor uit naar naar je vorderingen  ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

janieburton

Citaat van: Stieven76 op 10 maart 2014, 21:25:43 PM
Citaat van: janieburton op 10 maart 2014, 13:48:03 PM
Citaat van: Peter op 10 maart 2014, 13:41:17 PM
Misschien een domme vraag: Is er geen verschil tussen de indeling van de bielsen tussen Amerikaanse raile en het gebruikte Peco?

Ik dacht ook ooit gelezen te hebben bij schaal 1/1 dat de bielsen in Europa verder uit elkaar liggen dan die in de VS. Heeft daarom Peco geen speciaal reeks sporen uitgebracht voor de VS? Ook de afbuigingen bij de wissels zijn anders of vergis ik me?

Bedoel je misschien Peco code 83 rails? Die zijn dacht ik gemaakt voor de Amerikaanse markt.

Juist, die bedoel ik
 

GVL

Peco code 83 materiaal heeft inderdaad typisch Amerikaanse trekjes zoals de smallere bielzen die dichter bij elkaar liggen en het patroon van de dwarsliggers onder de wissels.  De wisseltongen zijn nogal lang in vergelijking met hun grote voorbeeld en zijn jammer genoeg uit gebogen plaatmateriaal gemaakt maar ze kunnen wel opgesmukt worden.
Gerolf merkt terecht op dat er een enorme variatie heerst.  Dit is ook bij ons het geval.

janieburton

Citaat van: GVL op 10 maart 2014, 21:57:22 PM
Gerolf merkt terecht op dat er een enorme variatie heerst.  Dit is ook bij ons het geval.

Das waar maar er zijn toch enkele typische kenmerken die verschillen met ons Europees spoor.

Misschien kan Evan ons de verschillen uitleggen?
 

Gerolf

#8
Topic afgesplitst van een ander draadje  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Peter

Een goed idee van dit op te splitsen. Mischien een bredere en uitgebreide  kijk op sporen bij het grootbedrijf in het algemeen van maken.
Er bestaan toch wel heel veel verschillen (in Europa alleen al)
Met vriendelijke groeten
Peter

janieburton

Citaat van: Gerolf op 11 maart 2014, 08:00:18 AM
Topic afgesplitst van een ander draadje  ;)

En wat was dan het originele draadje?
 

Stieven76


janieburton

Citaat van: Stieven76 op 11 maart 2014, 12:41:04 PM
Citaat van: janieburton op 11 maart 2014, 11:59:28 AM
Citaat van: Gerolf op 11 maart 2014, 08:00:18 AM
Topic afgesplitst van een ander draadje  ;)

En wat was dan het originele draadje?

Ah het originele hé  :P  ;D

Weet ik ook maar weet niet meer de titel van het originele
 

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw