Nieuws:

Nu in MSM 253 BAAN: Werlte, lokale spoorsfeer in tijdperk II * Op de weg naar Maldegem



Hoofdmenu

JOUEF - HJ2221/HJ2222 - Locomotive diesel BB 67229

Gestart door ceuleer, 07 februari 2014, 14:39:48 PM

mark7758

Klopt maar er zijn al filmpjes van. vandaar mijn vraag.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

ems

Fraai model zeg! In welke tijdsperiode past deze loc eigenlijk? En kwam deze ook in België of Luxemburg?
Groet, Edwin

mark7758

Vanaf 1970 of zo.
Ze hebben met trek-duw stammen naar dinant, moeskroen, Luxemburg gereden.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

thor

De reeks 67000 was reeds eind jaren vijftig in gebruik en werd naderhand, jaren later,  vernummerd naar reeksen 67200 en 67300.
Ik had dergelijke loc in 1959 reeds in bezit, zie oude archieven Jouef catalogi.
Groeten
Thor
hO, 2-rail, digitaal
Intellibox, Power 3, Win-Digipet 2009, v 5

Brossel

Citaat van: thor op 09 februari 2014, 16:34:36 PM
De reeks 67000 was reeds eind jaren vijftig in gebruik en werd naderhand, jaren later,  vernummerd naar reeksen 67200 en 67300.
Ik had dergelijke loc in 1959 reeds in bezit, zie oude archieven Jouef catalogi.

Kleine correctie:
De serie BB 67200 is inderdaad ontstaan uit verbouwingen van de serie BB 67000.
Om precies te zijn 80 stuks in de periode van 1980 tot 2004.
De serie BB 67300 is echter wel een 'originele' reeks, de 90 loks van deze serie zijn gebouwd tussen 1967 en 1979.

Geen van beide reeksen is echter regulier ingezet in België, voor zover bij mij bekend.
De serie BB 67200 is/was namelijk vooral bedoeld voor SNCF Infra.

Uitzonderingen zijn er uiteraard, zo heb ik zelf ooit eens een meettrein van SNCF (Vulcan?) op foto gezet op lijn 125 waarbij het meetrijtuig was ingesloten tussen twee 67200-en en de sleep werd zelf getrokken door een NMBS AFB van de reeks 52/53.

De serie BB 67300 was vooral te ver van de Belgische grens gehuisvest om in België ingezet te worden.
Deze serie zie je dan ook vooral aan het werk in zuidelijkere streken rond Bordeaux en Chambery bijvoorbeeld.

Zelf hoop ik dat REE tzt ook de doorontwikkeling gaan produceren: de serie BB 67400, gebouwd tussen 1969 en 1975.
Die kwamen vanaf de jaren '70 naar België met trekduwstammen op diverse verbindingen (naar Moeskroen, Mons) en met goederentreinen naar Merelbeke.
Tegenwoordig als FRET-jes komen ze tot op de kaaien in de Antwerpse haven en brachten ze hout tot in Marloie.

We gaan zien of die loks ook gaan komen...

Groetjes Davy
Spoorse groeten, Davy

Heb een zwak voor Belgische dieseltractie uit tijdperk IV, de rivierdalen in de Ardennen, de fameuze Athus-Meuse, staalindustrie en verzamel internationale reizigerstreinen door de Ardennen....enne oh ja: kleine rangeerlokjes voor mijn kalktoko in planning!

mark7758

Davy men zij dat men alle versie's zou gaan maken. 8) 8)
We hebben de zelfde wens denk ik.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.