Nieuws:

Nu in MSM 247 REPORTAGE: MOBEXPO 2024 | 2de Dutch US Convention

Hoofdmenu

Beveiliging van de baan

Gestart door dani, 05 februari 2014, 14:50:00 PM

dani

Hoe hebben jullie je baan beveiligd ?

Daarmee bedoel ik, zijn er speciale (elektrische) voorzieningen getroffen voor het opstarten,  noodstop, ontsporingen, kortsluitingen, en zo ?


Ik denk momenteel aan het volgende :  (gebaseerd op een  ATmel328 µC)

** voor het "opstarten" van de baan een  kaartslot (soort pinpas)  met keyboard en "pincode"
** een aantal noodstops ("van die rode champignon knoppen) op cruciale plaatsen
** aparte voedings circuits voor  ecos, pc, boosters, verlichting, electronica, ....
** kortsluitdetecties op de boosters gekoppeld aan de µC
** temperatuursensoren in de elektrische kast en op de boosters
** luchtvochtigheid en temp sensoren in de ruimte zelf
** uiteraard zekeringen op primaire (220V) en alle secundaire circuits  (12V, 5V, 16V, ....)
** indien het kan een meetinstrument voor de totale stroomopname  (soort verbruiksmeter) gekoppeld aan de µC
** liefst nog met een web  hostje on board voor remote monitoring.


Zijn er nog mensen die andere beveiligingen of schakelopties voorzien hebben ?  Ik wil graag nog wat ideetjes

Bedankt op voorhand

Dani
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Stieven76

Ik weet dat ik hier in één of ander topic gelezen heb waar Gerolf zijn beveiliging uitlegde. Ging vooral over de opstart na een noodstop, zoals hoe je wissels terug te zetten en wat indien er rijtuigen of een loc op een bepaalde wissel staat..
Alleen heb ik geen idee meer in welk topic dit was  :-\

Sattrickske

3/4 van hetgeen je opnoemt zit al in m'n Marklin CSII ingebakken.  M'n PC sturing gaat via die CSII.
Wat heb ik er nog bijgebouwd: een hardware 'start of the day'.  M'n wissels zitten op servo motoren en en bij het opstarten van de baan ben ik niet zeker in welke richting ze staan. Daarom is elke wisseldecoder uitgerust met een EEPROM geheugen dat ervoor zorgt dat bij het inschakelen van de stroom de wissels terug netjes naar de toestand gaan waarbij de baan afgesloten werd.

Wat komt er nog: een RFID detectiesysteem die elke trein controleert op bepaalde punten in de baan, zo kan je checken of je niet ergens een wagon kwijt gespeeld bent op een wissel (op de normale stukken, zou m'n massadetectie moeten aangeven dat er iets verloren werd).

Gerolf

Het ging vooral over noodprocedures op de baan zelf: http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,17987.0.html
Branddetectie en zo is er niet in verwerkt, maar je oplijsting is wel interessant ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dani

#4
inderdaad, de noodprocedures ivm het "herstellen van de laatste goede toestand" is nog een goede tovoeging.
Nu is het wel zo dat bvb voor wissels, mijn decoders zodanig opgevat zijn dat ze bij stroom verlies  hun laatste toestand in EEPROM hebben zitten, en wanneer de stroom weer op komt, zal deze terug worden gezet.   Dat wil wel zeggen dat er delay ontstaat bij het opstarten van de baan, maar tegen dat de Ecos helemaal  geboot is, gaan daar toch een paar minuten over en die kan ik nuttig gebruiken voor de wissels en zo.   Bij het inschakelen van de baan, zal er dus regelmatig "klik-klak" te horen zijn in de eerste minuten.   Ik schat zowat 1 klik of klak in elke seconde gedurende de eerste anderhalve minuut   (90 wissels)  en dan nog de servo's en de rest.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PeterC

Citaat van: dani op 05 februari 2014, 14:50:00 PM
** indien het kan een meetinstrument voor de totale stroomopname  (soort verbruiksmeter) gekoppeld aan de µC

Ben ik mee aan het experimenteren.  Een ACS712 als  5A stroomsensor.  Ik heb me wel weer mogen verdiepen in de theorie van een wisselspanning -stroom en het samplen daarvan  ::)

Hier een goeie bron voor info.



Groetjes, Peter


dani

interessante materie, dankjewel Peter !!!
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

raf

Hallo


alleen de wissel straten zijn niet verbonden met een pic processor.
elke processor in elk blok weet dus waar er een trein staat .
bij een stroom uitval heb ik nog een ups waarna ik door een druk op de knop alles naar het geheugen van de processoren weg schrijf.
dit is alleen van toepassing op de station chef's en de rangeerdienst.
deze processoren sturen namelijk de station's en de wissel straten .
dus deze hoeven eigenlijk alleen maar te weten waar wat staat.
als de volledige programma's van de seinen klaar zijn dan starten ze steeds op met PWM 0.
dan gaan ze kijken of er treinen in hun blok staan en geven ze bezet 0 of bezet 1
zodat achter liggende signalen weten of het blok voor hun bezet is.
daaraan weet het signaal of het groen of rood moet zijn.
na de stroom panne terug opstarten is dus geen probleem .
daar alles stil staat tot zolang de signalen niet geinittialiseerd zijn.

gr raf .
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Gerolf

 
Citaat van: raf op 06 februari 2014, 14:35:01 PM
alleen de wissel straten zijn niet verbonden met een pic processor.

Ik zou toch maar elk stuk spoor detecteren  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

raf

hallo Gerolf

daar ik spoor detectie doe en geen stroom detectie gaat het moeilijk worden .
een wagon zou ik nog kunnen detecteren door een IR sluis te creeren die in een schakel kastje of iets dergelijks word verborgen te gaan gebruiken.
Eerst mijn signalen aan de klap krijgen de ju.

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Gerolf

Wat bedoel je met spoordetectie? Massadetectie?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

raf

Hallo

Ja volledige massa detectie over haast heel de baan
daarom vind je dat ook terug in mijn signaal programma dat niet wil lopen.
Die S1 en S2 zijn de twee massa detecties die ik gebruik over heel de baan .
De linker rail is de detectie rail.
Nu ga je zeggen ?? dan heb je slechte massa maar dat is dus niet zo het geval
als de loc het meldspoor oprijd dan staat hij er eventjes alleen op maar direct nadien volgen de wagons.
Die ook de massa brug maken en zodoende heb ik op de twee rails wel goeie massa.
De baan loopt zo reeds vele jaren (vroeger de detectie met lampjes)en nu met led's.
Welke dus vervangen gaan worden door opto couplers die dan weer de pic's gaan aansturen.

gr raf

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.