Nieuws:

Nu in MSM 247 TEST: Lineas 186 295 van ROCO | Minitrix 186 252 Lineas | PIKO NS 1138 | De CFL 'Wegmann'-rijtuigen van Pullman/ESU | Vergelijkende test silowagens Uacns van NME en PIKO

Hoofdmenu

NMJ nieuw 2014 (NMBS/CFL bolle neus)

Gestart door Sicco, 29 januari 2014, 16:53:18 PM

Sicco

Nog meer goed nieuws voor veel België rijders. Dat wat Roco maar steeds niet doet, doet NMJ nu wel: de NMBS bolle neus in de gewone groene uitvoering tijdperk IV. Tevens een heel scala aan andere variantanten, waaronder de CFL. NMJ maakt prachtige modellen, dus dat wordt wat, en deze zien er nog betaalbaar uit ook.

http://shop.nmj.no/index.php?cPath=603&osCsid=488

Via een omweg is er ook een Engelse vertaling. Inhoudelijk klopt de informatie niet overal, maar wat gezegd wordt is dat dit dus een groot project is waarbij ze alle varianten van de bolle neuzen willen gaan maken, dus ook de uitgaven met vier en vijf seinen zoals bij de NMBS. Laten we hopen dat er nog meer volgen (wat mij betreft een groene reeks 54 met enkele band zonder punt aangezien die ook tot St. Ghislain reed)

Ik heb écht de verkeerde regio gekozen  ;)

ems

Ook de Luxemburgse-varianten zie ik! Ziet er goed uit; Als Roco er dit jaar niet mee uitkomt, toch maar eens over nadenken om NMJ aan te schaffen  :D
Groet, Edwin

bellejt

heb hier al jaren de Marklin versie rondrijden omgebouwd met vaste magneet en esu decoder.Rijdt perfekt.Zelfs met sound erin.Mss wel een goed initiatief maar alle merken brengen momenteel dezelfde series uit.Niet slim volgens mij.

Sicco

Marklin heeft niet de correcte tijdperk IV/V versie, voor de tijdperk III versie is er inderdaad aardig wat alternatief, al ontbreken ook daar wel wat versies. Het lijkt wel of ze steeds dezelfde varianten uitbrengen  :)

Brossel

Citaat van: Sicco op 29 januari 2014, 18:21:40 PM
Marklin heeft niet de correcte tijdperk IV/V versie, voor de tijdperk III versie is er inderdaad aardig wat alternatief, al ontbreken ook daar wel wat versies. Het lijkt wel of ze steeds dezelfde varianten uitbrengen  :)

Inderdaad.....zowel Roco als Märklin brengen niet de standaard groene versie met enkele gele band en dubbele koplampen uit, zoals ze vroeger zo talrijk door de Ardennen bolde! Gemiste kansen...

En dat Märklin nu met een nieuw model komt...wat overigens al een pak euro's meer kost dan die van NMJ, wil zeker niet zeggen dat Märklin dan ook de gewenste varianten in een enigszins acceptabel tempo op de markt zet. Zie de groene tijdperk IV M2's :-)

En NMJ brengt nu in ieder geval wel de standaard NMBS AFB voor tijdperk IV! Ik ben alvast content en hoop op een mooi model, want dan komen de 5320 en 5407 hier het materieelpark zeker versterken!

Groetjes Davy
Spoorse groeten, Davy

Heb een zwak voor Belgische dieseltractie uit tijdperk IV, de rivierdalen in de Ardennen, de fameuze Athus-Meuse, staalindustrie en verzamel internationale reizigerstreinen door de Ardennen....enne oh ja: kleine rangeerlokjes voor mijn kalktoko in planning!

Peter

Wel een aardige prijs (270 euro) voor een diesellok. Vergelijkbare modellen van Van Biervliet, B-models enz koste veel goedkoper.
Met vriendelijke groeten
Peter

bellejt

edit op mijn reply : ik bedoelde eigenlijk de CFL versie.Slechte gewoonte van mij.

Sicco

NMJ is van oorsprong een bedrijf als Lemaco of Philotrain, dat veel gedetailleerdere en dure modellen maakte dan de grootseriefabrikanten. De bolle neuzen vormen nu een soort 'budget line' van hun tegen prijzen die 1/3 zijn van de gebruikelijke NMJ modellen. Als het nog steeds aan NMJ kwaliteit is, zijn ze die paar tientjes extra zeker waard

Brossel

Citaat van: Peter op 29 januari 2014, 20:08:21 PM
Wel een aardige prijs (270 euro) voor een diesellok. Vergelijkbare modellen van Van Biervliet, B-models enz koste veel goedkoper.

Volgens NMJ's website gaat de standaard DC versie 238 euro kosten. Dat is maar een beetje duurder dan een Van Biervliet lok.

Daarentegen gaat de Trix versie van de bollen neus € 299,95 kosten volgens hun folder. Die dan al wel met decoder, maar dan nog is dat dus gelijkwaardig / of zelfs duurder dan de NMJ versie.

Maar hé; ik zal de laatste zijn om te stellen dat prijzen best wat lager mogen hoor! Het verlanglijstje is nu aardig groot aan het worden namelijk!

Groetjes Davy
Spoorse groeten, Davy

Heb een zwak voor Belgische dieseltractie uit tijdperk IV, de rivierdalen in de Ardennen, de fameuze Athus-Meuse, staalindustrie en verzamel internationale reizigerstreinen door de Ardennen....enne oh ja: kleine rangeerlokjes voor mijn kalktoko in planning!

oebr

oei het wordt druk, want als ik het goed begrepen heb komt er ook van B-Models een nohab...
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Sicco

Dat lijkt me niet, want zij houden zich alleen met Belgische modellen bezig, dus zeker geen buitenlandse Bolle Neus (NoHab). En de AFB (de Belgische/Luxemburgse Bolle neus dus) zullen ze ook echt niet gaan maken, daarvoor is hun beleid echt teveel gericht op nieuwe, niet eerder uitgegeven modellen.

oebr

#11
ah maar in de vitrine van Rocky Rail liggen nochtans enkele witte demootjes te blinken, uitlevering zou tegen de zomer gebeuren.

Maar je hebt wel gelijk dat het op het eerste gezicht een vreemde keuze is, na het offensief van Roco de laatste jaren met een toch wel ok model, en nu in concurrentie met nog 2 andere producenten... 
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

ems

Maar Rockyrail is toch geen B-Models?

Zou het uitbrengen van de AFB door NMJ Roco nog aanzetten om alsnog de onberekende versies uit te brengen ?  ;)
Groet, Edwin

oebr

#13
Ja dat is me ook niet helemaal duidelijk hoe dat juist zit met die merken, maar op beurzen vertegenwoordigt Rocky Rail al lang de B-modellekes, Heljan en sinds kort ook de eigen productie. Van B-Models komt dit jaar trouwens de beloofde groene 5512 uit.
Die AFB/Nohab locs zijn eigenlijk een VBV initiatief, maar ze liggen toch bij B-Models in de kast.

update - volgens Luc zijn het Budget Line modellen
Maar het wordt dus hoedanook druk.
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

doomslu

Inderdaad, Budget Line 2 zijn de bolle neuzen! 159 euro is de richtprijs.

De stand is van B-Models / Van Biervliet, maar ook Rocky-Rail heeft een stukje vitrine. RR verdeelt B-Models...
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *