Nieuws:

Nu in MSM 246 PRAKTIJK: Terminus: de baan, deel 2 * Het beladen van ouderwetse goederenwagens, aflevering 3 * Het ombouwen van goedkope open goederenwagens * Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 1 * Laseren voor dummies: een hooikar * Het modelleren van jonge bomen

Hoofdmenu

De bruggen naar Altenheim - een nieuwe thuis

Gestart door PeterC, 11 januari 2014, 19:12:48 PM

Stedahult

Mvh. Steef

PeterC

Steef: optimist!  ::)




...De eerste 370 kg 'brol' zijn weggevoerd; de eerste van nog velen...

...De eerste aannemers zijn komen kijken...  ...Benieuwd welk bedrag er op hun offertes gaat staan...

Groetjes, Peter


Dirky

aannemers... hmmm > kleine letterkes lezen hé Peter! Na een viertal verbouwingen heb ik reden zat om je die raad te geven!

Veel succes!

Martin Welberg

Als het net als in Nederland is, probeer alles in de offerte te vangen...hier zijn ze erg goed in de post meerwerk !!

rgp

Peter,

Je gaat deftig isoleren, dat is zeer goed, maar voorzie ook voldoende ventilatie !  Je hebt dan zuiverdere lucht en de kans op schimmels wordt veel kleiner.
Daarenboven dalen je energiekosten (vochtige lucht vraagt meer energie dan droge lucht)

Roland

PeterC

Werkzaamheden zijn wat vertraagd door teveel (betaalde) werkuren te presteren...


Citaat van: Dirky op 07 april 2015, 22:38:39 PM
...kleine letterkes lezen hé Peter! Na een viertal verbouwingen heb ik reden zat om je die raad te geven!

Dirk, ik zal mijn +3 modelbouwbril opzetten!  Bedankt voor de raad van een ervaringsdeskundige!

Citaat van: milocomarty op 07 april 2015, 23:37:15 PM
...Als het net als in Nederland is, probeer alles in de offerte te vangen...hier zijn ze erg goed in de post meerwerk !!

Martin, offertes all-in gevraagd.  Meerwerk...

Citaat van: rgp op 08 april 2015, 13:04:08 PM
...Je gaat deftig isoleren, dat is zeer goed, maar voorzie ook voldoende ventilatie !...

Roland, bijkomende ventilatie ga/kan ik niet plaatsen.  Er komt een grote Velux en net zoals nu (momenteel heb ik ook een grote Velux) ben ik van plan om constant het raam op de ventilatiestand te laten open staan (zomer en winter).  In de zolderdeur ga ik ook een ventilatierooster voorzien zodat er toch wat luchtcirculatie is.  Ik hoop dat dat voldoende gaat zijn?




Voor de liefhebbers (let niet op het vertekend perspectief = fotocollage - klik-klik = groter formaat):



Gelukkig is het paasvakantie en heb ik wat hulp:



Groetjes, Peter



Bolje

Peter,

Ik kan enkel de raad geven om de geïsoleerde glazen te nemen van de Velux en nog beter een rolluik boven de Velux.
Dit scheelt enorm veel in warmte.

Veel succes nog met de werken.
Vele groeten,
Ronald

raf

daarom heb ik op de kamer waar de baan ligt de vealux weg gedaan
nadeel is dat ik licht moet aan steken maar met de vealux deed ik, dat ook dus maakt geen verschil
alleen het binnen komen door de dag was wat aangenamer

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Dirky

even Roland bijtreden:
Ik heb bij de verbouwing bij de dochter de afzuiging voor de badkamer van een aanzuigbuis voorzien die bijna in de nok van het dak zit op de slaapkamer van de kleinzoon. Zijn bed staat op een verhoog van 2,5m (mezzanine) waardoor er zeker iets moest gedaan worden om de zomerhitte uit de nok te halen. Zo is de kost vrij laag gehouden en fungeert die afzuiging voor meer dan de badkamer alleen...
Raamventilatie zorgt vaak voor een beperkte luchtstroom die in vele hoekjes en kantjes de lucht niet verfrist. Toch beter eens raad vragen aan een expert... :)

PeterC

#115
Citaat van: Bolje op 09 april 2015, 20:49:10 PM
Ik kan enkel de raad geven om de geïsoleerde glazen te nemen van de Velux en nog beter een rolluik boven de Velux.
Dit scheelt enorm veel in warmte.

Ronald, inderdaad, Velux met rolluik en binnenin een zonnewering.  Afhankelijk van de weersomstandigheden kan ik dan de hoeveelheid binnenvallend zonlicht manueel regelen.  Ben ik niet aanwezig op de zolder dan is het rolluik gesloten.

Citaat van: raf op 09 april 2015, 20:51:53 PM
daarom heb ik op de kamer waar de baan ligt de vealux weg gedaan
nadeel is dat ik licht moet aan steken maar met de vealux deed ik, dat ook dus maakt geen verschil
alleen het binnen komen door de dag was wat aangenamer

Raf, ik heb buitenlicht nodig omdat dit het natuurlijkste licht is.  Vandaar de dakkapel weg en een grote Velux in de plaats.

Citaat van: Dirky op 09 april 2015, 20:54:12 PM
Raamventilatie zorgt vaak voor een beperkte luchtstroom die in vele hoekjes en kantjes de lucht niet verfrist. Toch beter eens raad vragen aan een expert... :)

Dirk, deze raad ga ik niet in de wind slaan!





Donderdag en vrijdag twee dagjes verlof genomen en ondertussen is de zolder opgeruimd en klaar voor de dakwerker (eerste offerte is vandaag berekend  :o).  De oude isolatie blijft er nog even in omdat de elektrische boiler ook op de zolder staat (en het kan nog vriezen...).

Van de zolder naar de kelder en daar ondertussen al alle elektriciteit verwijderd die volledig in overtreding is met het AREI.  In de loop van de week nieuwe buizen, XVB kabel, spatwaterdichte opbouwstopcontacten en een diff van 30mA bijplaatsen in de zekeringskast.  Dan enkele potten verf en de kelder kan ook al van de ToDo lijst worden geschrapt.

Ondertussen ook al eens een gedetailleerde blik geworpen op de bakelieten draaischakelaars en contactdozen in de garage...  ...Amaai...  ...Vintage elektro...
30 meter 10 carré en een bijkomende zekeringskast zullen dat probleem ook wel oplossen...  Helaas moet ik 60cm diep in de tuin gaan graven...


Groetjes, Peter


Bolje

Peter,

Zelf zou ik geen binnenzonnewering meer plaatsen. We hadden dit in onze vroegere woning.
Met binnenzonnewering zit de warmte al binnen, dus is het te laat. Het beste is de zon niet door het glas te laten schijnen. Scheelt echt wel een pak graden warmte.
Daarbij komt nog dat je zo wat €tjes spaart voor andere werken.
Bijvoorbeeld voor ventilatie, zoals al werd aangehaald, en dan liefst balansventilatie.

Veel succes met het project.
Vele groeten,
Ronald

philippe_007

Peter,

ivm verluchting, laat u niet vangen, mechanische verluchting (circulatie met pompen) is niet beter dan ventileren op de klassieke manier met het raam te openen.  Als je dagelijks uw raam 15 minuten opent dan heb je het zelfde effect. 
Tal van nieuwbouw woningen waar het verplichte is lucht circulatie te voorzien hebben te kampen met schimmels door vochtigheid. Alle oude woningen waar dagelijks de ramen worden geopend hebben daar geen last van.

Indien het mogelijk is om 2 veluxen te plaatsen dan zou ik u dit aanraden. Door de 2 te openen dan heb je meer tocht en dus nog betere verluchting.

Een rolluik is ook nuttig, op de noordkant is dit echter niet nodig, buiten als je het lawaai van bv regen wilt buiten houden.





PeterC

Verluchting: op de 'klassieke' manier: regelmatig de vensters open!




Prijzen vergelijken loont!  Deze morgen 150m electriciteitskabel gaan halen (3*6, 3*2,5 en 3*1,5 - telkens 50m) en door wat te vergelijken een kleine 90 Euro bespaart.  Wel 30km moeten rijden (= 3l diesel).

Die oorspronkelijk vooropgestelde 10mm² is gereduceerd naar 6mm² met een zekering van 32A.  Ik zal alleen moeten zien dat wanneer de wasmachine en de droogkast draaien ik in mijn garage mijn haar niet droog met de verfbrander op de hoogste stand...  ::)




Goed nieuws ontvangen deze morgen: volgende week ligt er een nieuw dak op de woning en de week nadien op de garagezolder (enkele maanden vroeger dan voorzien).  Wij blij!

...Nadeel is dat ik komend verlengd weekend nog heel wat werken moet uitvoeren die nadien niet meer kunnen.  Even in de handen spukken en aan de slag...

Groetjes, Peter