Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Nürnberger spielwarenmesse

Gestart door Peter, 09 januari 2014, 11:05:38 AM

Sicco

Citaat van: dieselfreak op 30 januari 2014, 18:54:41 PM
Mee eens over de hele lijn! Van de groene 62 kunnen nog heelwat onuitgebrachte versies worden gemaakt: met enkele koplampen bijvoorbeeld, zowel in Tp. 3 als 4. Die 51'er zal er ooit wel komen veronderstel ik want idd, de Mehano vertoont toch wel wat onvolmaaktheden. En wat die motorwagens betreft, als we lang genoeg blijven zagen zal er wel geluisterd worden naar onze verlangens.

Groene 62-ers met enkele frontlichten: dat waren er maar zes en alleen heel kort in tijdperk III  ;D

doomslu

Het is erg waarschijnlijk dat er ook nog een groene 62 komt dit jaar, maar dan met vier frontseinen.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

dieselfreak

Sicco, heel kort, ik dacht het niet. De machines met enkele koplampen werden gebouwd in 1961 en hebben die tot na de hernummering van 1971 behouden, dat is in totaal 10 jaar en kan je toch moeilijk kort noemen. Het bewijs hiervoor staat in het boek van Max Delie over diesels op blz. 73. Daar staat een foto van de 6201 met enkele koplampen begin jaren 70. Dus als men alle versies van de 62 wil bouwen dan hoort daar zeker minstens eentje bij met enkele koplampen.
MC

Metpetergaathetbeter


oebr

Citaat van: cassteels op 30 januari 2014, 21:27:23 PM
Misschien zijn de bolle neuzen voor de doorgewinterde modelspoorder geen grote verrassing,

you make my day: iemand die doorGEwinterde zegt zoals het hoort...
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

janieburton

Citaat van: doomslu op 29 januari 2014, 07:25:00 AM
Het is ijskoud.
Er ligt nog sneeuw ook...

Potlood... we moeten toch alles opschrijven?  ;D

Breng eens een metertje sneeuw terug mee!  :) :) :o :o

 

Sicco

#66
Citaat van: dieselfreak op 30 januari 2014, 23:31:57 PM
Sicco, heel kort, ik dacht het niet. De machines met enkele koplampen werden gebouwd in 1961 en hebben die tot na de hernummering van 1971 behouden, dat is in totaal 10 jaar en kan je toch moeilijk kort noemen. Het bewijs hiervoor staat in het boek van Max Delie over diesels op blz. 73. Daar staat een foto van de 6201 met enkele koplampen begin jaren 70. Dus als men alle versies van de 62 wil bouwen dan hoort daar zeker minstens eentje bij met enkele koplampen.

Ik weet écht wel waar ik het over heb  ;)
De 212.001-003 en 212.101-103 (de 6201-6203 en 6391-6393 dus) waren de enige 62-ers, namelijk de protoserie, die met enkele lichten werden uitgerust. de rest allemaal met dubbele lichten vanaf de bouw. Dat een enkeling van die hele kleine groep net 1970 (of voor mijn part 1972) heeft gehaald met enkele lichten is leuk, maar dan is het nog steeds een grote uitzondering en zeker niet 'echt' tijdperk IV. Andere reeksen: zeker. De 62: dus niet.

Michiel

Is er geen Belgische schaal-N nieuws in Nürnberg? Goover met GCI's? (zei ik weer erg hoopvol) Kato met een Belgische bolle neus? ... Luc, kom-op! Maak ons blij!  :)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dirkh

En Franse N modellen niet vergeten  ;)

dieselfreak

Sicco, het waren idd slechts drie locs, de proto's die uitgerust waren met enkele lichten, maar ze hebben die wel 10 jaar behouden. Dus ik blijf erbij, als VBV echt alle versies van de 62 zou willen maken, dan mogen die niet ontbreken, ook al waren het slechts drie machines.
MC

Snobby Crash

Goe bezig Luc !

prachtig initiatief dat je ons hier in de lage landen voorziet van
nieuwe modellen.... en daarmee bedoel ik dus niet alleen treintjes he !

;-)

Geert

janieburton

Zou het misschien niet mogelijk zijn om aan het forum een aparte rubriek toe te voegen, een soort foto databank waar de administrators per land foto's plaatsen(al dan niet ingezonden door de forumleden) van het rijdend materieel(ook de sub versies en prototypes, één of dubbele lichten, verschillende schilderingen, enz....); onderverdeelt in zowel loks, rijtuigen en goederen wagons met hun officiële benaming bij de bijhorende foto?

Mij zegt een Type 23, 22, 62, 60 of AM85 of een I5 niet veel en ik denk dat er nog redelijk veel mensen zo zijn.
 

Gerolf

Citaat van: janieburton op 31 januari 2014, 12:56:00 PMMij zegt een Type 23, 22, 62, 60 of AM85 of een I5 niet veel en ik denk dat er nog redelijk veel mensen zo zijn.

Dat snap ik - en je bent ongetwijfeld de enige, maar een aparte rubriek per type loc of rijtuig  :-\
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Sicco

is er ook wel al: www.google.be  ;D

Zonder gekheid: informatie over het grote voorbeeld is handen en kan b.v. ik altijd geven, maar om nou het wiel helemaal opnieuw uit te gaan vinden en de geschiedenis van het materieel de Belgische spoorwegen 'eventjes' te gaan beschrijven..... de brede basiskennis (naar puur mijn bescheiden mening toch wel belangrijk als je Belgische treinmodellen gaat verzamelen) is overal al te vinden met een beetje zoekwerk

Herwig

#74
@ gerolf,

Zou het misschien kunnen dat je bedoelt:    "je bent  NIET  de enige"   (...die niet alle rijtuig-, wagen-, loccodes kent...) ?

[En inderdaad:   "ergens"    een lijst met fotootjes-plus-NMBS-nummer, zou wel zo handig kunnen zijn...]