Nieuws:

Nu in MSM 267 BANEN: De Vuurtorenwijk | 's Heer Heinkenspolder

Hoofdmenu

Station " Asche aan zee"

Gestart door raf, 03 januari 2014, 13:00:38 PM

raf

https://youtu.be/qOlYbhSWqE0
Tweede module toegevoegd ook nog in test modus
Kijken of ik BV het flikkeren van de tl lampen kon programmeren
Want een enkele led of een led strip had ik verwacht van een andere reactie maar nop juist hetzelfde

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

een lange tijd niet gepost wegens ziek en te druk
de zolder gaat een nieuwe vloer krijgen daar de oude versleten is
betonplex plaat en daarop laminaat .
dit houd in dat de baan gesloopt moet worden en ik dan meteen de modules naar 60 cm kan versmallen
het probleem met 1.20 meter is dat als er iets gebeurt je er bijna niet aan kunt
ik ga proberen om asch zelf te sparen van de sloop en terug te integreren in de nieuwe baan
de twee modules ga ik eerst een ondersteuning geven en dan er 60 cm van af halen die er ooit aan gezet is geworden
als dit lukt dan kan ik de modules terug her gebruiken .
daarna nieuw baan ontwerp en hopelijk kunnen we binnen een maand of twee terug een rondje rijden

gr raf

ACFI

raf

alleen asch is nu nog over .het bestaat uit twee modules maar ik heb toen ik het gebouwd heb parker schroeven gebruik om het tegen elkaar te zetten .ja wist ik toen veel toen ik er een 45 jaar geleden aan begonnen was.dus u het probleem krijg die maar eens terug los en ook de verborgen schroeven die onder opgebouwde plaatjes zitten
om de module te verstevigen heb ik er een lat aan de bovenkant overheen geschroefd .zo kan de module met een man of drie toch verplaatst worden .
we zien wel als ik hout heb voor de basis opbouw van de vernieuwde baan
gr raf

raf

hier de werkzaam heden .de vloer is met betonplex bekleed en nu wachten op het laminaat
maar ik ben toch reeds begonnen met enkele modules in elkaar te zetten
dit word de rechter kant van de baan met het eerste schaduw station
boven op het zichtbare gedeelte komt een rangeer terrein zo een beetje als in zwartberg
 tussen het boven dek en het schaduw station is een hoogte van 20 cm
morgen verder werken aan nog een module
gr raf

janieburton

Vraagje:

Waarom heb je de keuze gemaakt voor betonplex als ondervloer voor laminaat?

raf

het probleem is dat er klikplanken op de vloer liggen en op de 45 jaar dat die er liggen zijn die gekrompen
met het resultaat dat de verbindingen breken en er soms enorme splinters tussen de planken uit komen
de betonplex zit nu op deze planken geschroefd (heel veel schroeven).
dit vormt een geheel aangesloten laag die lawaai dempt want een van onze honden word zot als ik boven rondloop
volgende week vrijdag word er laminaat geleverd wat boven op de betonplex komt
dit laminaat heeft zelf een kurken onder vloer .het laminaat zelf is vol pvc
sommige mensen leggen in huizen een ondervloer en daar laminaat op .maar die ondervloer is voor op chape of beton en dempt geen loop geluiden .
hoe ik het nu doe word dus een groot gedeelte van de loop geluiden gedempt
als de baan op zijn plaats staat dan komt er onder de poten nog een stukje schuim rubber .
ik onder vind nu zelf reeds dat het geluid en kraken van de planken zo goed als gedaan is

gr raf

raf

zo de klimspiraal krijgt vorm .eens dit van rails is voorzien kan ik boven op de baan een omloop lus leggen en kan ik het schaduw station gaan testen voor ik verder ga met bouwen

gr raf

raf

vandaag weer een lading triplex kunnen gaan halen tussen sneeuw en regenbuien door.
ook de doos met schroeven terug aan gevuld .
dus er kan verder gebouwd worden aan de baan .
nu eerst de tussen module tussen de rechter en het midden deel
daar gaat een pak materiaal in gaan zitten omdat de treinen een buiten spiraal krijgen
ze gaan dus zichtbaar om laag en om hoog rijden.
dus er moet een frame gebouwd worden maar daar komen foto's van

gr raf

raf

zo de lading tripex is weer opgebruikt .ik denk dat ik nog minstens 2 platen van 18 mm ga nodig hebben .vooral de uitlopers van de uitwendige 10 meter daling daar gaat veel hout in kruipen .maar het gaat dan wel mooi worden als die 10 meter rotswand worden nadien .boven op wil ik een soort van vliegplein gaan maken maar dat zien we dan wel weer
de baan is 90 cm hoog en ja 1.20 hoog is beter maar dan word ik enorm beperkt door de dak balken .en als ik op een stoel zit heb ik nog een mooi zicht .

gr raf

raf

het midden deel voor het schaduw station is ook klaar
maar het hout is weer op dus morgen nog 2 platen halen .
dan speciale Z vormige stukken zagen voor de hellingen

gr raf

Michiel

Een pauze van een jaartje of vier, maar je gaat nu wel oerend hard! Progressie geeft goesting!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

raf

ach dit is de onder bouw en dan gaat het zeker snel als je alles goed voorbereid
en ik heb veel youtube filmpjes bekeken van mpeterll
deze bouwt professioneel banen voor klanten en daar kun je dus veel van opsteken.
https://www.youtube.com/watch?v=3EJxBZNZIkY&t=1s
hij heeft enorm veel filmpjes staan op zijn site.
ik heb beslist omdat ik toch een nieuwe vloer moest leggen meteen zijn principe over te nemen
ik neem het niet 100% over want ik wil BV het schaduw station her gebruiken als ook station asch
vandaag nog 2 platen halen en meteen laten zagen op 8 cm .
dan kan ik weer een paar dagen verder.nu is ook alles modulair opgebouwd en kan makkelijk uit elkaar genschroeft worden.
gr raf

Michiel

De filmpjes van mpeterll zijn me niet onbekend. Hij bouwt groots, snel en orderlijk. Best indrukwekkend en bewonderenswaardig.

Succes met het vervolg!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

raf

vandaag verder met het midden deel .
de opritten aan het maken en ik wijk af van de constructie methode
peter doet ze uit een stuk zagen ik lijm de delen in elkaar .zo blijf ik op 8 cm zitten en heb minder verlies
ook ik moet mijn baan niet op transport zetten dus dat scheelt .
straks foto's van de helling .tegen de wand komt styrodure welke bewerkt word als rotsen
straks foto's
gr raf