Nieuws:

Nu in MSM 251 PRAKTIJK: Zelfbouw van briketten voor de stoomlocomotief * Een Railpool-TRAXX in een Lineas-jasje * Een trein voor de staalindustrie

Hoofdmenu

Verlichtingsprobleem met Roco baureihe 146.2

Gestart door Peter, 31 december 2013, 14:41:37 PM

Peter

Op mijn baureihe 146.2 van Roco  ref.62500 (mijn Triberger wasserfall lok) brand de bovenste lamp van de A verlichting (dus net onder het raam van kant 1) niet meer.
Al de rest brand normaal, ook het richtingsbord en de schijnwerpers funktioneren perfekt.
Vermits dit alles LED's zijn vraag ik me af hoe ik dat kan herstellen, of moet ik een hele nieuwe print kopen.
Met vriendelijke groeten
Peter

eve

Doe de lok eens open : ik denk eerder dat een "lichtleiter" gebroken is dan dat een LED de geest heeft gegeven...

Erik

Peter

ik krijg hem verd. niet open.
Volgens de gebruiksaanwijzing gewoon de zijkanten van de kap spreiden maar dan nog gaat de kap er niet af.
Zit precies nog ergens muurvast.
Met vriendelijke groeten
Peter

Snobby Crash

Peter,

Ik vrees dat je eerst onderaan een schroefje moet losdraaien, nadien kan je door de zijkanten open te trekken de kast van het chassis halen... Heb ook heel wat Roco loks waarin je eerst een schroefje onderaan moet lossen...

Post eens een foto ?

Geert

eve

Klaas Zondervan

Volgens de handleiding zou spreiden van de zijkanten voldoende moeten zijn om de kap los te krijgen. Er zit geen schroef.
De bufferbalken en luchtslangen zijn los ingestoken. Kan het zijn dat die pennetjes de zaak blokkeren?

Catje

PietB

Peter,
heb je al eens geprobeerd om rondom, om de 2-4cm, tandenstokers of cocktail prikkers tussen de kap en het chassis te plaatsen.
Dat zou je toch zeggen dat bij een klik bevestiging de kap los moet komen.
Zo maak ik mijn Artitec modellen ook open.

grt Piet.

Catje

Peter,

Ik heb de handleiding opgezocht, en zou het kunnen dat
U de 2 schroefjes onderdeelnummer 9 bent vergeten los te draaien.

Deze zijn te zien links en rechts meteen onde de kap
http://www.roco.cc/doc/et/1/de/62390_9647.pdf
Ik vermoed als ik de tekening zie, dat deze de kap vasthouden op het onderstel.

Groeten,
Willy

Klaas Zondervan

Willy, dat is het verkeerde onderdelenblad. Deze hoort bij de loc van Peter: http://www.roco.cc/doc/ET/1/DE/62500_9734.pdf
Daar blijkt dat die schroeven horen bij de verbindingsstrip tussen de dakstroomafnemers.

Hier de handleiding van de loc: http://www.roco.cc/doc/AN/1/DE/62500-BA_8002.pdf
In fig. 3 staat aangegeven hoe hij open moet:
Stap 1: bufferbalken er uit trekken
Stap 2: kap spreiden
Stap 3: kap omhoog trekken.

Catje

Ja, sorry
Heb gezien dat ik verkeerd blad opgezocht heb. :o

Bedankt Klaas. ;)

Willy

dani

Zoals reeds gesuggereerd zijn het vaak de buffers die als extra borging dienen.  Haal die er voorzichtig uit en dan de kap "spreiden"
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Peter

Het is gelukt. Je moet inderdaad de bufferbalken verwijderen (heel voorzichtig zonder iets te breken) en dan kan je door middel van de kap in het midden te spreiden, deze afnemen.
Zonder kap funktioneren de Led's (twee witte, twee rode en nog twee gele voor het richtingsbord ) perfekt, dus daaraan ligt het niet. In de neus van de lok, onder, en gedeeltelijk tussen de stuurstand en de voorkant, zit een gesloten blauw blokje waar de lichtgeleiders voor de frontverlichting in zitten (niet te openen)
Dus normaal kan het daar ook niet aan liggen. En toch geeft de bovenste lamp van de A verlichting, geen licht.
Ik heb de gemakkelijkheids oplossing gekozen, en de koppeling aan kant 1 geplaatst , en de komplete bufferbalk aan kant 2., want de lok opsturen naar Roco is waarschijnlijk hopeloos, omdat ik die bij I.S.models gekocht heb met die speciale bedrukking, die geen standaard Roco versie is.
De kap zelf kan niet gedraaid worden op het onderstel
Met vriendelijke groeten
Peter

eve

Citaat :
"Dus normaal kan het daar ook niet aan liggen."

Dat besluit zou ik niet nemen zonder het te hebben gezien...
Openbreken dat blauwe kastje !

Erik

PietB

Citaat van: Peter op 02 januari 2014, 11:21:39 AM
In de neus van de lok, onder, en gedeeltelijk tussen de stuurstand en de voorkant, zit een gesloten blauw blokje waar de lichtgeleiders voor de frontverlichting in zitten (niet te openen)
Dus normaal kan het daar ook niet aan liggen.
Hi Peter, kun je van die kap met het blauwe blokje eens een foto plaatsen, want ondanks jouw plastische beschijving kan ik me geen voorsteling maken hoe het zit.
Over het algemeen is Roco nou niet de fabrikant van de onberijpelijke oplossingen.
Dus ik ben benieuwd wat dat is en of er aan de buitenkant wat mee aan te vangen is.
Want als de lichtgeleiders in het blokje zitten dan zullen de lampjes of led's daar buiten een plek hebben.
Als er één niet recht voor de lichtgeleider zit dan zie je aan de buitenkant van de kap helemaal niets.

grt Piet.