Nieuws:

Nu in MSM 247 BAAN: Niek's laatste baan

Hoofdmenu

peco wisselmotor

Gestart door TBCédric, 12 december 2013, 14:46:12 PM

TBCédric

Goedemiddag,
Ik vroeg mij af ofdat de PL-10W ... Turnout Motor (Low Amps) van peco een goede wisselmotor is. Het is niet duur maar wat met het aansluiten e.d?
Kan iemand mij hierbij wat opheldering scheppen?


Groeten Cédric
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Stieven76

#1
Ik heb de Conrad wisselmotors genomen voor mijn module en ben er best wel tevreden van.
Je hebt er 2 types van, met en zonder puntstuk polarisatie. Degene die ik heb zijn met en zodoende staat ook mijn puntstuk altijd onder spanning. Ik heb deze speciaal genomen omdat ik veel zal rangeren op mijn moduletje en ik niet wou hebben dat mijn locs bij het traag rijden/kruipen zouden stilvallen op de wissel.


Voor de prijs moet je het ook niet laten, ik dacht iets van een 8 of 9 €/stuk.  ;)
Kijk maar eens in mijn topic, daar zie je ze zitten en hoe ik het gedaan heb.

http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,18182.msg230211.html#msg230211

Edit: met de Conrads ga je toch iets minder het harde klak-klak hebben dan met de Peco's. Enfin, dat denk ik althans want ik heb geen Peco wisselspoelen. Als je echt heel realistisch traag wil omleggen zal je voor servo's moeten gaan, want echt traag doen de Conrads dat nu ook weer niet.

Stieven

Klaas Zondervan

De PL-10W is een verbetering van de PL-10. De PL-10 is een stroomvreter, zo zeer dat een decoder die stroom niet kan leveren. Daarom hebben ze een andere uitvoering gemaakt die minder stroom trekt. Maar toch zoveel dat de meeste decoders het maar nauwelijks kunnen trekken.
Verder is het een gewone spoelenaandrijving.

OlivierV

Wat je ook kan doen is met een 6-polige schakelaar (voor de polarisatie van het puntstuk) een handbediening maken zoals PeterVG reeds deed.

Zelf ben ik ook aan het overwegen om hier gebruik van te gaan maken. Kostprijs is ook laag, +-€8 per wissel en als je niet automatisch gaat rijden lijkt me dit wel een leuke manier om je baan te bedienen. :)

http://www.youtube.com/watch?v=2ak7JDMCopA
http://hamsart.blogspot.be/2013/06/mechanische-wisselsturing.html
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Stieven76

Ik heb hier in het begin ook aan gedacht om het zo te doen, het heeft wel iets. Alleen moet je dan wel een mooi recht gaatje kunnen boren in het hendeltje van de schakelaar, en daar heb ik het gerief niet voor..
Uiteindelijk heb ik toch maar voor de Conrads gekozen, veel duurder komt dat niet uit  :D 

Klaas Zondervan

Citaat van: OlivierV op 12 december 2013, 15:05:41 PM
Wat je ook kan doen is met een 6-polige schakelaar (voor de polarisatie van het puntstuk) ......
Waarom 6-polig? In zijn blog zie ik een 2-polige schakelaar, en dat is al ruim voldoende, want voor het omschakelen van het puntstuk heb je genoeg aan een enkelpolig omschakelcontact.

OlivierV

Ik tel toch echt 6 pootjes onder die schakelaars hoor... Maar het lijkt me ook mogelijk dat het met een 2 polige schakelaar zou kunnen.

- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

TBCédric

Ja die schakelaartjes ga ik niet doen. Stieven zijn idee zal dan beter zijn. Stieven, aan wat heb jij je motoren gehangen? aan je centrale of hoe schakel jij die dan digitaal om? Via een decoder ofwat?
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Dirky

6 pootjes = dubbelpolige wisselschakelaar

Stieven76

Ik schakel die gewoon om met een schakelaartje, dus niet digitaal. Het zijn er maar 3 en ik vind het wel leuk om ze manueel om te zetten.
Geen idee of je die Conrads ook digitaal kan schakelen.

Klaas Zondervan

Citaat van: Stieven76 op 12 december 2013, 16:01:36 PM
Geen idee of je die Conrads ook digitaal kan schakelen.
Ja, dat kan, met een hulpprintje tussen de decoder en de aandrijving.
Met de Lenz decoder LS150 kan het zelfs zonder meer.

TBCédric

Bedankt. Ik weet niet of ik een klein bordje ga maken met 6 schakelaars ofwel met mobile station 2 maar ik zit eerder te denken aan het eerste.
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

OlivierV

Op een kleine baan lijken schakelaartjes mij leuk, je bent dan echt zelf heer en meester over je baan.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Stieven76

Citaat van: OlivierV op 12 december 2013, 17:01:06 PM
Op een kleine baan lijken schakelaartjes mij leuk, je bent dan echt zelf heer en meester over je baan.

Dat vond ik ook  ;)

T03

PL10W, dat is die groene als ik me niet vergis. Ik gebruik deze digitaal met een Viesmann decoder 5211.
Gemonteerd op Pecowissel met PL15 voor de omschakeling van de polariteit. Robuuste motor, wel lawaaierig.

SpGr
"I have a train riding in my brain"