Nieuws:

Nu in MSM 247 BAAN: Niek's laatste baan

Hoofdmenu

Kriegslok

Gestart door Rangeerduivel, 10 december 2013, 11:56:53 AM

Rangeerduivel

Afwrijfletters type stoomloc zijn niet moeilijk te vinden,maar op de kabine is er zo'n ovaaltje rond...

Kan je dit op een ethisch-aanvaardbare manier zelf aanbrengen,of kan iemand mij hiervoor de afwrijf of waterdecals bezorgen/verkopen?

;)

OlivierV

Rudy,

Neem dit even door.

Hier bouwt Rixke zijn tpII type 9089 om tot een tpIII variant met 5-cijferige (eigenlijk 6) nummering.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Cord

Citaat van: Rochevalien op 10 december 2013, 19:06:45 PM
Citaat van: Cord op 10 december 2013, 16:18:45 PM
Dit is nou zo'n typisch voorbeeld hoe een geweatherde stoomloc (in mijn periode) eruit hoort te zien. Wat is roest dan toch mooi. :)
Roest is NIET mooi !!!! Word er dagelijks mee geconfronteerd op m'n werk  :( :(
Daarbij in het stoomtijdperk werden de loks goed onderhouden én opgeblonken.
Roest wèl of niét mooi vinden is denk ik een kwestie van smaak. Daarom schreef ik ook "in mijn periode". In mijn periode is namelijk ongeveer de overgang van stoom naar diesel en stroom... en belanden stoomlocs langzaam maar zeker op de schroothoop... met mooi en veel roest.  ;)
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Rangeerduivel

Erik Bollen neus,je hebt Pm

en PeterC,jij ook!

;)

Rangeerduivel

Ondertussen worden de wrijfletters op de post gedaan door een vriendelijk ,behulpzame makker,waarvoor dank!
dus dat probleem is ook al van de baan

;)

Rangeerduivel

Zoals jullie misschien gezien hebben in een reactie van Olivier in het draadje "mijn nieuwste aanwinst(bis)"
zitten we met een serieus probleem.
Het gaat dus om een Liliput BR52,omgetoverd naar een Belgische 26.101 en voorzien van een decoder.
Eens hij op de digitale baan gezet wordt maakt hij kortsluiting.
Het zit hem zeker niet in de gemotoriseerde tender,die is electrisch geisoleerd van de rails,dus de stroomafname gebeurt enkel door de 5+1 assen van de loc.
Daar zit hem dus ook het probleem,maar dat is tot nu toe onvindbaar.
Heeft iemand ervaring met dit type lok of zijn specifieke problemen?
De kans is groot dat het hier om een euvel gaat dat eigen is aan deze loc,en na een paar jaar gebruik de kop opsteekt.
Dus is de kans ook groot dat het probleem reeds ontdekt en opgelost is door iemand van jullie...

Laat het ons weten a.u.b.,zodat wij ook kunnen slapen vannacht!

grtn
Rudy  ;)

Gerolf

Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat er tijdens de digitale ombouw iets over het hoofd gezien is  :-\
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Ik ken deze specifiek loc niet, maar Liliput had vroeger de gewoonte om 1 pool van de motor aan het chassis te leggen. Bij het digitaliseren moeten beide motorpolen vrij van het chassis zijn. 't Is maar een gok, maar wie weet. Een multimeter geeft het antwoord.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Rangeerduivel

#23
Dat behoorde inderdaad tot de mogelijkheden Gerolf,
maar hetgeen ik eerst gedaan had qua ombouw is gisteravond door Olivier helemaal opnieuw gedaan,en er zijn geen onregelmatigheden vastgesteld.
Zowel Olivier als ik zijn niet aan onze eerste ombouw toe,maar wat zich nu voordoet is voor ons beiden een raadsel.
Zoals ik al eerder zei,het probleem zit hem ergens in de stroomafname van de loc,kontaktpunten,koperen plaatjes,assen 'eventuele lagers) en die dingen,maar we vinden het niet

@ Michiel,
Dat klopt,dat is wat ik bedoel met het electrisch isoleren van de tender.
De tender had,van de wielen naar de printplaat ook verbinding met sleepkontakt en draadjes,zelfs die zijn verwijderd,de stroomtoevoer komt nu met 2draden van de loc,rechtstreeks naar zwart en rood naar de decoder,van de decoder met grijs en oranje naar de kontaktlipjes van de motor,en toch maakt hij kortsluiting,dus het kan niet anders zijn dan in de loc.

;)

Gerolf

Stap voor stap opnieuw, en tussendoor meten en kijken wanneer hij in kortsluiting gaat ...  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

OlivierV

#25
Het rare is, wanneer de ketel en machinistenhuis niet op de locomotief gemonteerd staan, dan rijdt de loc effectief zonder vodden te maken ...

Nu heeft de loc na alles herdaan te hebben niet constant kortsluiting gemaakt. toen de ombouw compleet was en na voldoende stap voor stap op de testbaan te testen bleef hij rijden. Bij het voor de eerste keer terugplaatsen van ketel en machinistenhuis kregen we wederom kortsluiting, na die te herplaatsen ging alles goed voor een rondje of 10-15 zorgeloos rijden ... Nadien was het plots uit met de pret.

@Michiel, die ene pool die aan het chassis zou moeten liggen heb ik er van tussen gelaten, 'k vond dat niet zo koosjer.
@Rudy, 'k zou eerst nog eens proberen zonder ketel op de loc.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Rangeerduivel

Citaat van: Gerolf op 22 december 2013, 12:04:21 PM
Stap voor stap opnieuw, en tussendoor meten en kijken wanneer hij in kortsluiting gaat ...  ;)


Gaan we zodadelijk aan beginnen Gerolf,maar ik begin stilaan in heksen en geesten te geloven! :-\ :-\

;)

Rangeerduivel

Heeft iemand er weet van of de Duitse BR41 ooit in een Belgische versie op het Belgische spoorwegnet heeft gereden?

Grtn en prettig Kerstfeest
Rudy  ;)

Michiel

De Belgische spoorwegen hebben nooit een BR41 als oorlogschade ontvangen, of nooit een BR41 in eigen dienst gehad. Er bestond dus geen BR41 in Belgische livrei.

Wel kan je de BR41 als Duitse loc over de Belgische sporen sturen, mat vb een ersttrein tussen ruhrgebied en het Luikse bekken. Mogelijk kan ook sporadisch een personentrein uit Aken of Keulen richting Luik of zo. Ik heb er geen bewijs van, maar het lijkt me heel aannemelijk. Maar nogmaals, een BR41 op Belgische sporen zal steeds in Duitse zwart/rode DB-uitvoering zijn.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

OlivierV

Een BR44 heeft ooit wel in Belgische dienst gezeten, dat is een model dat Roco heeft uitgebracht 25.021 geloof ik, de voorzitter van de club heeft hem alleszins dubbel. ;)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan