Nieuws:

Nu in MSM 247 TEST: Lineas 186 295 van ROCO | Minitrix 186 252 Lineas | PIKO NS 1138 | De CFL 'Wegmann'-rijtuigen van Pullman/ESU | Vergelijkende test silowagens Uacns van NME en PIKO

Hoofdmenu

Kriegslok

Gestart door Rangeerduivel, 10 december 2013, 11:56:53 AM

Rangeerduivel

Ik wil een kriegslok van Lillyput omspuiten/ombouwen naar Belgisch voorbeeld.
Naar ik meen te weten zou er nog een bestaan (in Schaarbeek)

Weet iemand of ik buiten de kleur nog andere details moet wijzigen?
Zijn er door de Belgen wijzigingen of accessoires aangebracht,of is de loc identiek gebleven zoals hij door "den Duits" gebouwd is?

Dank bij voorbaat

;)

Michiel

Ik veronderstel dat je het hebt over de DB BR52 / NMBS type26.

Wanneer je onze muzeumloc wilt nabouwen (26.101) dan kan je vrij eenvoudig omspuiten in Belgische kleuren, want onze muzeumloc is geen "echte" Belg maar een pools import exemplaar.

Wanneer je een Belgische type 26 wilt maken, dan zijn er een aantal opvallende verschillen waar je mogelijk rekening kan houden. Ons type 26 had een open cabine zoals bij type 25 (BR 50), en windbescherming op de tender bij het acheruitrijden. De duitse BR52's hadden een gesloten cabine, zonder windbescherming op de tender. Er zijn nog meer verschillen, maar de cabine met tenderbescherming is toch echt wel de meest opvallende.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Rangeerduivel

#2
@ Michiel,
Ik heb de lok die ik gekocht heb nog niet in handen gehad,(betaald,maar moet nog verstuurd worden!)
maar op de foto in het zoekertje te zien is het een open kabine.
Als de kabine moet gesloten zijn,is dat in model wel te fixen...
En een imitatie van de 26.101 volstaat voor mij.
Met windbescherming op de tender weet ik niet wat je precies bedoelt(ik ben beginnende leek in stoom)
Wel is het een badkuipmodel met extra kabine op de tender.
Moet ik deze vervangen of kan hij er mee door als Belg?
Op het eerste zicht is de 26.101 op joetoep  voorzien van dezelfde badkuiptender,maar dan zonder kabine,dus wegzagen en dichtplamuren zou mogelijk zijn...

grtn
;)

Michiel

Wel het is allemaal moeilijk te zeggen, want je bent niet scheutig met informatie. "Een kriegsloc van Liliput", is een erg karige omschrijving om je meer precies te kunnen vertellen wat je moet doen om er een Belg van te maken, al dan niet onze muzeumloc.

Wanneer je iets meer vertelt over je nieuwste aanwinst (vb artikelnummer, foto, ...) dan kunnen wij ook iets explicieter zijn met onze adviezen en suggesties.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Rangeerduivel

#4
Wel ik was net nog een beetje extra info aan het geven,terwijl jij reageerde.
Foto's lanceren ligt nog niet in mijn mogelijkheid,maar als je googlt naar lillyput 52.3816 komt hij wel tevoorschijn op een paar verkoopsites.
Die van mij staat op tweedehands.be,zoekertje 173211104

;)

Michiel

De tender van dit model is erg ongebruikelijk, en heeft nooit in België dienst gedaan. De locomotief is een Duitse versie met gesloten cabine. De gemakkelijkste oplossing om van dit model een overtuigende Belg te maken is: een kap van een liliput-kuiptender occasie kopen. De kuiptender met cabine vervang je met de kap van de occasie kuiptender. Ik ken het model niet, maar waarschijlijk is het zo om te wisselen.

Eenmaal je het model hebt met gewone kuiptender, kan je haar Belgisch spuiten en het nummer 26.101 geven, zoals onze muzeumloc. Je kan deze dan ook zondermeer als muzeumtrein op je moderne Belgische baan inzetten.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Rangeerduivel

Ik denk dat de solo badkuiptenders in okkazie niet zomaar voor het rapen liggen-?
En een hele extra loc kopen voor enkel het bovenste deel van de tender is ook een beetje teveel van het goede... ::)
Dus zoals ik reeds eerder aanhaalde,het deel van de kabine dat boven de badkuip uitsteekt verwijderen,en de deurgaten in de kuip dichtmaken/plamuren,is dat een mogelijke oplossing?
Of hebben de 2 respectievelijke tenders verschillende afmetingen/eigenschappen/assen?

;)

Ik blijf zagen hé...! :-[

Michiel

Het is zeker een optie om zelf wat te modelbouwen, en de cabine van de tender te halen, en met wat styreen en putty de tender af te werken. Met een aantal foto's van het origineel moet het zeker lukken. Ik denk dat er velen hier op het forum foto's hebben van de kuiptender van onze muzeumloc. Ik geloof zelfs dat in het echt de kuiptender met en zonder cabine van elkaar zijn afgeleid. Dus kwa afmetingen zit je goed, denk ik. Een leuk zelfbouwprojectje trouwens.

Trouwens, je zaagt helemaal niet. Je toont gezonde nieuwsgierigheid en een hoop knutselgoesting!  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Rangeerduivel

Ik heb ondertussen eens mijn licht opgestoken op de site van onze vriend Paul B.,hij biedt een uiteraard prachtige set aan om één en ander om te bouwen
Jammer van het prijskaartje...dat komt MIJ nu net niet zo goed uit!

:-\

Toch bedankt voor de info Michiel,een dezer dagen kan ik aan de slag,daarna VERslag!

OlivierV

Rudy, ging jij niet stoppen met kopen eigenlijk? 'k Hoor jou dat toch al enige weken zeggen.

Eerlijk gezegd had ik mij die loc niet gekocht, maar goed ieder z'n keuze. Als je het jezelf gemakkelijk zou willen maken kon je eenvoudigweg een BR52 met kuiptender aangeschaft hebben. En nog gemakkelijker zou zijn de type 26 van Liliput zelf of van Roco aan te schaffen (kost je wel 310 euro's).
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

PeterC

Rudy,
Die tender is een Oostenrijks model van kuiptender.  Bij CF3V heeft er tot enkele jaren geleden zo een gereden:


(Foto wikimedia.org).

Als je de komplete tender van de hand wil doen, heb ik wel interesse  ;)
Groetjes, Peter


Cord

Dit is nou zo'n typisch voorbeeld hoe een geweatherde stoomloc (in mijn periode) eruit hoort te zien. Wat is roest dan toch mooi. :)
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Rangeerduivel

#12
Citaat van: OlivierV op 10 december 2013, 14:14:29 PM
Rudy, ging jij niet stoppen met kopen eigenlijk? 'k Hoor jou dat toch al enige weken zeggen.

Eerlijk gezegd had ik mij die loc niet gekocht, maar goed ieder z'n keuze. Als je het jezelf gemakkelijk zou willen maken kon je eenvoudigweg een BR52 met kuiptender aangeschaft hebben. En nog gemakkelijker zou zijn de type 26 van Liliput zelf of van Roco aan te schaffen (kost je wel 310 euro's).

Hangt er vanaf wat je liefst wil hé,45€ betalen en een paar uurtjes modelbouwplezier hebben,met nadien nog jaren voldoening, :P
of 310€ betalen en niets hoeven te doen voor een loc waar je enkel rondjes mee kan rijden! :-\

;)

Rangeerduivel

 @ Peter,
Hangt van 2 factoren af,
Zit de motor in de tender ja of nee,
en vind ik de gepaste vervang-badkuip-tender,

Pas dan zullen we hierover iets kunnen beslissen...

;)

Rochevalien

Citaat van: Cord op 10 december 2013, 16:18:45 PM
Dit is nou zo'n typisch voorbeeld hoe een geweatherde stoomloc (in mijn periode) eruit hoort te zien. Wat is roest dan toch mooi. :)

Roest is NIET mooi !!!! Word er dagelijks mee geconfronteerd op m'n werk  :( :(
Daarbij in het stoomtijdperk werden de loks goed onderhouden én opgeblonken.