Nieuws:

Nu in MSM 247 PRAKTIJK: Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 2 | Terminus: de baan, deel 3 | Werken met MIFO SHAPE | Blaas uw Lima loc nieuw leven in met een ombouwset van Micromotor.eu | Verroest

Hoofdmenu

Kriegslok

Gestart door Rangeerduivel, 10 december 2013, 11:56:53 AM

vyncky

Citaat van: OlivierV op 25 december 2013, 13:46:37 PM
Een BR44 heeft ooit wel in Belgische dienst gezeten, dat is een model dat Roco heeft uitgebracht 25.021 geloof ik, de voorzitter van de club heeft hem alleszins dubbel. ;)

Ik dacht dat een type 25 een BR50 was....



Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Michiel

Olivier heeft gelijk. De 25.021 was een BR44. Alle andere type 25 locomotieven waren inderdaad (bijna) gelijk aan de BR50. Toch wel merkwaardig. Ik ken het verhaal niet dat hierachter schuilt. Een vergissing? Door wie?

In elk geval heeft geen van beide types iets te maken met de BR41, waar de vraag van Rudy over ging.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Rangeerduivel

Citaat van: Rangeerduivel op 25 december 2013, 12:15:26 PM
Heeft iemand er weet van of de Duitse BR41 ooit in een Belgische versie op het Belgische spoorwegnet heeft gereden?

Grtn
Rudy  ;)

Weer dezelfde vraag, maar nu over de BR17.
Kan hij verBelgist worden (lijkt zeer goed op de P8/type 64) of moet hij op de Duitse module blijven? :-\

Bestaat er ergens een lijst met alle Duitse loc's die ooit naar Belgie gekomen zijn,herstelvergoeding of andere reden?
Dat zou het mij een stuk gemakkelijker maken

;)

OlivierV

Rudy,

Als je een P8 wil verbelgischen, waarom koop je dan geen BR38/pruisische P8? Een BR17 zit toch wat verder weg van deze machine. Als je een mooie Type 64 op je baan wil, ik dacht dat prulleman er nog een te koop heeft staan (Fleischmann 4167 met bedrijfsnummer 64.103 als ik me niet vergis). 6 polig decodertje inpluggen en gaan met die banaan, dan heb je ineens een mooi model dat zeker zal rijden. ;)

Groet,
Olivier
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Michiel

Dit is een perfecte loc om te verbelgischen. De Pruissiche S6(1) werd in 1919 ingeschreven als type 61. Haal de windleiplaten eraf, en schilder het model in BelgischeStaat-bruin of NMBS-groen, onderstel zwart en rode biezen hier en daar, nummers op en rijden met het ding.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Rangeerduivel

Citaat van: Michiel op 07 januari 2014, 14:41:48 PM
Dit is een perfecte loc om te verbelgischen. De Pruissiche S6(1) werd in 1919 ingeschreven als type 61. Haal de windleiplaten eraf, en schilder het model in BelgischeStaat-bruin of NMBS-groen, onderstel zwart en rode biezen hier en daar, nummers op en rijden met het ding.  ;)

@ Michiel,
Bedankt Michiel,ik had wel verwacht dat het meest zinnige antwoord van jou zou komen! ;D

En dat lijstje waar ik naar vroeg,bestaat dat?
Citaat van: OlivierV op 07 januari 2014, 14:40:56 PM
Rudy,

Als je een P8 wil verbelgischen, waarom koop je dan geen BR38/pruisische P8? Een BR17 zit toch wat verder weg van deze machine. Als je een mooie Type 64 op je baan wil, ik dacht dat prulleman er nog een te koop heeft staan (Fleischmann 4167 met bedrijfsnummer 64.103 als ik me niet vergis). 6 polig decodertje inpluggen en gaan met die banaan, dan heb je ineens een mooi model dat zeker zal rijden. ;)

Groet,
Olivier

@ Olivier,
Ik heb al een P8 (Type 64)
Dit is een projectje voor een Type 61(zie citaat Michiel hierboven)
En rijden zal ie,ik heb het volste vertrouwen in de verkoper! ;D

Niet vergeten;Het modelbouwen/verbouwen is nog steeds één van mijn hobby's

;)

Michiel

Citaat van: Rangeerduivel op 07 januari 2014, 14:36:05 PM
Bestaat er ergens een lijst met alle Duitse loc's die ooit naar Belgie gekomen zijn,herstelvergoeding of andere reden?
Dat zou het mij een stuk gemakkelijker maken

al eens op ons MSM-forum gezocht? In het draadje "Duitse Belgen" staat een verkorte versie, met de meest gebruikelijke types. Voor een volledige lijst verwijs ik je naar de bijbel der stoombijbels van Phil Dambly: "Vapeur en Belgique", deel 1 en 2. ;-)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Peter

Van de Duitse baureihe 17 (Pruissische S10) hebben er  hier in Belgie  3 dienst gedaan als type 61, en wel de 6110, de 6117 en de ??  (Bron  het boek."de S10.1" van Karl-Ernst Maedel)
Wel werden deze loks uitgerust met een ACFI verwarmer bovenop de ketel/rookkast? Er is wel wat werk aan het Roco model om van deze echt een Belgiesch
model te maken.
Onzekerheid bestaat er ook nog over of deze loks ooit een groen/zwarte livrei gekregen hebben (hhogstwaarschijnlijk niet)
Met vriendelijke groeten
Peter

Rangeerduivel

Citaat van: Michiel op 07 januari 2014, 14:54:15 PM
Citaat van: Rangeerduivel op 07 januari 2014, 14:36:05 PM
Bestaat er ergens een lijst met alle Duitse loc's die ooit naar Belgie gekomen zijn,herstelvergoeding of andere reden?
Dat zou het mij een stuk gemakkelijker maken

al eens op ons MSM-forum gezocht? In het draadje "Duitse Belgen" staat een verkorte versie, met de meest gebruikelijke types. Voor een volledige lijst verwijs ik je naar de bijbel der stoombijbels van Phil Dambly: "Vapeur en Belgique", deel 1 en 2. ;-)
Citaat van: Peter op 07 januari 2014, 14:57:07 PM
Van de Duitse baureihe 17 (Pruissische S10) hebben er  hier in Belgie  3 dienst gedaan als type 61, en wel de 6110, de 6117 en de ??  (Bron  het boek."de S10.1" van Karl-Ernst Maedel)
Wel werden deze loks uitgerust met een ACFI verwarmer bovenop de ketel/rookkast? Er is wel wat werk aan het Roco model om van deze echt een Belgiesch
model te maken.
Onzekerheid bestaat er ook nog over of deze loks ooit een groen/zwarte livrei gekregen hebben (hhogstwaarschijnlijk niet)

Thanx voor de info Heren,
Wat mij ertoe aanzet om nog wat te wachten met herspuiten,misschien is hernummeren en eventueel logo voldoende...

;)

Peter

Rudy, in boevengenoemd boek staan twee prachtige (zwart/wit)  foto's
Indien je wil, wil ik ze wel kopieren en doormailen als je me je email adres per PM doorstuurd. Posten op het forum gaat niet in verband met Copyright, en de Franckh'sche uitgeverij is daar heel strikt op.
Met vriendelijke groeten
Peter

Michiel

Peter, je hebt gelijk, S10(1) en niet S6, mijn vergissing! Maar voor de rest een prima loc om te verbelgischen.

Ze hebben een groot onderhoud gehad, en een oververhitter gekregen. Het is dus heel aannemelijk dat ze toen ook een Belgisch kleurtje hebben gekregen. Ik vermoed dat ze in Pruissiche kleuren hebben gereden tot het groot onderhoud. Wanneer dit onderhoud was, in niet geweten. Was het onderhoud vóór pakweg 1930; dan zal het bruin zijn geweest. Met een onderhoud na 1930 was het groen. Maar dit is een hoop speculatie van mijnen twege. Een foto van een type 61 te Brussel-Noord, van de site "Les belles vapeurs qui me font fibrer":

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

#41
Toemaatje, ik heb in mijn nota's staan dat deze 3 locs tot in 1967 expressdiensten in België heeft uitgevoerd! NMBS-groen is dus heel waarschijnlijk!  ;)

edit: Tassignon fluit me terug! tot 1942;D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Rangeerduivel

#42
Tenzij ik er de staat van voor 1930 op nahou,en dat zal hoogstwaarschijnlijk gebeuren!
De tijd (en eventueel verdere info) zullen raad geven.
Veel zal ook afhangen van het model op zich,mogelijkheid tot demonteren e.d.
grtn
;)