Nieuws:

Nu in MSM 272 MODELBANEN: Havenbaan Kaj-M | La Gleize

Hoofdmenu

Modelbaan Moustiers (Schaal N)

Gestart door Dirkh, 29 november 2013, 22:32:48 PM

marc goovaerts

Bestaat er ook bruine 12 mm ? Dan kan die misschien dienen om de vele zijtakjes weer te geven. Nu geeft het een beetje een 'harig' effect. Maar het is maar een idee. Zelf geen ervaring of kunde met boompjes...

Dirkh

De eerste boom is klaar. Het is een test exemplaar uit de eerste serie stammen maar valt uiteindelijk nog best mee e, kan nog dienen om ergens achteraan weg te steken tussen andere bomen.
Bij de volgende moet ik wel meer op de vorm van de boom letten, platanen hebben meestal compactere kruin.
Dus de volgende boom ga ik eerst nog wat verbuigen en bijknippen om die compacte vorm te creëren.

marc goovaerts

We nemen ootmoedig onze woorden terug hoor. Geen 'harig' karakter meer te zien ! Het ziet er al veel beter uit dan menig 'fabrieksboompje'.

Dirkh

En nog een test exemplaar, ze worden beter. Zou ik het dan toch kunnen ?  ;D

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Dirkh

Mijn eerste rijtje platanen. Zelf ben ik redelijk tevreden. Ze zijn misschien nog voor verbetering vatbaar maar daar ga ik het advies van de experten voor nodig hebben.

Laat de commentaren en opmerkingen om ze te verbeteren maar komen.

Dirkh

Kon het niet laten, ik moest een zien hoe het eruit ziet met wat attributen.
Snel een weg gemaakt van ondervloer en een stukje testspoor erbij gelegd , vrachtwagen en brandweerwagen op de weg, mannetje en een treintje erbij en het geeft al helemaal een andere indruk.
Als ik het zo zie ben ik best tevreden. De foto's zijn niet van beste kwaliteit maar de zon schijnt te hard in het scherm van mijn smartphone en ik moet eigenlijk gokken om een foto te nemen.
Het fototoestel is weer op verplaatsing dus voor echt goede foto's zal het nog wachten zijn.

.

De twee rechtse zijn wat aan de lage kant, eigenlijk kan de vrachtwagen daar niet onder en het treinstel raakt ook de onderste takken, maar de linkse zijn wel geslaagd zo.
De rechtse kunnen nog wel dienen op het dorpsplein of ergens achteraan, verloren zijn ze niet.

En nu maar verder nog wat stammetjes draaien (ik denk dat ik er nog een 20 tal ga nodig hebben om de straat aan het station af te lijnen), ik zie het nu wel zitten. Ik had er eerst schrik van om eraan te beginnen maar al bij al valt het best mee eens je de goede handelingen onder de knie hebt.

En wat hebben we geleerd vandaag :
1) eerst goed naar foto's of in de natuur, de bomen die je wilt maken bekijken. Vooral letten op de vormen van de stammen en de afmetingen.
2) Rustig de tijd nemen om het frame de goede vorm te geven.
3) Dan de kleuren goed bestuderen, voor de platanen in het zuiden moet je eigenlijk zeer lichte stammen maken.
4) Bij het bedekken van de draadgewonden stammen en takken genoeg zagemeel en flexibele vuller aanbrengen zodat alle draden goed bedekt zijn. Bij één boom worden de draden zichtbaar na het drybruschen. Gelukkig valt het niet te hard op.
5) Alles lang genoeg laten drogen voor de volgende stap aan te vangen. Ik heb bij de eerste boom niet lang genoeg gewacht met als resultaat dat het zagemeel terug los kwam.
En nog andere dingen. Ik kan alleen maar aanraden van als je de mogelijkheid hebt, een workshop of demo bomen bouwen van Groven Den te volgen. Dat was een zeer leerzame dag.

TBCédric

Ja Dirk,

Dat zijn echt knappe boompjes!
Ben er eigenlijk jaloers op!  ;D  ;)
Ikzelf zou er niets aan veranderen. Ze zijn mooi van structuur en gebladerte voorzien.

Heb je de bomen al met haarlak bespoten?

Keep on going!  8)
Treinbestuurder bij BLS Cargo North

Dirkh

Citaat van: LS Models op 15 mei 2015, 16:24:14 PM

Keep on going!  8)

Met haarlak bespoten ? Is dat nodig ? en waarom ?

TBCédric

Citaat van: Dirkh op 15 mei 2015, 16:25:13 PM
Citaat van: LS Models op 15 mei 2015, 16:24:14 PM

Keep on going!  8)

Met haarlak bespoten ? Is dat nodig ? en waarom ?

Dan behoud de boom zijn gebladerde beter. Als de boom of module eens verplaatst moet worden komen door die trillingen wat groensel af, en na een tijd zal er niet veel meer van overblijven (tenzij je telkens wat bij strooit).
Die haarlak fixeert het groensel en houd dat wat tegen. (bij ons in de club doen ze het toch allezinds)
Treinbestuurder bij BLS Cargo North

doomslu

Haarlak riskeert toch blijvend kleverig te zijn, en dus alle stof te vergaren?
Ik spuit er een laagje blanke, matte vernis over.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

loebaske

Zo doe ik het ook, gebruik wel eens haarlak omdat die minder kleef als je nog wil bijwerken, als laatste is het matte vernis in een spuitbus of lijm in een spuitbus...

grove den

Prefereer liever matte - "blanke"-lak uit een spuitbus of airbrush...ipv Haarlak.
Dirk : Komplimenten!
Oh ja wat punt 3 betreft: ligt eraan ....dat verschilt nogal hier staan ook hele "lichte"( van kleur) platanen..zeker als ze net de "oude"bast laten vallen....
hier enkele exemplaren- in het zuiden- die dus donker olijgroen zijn.

Alles is mogelijk....gewoon ff kijken wat bij jou het mooiste staat! ;-)

Dirkh

Ik heb me gebaseerd op google streetview van de straat aan mijn voorbeeld station en daar staan er dus lichte. Ik had al wel gemerkt dat het een beetje afhangt van het seizoen en de ouderdom denk ik.
Mercie Jos voor het compliment, nu weet ik zeker dat ik goed bezig ben.
En die blanke lak, ik ben nog eens in mijn notities gaan kijken en ja hoor op het volgende blad stond nog één regel, als laatste spuiten met blanke lak. Heb ik nu juist dat blad niet meer omgedraaid  >:(
Dus morgen nog eens naar de winkel voor een busje matte blanke lak, dat heb ik dus niet. Maar ja dat kan nog wachten.
Weer een mooie foto erbij waar duidelijk de structuur van de bomen zichtbaar is.  :)
De volgende reeks van 5 staat ondertussen te drogen, enkele heb ik nu anders gemaakt, door 3 of 4 dunne bloembindersdraden in een lus te gebruiken om de de stam te vormen kan ik beter de splitsing waar de platanen geknot zijn nabootsen.
Nog eens een onduidelijke foto, ik zal er straks proberen een betere te maken als de stammen een beetje gedroogd zijn.

Dirkh

En nu wat betere foto's

Eerst een gemaakt met een kern van 1.5mm , ik vindt het moeilijk om dan een mooie overgang te kunnen maken van de dikke stam naar de dunnere takken.

Gemaakt met 3 lussen van 0.6 mm, en dan omwikkeld met 0.6 mm en voorzien van een laagje zagemeel.

En eentje met 4 lussen van 0.6 mmop dezelfde wijze.

Op de laatste manier is het gemakkelijker de plataan te laten splitsen op het punt waar die geknopt is. Nu laten drogen en dan kan morgen de bast worden aangebracht en de boel wat in vorm zetten.