Lilliputters

Gestart door Huugooke, 28 november 2013, 12:48:48 PM

Huugooke

Lilliputters heet een boek dat verschijnt, over miniatuur stoomlocomotieven die op de wereldtentoonstellingen van Brussel en Luik hebben rondgereden in het interbellum.
Zijn dit dezelfde die in 1930 op de wereldtentoonstelling in Antwerpen hebben gereden?


Michiel

In een van de films van Ton Pruissen komen deze lilliputtrein ook voor, ik geloof in de film over Antwerpen Centraal rond 1930.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Huugooke

Op de website spreekt men van de tentoonstellingen van '35 en '39.
Op de foto hebben ze wel windleiplaten, wat de Antwerpse niet heeft.
http://www.pfttsp.be/index.php?option=com_content&task=view&id=789&Itemid=2

Huugooke

blijkbaar staat er een overlevende op het terrein van Stoomcentrum Maldegem; misschien weten die meer?

Metpetergaathetbeter

Hugo, zo te lezen zijn de batterijen weer geheel opgeladen !  :)
Groeten Peter ;)

matti

Hey Hugo,

Van de Lilliputter locomotieven is er idd. een bewaard te Maldegem. Dit is echter een ander type als die in 1930 in Antwerpen rondreden. In Antwerpen ging het om locomotieven met een 1-4-1(Mikado) as indeling, de Liliputters beschreven in het boek zijn van as indeling 2-3-1 (Pacific). Als ik me niet vergis was er ook een verschil in de spoorbreedte. De bewaarde Lilliput werd in 1934/35 door Tubize gebouwd, op hetzelfde ogenblik als de types 1.

Matti,

Actief SCM-er.

Huugooke

Bedankt Matti,
Ik had ergens gelezen dat ook die loc's een andere carrière hadden gekregen, en met dezelfde naam was de verwarring ook niet te vermijden.
Bedankt voor de info.

Michiel

Hier is aan extract uit de film van Ton Pruissen met de Lilliputers te Antwerpen 1930. Zij die interesse hebben, ik wis het bestand na een paar dagen van mijn server. ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Geert

Schaal H0 - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB