Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Wilsele

Gestart door jakke, 04 november 2013, 09:02:23 AM

Rangeerduivel

Citaat van: 2012 op 04 november 2013, 22:33:37 PM
T'is wel zo dat de prestaties die men bij crossrail doet iets "pikanter" zijn dan bij ons, zo moet je soms mee uwe dienstwagen naar god weet waar rijden, daar een trein aflossen, naar de andere kant van t'land ermee, dan een terugrit doen, weer den auto in en dan naar huis. die zijn al rap langer onder weg dan 9 uurkes zunne, en zo dagen op rij. Ook de opleidingen zijn veel korter, dus minder rijdagen gehad als leerling vooraleer je "losgelaten" word op de lijn. De bestuurder van de aanrijding in Voeren was trouwens pas begonnen, zijn éérste werkdag alleen was dat. Ook bij de NMBS worden er fouten gemaakt he, maar goeie opleidingen en opvolging van bestuurders kan wel de kansen op incidenten doen afnemen, dat kost allemaal veel geld en daar wringt het schoentje natuurlijk in privé sector he...

Bestaan er dan bij het spoor geen verplichte rij-en rusttijden zoals bij vrachtwagens?

;)

2012

Is mengeling van auto rijden en treinen rijden he, bij nmbs bestaan er pauzes, maar bij prives.... weet ik eigelijk nj. Allezinsdoen ze vaak lange dagen

mark7758

Beste moderators.
Idee. Dit onderwerp in 2 splitsen.
A) het ongeluk.
B) het verschil tussen de NMBS en Prive.

Dit zou de duidelijkheid over het lezen van het onderwerp ten goede komen.
En ja. De Prive heeft ook regels. (Afhankelijk van uit welk land het bedrijf komt zijn ze ook anders.)
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Gerolf

Wie zich geroepen voelt, kan altijd een draadje opstarten over privé-operatoren en hun veiligheid
Maar of ons forum daar beter van wordt  ::)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Rangeerduivel

Citaat van: 2012 op 05 november 2013, 00:12:34 AM
Is mengeling van auto rijden en treinen rijden he, bij nmbs bestaan er pauzes, maar bij prives.... weet ik eigelijk nj. Allezinsdoen ze vaak lange dagen


@ Kurt
Dat de verplaatsing niet meegerekend wordt als prestatie kan ik begrijpen,wat niet wil zeggen dat ik het goedkeur

@Philippe
In de privé kunnen ze hun eigen regels stellen,maar degene die er reeds zijn kunnen ze niet afschaffen,die zijn internationaal.
In het wegvervoer werden door de 'bazen' ook jarenlang regels genegeerd en omzeild,tot de boetes zo hoog werden dat er zich reeds velen bekeerd hebben tot de algemene wetgeving,maw,reglementair rijden zoals het genoemd wordt.

@ Gerolf
Nee ,ik voel mij er in ieder geval niet toe geroepen om weer eens een zinloze discussie op gang te brengen,die later escaleert en toch geen zoden aan de dijk brengt. ;D
Ik argumenteerde maar,niet om te discusseren,maar om iets meer te weten te komen over het mij zo goed als onbekende leven van een treinbestuurder...

Men kan voor mijn part vanaf nu dit draadje verder voeren over het ongeluk op zich

grtn

;)

2012

Er zijn wel degelijk regels over rij en rusttijden via het spoor, maar ik zeg het, hoe het dan zit als je 1/3 van je dienst pe r auto aflegt, hoe da geregelt is weet ik niet. In elk geval ben je "aanhet werk" he, dus maken ze daar best wel lange dagen. Ook hebben ze uitslapen, maar dat hebben onze B logistics mannen ook wel. (overnachten op hotel dus)

janieburton

Was zojuist in het radionieuws van 13 uur, de Crossrail bestuurder heeft een stopsein genegeerd.

Ze vertelden erbij dat nu al diegenen die schade hebben geleden waaronder Infrabel dit kunnen verhalen op de Zwitserse firma Crossrail.

Vraagje: Is het systeem TBL2 of TBL1+ niet verplicht voor goederenloc's of voor privébedrijven zoals Crossrail?

En wat gaat het EU beveilegingssysteem zijn?
 

Doornroosje

Janieburton, (en anderen),

zoals steeds vind ik het wel triestig dat mensen de uitkomst van het onderzoek al kenbaar maken in de pers nog voor dit volledig afgewerkt is. Het onderzoek is nog niet volledig afgelopen, maar de meeste elementen wijzen wel in dezelfde richting. Een eerste ingebrekestelling is vandaag maar pas vertrokken (voor het deel Infrabel).

Systemen als TBL2 of TBL1+ zijn niet verplicht. Wel verplicht is de memor, waar ondertussen ook alle machines mee zijn uitgerust. Het is de bedoeling om alle lijnen asap uit te rusten met TBL1+, om in een latere fase naar ETCS te gaan. De bakens zijn namelijk dezelfde, enkel wat parameters moeten aangepast worden.

Het inbouwen van TBL1+, TBL2, ETCS, ... in rollend materiaal is een verhaal van veel geld. Dat hebben de meeste spoorwegondernemingen er niet meer voor over.

Ter info: in het spoor was er krokodil en TBL1. Niet te verwarren met TBL1+, dit zijn andere bakens. Indien de locomotief was uitgerust met TBL1+, was het ongeval nog steeds gebeurd. Bij het ETCS-verhaal, zowel spoor + loc uitgerust, (vermoedelijk) niet.

Het EU-beveiligingssysteem voor de grote goederencorridors zal ETCS moeten worden. Het is aan elke lidstaat om vast te leggen tegen wanneer ze dit willen doen. Momenteel is België een van de koplopers...


janieburton

Citaat van: Doornroosje op 06 november 2013, 14:42:30 PM
Janieburton, (en anderen),

zoals steeds vind ik het wel triestig dat mensen de uitkomst van het onderzoek al kenbaar maken in de pers nog voor dit volledig afgewerkt is. Het onderzoek is nog niet volledig afgelopen, maar de meeste elementen wijzen wel in dezelfde richting. Een eerste ingebrekestelling is vandaag maar pas vertrokken (voor het deel Infrabel).


Beste, het is toch niet onze schuld dat er mensen zijn die zaken "lekken". Maar je zegt zelf: " maar de meeste elementen wijzen wel in dezelfde richting" dwz dat het blijkbaar toch geen leugens zijn die men in het radionieuws(VRT radio 2) vermeldde.

Citaat van: Doornroosje op 06 november 2013, 14:42:30 PM
Janieburton, (en anderen),


... in rollend materiaal is een verhaal van veel geld. Dat hebben de meeste spoorwegondernemingen er niet meer voor over.



Waarom verplicht men deze maatschappijen niet hun loc's met deze systemen uit te rusten? Veel geld of niet.

 

2012

Memor is verplicht en ETCS wordt ook verplicht,  TBL1+ is niet verplicht, crossrail is alvast niet van plan te installeren.
TBL1+ is eigelijk een tussenstap, omdat het te lang gaat duren vooraleer ETCS over actief is. Zeker na het Buizingen incident wilde men niet wachten op ETCS en is men op grootste versnelling die TBL1+ gaan installeren bij de NMBS treinen. Niet alle lijnen zijn er mee uitgerust, maar die aantal lijnen stijgen, qua materieel is het al zoeken naar materieel zonder TBL1+.... zeker nu de rooie klassiekjes verdwenen zijn.
Nu wat doet die tbl, as je door het rood rijd dan krijg je een noodremming, bovendien liggen er ook bakens 300m voor een sein, als je méér dan 40km/u rijd 300m vóór een rood sein of rood/wit sein, dan krijg je al een noodremming 300m vóór het rode sein. Als je natuurlijk nog 160km/u rijd op die moment ga je makkelijk 300-400meter voorbij het rode sein stilstaan. Dus ideaal is het nog niet, ETCS zal beter zijn, met ETCS kan je maar aan 25km/u door het rood rijden, de eerste wissel, kruising en dergelijke kan je dus niet meer bereiken, wat incidenten moet vermijden.

rgp

Doornroosje,

Veel geld of niet.  OK
Maar dat wordt doorgerekend aan de klant en dan ..............moet het plots niet meer, want dan wordt het te duur, is het bijgevolg sociaal discriminerned en stopt het gratis verhaal want ook ongenoegen schept.

En voor diegene die denken dat er veel geld verdent wordt bij transport, richt een transportfirma op, he.  Je gaat rijk worden

Roland

Rangeerduivel

Ik ben het volledig eens met Roland,en ditmaal ook met Janie.
Waarom geen verplichte algemene veiligheidsmaatregelen?
In het wegvervoer wordt ook verplicht plaatsen van o.a. dure,digitale tacho's,opleidingen van chauffeurs e.d.,ongeacht de winstmarges,en geloof me vrij die zijn kapitaalsgewijs,even schrijnend als bijde spoorwegen.

Het is overal,en zeker daar crisis!

;)